Jump to content
Annons

Skrivbord (efterlyser medlemmar med byggerfarenhet)


mietek

Recommended Posts

Tänkte be om hjälp med att få ett skrivbord byggt, men skulle gärna vilja bolla med någon som kan sånt här om huruvida min idé är rimlig eller ej.

Hade tänkt någonting i den här stilen:

http://www.evollt.com/images/2013/07/furniture-futuristic-gray-computer-desk-with-unique-aluminum-single-leg-table-awesome-designer-desks-for-home-office-furniture.jpg

Fast med en rejäl träskiva istället.

Mina funderingar är som lyder:

1. Hur skall man tänka/bygga för att inte göra överskivan för tung så att bordet tippar över.

Har det med tyngdförhållande att göra eller gäller det bara att göra foten så bred som möjligt?

2. Vilket material skulle ni föreslå till bänkskivan och tips på var man kan få tag på det?

3. Tanken är givetvis att jag skall försöka balansera/fördela tyngden av prylarna på bordet sedan men det kan bli en lätt övervikt bakåt pga monitorer, men det lär inte vara med än runt 10 kg.

Jag är en idiot när det kommer till detta, så ha det i beaktan innan ni börjar garva åt frågorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Det är det stora och trista problemet, jag tror att jag måste det.

Egentligen behöver jag bara utöka bredden på mitt skrivbord, från nuvarande 90 cm till ca 150 och om jag skulle köra ett med vanliga ben skulle det hamna i konflikt med en säng med förvaringslådor som inte skulle gå att öppna.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kan du lösa med yttre ben och en väggfast konsol på andra sidan. Om du inte behöver så stor bordsyta för annat är det bra att göra den så liten som möjligt ur akustisk synpunkt. Ibland får man kompromissa.

Bor du i sthlm-området och behöver hjälp så kan jag platsbygga ett bord åt dig. PM:a i så fall.

Hälsningar // Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kan du lösa med yttre ben och en väggfast konsol på andra sidan. Om du inte behöver så stor bordsyta för annat är det bra att göra den så liten som möjligt ur akustisk synpunkt. Ibland får man kompromissa.

Bor du i sthlm-området och behöver hjälp så kan jag platsbygga ett bord åt dig. PM:a i så fall.

Hälsningar // Björn

Utveckla gärna "yttre ben och väggfast konsol"! Nåt exempel?

Bor tyvärr i Göteborg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kanske skall förklara vad som behöver få plats, så kanske ni har bättre förslag på hur man kan lösa det på mindre yta, exempelvis på höjden. Det som ställer nya krav är att jag är sugen på en bandare som jag gärna vill få med på skrivbordet (har ingen ytterligare plats)

Dator, Macbook Pro 15" (WHD, CM)

37 x 40 x 25

Bandare (WHD, CM)

45 x 40 x 20

2x Monitorer (WHD, CM)

25 x 39 x 33

Rack (4U) (WHD, CM)

54 x 22 x 34

Mus

Kanske behöver en yta på 30 x 30 cm

Tangentbord

30 x 15 cm

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...