Jump to content
Annons

Söker namnet på en viss typ av hi-hat


AnthonyS

Recommended Posts

Ja, som titeln säger är jag ute eter namnet på en viss typ av hi-hat. Den kan sitta på standardstativ, är liten, kanske 15 cm i diameter, har ibland välvda eller "vrängda" kanter och ger ifrån sig ett skramlande (men musikaliskt) ljud. Jag lurar på att köpa lite percussionprylar till studion till mitt fusion-projekt och är således på jakt efter enstaka komponenter. Men eftersom jag inte kan särskilt mycket om trummor (men hemskt gärna spelar på alla varianter) har jag inte alla termer på plats än så länge.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

15cm är 6 tum. Så liten hihat finns nog inte 🙂 14 Tum är kanske vad som menas.

Vanligaste "ripple bottom" hi-haten heter Paiste Sound Edge. Paiste har den i flera serier, 602-, 2002- och 3003-serien t.ex.

Tack! Det är inte riktigt en sån jag söker - även om Sound Edge 14" verkar jäkligt nice att ha.

Eftersom jag misstänker att det är jag som är dålig på att förklara länkar jag en videosnutt där Stanton Moore lirar på en Wavedrum och en hi-hat som påminner väldigt mycket om vad det var jag var ute efter från början.

Syns längst ner i bild när han börjar lira.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till vad han har för HH^, men det ser ut att vara extremt liten. Minsta jag känner till är Sabian Mini Hats, 10 tum.

Men liten hi-hat = mer definierat tight ljud, mindre skrammelfaktor. Måste va extremt tunn HH för att få skrammelfaktor med så små lock.

Fel signia, det finns gott om mindre hihats därute. kolla in meinl 10" fx-hats Rätt coola. Du kan även kolla in zildjian och sabians hemsidor för ljudklipp

Verkar som jag är mer out-of-date än jag trodde 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till vad han har för HH^, men det ser ut att vara extremt liten. Minsta jag känner till är Sabian Mini Hats, 10 tum.

Men liten hi-hat = mer definierat tight ljud, mindre skrammelfaktor. Måste va extremt tunn HH för att få skrammelfaktor med så små lock.

Verkar som jag är mer out-of-date än jag trodde 🙂

äsch då, kan ju inte du veta. det försvinner och kommer ju nya produkter hela tiden. Men meinl har ju en intressant produktlinje för elektronisk musik, funkar ju lika bra till annat..
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...