Jump to content
Annons

akustikbehandling för SÅNG!?


RobinCarlsson

Recommended Posts

Hej, jag skall spela in sång och behöver veta hur man får det så dämpat som möjligt. Tänkte spela in i en stor garderob, och sången skall vara till house, så den kommer att vara väldigt komprimerad.

vad för material kan man använda för att dämpa detta?

Eller vilket sätt är det bästa för att spela in sång?!

Tack för svar!

MVH Rob.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Garderoben kommer nog vara för liten. Kanske bättre att dämpa ett hörn. Använda dig av en dynamisk Mick som Shure sm7b kanske också. Dämpmaterial kan du bygga själv av exempelvis en UNI-skiva 33.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag skall spela in sång och behöver veta hur man får det så dämpat som möjligt. Tänkte spela in i en stor garderob, och sången skall vara till house, så den kommer att vara väldigt komprimerad.

vad för material kan man använda för att dämpa detta?

Eller vilket sätt är det bästa för att spela in sång?!

Tack för svar!

MVH Rob.

Hur stor är den här garderoben? Hur ser den ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Garderoben kommer nog vara för liten. Kanske bättre att dämpa ett hörn. Använda dig av en dynamisk Mick som Shure sm7b kanske också. Dämpmaterial kan du bygga själv av exempelvis en UNI-skiva 33.

Mvh

Anders

Tack för ditt svar!

Jag provade häromdan, och det blev ganska dämpat.. Men som du säger att det är för litet, hur påverkar detta inspelningen av sången när man komprimerar osv?

Hur stor är den här garderoben? Hur ser den ut?

Det är snedtak i garderoben. Och den är kanske 2x3 meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att ljudet blir instängt och burkigt då du får problem i låga mellanaregistret i sången. Hur stort är ditt kontrollrum? Går det göra något bra av något hörn där? Men jag är ingen expert utan prtar från egen erfarenhet då jag en gång i tiden försäkte mig på lite samma sak som du.

Viktigt att tänka på vid inspelning av sång, speciellt om den ska tokkomprimeras är bakgrundsbrus, ventilation, datorfläkt osv..

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Snedtak är ju trevligt! 🙂

Dämpa taket, samt längsgående väggarna, åtminstone från tak till midjehöjd. Golvet behöver du inte oroa dig för så mycket tack vara det sneda taket. Viktigt att du dämpar den vägg/dörr som hamnar bakom ryggen på vokalisten! Önskar du dock mer dämpning så kan du lägga en matta på golvet.

[Edit: tillägg]

Det bästa är troligtvis (i det här fallet) om du klär in tunna isoleringsskivor i tyg, köp på byggmax och ikea så blir det billigt. Limma tyget med ett lim avsett för tyg. Dessa hänger du med hjälp av distanser och linor (du får tänka till lite här) från snedtaket, även de som ska dämpa väggarna kan hängas från taket. Se till, beroende på utrymme, att skivorna hamnar en cm. eller mer från den yta som ska dämpas så får du bättre effekt på dämpningen.

[Edit: tillägg]

Vill du jobba lite mer med din garderob, se här t.ex:

http://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/755364-cvrivs-acoustic-panel-worklog.html

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror (även om jag är lekman på området) att den dämpningen inte tar tilltäckligt långt ner i det låga mellanregistret så att det tar bort burkigheten ur sången. Men jag kan ju absolut ha fel.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Garderob funkar om det inte finns något annat. När jag spelade in den här med min klient: Borderlines – Idea så hängde jag en kondensatormick mitt i garderoben bland kläderna, så fick han stå och sjunga in i garderoben. Det blev väldigt "boxigt" ljud. Men efter 10 mins EQ där jag sweapade och hittade de boxiga frekvenserna (mellan 200-500hz) och tagit bort dem lät det helt OK!. Sen var vi iof ute efter ett äldre och lite skitigt ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För både trevligare ljud och trevligare miljö, så fixa ett sånghörn, som beskrivs i min lilla Wiki-artikel om akustikbehandling här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling#Liverummet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...