Jump to content
Annons

Kan omni rörmickar "mjuka till" transienter från tex trummor?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Min idol Krille Broberg (Tårtan-Frasse) skriver att rörmickar i omniläge fixar till transienterna snyggt, hur han nu uttryckte sig, råkade radera mailet. Det var ett par Mojave rördrivna stormembranare han tänkte på. Han har en studio i Stockholm byggd mest för att alla ska spela live o samtidigt i samma rum, inga pålägg. Helst spelar han in trummorna med bara två omnimickar, fast han har en mer eller mindre enorm arsenal av dyrmickar.

Han har ljudklipp här, bättre ljud har jag nog aldrig hört.

http://porksausagestudios.se/listen.php

Hel cd här

Fredrik Lindborg – Dearly Beloved

Mer:

Tommy Koverhult – Leo's Bag.

Sista stycket i denna konceptbeskrivning är väldigt intressant. Vilken lycka att få spela in rocknroll o tung blues på det här viset. Jazzmusiken i exemplen från studion är "lite väl" för min smak.

http://porksausagestudios.se/concept.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Han är ju influerad av den teknik man mycket använde så länge de körde med bara tvåkanalsbandare, och det var mycket omnimickar man körde på.

Men om det stämmer att rörmicken verkligen mjukar till transienterna kan man ju fundera på. Det är kanske mer hans skicklighet i studion. O de värsting kompressorer han förfogar över.

Jag skulle vilja spela in nåt live i min studio, o direkt in på tvåspårs Studern. Tyvärr har jag ju inget isolerat kontrollrum, plus att jag är med o spelar själv för det mesta, annars tror jag det vore ganska lätt att sätta alla nivåer mm direkt vid inspelning till två spår.

Ett sätt vore ju att spela in digitalt, men samtidigt ta direktlyssningsljudet från digitalportan till bandaren... Då kunde man ju blanda de enskilda digitala spåren med stereospåret från rullbandaren...

Omnifreak - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Såg att han hade dator + Logic. Vad skall han med det till när han kör med 2 mickar rätt in i bandaren? 😉

Det är trummorna han helst spelar in med bara två mickar/spår. Han spelar in på 24-spårs digitalbandare, men är infuerad av den teknik de hade på tvåspårstiden. Jag dristar mig till att kopiera lite ur ett av hans mail:

"Själv mixar jag över analogt mixerbord ner till en digital masterbandare som heter Masterlink i 24-bit/88.2kHz

och resultatet skickar jag sedan till mastringsfirman CRP Recording. Det låter bra. Den känsligaste delen i processen är ju själva mixningen

eftersom digital summering är det som plattar till ljudet mest.

Kul att du intresserar dig för omni. Det är den riktningskaraktäristik som jag nästan enbart använder mig av. Numera är jag nere på 2 mikrofoner

för att fånga ett naturligt och fasriktigt trumset-ljud. Gammal teknik som användes på 60-talet innan den absurda tekniken med isoleringsceller

och hörlurar för musikerna tog över.

För detta ändamål hade jag införskaffat DPA-mickarna men dom kom aldrig till användning eftersom jag fick låna ett par betydligt dyrare rörmickar

som har blivit mina favoriter.

 

MVH Krille

PorkSausage Studios, Stockholm"

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

"absurda tekniken.....", hehe. Spännande syn på det hela.

Skulle vara klart intressant att kolla in studion. Omni kräver ju en del av rummet vad jag förstår, men det borde väl i och för sig inte vara något problem hos honom.

Nu kan ju inte jag så mycket om digital summering/analog summering, men är det "bevisat" att digital "plattar till" ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

"absurda tekniken.....", hehe. Spännande syn på det hela.

Skulle vara klart intressant att kolla in studion. Omni kräver ju en del av rummet vad jag förstår, men det borde väl i och för sig inte vara något problem hos honom.

Nu kan ju inte jag så mycket om digital summering/analog summering, men är det "bevisat" att digital "plattar till" ljudet?

Det sista där är nog inte bevisat.

Men det lite lustiga med omni är ju att man kan gå så nära ljudkällan utan att det låter konstigt. Jag spelade nyss en akustika gitarren med en NT2-A i omniläge, jag kunde ha den väldigt nära ljudhålet utan att det lät boomigt eller konstigt, jag var nog närmre än en decimeter ifrån, jag hade TLM49an mer normalt vid 12te bandet så det blev stereo. (vad nu har med detta att göra?) Och kan man gå riktigt nära blir ju läcket från andra instrument mindre plus att med en omnimick så blir ju läcket snyggare än det diskantfattiga och fula ljud en cardioid mick (även en dyr) tar upp rakt åt sidan.

Använder han ingen kick mick?

Det verkar inte så. Jazztrummisar trampar väl knappt på kaggen heller, o gillar inte det tajta tunga kaggeljud vi svartrockare gillar. Jag skulle absolut ha separat kaggemick o virvelmick även om jag får till det bra med två omni OH.

Kanske ger en vanligen kondensatormick genom rörkompressor samma avrundning av transienterna som rörmick genom en transistorkompressor? Jag skulle vilja ha både omni o rör i kedjan. Kanske skit samma var röret sitter, bara det är rör "på riktigt" inte ett gimmickrör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du kör omni blir väl läckaget ändå mer eftersom "allting" tas upp?

Nja, kanske inte eftersom man just kan gå så nära. Cardioda mickar tar ju upp tex basiga sidoljud väldigt bra o på ett fult sätt. Och ju närmare man kan komma en ljudkälla ju svagare blir ljudet från den "läckande" ljudkällan en bit bort svagare i förhållande. Och man slipper att läcket låter onaturligt. Ett normalt rockband kan man säker ställa nivåerna på sen i alla fall, man vill ju ändå att allt ska höras...

Det jag aldrig gillat med normal OH mickning är att ljudet från crasharna som sitter högst upp blir så starkt och "nära" medans resten av trummorna blir ljudsvagare o mer avlägsna, särkilt en löst o snyggt spelad ride blir svår att få att låta i mixen. Ett typ olösligt problem med riktade OH. En omnimick kan jag sätta under crasharna o få mer närhet till både ride o golvpuka utan att crashen tappar briljansen. Och läcket från bas o gitarrstärkare i samma rum blir säkert mindre än med normala cardioida OH högt ovanför hela setet. Det ger nog både bättre trumljud och mindre läck än med cardioida OH. Det är kanske mest vid truminspelning omnimickar är bra. På det sätt jag tänker mig alltså.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En omnimick kan jag sätta under crasharna o få mer närhet till både ride o golvpuka utan att crashen tappar briljansen

Hur tänker du här? Du måste ju ha cymbalerna tokhögt upp om det ska fungera. Jag som trummis är inte mycket för den stilen.

Eller tänker jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör två st Mojave MA-200 som överhäng, hade tidigare Akg c414 B-XLII, vart en jävla skillnad. Från ganska diskantigt till mer gött.

Grymt. Rejält dyrt oxå nästan 20.000 för ett nytt par... Kör du dem omni som OH?

Jag har lyssnat på en del mickjämförelser där C414 varit med, Jag har i alla test tyckt att den låtit sämst av de som varit med, vad det nu beror på. Jag ska skaffa mig ett par stormembranare som kan kopplas om till omni, röret i micken skippar jag, då blir det så j-a dyrt, billigare rörmickar är bara skit typ, kanske hittar jag nån hyfsad rörkompressor jag kan mudda till ljudet med. Om jag vill.

Nu är jag lite inne på sE4400a, det verkar vara mycket mick för pengarna. Är till salu beg då och då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt. Rejält dyrt oxå nästan 20.000 för ett nytt par... Kör du dem omni som OH?

Jag har lyssnat på en del mickjämförelser där C414 varit med, Jag har i alla test tyckt att den låtit sämst av de som varit med, vad det nu beror på. Jag ska skaffa mig ett par stormembranare som kan kopplas om till omni, röret i micken skippar jag, då blir det så j-a dyrt, billigare rörmickar är bara skit typ, kanske hittar jag nån hyfsad rörkompressor jag kan mudda till ljudet med. Om jag vill.

Nu är jag lite inne på sE4400a, det verkar vara mycket mick för pengarna. Är till salu beg då och då...

Jag fick mina bägge beg för 9000kr på gearslutz classifieds. och nej dom är bara cardioid. Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

I dag löste jag ut en sE4400a på Bussgods och for hem och testade den ganska nervöst. Men den verkar funka klockrent. Det är ju ingen rörmick, men det fascinerande är just omni-läget. Men en riktad mick är det ett evigt testande att hitta rätt både avstånd och riktning till trummorna. Ställer jag den här på omni låter det helt rätt nästan hur man än håller den. På högersidan av mitt lilla trumset har jag en en golvpuka, en ride o lite högre upp en crasch. Sätter jag micken ca 30 cm från både golvpuka o ride o kanske lite längre från (den hamnar under) crashen så låter det bara skitbra direkt utan nån närmick av pukan. Nu gäller det att få tag på en till sE4400a...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...