Jump to content
Annons

Mixbus 2.3 - Ljudtest


Jon Rinneby

Recommended Posts

Här kommer det utlovade ljudtestat av nya Harrison Mixbus 2.3.

En mycket enkel historia som börjar lugnt och slutar lite mindre lugnt:

1. En ren sterofil

2. Samma stereofil genom mixbus

3. 5 Steams - Trummor, bas, gitarr, orgel och sång genom mixbus.

(183 mb - 24/44 wav)

Between the lines

Om Harrison Mixbus tillför något låter jag vara osagt.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hur mkt har du gjort i mixbus? Har du bara låtit allt passera för att se om det blir någon färgning eller har du försökt mixa ?

Har bara låtit steromixen passera mix/masterbus, samt steams genom mix/masterbus.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite svårt att se poängen med det om du bara låter det passera igenom. Är väl lika stor förändring som att låta det rulla genom först Pro Tools och sen Logic..?

Hela grejen med Mixbus är ju att det emulerar analogt, men då måste du se till att "bordet" får jobba precis som det görs på "riktigt", The reder the better som det heter. Pressar man bussarna och masterbussen så kommer iallafall denna DAW till sin fulla rätt. Sen HUR det färgas är ju en smaksak.

Jag kunde inte höra någon skillnad, sitter dock med hörlurar av något tveksam kvalité så det är möjligt att det är någon ynka skillnad men inte för mig.

Vill inte racka ner på dig, tack för att du gjorde jämförelsen men i mitt tycke så hade det varit mer matnyttigt med en jämförelse mellan Mixbus och valfri masterbus kompressor plugin där tröskelvärdet och ration står på en lika nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har lite svårt att se poängen med det om du bara låter det passera igenom. Är väl lika stor förändring som att låta det rulla genom först Pro Tools och sen Logic..?

Hela grejen med Mixbus är ju att det emulerar analogt, men då måste du se till att "bordet" får jobba precis som det görs på "riktigt", The reder the better som det heter. Pressar man bussarna och masterbussen så kommer iallafall denna DAW till sin fulla rätt. Sen HUR det färgas är ju en smaksak.

Jag kunde inte höra någon skillnad, sitter dock med hörlurar av något tveksam kvalité så det är möjligt att det är någon ynka skillnad men inte för mig.

Vill inte racka ner på dig, tack för att du gjorde jämförelsen men i mitt tycke så hade det varit mer matnyttigt med en jämförelse mellan Mixbus och valfri masterbus kompressor plugin där tröskelvärdet och ration står på en lika nivå.

Fast det där är inte sant. Hela grejen med mixbus, eller halva om så vill, är just färgningen som uppstår genom att bara låta spår eller steams passera bussarna och masterbussen. Det är detta som det pratats om, och detta jag ville testa.

Sen är det klart att mixar låtar annorlunda om man gör en hel mix i mixbus, eftersom arbetsflödet är annorlunda jämfört med tex logic eller pro tools, eller reaper för den delen.

För övrigt är det en väldigt subtil skillnad som du sa oavsett (men jag gillar det). Nästa test blir att pressa mätarna lite mer, även om de peakade rätt nära 0:an på vu-mätaren nu.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Burnin Sven (oregistrerad)

Du ska nog låta kompressorena jobba lite det är väl dom dom pratar om i första hand tror jag, bara rakt igenom blir nog inte så stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska nog låta kompressorena jobba lite det är väl dom dom pratar om i första hand tror jag, bara rakt igenom blir nog inte så stor skillnad.

Har gett upp mixbus sedan en tid tillbaka, blev inte vän med arbetsflödet. Nu är det Reaper som gäller fullt ut.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...