Jump to content
Annons

Mätmikrofon, hur funkar det?


YippieKaey

Recommended Posts

Hejsan, har tänkt mig införskaffa någon billigare mätmikrofon( typ denna: http://www.thomann.de/se/behringer_ecm_8000.htm) för att göra lite mätningar i olika miljöer.

Det jag undrar är hur man går till väga, skickar man olika sinustoner och tar upp dem med mikrofonen eller är mikrofonen förkalibrerad för att ta upp "rumsakustik" eller något sånt? Använder man sig av en vanlig spektrumanalysator eller behöver man någon särskild programvara?

Många frågor blev det. Mycket tacksam för hjälp:)

Med vänlig hälsning/ Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har rumskalibrering på mina Genelec (8260A). Sätter mätmikrofonen på lyssningspositionen, en sinuston skickas ut genom hela registret, resultatet går in i datorn och vips så har den räknat ut två eq kurvor left och right samt kompenserat för avståndet! Mycket bra och det räcker att jag flyttar lite saker så påverkas resultatet! Mycket nöjd med detta system - det är ju som bekant oftast rummet Vi sitter och lyssnar i som är roten till det onda så att säga... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar. Verkar vara ett schysst program det där och ganska precis vad jag behöver:)

En annan grej jag undrar över: Jag tyckte dem sa i youtubeklippet att man behöver ha med sig högtalare, har jag uppfattat det korrekt och i så fall hur bra måste de vara, jag antar att det är de som skickar själva sinustonen, räcker det med typ en vanlig datorhögtalare eller behöver man något som kan skicka ut signaler ner till typ 20 hz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra svar. Verkar vara ett schysst program det där och ganska precis vad jag behöver:)

En annan grej jag undrar över: Jag tyckte dem sa i youtubeklippet att man behöver ha med sig högtalare, har jag uppfattat det korrekt och i så fall hur bra måste de vara, jag antar att det är de som skickar själva sinustonen, räcker det med typ en vanlig datorhögtalare eller behöver man något som kan skicka ut signaler ner till typ 20 hz?

Nu hänger jag inte riktigt med. Hur ska du kunna mäta ett rum utan riktiga högtalare som spelar upp signalen? - Och vad skulle vara poängen vara med detta? Datorhögtalare är verkligen inte att rekommendera, eller du mixar i datorhögtalare?

Poängen med att mäta ett rum är ju att veta hur dina högtalare (som du vanligen lyssnar på) låter i just det rummet.

Om vi säger såhär istället:

Vad exakt är det du ska mäta? Och till vilken nytta? Samt vilken utrustning i övrigt har du? 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska mäta ett flertal olika miljöer, ganska många,i studiesyfte. Mixar vanligtvis i monitorer som dock bara går ner till 65 hz och mycket av det jag är ute efter är just basfrekvenser. Tanken på att släpa runt laptop, ljudkort, två monitorer och dessutom en sub känns inte så lockande. Många av ställena kommer nog ha egna ljudsystem men ändock.

Tänkte om det finns något slags speaker som kanske låter skräp men kan skicka ut signal genom hela hörselspektrat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska mäta ett flertal olika miljöer, ganska många,i studiesyfte. Mixar vanligtvis i monitorer som dock bara går ner till 65 hz och mycket av det jag är ute efter är just basfrekvenser. Tanken på att släpa runt laptop, ljudkort, två monitorer och dessutom en sub känns inte så lockande. Många av ställena kommer nog ha egna ljudsystem men ändock.

Tänkte om det finns något slags speaker som kanske låter skräp men kan skicka ut signal genom hela hörselspektrat?

Det räcker att du mäter med en högtalare/studiomonitor, men eftersom det ofta är basfrekvenserna som ställer till det, ex. stående vågor runt 50-60hz så vore det dumt att inte ta dessa frekvenser i beaktning vid mätning. När man gör vattenfallsgrafer, eller liknande mätdiagram, så brukar man mäta mellan 30hz-500hz. Men ju rakare/ärligare monitor, ju bättre, såklart.

Datorhögtalare är ofta väldigt färgade/hypade i båda bas och diskant, medan deras mellanregister är otydligt, vilket gör dem höst olämpliga till att spela upp testsignaler. Men någon som är mer kunnig inom detta område än jag får gärna fylla i eller rätta mig.

För övrigt fungerar ECM8000 utmärkt som mätmikrofon.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det här med frekvensåtergivning lär ju bli ett problem. Monitorer som återger ner till 30 kostar ju inte 200 kronor direkt. Skönt i alla fall att höra att den tänkta mikrofonen är funkis.

Kanske är det någon som har koll på hur det "vanligtvis" står till med gamla 70-80 tals högtalare, har ett par av rätt bra kvalitet som jag minns det uppe i vindsförrådet. Kan man kanske använda mätmikrofonen för att utröna högtalarens frekvensåtergivningsförmåga på något vis. Typ spela en 30 hz ton och samtidigt glo på spektrumanalysatorn för att se hur det ser ut?

Lite virrig så tacksam för all hjälp:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad du egentligen vill mäta. Är det vanlig smårumsakustik kan du använda ballong. Större lokaler startpistol. Är det lyssningsrum som är målet är det som Yllet säger, basen som är det första man fokuserar på. Till det räcker det med en vanlig aktiv sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte vad du egentligen vill mäta. Är det vanlig smårumsakustik kan du använda ballong. Större lokaler startpistol. Är det lyssningsrum som är målet är det som Yllet säger, basen som är det första man fokuserar på. Till det räcker det med en vanlig aktiv sub.

Så du menar ballongsmäll eller startpistolsskott?

Och med sub så räcker det alltså med en sub som skickar ut typ 40 hz vågor? Men det finns väl inte så många subbar som skickar upp till typ 500?

Det optimala vore ju om man kunde få över hela frekvensspektrat men absolut, basen och dennas reflektioner är ju det viktigaste. Dock känns en sub lite begränsad så kanske en sub och en monitor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var lite olika miljöer det. 🙂

Allt är så klart beroende av vad det är du vill åtgärda och av det följer vad du behöver mäta upp. Och hur exakt det behöver vara. Men jag kan generalisera lite så får de andra fylla på.

Det verkar som det mest är rum som redan har högtalare, typ studio, lyssningsrum. Då mäter du enklast upp med befintlig högtalare. Rummet och högtalare bildar ett system så mät med det system som skall vara i rummet. Olika utvalda positioner beroende på system och rum (ex.vis om man vill exitera noder och mäta så placera i hörn). Vet du frekvenssvaret på högtalarna så är det förstås bäst.

Annars i generella mätningar använder man med fördel någon rundstrålande ljudkälla, Wellness beskrev några ovan. (Bas är oftast mer rundstrålande pga våglängd jmf högtalarstorlek.)

Beroende på hur noggrant det skall vara måste du också ha lite marginal mellan startnivå(brus etc) och mätsignalnivå.

Yllet länkade till REW. Där finns en massa bra info om mätningar med mera att fördjupa sig i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Wow nu blev det tekniskt:) Tack, får kika på den där infon och googla vissa ord haha.

Själva mätningarna syftar egentligen inte till att åtgärda något utan bara i studiesyfte undersöka hur folk generellt har det. Kanske jämföra t.e.x en projektstudio där nån housekille sitter och vilka frekvenser som dippar/förstärks i hans rum jämfört med hur det låter på dansgolvet på nån klubb som kan tänkas spela den typen av musik osv för att sen räkna lite på siffrorna och se om man kommer fram till något roligt( har förstås en aning). Så det blir ju med största sannolikhet fokus på lägre frekvenser.

Använda befintliga högtalare låter förstås väldigt klokt men som jag förstod det så måste själva programmet REW vara kopplat till ljudkortet som så att säga genererar tonen, d.v.s jag måste koppla in min dator på det aktuella ljudsystemet? Eller räcker det med att jag har mätmikrofonen och ljudkortet som denna är kopplad till på min dator? Jag tänker dessutom att alla dessa ljudsystem kanske inte har en tongenerator som kan lira typ en sinusvåg i 35 hz....

Men jag är mycket tacksam för alla tips, det har redan hjälpt mig en hel del:)

Redigerat av YippieKaey
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow nu blev det tekniskt:)

Ah, fasen, det var inte meningen. Jag försöker igen.

Själva mätningarna syftar egentligen inte till att åtgärda något utan bara i studiesyfte undersöka hur folk generellt har det. Kanske jämföra t.e.x en projektstudio där nån housekille sitter och vilka frekvenser som dippar/förstärks i hans rum jämfört med hur det låter på dansgolvet på nån klubb som kan tänkas spela den typen av musik osv för att sen räkna lite på siffrorna och se om man kommer fram till något roligt( har förstås en aning). Så det blir ju med största sannolikhet fokus på lägre frekvenser.

Använda befintliga högtalare låter förstås väldigt klokt men som jag förstod det så måste själva programmet REW vara kopplat till ljudkortet som så att säga genererar tonen, d.v.s jag måste koppla in min dator på det aktuella ljudsystemet? Eller räcker det med att jag har mätmikrofonen och ljudkortet som denna är kopplad till på min dator? Jag tänker dessutom att alla dessa ljudsystem kanske inte har en tongenerator som kan lira typ en sinusvåg i 35 hz....

Men jag är mycket tacksam för alla tips, det har redan hjälpt mig en hel del:)

Ok.

Bra att känna till är att vilka frekvenser som förstärks och försvagas samt hur mycket de gör detta beror på hur högtalarsystemet ser ut, vilka specar det har och hur det är placerat.

Särskilt om vi talar de lägre frekvenserna. Man talar om att högtalare och rum bildar ett system.

Så att koppla ljudkortets signal till högtalarsystemet och sen mikrofonen in i ljudkortet är det bästa och enklaste för att mäta hur det funkar i det rummet just nu. Om högtalaren inte klarar av att komma ner i 35Hz så spelar det ju ingen roll hur rummet hanterar 35Hz.

Plus att du slipper släpa med dig en stor sub till alla ställen. 🙂

Det finns så klart tillfällen där man gärna vill testa lite olika saker genom att flytta runt ljudkällan (t.ex. sub) men det kanske är för lite djupare analys.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...