Jump to content
Annons

Externt ljudkort med många utgångar


Tranback

Recommended Posts

Hej!

Jag går i tankarna att införskaffa ett analogt mixerbord för att ha möjlighet att färga ljudet och ge det mer karaktär. Jag inser dock att det första jag måste göra är att inhandla ett nytt ljudkort med tillräckligt många utgångar för en 16 eller till och med 24 kanalsmixer.

Idag har jag ett Focusrite Saffire PRO 14 som funkar perfekt i dagsläget. Men bristen på analoga linje ut och ingångar börjar redan bli påtaglig.

Så frågan är alltså vad ska man ha. Stödjer Firewire/USB tillräckligt många ut/ingångar?

All hjälp är uppskattad!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst finns Firewire-/USB-lösningar med 24 in/ut. Men har du en bärbar dator alt. dator som inte kan expanderas med PCI Express-kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en relativt nyinhandlad Macbook Pro som har prestanda för att klara ganska mycket skulle jag tro. Jag vill därför helst slippa köpa ny dator och istället bara hitta ett externt ljudkort som skulle funka.

Vad har ni för tips/förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den bästa lösningen att köpa ett audio interface med optiska in och utgångar för att sedan ansluta en eller flera ad/da (adat) enheter? Eller kommer jag tjäna på att försöka hitta ett ljudkort med tillräckligt många balanserade utgångar från början?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga.. ska du ha ett stort mixerbord för att du ska spela in massa saker samtidigt? Ett helt band med 12 mickar på trummorna, gitarrer, bas, sång ect? Eller hade du tänkt att använda mixerbordet för vanliga mixar? alltså, routa alla kanaler i ditt DAW genom ditt mixerbord och tillbaka in i ditt daw?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt använda mixerbordet för att mixa. Dvs. routa allt från DAW till mixer och sen tillbaka till DAW. Vill främst använda mig av ett analogt mixerbord för att ha möjlighet att ge ljudet en annan karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har hur mycket som helst. Finns massa ljudkort med 24 in/outs. Alla funkar, sen ör bara frågan hur mkt du vill spendera.

Om jag säger så här. Hur mycket bör jag vara beredd att spendera för att inte kompromissa allt för mycket på kvalitet. Jag är inte gjord av pengar, men vill samtidigt inte nöja mig med skräp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag säger så här. Hur mycket bör jag vara beredd att spendera för att inte kompromissa allt för mycket på kvalitet. Jag är inte gjord av pengar, men vill samtidigt inte nöja mig med skräp 🙂

svårt att säga. VIll du ha ett bra bord som faktiskt färgar snyggt, så kostar det. Bästa är ju att leta beggat. Men ska du ha en med minst 24 kanaler, så räkna med minst 5.000 - 6.000+ för bara mixerbordet, sen ska du ha ljudkort på det.. och kablage.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ngr nybörjarfrågor:

Hur kopplar man in Behringern till datorn, är det via Firestudion?

Vad finns det för andra lösningar att koppla in till dator?

Precis med två stycken adat kablar per behringerburk in i ljudkortet, det har fungerat otroligt smärtfritt för mig.

Är den bästa lösningen att köpa ett audio interface med optiska in och utgångar för att sedan ansluta en eller flera ad/da (adat) enheter? Eller kommer jag tjäna på att försöka hitta ett ljudkort med tillräckligt många balanserade utgångar från början?

Tror det är den billigaste lösningen. Det finns säkert bättre lösningar som kostar mer pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag säger så här. Hur mycket bör jag vara beredd att spendera för att inte kompromissa allt för mycket på kvalitet. Jag är inte gjord av pengar, men vill samtidigt inte nöja mig med skräp 🙂

Skräp är olika från person till person, de flesta säger att Behringer är skräp och själv använder jag Behringer monitorer, mixerbord och Adat och här är resultatet. Det går självklart att få bättre ljud med andra prylar, jag vill bara visa hur illa "skräp" kan låta.

Fler låtar i olika musikstilar finns på soundcloudsidan.

https://soundcloud.com/soundprocessingstudio/bluegrass-with-vocals

Redigerat av Soundprocessingstudio
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...