Jump to content
Annons

Ge ut en coverskiva, rättigheter/skyldigheter


richardlang

Recommended Posts

Annons

Den här tråden var katastrofal ur nyttig-informationssynpunkt. För många gissningar/felaktiga antaganden som försvårade för TS (och andra nyfikna) att sortera ut vilka som kunde sin sak och vilka som snackade i nattmössan.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Det är fint att folk vill hjälpa till men det blir rätt knasigt när det blir tyckande istället för fakta just när det gäller rättigheter (och i förlängningen juridik). Kanske vore något för tidnignen att ta fasta på, en artikel eller ett temanummer om musikjuridik? Som vi sen kan länka eller referera till. Alternativt att någon frivillig skriver en artikel på kontrollrummets wiki?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden var katastrofal ur nyttig-informationssynpunkt. För många gissningar/felaktiga antaganden som försvårade för TS (och andra nyfikna) att sortera ut vilka som kunde sin sak och vilka som snackade i nattmössan.

Men då kan du väl lägga allt tillrätta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då kan du väl lägga allt tillrätta?

Ironiskt, tycker vi inte, min gode SadamJR?

Om jag tillförde information skulle jag ju bidra till den informationsförvirring jag menar redan har uppstått i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre att ge konstruktiv kritik istället för att "ge igen" med samma mynt?

För att allt ska vara klart som korvspad, givet de förutsättningar TS angett gäller följande:

- Ja, du kan ge ut en coverskiva.

- Du behöver inte tillstånd såvida du inte ändrar i arrangemang, text eller översätter texten

- Ja, skivbolaget behåller intäkter från försäljning men betalar även avgift/royalty till NCB.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag nyfiken på hemvisten på låtarna du sökte (och fick?) rättigheterna för? Var det amerikanska låtar? Min tanke är att om det vore svenska låtar som släpptes i USA så borde det inte heller behövas rättighetsköp, utan den svenska modellen borde gälla (via NCB och amerikas motsvarighet/-er (tror de har flera)).

Jag kan säga så här, det som går att tjäna pengar på är att lägga ut covers på för ögonblicket populära låtar. Ta tex efter skyfall så var adels låt skyfall populär. Av någon anledning så släpptes inte den officiella låten på spotify utan sökte du på skyfall med adele kom en massa cover/karaoke versioner upp. Det betyder att dessa låtar fått en massa lyssningar gratis för att folk sökt på adele. Sök på många androa kända låtar så ser du att i toppen ligger där alltid cover versioner på låten i sökresultaten. Det är bla så man kan tjäna pengar på covers. Sen kan man ha olika bolag med olika ägastrukturer som gör att du inte kanske ser mig som personen bakom covern. Det gäller att försöka pricka in vilken som blir het för tillfället. En annan guldgruva har varit band som av en och annan anledning inte velat släppa sin musik på spotify, då gör man cover på deras mest berömda låtar som folk vill lyssna på. Och så har man dragit in pengar där.

Hoppas att du förstår.

Med vänlig hälsning,

Tony Stark

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast tydligen gick Lundell-fallet till domstol och han vann. Eller minns jag fel?

Var det så? Det man KAN åberopa i ett sådant fall är att ens verk använts i ett politiskt syfte, reklam eller propaganda. Nu tror jag att jag håller på och gissar litegrann, men jag är ganska säker på att det finns en sån grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det så? Det man KAN åberopa i ett sådant fall är att ens verk använts i ett politiskt syfte, reklam eller propaganda. Nu tror jag att jag håller på och gissar litegrann, men jag är ganska säker på att det finns en sån grej.

Det handlar om den ideella upphovsrätten, som innebär att ett verk inte får användas i ett för upphovsmännen kränkande sammanhang. Om en låt används av ett parti som man inte sympatiserar med, kan det räknas som en kränkning, så att de som använder låten tvingas ta bort den.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om den ideella upphovsrätten, som innebär att ett verk inte får användas i ett för upphovsmännen kränkande sammanhang. Om en låt används av ett parti som man inte sympatiserar med, kan det räknas som en kränkning, så att de som använder låten tvingas ta bort den.

Tack! Det där kände jag igen, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad baserar du detta på? Det stämmer nämligen inte.

Så rätta mig om jag har fel.. om jag spelar in en skiva med massa Metallica-låtar, skriver mitt namn på, nämner att de är en cover på omslaget eller vid varje låttitle så kan jag alltså ladda upp den på Spotify och iTunes, ta alla intäkter för mig själv HELT utan några som helst problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så rätta mig om jag har fel.. om jag spelar in en skiva med massa Metallica-låtar, skriver mitt namn på, nämner att de är en cover på omslaget eller vid varje låttitle så kan jag alltså ladda upp den på Spotify och iTunes, ta alla intäkter för mig själv HELT utan några som helst problem?

Ungefär så. Så länge du inte hymlar med att det är en cover är det grönt. Upphovsmännens intäkter samlas in via STIM och liknande organisationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så rätta mig om jag har fel.. om jag spelar in en skiva med massa Metallica-låtar, skriver mitt namn på, nämner att de är en cover på omslaget eller vid varje låttitle så kan jag alltså ladda upp den på Spotify och iTunes, ta alla intäkter för mig själv HELT utan några som helst problem?

Det enkla svaret: ja. Även om allt faktiskt inte kommer att tillfalla dig. Vid utgivningen betalar du mekanisk ersättning via aktuell organisation (i vårt fall NCB). Detta går till upphovsmännen precis som all framförande-ersättning gör.

Det lite mer nyanserade svaret: Precis som vid fysisk skivutgivning görs detta inom olika geografiska territorier. Det är skillnad att get ut samma material i tex Sverige och Nordamerika. För utgivning i Sverige, Norden och om jag inte minns fel även Europa gäller det enkla svaret ovan. Vid utgivning i Nordamerika är jag inte lika insatt och kan inte svara på hur det går till. Det kanske finns andra regler för utgivning av Nordamerikanskt material i just Nordamerika. Att släppa coverlåtar av Metallica i Sverige går hur bra som helst (så länge du som tidigare nämnt inte ändrar i arrangemang eller text (eller använder versionen i "dåligt" sammanhang, tex på en vit-maktskiva)).

Ett exempel på detta är coverskivan "Gods of Thunder - a Norwegian Tribute to Kiss".

Edit: förtydligande.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså.. Då ska jag tjäna massa pengar på andras musik, precis som håkan helstöld.

Blir jag stämd skyller jag på er ;-)

Skillnaden är att Håkan snor enskilda textrader och gör egna låtar av dem. Då är det inte covers längre utan... nåt som mer liknar stöld. Vill man vara grinig kan man såklart anmärka på det och göra en grej av det, men tydligen kommer han undan med det för att alla tycker att han är så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåså.. Då ska jag tjäna massa pengar på andras musik, precis som håkan helstöld.

Blir jag stämd skyller jag på er ;-)

Vad tror du att Elvis gjorde? Eller i stort sett varenda dansband i Norden och Tyskland?

Kör "egna" låtar?

För att nämna ett exempel.

(PS. Har för mig att av alla de x000 låtar som Elvis spelade in, så var han medkompositör på två av dem ... eller något ditåt.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden var katastrofal ur nyttig-informationssynpunkt. För många gissningar/felaktiga antaganden som försvårade för TS (och andra nyfikna) att sortera ut vilka som kunde sin sak och vilka som snackade i nattmössan.

Bra sagt. Har dykt upp väldigt mycket troll här på sistone. Är det någon som sagt att det smakar mango om vattnet? Var det Hasse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du jämför Elvis Presly med Britney Spears?

Vari ligger den dumdristiga jämförelsen?

De är båda framgångsrika artister, och duktiga i sitt framförande. Förutom att Spears verkar ha en aning mer kontroll över sina danssteg än Elvis.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det sägs att han var väldigt aktiv när det gällde "proddandet" i studion.

Han var väldigt aktiv i produktionsarbetet. Mest muntligen; spakarna sköttes av andra. Sedan var ju grejen med Elvis att när Elvis sa något, då gjorde man som han sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror du att Elvis gjorde? Eller i stort sett varenda dansband i Norden och Tyskland?

Kör "egna" låtar?

För att nämna ett exempel.

(PS. Har för mig att av alla de x000 låtar som Elvis spelade in, så var han medkompositör på två av dem ... eller något ditåt.)

Ja men det är väl lite skillnad när du har låtskrivare som skriver låtar ÅT dig? Nu vet inte jag om fallet var så när det kommer till Elvis, men det är iaf vad jag fått höra under min uppväxt. Vet att han inte skrev några låtar själv alls typ, men jag tror att folk skrev ÅT honom.. inte att han "snodde".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det är väl lite skillnad när du har låtskrivare som skriver låtar ÅT dig? Nu vet inte jag om fallet var så när det kommer till Elvis, men det är iaf vad jag fått höra under min uppväxt. Vet att han inte skrev några låtar själv alls typ, men jag tror att folk skrev ÅT honom.. inte att han "snodde".

Om du nu med "sno" menar att spela in egna tolkningar av andras, befintliga låtar (vilket är JÄTTE-vanligt) så var det precis det Elvis gjorde. Elvis hade många dedicerade låtskrivare. Men det mesta Elvis framförde hade redan framförts av andra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det är väl lite skillnad när du har låtskrivare som skriver låtar ÅT dig? Nu vet inte jag om fallet var så när det kommer till Elvis, men det är iaf vad jag fått höra under min uppväxt. Vet att han inte skrev några låtar själv alls typ, men jag tror att folk skrev ÅT honom.. inte att han "snodde".

Är kanske ute på tunn is men det hela har ju även en till dimension eftersom Elvis tog låtar som var kända i den afroamerikanska befolkningsgruppen och spelade för den vita publiken. Att göra covers kan vara mer politiskt och i gränslandet på fler sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är kanske ute på tunn is men det hela har ju även en till dimension eftersom Elvis tog låtar som var kända i den afroamerikanska befolkningsgruppen och spelade för den vita publiken. Att göra covers kan vara mer politiskt och i gränslandet på fler sätt.

Den enda anledningen att anta att du kanske är på hal is är att du inte kallar den "afroamerikanska befolkningsgruppen" för svarta, när du ju helt obehindrat kallar övriga för "vita". 😉

Annars så ja, det berättas ofta om att Elvis förmedlade svart musik. Men för Elvis del så hade det inte med vare sig politik eller färg att göra – precis som sig bör om man är en äkta underhållare. Han spelade och sjöng konsekvent sådant som lät svängigt nog för honom själv och vackert nog åt hans mamma. Från början i alla fall.

Däremot promotades Elvis som en vit som sjöng som en svart. Det blev stort. Och promotorerna blev rika.

Elvis sket i vilket.

Och så kom farbror Tom Parker in i bilden ...

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda anledningen att anta att du kanske är på hal is är att du inte kallar den "afroamerikanska befolkningsgruppen" för svarta, när du ju helt obehindrat kallar övriga för "vita". 😉

Annars så ja, det berättas ofta om att Elvis förmedlade svart musik. Men för Elvis del så hade det inte med vare sig politik eller färg att göra – precis som sig bör om man är en äkta underhållare. Han spelade och sjöng konsekvent sådant som lät svängigt nog för honom själv och vackert nog åt hans mamma. Från början i alla fall.

Däremot promotades Elvis som en vit som sjöng som en svart. Det blev stort. Och promotorerna blev rika.

Elvis sket i vilket.

Och så kom farbror Tom Parker in i bilden ...

En modernare företeelse av det är ju Eminem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvis var viktig för segregeringsfrågan på ett ganska omedvetet sätt, i och med att han spred vad som lät som "svart" musik till vita lyssnare. Senare hade Michael Jackson en liknande gränsöverskridande roll. Han, och hans skivbolag, var dock mera medvetna i vad dom gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...