Jump to content
Annons

Hur gör man när man ska tracka/mixa ett band man verkligen inte gillar?


Terror

Recommended Posts

Ändrar mitt inlägg här för jag gick ut lite för hårt först.

Jag ska snart jobba med ett band som spelar musik jag inte är ett större fan av. Jag har hört några låtar med dem, och jag saknar helt the so called sonic vision.

Hur producerar/mixar man ett band när man inte känner "det där"?

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din uppgift som producent är inte ha en åsikt om musiken i fråga utan du ska bara göra ditt jobb är att förmedla ett bra ljud och uttryck som motsvarar bandets förväntningar. Då du förmodligen gör det för pengarna så är inte ditt jobb att tycka om musiken ifråga utan bara göra ditt jobb...om du känner att du inte klarar det tycker jag att du inte ska göra det helt enkelt..vem tvingar dig ?

Jag själv hade nog inte spelat in vad som helst, som sagt jag har gränser, typ pojkbands musik, dansband,bögpop osv.. men annars är jag väldigt öppen för det mesta... och alternativ musik då jag själv har bred musiksmak.. är nog en fördel om man har bred musiksmak om man är producent..

Men tycker det ändå är oproffsigt att hänga ut detta band på detta sätt dom kanske läser forumet och kan räkna 1 plus 1 ? Dessutom tvivlar jag på att slutresulttet blir bra med din inställning...du får försöka sjunka ner i musiken helt enkelt om det nu går, om inte annat bara foksuera på det musikaliska och få det låta så bra som möjligt, musiken kanske är skit i dina öron men kanske finns jätte många som tycker den är bra även om det kanske övergår ditt förstånd..

Men hur som helst detta band betalar inte dig pengar för att du ska en åsikt om musiken utan du ska bara gör ditt "jobb"

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Din uppgift som producent är inte ha en åsikt om musiken i fråga utan du ska bara göra ditt jobb är att förmedla ett bra ljud och uttryck som motsvarar bandets förväntningar. Då du förmodligen gör det för pengarna så är inte ditt jobb att tycka om musiken ifråga utan bara göra ditt jobb...om du känner att du inte klarar det tycker jag att du inte ska göra det helt enkelt..vem tvingar dig ?

Jag själv hade nog inte spelat in vad som helst, som sagt jag har gränser, typ pojkbands musik, dansband,bögpop osv.. men annars är jag väldigt öppen för det mesta... och alternativ musik då jag själv har bred musiksmak.. är nog en fördel om man har bra musiksmak om man är producent..

Men tycker det ändå är oproffsigt att hänga ut detta band på detta sätt dom kanske läser forumet och kan räkna 1 plus 1 ? Dessutom tvivlar jag på att slutresulttet blir bra med din inställning...du får försöka sjunka ner i musiken helt enkelt om det nu går, om inte annat bara foksuera på det musikaliska och få det låta så bra som möjligt, musiken kanske är skit i dina öron men kanske finns jätte många som tycker den är bra även om det kanske övergår ditt förstånd..

Men hur som helst detta band betalar inte dig pengar för att du ska en åsikt om musiken utan du ska bara gör ditt "jobb"

Jag kanske missöfrmulerade mig lite.. det jag menade var hur ska jag kunna försöka lyfta fram det bästa ur en grupp när jag inte är ett fan av musiken? Dem är ju inte dåliga musiker, de va inte det jag menade.. utan jag menade mer att jag inte känner "det" u know? Med dem 2 andra banden jag pysslat med så har jag verkligen tokgillat musiken, vilket har gjort det hela mycket mycket lättare OCH bättre. Jag antar att jag bara är lite nervös för slutresultatet. Dem kanske blir skitbra på skiva, men live var sådär.. ljudkvalitén kunde ju ha spökat lite.

Och ja jag kan spela in dem. Jag gick med på att spela in dem innan jag hade hört dem. Nu såhär i efterhand, så hade jag sagt "jag tror inte riktigt att ni är redo för inspelning än", om dem hade frågat nu. MEN sen är det ju inte min sak om dem är redo eller inte att spela in. Jag ska helt enkelt låta deras musik vara deras, inget producerande, utan bara fånga deras framträdanden och mixa det så gott jag kan.

Det var/är mycket lättare med metalcore-bandet jag jobbar med nu. Dem är skitbra, och det är mitt område. Där har jag kommit med massa tips/idéer och ändringar dem har gillat, så där har "producerandet" funkat mycket lättare.

Vad jag menar är att jag saknar den sk "sonic vision" för det här bandet, och är orolig för att jag inte kommer kunna prestera lika bra som jag gjort med dem andra. Vi får helt enkelt se hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag brukar säga som det är o frågar om dom/de vill vara med vid mix o mastring annars kör vi bara trackingen

så får dom lämna det vidare till någon som har dom rätta kunskaperna för just den musikstilen

ROCKA PÅ

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ett band är riktigt dåligt och då menar jag riktigt usla på det dom gör så skulle jag aldrig arbeta med dom men jag arbetar med alla musikstilar för jag älskar musik. Det spelar ingen roll om jag arbetar med en hiphop, swing, rock eller metal.

Varje gång jag lyssna på en låt så får jag en vision om hur det kan låta och så arbetar jag mot det målet. Min spontana reaktion på ditt problem är att jag tror att du kanske arbetar lite för hårt att få det låta som andras produktioner istället för din egen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en del av jobbet, att göra det bästa möjliga av något som man kanske inte alls ser fram emot. Är alltid så, spelar ingen roll vad man jobbar med. Jobbar man som musiker, shit vad mycket tok och konstigt folk man får jobba med. Man riktigt skäms ibland.

Har du ingått avtal att göra det, så skulle jag råda att du gör som ni sagt, och lär av det till nästa gång: Man måste välja kunder med stor omsorg. Ljudtekniker, studioägare eller producent jobbar på samma villkor som musiker. Det är ryktet på gatan och ens track-record som säljer en. Har man gjort en dålig inspelning/platta med ett band, så finns det liksom i CVn. Men att ingå avtal och sen backa ur fem i tolv, det finns med i CVn med, i fetstilade bokstäver. Det senare är värre än att göra en dålig platta.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för bra svar. Ja alltså dem är ju inte dåliga så, utan det luktar liksom skolavslutning om det, om ni fattar. Dem 5 bästa polarna från klass 9b har dragit ihop ett band.

Vi har inte skrivit ett avtal än, det ville dem inte göra.. wonder why. Men jag tror jag ska endast tracka dem, och lämna det vidare faktiskt. Det där med CV, det är lite det jag tänker på. Jag vill ju inte att artister ska kolla upp mig, hitta det där och typ "Nej han va ju inte alls bra! fyfan", när själva ljudet och mixen är a-ok, men låten och framförandet inte är det bästa, vilket drar ner kvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för bra svar. Ja alltså dem är ju inte dåliga så, utan det luktar liksom skolavslutning om det, om ni fattar. Dem 5 bästa polarna från klass 9b har dragit ihop ett band.

Vi har inte skrivit ett avtal än, det ville dem inte göra.. wonder why. Men jag tror jag ska endast tracka dem, och lämna det vidare faktiskt. Det där med CV, det är lite det jag tänker på. Jag vill ju inte att artister ska kolla upp mig, hitta det där och typ "Nej han va ju inte alls bra! fyfan", när själva ljudet och mixen är a-ok, men låten och framförandet inte är det bästa, vilket drar ner kvalitén.

Då skulle jag snarare tro att det utgör en större risk att på internetforum uttala sig i lätt nedsättande ordalag rörande potentiella klienter. Det lär inte sälja in dig sådär klockrent om "fel" person läser det och gör kopplingen...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då skulle jag snarare tro att det utgör en större risk att på internetforum uttala sig i lätt nedsättande ordalag rörande potentiella klienter. Det lär inte sälja in dig sådär klockrent om "fel" person läser det och gör kopplingen...

Som tur är så är det här inte mitt enda jobb, så jag är inte beroende av kunder. Har jag inga kunder så spelar jag in min egen musik. Att ha andra artister över är bara en bonus.

Och dessutom så är jag ingen bakstabber, sitter och pratar med sångaren på facebook as we speak, och har sagt exakt samma sak till honom. Han håller med om att det inte är samma fart och vilja i dem andra bandmedlemmarna, men han vill ändå fortsätta.

Så jag sitter inte här och dissar en kund, utan att säga något till dem. Utan trådstarten var mer för att jag undrade hur ni brukar göra när ni ska jobba med ett band/artist som inte är så vidare bra, eller som ni inte gillar så mkt.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för bra svar. Ja alltså dem är ju inte dåliga så, utan det luktar liksom skolavslutning om det, om ni fattar. Dem 5 bästa polarna från klass 9b har dragit ihop ett band.

Vi har inte skrivit ett avtal än, det ville dem inte göra.. wonder why. Men jag tror jag ska endast tracka dem, och lämna det vidare faktiskt. Det där med CV, det är lite det jag tänker på. Jag vill ju inte att artister ska kolla upp mig, hitta det där och typ "Nej han va ju inte alls bra! fyfan", när själva ljudet och mixen är a-ok, men låten och framförandet inte är det bästa, vilket drar ner kvalitén.

Man kan ju även se det som att tänk att han kunde fixa så bra ljud på ett sådant dåligt band, tänk då vad han kan göra för oss! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskutera med dom, vilken roll dom vill du ska ha i arbetet.

Ska du vara ljud/inspelningstekniker? - och då alltså inte skruva som du själv tycker det ska vara utan bara spela in de instrumentljud och låtar dom kommer med plus ge dom det sound dom själva efterfrågar - eller ska du vara producent? - och då alltså ta det material dom kommer med och helt omvandla det till låtmaterial och produktion av det slag som säljer bäst / slår högst i deras genre f.n.

Det är en avgörande skillnad mellan dom två rollerna vid musikinspelning. Tala med bandet och fråga dom hur dom vill nyttja dig, vilken roll du ska ha.

Som ljud-/inspelningstekniker behöver du ju inte ha något ansvar för musiken alls, utan bara se till att dom får det sound dom efterfrågar. Du får ha distans till vad du själv tycker helt enkelt; se din största belöning i att kunden är 100% nöjd.

Som producent däremot kan du ju göra nästan vad du vill, hur du vill med vad som helst, så länge bandet står ut med nya klädseln du klär dom i - så att säga. Här nästan måste du ju gilla slutresultatet själv. För tror inte du på det så gör oftast ingen annan det heller.

Lite så skulle jag se på det.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju även se det som att tänk att han kunde fixa så bra ljud på ett sådant dåligt band, tänk då vad han kan göra för oss! 🙂

Jo DET är ju iof sant.

Tycker nog att detta känns extremt oproffsigt. Kan man bara spela in musik man gillar så vettefan....

Vad fick du det där ifrån? :S Jag har inte sagt att jag INTE ska spela in dem. Jag frågade hur folk brukar göra när det är musik och band dem inte gillar? Alltså vad skillnaden är ect ect ect ect. Ditt inlägg hade varit relevant om min trådstart hade varit "jag har en kund och jag hatar deras musik, jag vägrar spela in det.. hur ska jag berätta det för dem?". Men det var inte det jag skrev. Läs om, läs rätt.

Och NEJ jag är inte proffsig, har haft 2 kunder innan som för övrigt är mer än nöjde och kommer båda 2 komma tillbaka till mig för deras fullängdare om inget skivbolag dyker upp innan det.

Diskutera med dom, vilken roll dom vill du ska ha i arbetet.

Ska du vara ljud/inspelningstekniker? - och då alltså inte skruva som du själv tycker det ska vara utan bara spela in de instrumentljud och låtar dom kommer med plus ge dom det sound dom själva efterfrågar - eller ska du vara producent? - och då alltså ta det material dom kommer med och helt omvandla det till låtmaterial och produktion av det slag som säljer bäst / slår högst i deras genre f.n.

Det är en avgörande skillnad mellan dom två rollerna vid musikinspelning. Tala med bandet och fråga dom hur dom vill nyttja dig, vilken roll du ska ha.

Jo jag ska prata med dem. När jag hade första mötet med dem, så frågade jag vad dem typ var ute efter för typ av sound, vad DEM hade för vision, och dem sa "typ en blandning av Asking Alexandria fast typ mer rock eller sum 41". Det kanske inte var exakt sam 41, men det var Asking alexandria blandat med lite rock. Förstår inte riktigt hur det skulle gå till. Jag sa också till dem då att "vill ni låta som dem, så får ni spela musik som dem. Jag kan ge ljudet, men spelar ni inte samma musik så blir det inte alls likadan", och det fattade dem ju. Vi har ju inte skrivit något avtal än, det ville dem inte göra. Jag ska nog bara spela in dem, och få det att låta så bra som möjligt, efter deras smak och tycke, så lämnar jag producerandet till dem själva. Dem verkar ändå ganska säkra på hur dem vill ha deras musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska nog bara spela in dem, och få det att låta så bra som möjligt, efter deras smak och tycke, så lämnar jag producerandet till dem själva. Dem verkar ändå ganska säkra på hur dem vill ha deras musik.

Så arbetar jag 95% av fallen. Det var lite det jag ifrågasatte förut i någon tråd som du skrev om att producera och spela in andra band. Jag tror de flesta banden kontaktar en studio för att bara få ett bra sound till sin musik och inte att någon ska gå in och peta i arrangemang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska snart jobba med ett band som spelar musik jag inte är ett större fan av. Jag har hört några låtar med dem, och jag saknar helt the so called sonic vision.

Hur producerar/mixar man ett band när man inte känner "det där"?

Vad har du blivit tillfrågad att göra?

Spela in, producera, mixa?

Spela in lär ju vara en baggis, oavsett om man gillar det eller inte, kanske med en del enklare förslag/styrning på vägen (tracking-producent)?!... 🙂

Producera, ja här blir det nog lite svårare om man inte "känner för", gillar eller kanske inte till 100% hanterar det i ett speciellt fall. Det band eller den artist det handlar om bör ju ha/känna 100% förtroende för den person som ska producera.

Mixa bör heller inte vara något problem så länge bandet/artisten framför de önskemål som ska ligga till grund för mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för bra svar. Ja alltså dem är ju inte dåliga så, utan det luktar liksom skolavslutning om det, om ni fattar. Dem 5 bästa polarna från klass 9b har dragit ihop ett band.

På tal om proffsigt. Kan du inte va snäll och sluta skriva dem när du menar de eller dom. Det skär i mig.

  • Gilla 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag ska prata med dem. När jag hade första mötet med dem, så frågade jag vad dem typ var ute efter för typ av sound, vad DEM hade för vision, och dem sa "typ en blandning av Asking Alexandria fast typ mer rock eller sum 41". Det kanske inte var exakt sam 41, men det var Asking alexandria blandat med lite rock. Förstår inte riktigt hur det skulle gå till. Jag sa också till dem då att "vill ni låta som dem, så får ni spela musik som dem. Jag kan ge ljudet, men spelar ni inte samma musik så blir det inte alls likadan

Känner igen det där så väl 🙂 Man tycker nästan man gör dom en tjänst genom att "fixa till det åt dom så dom låter bra". Även om det här bandet är ok, så finns det ju band som .. liksom knappt har nån kontakt med verkligheten alls. Kommer in och spelar lättsamt och snällt, otajt och falskt och vill "det ska låta typ som Nickelbacks senaste" eller nåt.

Det kan bli ett brutalt uppvaknande för en del som är nya inom inspelning, att det dom tror ska låta så bra egentligen låter rätt illa. Precis som när man hör sin röst inspelad för första gången. Man kan få till det ljud dom vill säger dom vill ha, men i den processen så märker ju ofta bandet att det dom begärde inte alls låter bra eller som dom vill. Det dom trodde skulle bli så tungt egentligen låter mest kalkon. Men har dom vad dom bad om så är ju inte det här ditt fel, alls, utan det är deras brist på erfarenhet som orsakat det.

Så när dom börjar "men, men .. asså, det här låter ju inge bra", och tittar menande på en, försöker lägga ansvaret för hur dom låter på teknikern. Ja, vad ska du som tekniker göra åt det liksom? Dom sa dom ville ha det så, och nu har dom det dom begärde, och har sprungit in i väggen. Ska dom begära nåt annat nu istället, och du ska ägna nästan lika många timmar igen åt att ge dom det nya? Nej. Det kommer ju bli samma sak igen, att det inte låter som dom tänkt sig och så blir det "men, men .. asså, det här låter ju inge bra heller .." om igen.

När det här hände brukade jag lägga fokus tillbaka på dom. T.ex. be gitarristen spela lite genom sin stärkare, och sen direkt spela upp den inspelade gitarren, så dom hör att den inspelade gitarren låter som den gör i verkligheten, och så tittar man menande tillbaka på dom 😛 Då börjar folk ofta fokusera på att det är deras gitarrist som inte har något bra ljud osv. Fokus hamnar tillbaka på att det är dom själva som låter såhär, som låter på det sätt dom tycker låter undermåligt. Det är ju där fokus ska vara.

Grejen är att om dom inte kan deklarera vad dom vill ha, så kan ju ingen i hela världen få till det åt dom. Alternativet är att du tar över, gör det som du tycker det ska vara, åt dom. Men har dom sagt att dom inte vill ha det så, då får man stå på sig och säga att såhär var det sagt. Och ska man göra det åt dom, så ska man ju göra det till 95%, och redan från början. Annars sitter du ju där med halvdant inspelade instrument, och det förvandlas till Operation 'Desperat Räddning av Inspelning' liksom, blir inge bra.

Man får helt enkelt bestämma med dom vilken roll man ska ha, från början, och sen hålla sig strikt till den - även om bandet vill annorlunda senare i processen. Det är en fråga om organisation i arbetet helt enkelt, vem som tar ansvar för vad, vem som tagit beslutet som inte blev bra, och följaktligen vem som ska ställa det tillrätta när det inte blir bra osv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du borde vara lite mer ödmjuk. Alla måste börja någonstanns och det kan vara väldigt nyttigt att få prova att spela in på riktigt trots att man är riktigt kass.

Jag tror att 95% av alla seriösa musiker och producenter kan särskilja på dåliga musiker eller dålig tekniker för en produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som jag förstått så trackar du inte trummor? Kommer du köra nån trumplugg då eller? I såna fall behöver du ju inte oroa dig för nånting så länge trummorna sitter som de ska. Resten får du editera skiten ur så blir bandet glada över att de låter supertajt sen. 😄

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Så arbetar jag 95% av fallen. Det var lite det jag ifrågasatte förut i någon tråd som du skrev om att producera och spela in andra band. Jag tror de flesta banden kontaktar en studio för att bara få ett bra sound till sin musik och inte att någon ska gå in och peta i arrangemang.

Jo absolut! Jag skulle ju aldrig gå in och styra utan att dem bett om det. Nu har dem 2 jag jobbat med frågat om det "du får gärna komma med synpunkter", och då har jag sagt "pröva gör såhär istället" på vissa vocaldubbningar, slingor, mindre arr mm. Ibland hade dem inte gillat det, men dår har de testat iaf 🙂 Och de har uppskattat det iaf!

Vad har du blivit tillfrågad att göra?

Spela in, producera, mixa?

Jag kom faktiskt inte ihåg, det var 2 månader sedan, och jag hade inget att skriva på då. Jag kommer ihåg att det var inspelning av 4 låtar. Trummor har dem redan spelat in i en annan hemmastudio, så det dem ska spela in med mig är gitarr, bas och sång. Ska prata med dem 🙂

På tal om proffsigt. Kan du inte va snäll och sluta skriva dem när du menar de eller dom. Det skär i mig.

If you can't win the argument, correct the grammar. Jag har ingenting emot dig, men måste du verkligen hoppa in i mina trådar med sånna inlägg? Just leave it be nazi police.

en bagare måste väl inte vara hungrig för att göra bullar. lyssna in dig och lär dig genren bara.

Jo jag får väl göra det. Grejen är att jag inte vet vad den är, och jag tror inte dem heller vet det riktigt.

Känner igen det där så väl 🙂 Man tycker nästan man gör dom en tjänst genom att "fixa till det åt dom så dom låter bra". Även om det här bandet är ok, så finns det ju band som .. liksom knappt har nån kontakt med verkligheten alls. Kommer in och spelar lättsamt och snällt, otajt och falskt och vill "det ska låta typ som Nickelbacks senaste" eller nåt.

Det kan bli ett brutalt uppvaknande för en del som är nya inom inspelning, att det dom tror ska låta så bra egentligen låter rätt illa. Precis som när man hör sin röst inspelad för första gången. Man kan få till det ljud dom vill säger dom vill ha, men i den processen så märker ju ofta bandet att det dom begärde inte alls låter bra eller som dom vill. Det dom trodde skulle bli så tungt egentligen låter mest kalkon. Men har dom vad dom bad om så är ju inte det här ditt fel, alls, utan det är deras brist på erfarenhet som orsakat det.

Så när dom börjar "men, men .. asså, det här låter ju inge bra", och tittar menande på en, försöker lägga ansvaret för hur dom låter på teknikern. Ja, vad ska du som tekniker göra åt det liksom? Dom sa dom ville ha det så, och nu har dom det dom begärde, och har sprungit in i väggen. Ska dom begära nåt annat nu istället, och du ska ägna nästan lika många timmar igen åt att ge dom det nya? Nej. Det kommer ju bli samma sak igen, att det inte låter som dom tänkt sig och så blir det "men, men .. asså, det här låter ju inge bra heller .." om igen.

När det här hände brukade jag lägga fokus tillbaka på dom. T.ex. be gitarristen spela lite genom sin stärkare, och sen direkt spela upp den inspelade gitarren, så dom hör att den inspelade gitarren låter som den gör i verkligheten, och så tittar man menande tillbaka på dom 😛 Då börjar folk ofta fokusera på att det är deras gitarrist som inte har något bra ljud osv. Fokus hamnar tillbaka på att det är dom själva som låter såhär, som låter på det sätt dom tycker låter undermåligt. Det är ju där fokus ska vara.

Grejen är att om dom inte kan deklarera vad dom vill ha, så kan ju ingen i hela världen få till det åt dom. Alternativet är att du tar över, gör det som du tycker det ska vara, åt dom. Men har dom sagt att dom inte vill ha det så, då får man stå på sig och säga att såhär var det sagt. Och ska man göra det åt dom, så ska man ju göra det till 95%, och redan från början. Annars sitter du ju där med halvdant inspelade instrument, och det förvandlas till Operation 'Desperat Räddning av Inspelning' liksom, blir inge bra.

Man får helt enkelt bestämma med dom vilken roll man ska ha, från början, och sen hålla sig strikt till den - även om bandet vill annorlunda senare i processen. Det är en fråga om organisation i arbetet helt enkelt, vem som tar ansvar för vad, vem som tagit beslutet som inte blev bra, och följaktligen vem som ska ställa det tillrätta när det inte blir bra osv.

Mycket bra tips! Tack så mycket! Och jag tror det är det som gjort mig som mest nervös. Just att dem förväntar sig att låta som Asking Alexandria fast med rockinslag, fast dem spelar något helt annat.. och det känns som om jag kommer få skulden för att "det inte låter bra". Det hade varit så mycket lättare om dem var mer down to earth och sa "Vi är nybörjare, vi är inte så bra. Vi förväntar oss inte så mycket, men skulle vilja spela in hos dig för du är billig och du har fått tidigare stuff att låta bra.". Men det är ju tyvärr inte så det har varit.. dem ser ju sig själva som mer än vad dem tyvärr är. Vilket försvårar det lite. Trummisen har tex spelat trummor i 2 månader. Ska bli väldigt spännande och höra hans inspelningar. Jag sa åt trummisen att träna ORDENTLIGT innan. Han hade heller aldrig spelat till klick. För jag sa att jag inte ville sitta och behöva editera trummorna för att a, dem betalar inte tillräckligt för det.. det är inte värt att lägga ner flera timmar på att rätta ett dåligt framförande och inte få betalt för det.. bättre att naila dem ordentligt på en gång. Och b, jag har inte riktigt kunskapen om det heller. midi, fine.. men inte med audio. Kan göra mindre grejer, men inga underverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du borde vara lite mer ödmjuk. Alla måste börja någonstanns och det kan vara väldigt nyttigt att få prova att spela in på riktigt trots att man är riktigt kass.

Jag tror att 95% av alla seriösa musiker och producenter kan särskilja på dåliga musiker eller dålig tekniker för en produktion.

Jo absolut, men som jag skrev i inlägget över.. dem ser inte sig själva som nybörjare, utan ser sig själva som ett större band och förväntar sig nog för mycket. Trummisen har lirat i 2 månader. Det hade varit lättare om dem var down to earth 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Men som jag förstått så trackar du inte trummor? Kommer du köra nån trumplugg då eller? I såna fall behöver du ju inte oroa dig för nånting så länge trummorna sitter som de ska. Resten får du editera skiten ur så blir bandet glada över att de låter supertajt sen. 😄

Exakt, dem har spelat in trummora. Låter trummorna astokigt så ska jag trigga. och jag har sagt att jag inte tänker editera det. Visst, småsaker om han missat kicken på ett downbeat, men jag kan ju inte göra underverk. har inte de kunskaperna, och dem betalar mig inte tillräckligt för att jag ska sitta i timmar och redigera trumspår som är helt off. jag är inte så orolig för att dem andra i bandet kommer spela otight eller inte, utan det är själva låtarna. Det har varit svårt att avgöra utifrån deras livevideos.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så behöver man ju inte oroa sig så mycket tycker jag. Har säkert spelat in ett tjugotal band genom åren som knappt kunnat spela men de har lärt sig något under resans gång. Allt man gör behöver inte låta färdig och dyr produktion utan så länge bandet man spelar in förstår sina egna begränsningar så kan det bli helt ok ändå. Det är ju knappast ditt fel om de spelar apa liksom. Här får man ju göra en avvägning tycker jag, gör man verkligen bandet en tjänst om man som producent fixar och editerar bort alla fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

If you can't win the argument, correct the grammar. Jag har ingenting emot dig, men måste du verkligen hoppa in i mina trådar med sånna inlägg? Just leave it be nazi police.

I helvete heller. Lär dig ditt språk innan du utnämner någon till dumhuvud.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan så behöver man ju inte oroa sig så mycket tycker jag. Har säkert spelat in ett tjugotal band genom åren som knappt kunnat spela men de har lärt sig något under resans gång. Allt man gör behöver inte låta färdig och dyr produktion utan så länge bandet man spelar in förstår sina egna begränsningar så kan det bli helt ok ändå. Det är ju knappast ditt fel om de spelar apa liksom. Här får man ju göra en avvägning tycker jag, gör man verkligen bandet en tjänst om man som producent fixar och editerar bort alla fel?

Ja exakt. Jag kan inte heller få det till "the million dollar sound", och det vet dem ju också. Nej jag vill inte editera sönder det heller, och det vet de också om 🙂 Har sagt att jag tänker stanna dem när de spelar fel. Använder ALDRIG uttrycket "lets fix it in the mix". Gör rätt från början. Jag kommer ju självklart behandla dem som de andra band jag spelat in. Kommer ju inte sitta och vara grinig eller dryg, absolut inte. Tror bara att jag kommer ha lite problem just som producent, då jag inte är ett fan av musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...