Jump to content
Annons

Stems ja/nej?


Recommended Posts

Mikey ... Nu är det din fight mot Signia, men jag måste flika in med att det knappast finns någon relevans i vem som har skrivit ovan. Även om det så är Katz, so what? Det är dina erfarenheter som ligger till grund för en del av diskussionen, inte Katzs erfarenheter.

Vem det än må vara så är denne riktigt professionell inom det arbete denne utför, och det som är relevant i sammanhanget är att dennes ord är precis enligt mitt tycke vad gäller mastring, och helt i linje med mina erfarenheter.

Tyngd, kundbas, arbetslivserfarenhet och bakgrund denna person har väger många gånger mer än vad Signia kan förstå, och med den låga nivå på vilken Signia befinner sig vad gäller kunskap om mastring rent professionellt så vore det smartare av Signia att lära sig istället för att ta sig ton.

Tack för att du kikade in, Valle. Trevligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

med den låga nivå på vilken Signia befinner sig vad gäller kunskap om mastring rent professionellt så vore det smartare av Signia att lära sig istället för att ta sig ton.

Njae ... det köper jag inte. Vi är fler med Signia som resonerar likadant här på forumet angående maaastring; det vill säga att den inte på långa vägar är så oumbärligt som maaastrare vill hävda. Och det har inte med oerfarenhet att göra, snarare tvärtom.

Redigerat av Valle
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae ... det köper jag inte. Vi är fler med Signia som resonerar likadant här på forumet angående maaastring; det vill säga att den inte på långa vägar är så oumbärligt som maaastrare vill hävda. Och det har inte med oerfarenhet att göra, snarare tvärtom.

Jag hävdar inte att den alltid är oumbärlig. Skivbolag, förlag, producent, mixare, tekniker etc. bestämmer själva om det behövs från produktion till produktion, men oftast går det iväg till mastring (jag har då inte hört annat), av flera olika anledningar. Det du lyssnar till på radio, CD och de flesta större digitala stationer samt nätbutiker med mellan till större artister (professionella med budget, förlag/skivbolag) har med största sannolikhet passerat en mastring-tekniker.

Om Ni, Signia och många andra som du skriver, sitter inne med så lång och kvalificerad erfarenhet så måste jag säga att det är förvånansvärt hur Ni kan tala så illa om mastring och mastring-tekniker som Ni gör. Jag undrar om Ni verkligen hängt med i utvecklingen vad gäller själva rollen som mastring-tekniker. Det är också förvånande hur en hel värld av skivbolag, förlag och producenter anlitar en mängd mastring-studios/tekniker världen över, och det är dessutom än mer förvånande att dom finns kvar, om man nu ska resonera som Ni gör, men jag tror som sagt att vi diskuterar på helt olika plan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till OP:

Jag tycker STEMS är bra om man själv är osäker på sin mix. Då är det ett bra alternativ att kunna skicka stems till sin masterings-tekniker som då har lite fler valmöjligheter att justera materialet. Dock att det skulle vara ett krav tycker jag inte stämmer..

Och sedan lite utanför OP: Inte för att det var frågan men jag instämmer med vissa här. Jag tycker masterare(??!!) Är otroligt överskattat som yrke , och att de tar hutlöst betalt för det lilla arbete man faktiskt kan göra med en (oftast) stereofil.

Dock så är det alltid bra att få ett fräscht öra som lyssnar på ens mix och masterar det, vilket är värt att betala för men de priser som de mer etablerade tar... ouch säger jag bara

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att det var frågan men jag instämmer med vissa här. Jag tycker masterare(??!!) Är otroligt överskattat som yrke , och att de tar hutlöst betalt för det lilla arbete man faktiskt kan göra med en (oftast) stereofil.

Dock så är det alltid bra att få ett fräscht öra som lyssnar på ens mix och masterar det, vilket är värt att betala för men de priser som de mer etablerade tar... ouch säger jag bara

Jag tycker det handlar om VEM som gör jobbet, och VEM som har det som yrke. Inte alla är lämpade för uppgiften. En del är värda att betala för, en del inte. Trots allt så poppar det upp nya mastring-folk överallt på internet. Hur ska man veta vem som är värd att betala för och inte?

Det ska sägas att de största inte alltid gör det bästa jobbet, och de billigaste är heller inte att lita på alla gånger. Det gäller att hitta rätt tekniker med rätt kvalifikationer för arbetet i fråga.

Jag skulle passa mig för ställen som erbjuder oändligt mycket gratisarbete, t.ex.... [Edit: tillägg]: och jag tror många här har nyttjat mastring-ställen med just mycket gratis-tjänster, eller väldigt billiga ställen, och jag gissar att med dom erfarenheterna i ryggen så är det inte så konstigt att man tycker att mastring "suger".

Ja, det där med fräscha öron, och ska tilläggas bra lyssning i bra rum, är många gånger tanke nr. 1 från producenter, tekniker, skivbolag etc. Efter det följer vidare mastring-arbete oftast.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ödmjuk kille, DM-Mastering lär jag ju aldrig tipsa kunder om alla fall.

Tack!

Jag syftade inte på mig själv ovan, om du nu trodde det.

Det är lugnt, tack, du behöver inte tipsa dina kunder, och jag tar inte illa upp heller, men tack för att jag fick veta det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig så betyder mastring det gamla vanliga, från ett stereospår tweaka till det där lilla extra i en bra lyssningsmiljö. Som många är inne på så förändras arbetssätten över tid och det handlar väl om att hitta något som passar en själv bra. För ett tag sedan fick jag några stems att jobba med. Känns inte som jag mastrade den gången. Snarare mixtrade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig så betyder mastring det gamla vanliga, från ett stereospår tweaka till det där lilla extra i en bra lyssningsmiljö. Som många är inne på så förändras arbetssätten över tid och det handlar väl om att hitta något som passar en själv bra. För ett tag sedan fick jag några stems att jobba med. Känns inte som jag mastrade den gången. Snarare mixtrade 🙂

Ny yrkesbeskrivning, mixtrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

SIGNIA!

Vi kan väl leka en lite gissningslek, Signia, Ja det gör vi!

Undrar vem som skrivit nedanstående, kan du gissa?

Levels

Try to not exceed -3 dBFS peak on a peak meter on the highest peak ...

Så där, Signia, fortsätt nu med det du är bäst på, nämligen att kasta skit och irritera dig på bättre vetande, och denna gång kastar du även skit på den som skrivit ovanstående (så tänk efter rejält) ....

...eller så kan du krypa till korset och lära dig något, men jag tror inte du är så pass smart, tyvärr...

Jag skriver min åsikt i tråden, som i alla andra trådar Då kliver du (som vanligt) in och plattar till det ganska duktigt (inkl sedvanliga självmotsägelser). Och då är det Jag som ”kastat skit och irriterat mig på bättre vetande personer och ska ge fan i att ta mig ton? Mysig stämning. :/

Minns du när du länkade till wikipedia-sidan om Kaknästornet som belägg för påhitt om nivåer i media? När du påstod EQ fungerar tekniskt så att resultatet blir bättre om man sänker istället för höjer, och styrkte det med länkar till trådar i Steinbergforumet som berörde totalt andra samtalsämnen?

Den här gången sökte du nog bara efter stems + mastering, hittade en artikel som hade dom orden, skummande väldigt hastigt och tyckte ”Yes!” och klistrade in hela långa harangen här. Så jag behöver inte gissa, jag gjorde bara precis som du: googlade, tog 5 sekunder.

Det du klippt ut är en del av en artikel som heter "Articles and Demos”, den 19:e artikeln i serien ”Mixing tips and tricks”, som finns på Bob Katz hemsida. Den innehåller generella kortfattade tips, bl.a. om att man bör rendera ut mixen för olika användningsområden; t.ex. om artisten ska använda den för singback eller instrumentalt. Han kallar dom för olika stämmor eller stammar (Stems).

Såna kan också användas för mastring, men huvudpoängen framför Katz mycket tydligt i artikeln, om du tar och läser den: “Stems in mastering are not meant to be a substitute for a bad mix, nor a ‘mix fixer’, but can be used in the mastering process to polish a very good mix” samt ”The mastering engineer is not a closet or frustrated mix engineer, we treat the stems as safeties or convenient means to an end, not as infinite remix opportunities.”

Han skriver att mastring via stems inte är att betrakta som mix-fixning, utan som extra polering av en redan bra mix. Jag känner ju inte TS, men skulle gissa att t.o.m. han kan i vissa fall tänka sig skicka stems om mastraren har inställningen att "we treat stems as safeties // not as infinite remix opportunities".

Att mastring – som du skildrat – är korrigerande, för att rädda mixaren från hans oförmåga/okunskap, kunden förstår inte bättre, mastraren bedömer vad mixarens resultat är användbart för och talar om för kunden vad han ska göra, kunden är ofta dåligt organiserad att man måste hindra dom från att slösa sina egna pengar osv ... rimmar inte så väl med Katz inställning till mastring och stems i din egen källhänvisning. Framförallt rimmar det inte med trådens samtalsämne.

För att lämna dina sidospår och återgå till on-topic, så tycker jag du kan ge TS några tips om hur han kan hantera- och relatera till mastrare som rutinmässigt tar för stor plats i ett projekt, enligt den betalande kunden.

Det var i alla fall det tråden handlade om, innan du kom in och tröck till mig/mitt inlägg, tyckte "jag tog mig ton", var uppkäftig och borde ”krypa till korset och lära dig något, men jag tror inte du är så pass smart”.

Var det sån här inställning låg till grund för att du var tvungen att byta namn på forumet nyligen btw? (vilket var ditt gamla?)

Redigerat av Signia
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bytte inte nick av egen vilja. Jag, tillsammans med någon till, blev utslängd. JAG blev utslängd flera gånger på kort tid, därav bytte jag Nick för att kunna regga om mig efter en tid.

Efter ovanstående har jag lovat hela högen, moderatorer som högre höns, att sköta mig.

Om jag inte minns fel så var väl även du, SadamJR, lite ute i hetluften, men inte riktigt så illa kanske....

Jag har inte för avsikt att ge "Soundprocessingstudio" några råd alls efter det att han gjort klart för mig att jag inte är värd något i hans ögon, men han har väl lärt sig något efter alla inlägg, och han får väl lyssna på Er andra istället då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte för avsikt att ge "Soundprocessingstudio" några råd alls efter det att han gjort klart för mig att jag inte är värd något i hans ögon, men han har väl lärt sig något efter alla inlägg, och han får väl lyssna på Er andra istället då...

Hey du har samma värde som alla andra människor på den här planeten, det enda jag sa var att jag aldrig lär tipsa om ditt företag för jag känner att du inte har en ödmjuk sida.

Att sätta sig själv på höga hästar och säga att alla andra inte kan ett skit är sällan ett bra sätt att gå framåt.

Du sitter säkert på en hel del kunskap precis som väldigt många andra som befinner sig här inne men det gör dig inte unik och större än gud. Min tråd handlade om hur andra människor ställde sig till förfrågan att skicka iväg stems eftersom jag själv aldrig släpper iväg några stems. Jag ville se hur folk resonerade om det hela och fick nog mer än jag bad om.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så var väl även du, SadamJR, lite ute i hetluften, men inte riktigt så illa kanske....

Jo, jag har periodvis legat lite pyrt till. Fått massor av varningar och blivit avstängd i en tvåveckorsperiod. Skriver med lite mer eftertanke nu, och det tyx funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey du har samma värde som alla andra människor på den här planeten, det enda jag sa var att jag aldrig lär tipsa om ditt företag för jag känner att du inte har en ödmjuk sida.

Att sätta sig själv på höga hästar och säga att alla andra inte kan ett skit är sällan ett bra sätt att gå framåt.

Du sitter säkert på en hel del kunskap precis som väldigt många andra som befinner sig här inne men det gör dig inte unik och större än gud. Min tråd handlade om hur andra människor ställde sig till förfrågan att skicka iväg stems eftersom jag själv aldrig släpper iväg några stems. Jag ville se hur folk resonerade om det hela och fick nog mer än jag bad om.

Jag har en ödmjuk sida, jag tror de flesta har en sådan..... till en viss bristningsgräns, som alla har.

Man kan däremot bli påverkad negativt i vissa situationer, så pass att allt annat än ödmjukhet tar överhanden, och det lär hända dig också förr eller senare, om det inte redan hänt i verkliga livet.

Jag sätter inte mig själv på höga hästar, jag kallar mig inte för gud, och jag har ALDRIG sagt att alla andra inte kan ett skit.

[Edit: tillägg]

För att vara ödmjuk nu då, så ber jag om ursäkt för det jag ställt till med i din tråd! Dock så är jag inte ensam om det...

Jo, jag har periodvis legat lite pyrt till. Fått massor av varningar och blivit avstängd i en tvåveckorsperiod. Skriver med lite mer eftertanke nu, och det tyx funka.

Jo, jag gör detsamma och även jag har undvikit varningar etc.

Fan va vi e duktiga då rå? 😄

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ödmjuk sida, jag tror de flesta har en sådan..... till en viss bristningsgräns

Man kan däremot bli påverkad negativt i vissa situationer, så pass att allt annat än ödmjukhet tar överhanden

Mm, men du har ju gått på nästan alla i den här tråden som ens nämnt eller satt ifråga någon aspekt av mastring alls; stems eller inte. Samma vana du gör i många andra trådar – hårdvara, Protools etc. Bristningsgränsen för din ödmjuka sida verkar ha väldigt låg tröskel.

Kanske var de det som gjorde du blev utslängd, vad vet man. Men det kanske vore en bra idé att känna till det om sig själv, lätt sugs in i det uppförandet, så det går att undvika det.

Att istället länka till källor som motvisar vad du själv vidmakthåller, det sänker ju bara nivån på tröskeln ännu mer.

Tror själv jag ska börja låta mig trampas på lite framöver, och knipa näbb ändå. Tror trådars ”husfrid” skulle tjäna på det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, men du har ju gått på nästan alla i den här tråden som ens nämnt eller satt ifråga någon aspekt av mastring alls; stems eller inte. Samma vana du gör i många andra trådar – hårdvara, Protools etc. Bristningsgränsen för din ödmjuka sida verkar ha väldigt låg tröskel.

Kanske var de det som gjorde du blev utslängd, vad vet man. Men det kanske vore en bra idé att känna till det om sig själv, lätt sugs in i det uppförandet, så det går att undvika det.

Att istället länka till källor som motvisar vad du själv vidmakthåller, det sänker ju bara nivån på tröskeln ännu mer.

Tror själv jag ska börja låta mig trampas på lite framöver, och knipa näbb ändå. Tror trådars ”husfrid” skulle tjäna på det.

Som vanligt tar du upp enbart det negativa, men utelämnar det positiva jag skrivit. Att jag bad TS om ursäkt hörde tydligen INTE till något du tyckte var bra!

...och du undrar varför min ödmjuka tröskel är låg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, men du har ju gått på nästan alla i den här tråden som ens nämnt eller satt ifråga någon aspekt av mastring alls; stems eller inte. Samma vana du gör i många andra trådar – hårdvara, Protools etc. Bristningsgränsen för din ödmjuka sida verkar ha väldigt låg tröskel.

Kanske var de det som gjorde du blev utslängd, vad vet man. Men det kanske vore en bra idé att känna till det om sig själv, lätt sugs in i det uppförandet, så det går att undvika det.

Att istället länka till källor som motvisar vad du själv vidmakthåller, det sänker ju bara nivån på tröskeln ännu mer.

Tror själv jag ska börja låta mig trampas på lite framöver, och knipa näbb ändå. Tror trådars ”husfrid” skulle tjäna på det.

Även du borde tagga ner, det märks tydligt att du argumenterar mer för att sänka DMM än för din åsikt i ämnet.

Så du är den som ska bedöma huruvida mixarens resultat (rum osv) behöver rättas till, samt hur? och därför ber du ibland om stems eller ber kunden mixa om så det låter bra enligt din bedömning? Och du säger till kunden att han får INTE ändra på annat än det du bett om?

Om kunden tror sig veta bäst så ser jag ingen anledning till att anlita en mastrare, då kan kunden sätta sig vid rattarna själv. Om man nu har valt att anlita en mastrare så bör man väl rimtligtvis lita på dennes idéer och arbetssätt. Jag ser INGEN anledning till att man skulle neka någon stems, enligt mig är slutresultatet det enda som räknas, inte den valda arbetsmetoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser ni på stems? skickar ni de eller är det färdig mix som gäller så får de på masteringen göra vad de kan för att förbättra?

allra oftast färdig mix

undantaget är om det ska göras nån radioedit eller nåt annat joxejox där mer sång ska fram eller liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkten tagen och det krävs två för att tjabbla så jag får väll kanske be om ursäkt med. *skakar hand* 🙂

Tack!

....nej, ett stort tack!

Och ja, "Skakar hand!" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

allra oftast färdig mix

undantaget är om det ska göras nån radioedit eller nåt annat joxejox där mer sång ska fram eller liknande

Vänligen utveckla "joxejox" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag ge mig på ett svar i TS tråds anda i ödmjuk stil, hoppas jag, men för de som läser så är jag på mottagarsidan av mastring, då jag jobbar med det, så jag ber er ha översikt med om jag "låter" kaxig, inte alls min mening!

Till att börja med så anlitas jag, i beskrivande fall, för att utföra ett jobb. Detta jobb är mastring.

Det hela börjar oftast med att jag blir kontaktad med flera önskemål och frågor, t.ex. "hur funkar mixen" eller "känns den bra, jag är lite orolig vad gäller basen" eller "jag vill ha en dynamisk master" osv. osv.

Vanligast ges instruktioner från min sida vad gäller HUR man ska färdigställa en eller flera mixar för att skicka till mig, d.v.s. hur jag önskar få filerna, och jag önskar så klart få så rena mixar som möjligt, fria från "overall processing" som t.ex. limiters och annat, samt låga master-nivåer (runt -10dbfs) för att garanterat slippa distortion (nej, en limiter SKA INTE behövas här). Som jag flera gånger tidigare skrivit så bör master-kanalen (summerings-kanalen) vara totalt fri från processing. Limiting, nivåer, kompressor, stereobreddning etc. etc. då det tas om hand vid mastringen för min del, och även för många andra mastring-teknikers del.

Efter önskemålen och frågorna plockar jag in mixen, oftast en stereofil med mixen (flera mixar vid flera låtar, som t.ex. en EP som senaste jobbet var), i min DAW (PT HD 10 för närvarande, ser dock fram emot PT HD 11).

Att jag gillar "in the box" mastring har absolut inget att göra med att jag inte kan eller har råd att köpa hårdvara, det handlar mer om logik (och inte hemsides-skryt). Att skryta med hårdvara ligger inte för mig, liksom, och jag blir heller inte en bättre mastring-tekniker av den då jag anser att det är min egen kunskap och erfarenhet som ska ligga till grund för vad jag kan uträtta.

Oftast levereras mixar/stems digitalt, och jag önskar ändra så lite som möjligt av originalfilen (filerna) då användning av sk. "outboard"-utrustning förändrar en ljudbild/mix, genom att signalen passerar flertalet gånger via massor av komponenter och kablar vilka förändrar en mix, mer eller mindre, och detta önskar jag undvika rent logiskt därför att jag vore en dålig mastrare om jag gjorde något för att försämra/förändra en mix på sådant sätt att jag själv inte bestämmer över förändringarna.

Vidare lyssnar jag igenom mixen (mixarna), och jag test-justerar även lite för att komma fram till eventuella problem. Om det visar sig att det finns problem, och att jag misstänker att det kan ställa till problem gällande övriga instrument/vocals och dess frekvenser, så kontaktar jag kunden, helst muntligen för att diskutera. Detta kan antingen resultera i en första förändring i mix, eller STEMS. Visar det sig att denna kund lyssnat på mig, och korrekt ändrat i sin mix, ja då är allt frid och fröjd. Visar det sig dock att denna kund har svårt att ordna vad som är fel så är STEMS en bra utväg, och kunder har INTE klagat på STEMS då de gillat slutresultatet hittills.

Jag antar att jag kan hantera STEMS just för att jag mixar också, och har förståelse för hur kunden vill ha det (vilket än så länge stämmer enligt kunder).

Med mina egna ord:

STEMS kan underlätta för kunders osäkerhet när det gäller ljud/frekvenser

STEMS kan underlätta för kunder vars mixrum/frekvensåtergivning inte är korrekt

STEMS kan underlätta en mastring-teknikers arbete då kunden inte behöver förstå förändringar teknikern ber om

STEMS är mycket riktigt en del av en mix, men en duktig mastring-tekniker "läser av" vad kunden önskar sig.

STEMS kan ofta ge bättre resultat med mindre åverkan på omkringliggande instrument/vocals, och är många gånger en bättre metod att mastra efter, med rätt tekniker d.v.s.

Jag själv är jäkligt petig, för att inte säga pedant när det gäller mastring. Det här ska inte ses som skryt eller reklam för min eller DM-mastrings del. Men det är bara så att jag vid första mastringsteget letar genom hela låten och hela frekvensregistret efter felaktiga frekvens-ljud som uppfattas jobbiga att lyssna på, ringande/sjungande frekvenser (jag lovar att förklara för dig, Signia), eller annat som inte direkt kan höras, men som stör ljudbilden. Jag kallar det här för att städa i ljudbilden, och det gör en enorm skillnad, tro mig.

När "städningen" är klar ger jag mig på ljudbilden i dess helhet och dess frekvenser för att få låten i fråga att "fungera" överallt, vilket absolut inte är en lätt uppgift alla gånger.

När ovanstående är fixat genom alla låtar det handlar om (om det är flera) så påbörjas arbetet med att få dessa låtar att fungera tillsammans, med näraliggande ljudbild. Hänsyn i volym/dynamik tages så klart vad gäller upptempo eller ballad där nivåerna spelar stor roll.

Önskas sedan en DDP image av kund, eller flera formats kodning så ordnar jag det också.

Självklart har jag koll på EBU r128 (dynamics)...

http://sv.wikipedia.org/wiki/EBU_R_128

Jag vet inte om ovastående kan vara till nytta, men det är min önskan att så är fallet! Det är också den korta arbetsbeskrivningen av hur jag arbetar med mastring. Självklart är det mer jobb än ovan för min del (och det är jag stolt över).

Ha en trevlig kväll/natt kära vänner!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Även du borde tagga ner, det märks tydligt att du argumenterar mer för att sänka DMM än för din åsikt i ämnet.

Jo, lite så blir det ju. Tror knappt det går att hitta nåt ställe där jag gått på han. Han går på andra, ofta just mig känns det som. Där är roten.

Att säga till att sluta topprida folk och trådar sådär, det funkar uppenbart inte. Det är fnörtonde gången nu, t.o.m. åkt ut (förmodligen för det) förut.

Så istället lyfte jag fram den bristande självmedvetenheten, självmotsägelserna och bullshittet. Var trots allt mig han vände sig mot.

”Inte ska mastring-teknikern ge order, det vore helt galet”, följt av att sen undervisa att mastringsteknikerns jobb är att rätta till mixningsteknikerns bristande duglighet, att förordningar krävs för det … ja vad säger man? I en tråd som frågar hur man hanterar/stävjar sån inställning hos mastringstekniker. TS tog kraftfullt avstånd med.

Ja, att klarlägga inkongruenserna var vad jag gjorde. Sänka säger du; exponera förtäckt BS säger jag. Hade inget med min egen åsikt att göra. Den finns i #12 - det inlägg som DMM ingrep mot. Tycker det är irriterande.

Men jo, jag ska tagga ner framöver, avstå mer från att säga ifrån eller förfäkta när jag eller andra blir toppridna. Världen är inte perfekt.

Om kunden tror sig veta bäst så ser jag ingen anledning till att anlita en mastrare, då kan kunden sätta sig vid rattarna själv. Om man nu har valt att anlita en mastrare så bör man väl rimtligtvis lita på dennes idéer och arbetssätt. Jag ser INGEN anledning till att man skulle neka någon stems, enligt mig är slutresultatet det enda som räknas, inte den valda arbetsmetoden.

Förstår. Tror folk har lite olika inställningar.

Själv kan ja tänka att man anlitar en mastrare för att göra precis det man själv vill få till, men inte är säker på hur. Jag kan inte måla en snygg örn på tavelduk t.ex., men jag kan ändå veta precis hur jag vill den ska vara, och anlita en artist för att utföra det. Kanske inte alla som tänker så, men jag själv skulle nog tänka så.

Då kan det bli kollision om mastraren säger att han tänker göra vad han vill få till (för han vet bättre osv). Man kan t.o.m. få reda på det kruxet först efter man anlitat liksom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Även du borde tagga ner, det märks tydligt att du argumenterar mer för att sänka DMM än för din åsikt i ämnet.

Om kunden tror sig veta bäst så ser jag ingen anledning till att anlita en mastrare, då kan kunden sätta sig vid rattarna själv. Om man nu har valt att anlita en mastrare så bör man väl rimtligtvis lita på dennes idéer och arbetssätt. Jag ser INGEN anledning till att man skulle neka någon stems, enligt mig är slutresultatet det enda som räknas, inte den valda arbetsmetoden.

Håller med! Att ta emot stems skulle jag se som en utökad service, man har väl ändå en dialog med kunden, många mastrare tar dessutom inte betalt förrän kunden är nöjd, vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag önskar så klart få så rena mixar som möjligt, fria från "overall processing" som t.ex. limiters och annat, samt låga master-nivåer (runt -10dbfs) för att garanterat slippa distortion (nej, en limiter SKA INTE behövas här).

Skulle du göra ett sämre jobb om du inte fick filerna exakt som du vill ha dem?

För jag menar, de flesta idag färdigställer nog sin mix med åtminstone en EQ samt sannolikt en plugg som tämjer dynamiken på "mastern". Jag vet att det en gång i tiden var tabu och o-häftigt att mixa med mastereffekter, men sådant gubbfjanteri är förbi.

Nya prylar. Nya tekniker. Mindre tidsanspråk. Samma resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För jag menar, de flesta idag färdigställer nog sin mix med åtminstone en EQ samt sannolikt en plugg som tämjer dynamiken på "mastern".

Om du tror att du har bättre EQ och bättre koll på kompressor, varför skicka till mastring överhuvud taget? Men du menar kanske att du mixar med dessa för att höra ungefär hur mastringen kommer att bli, och sedan plockar bort dom innan du skickar till mastring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tror att du har bättre EQ och bättre koll på kompressor, varför skicka till mastring överhuvud taget?

Tror att jag har en "bättre" EQ? Jag har väl inte sämre EQ än någon annan ...

Och exakt: varför skicka till maaastring när man som mixare kan färdigställa skiten själv? Det är ju liksom det som har varit min fråga de senaste åtta åren här på forumet. Däremot har jag inget emot att någon som anser sig vara universalgeni i ljudhantering jämnar ut nivåer projektets låtar emellan samt konverterar slutmaterialet till annat mediaformat ... det är tråkig skitgöra ändå.

Men du menar kanske att du mixar med dessa för att höra ungefär hur mastringen kommer att bli, och sedan plockar bort dom innan du skickar till mastring?

Som sagt: jag mixar färdigt själv. (Sist jag skickade något till maaastring var 1996.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du göra ett sämre jobb om du inte fick filerna exakt som du vill ha dem?

För jag menar, de flesta idag färdigställer nog sin mix med åtminstone en EQ samt sannolikt en plugg som tämjer dynamiken på "mastern".

Synd att du blandar begreppen mix och mastring hejvilt. Det blir liksom omöjligt att föra en diskussion vidare, för det är väl tanken? 🙂

Men.. Det är naturligtvis välkommet att ifrågasätta om mastring behövs, när den behövs och varför, annars skulle det ju inte bli någon diskussion.

Varför vill du inte använda ordet mastring eller maaaastring som du kallar det, svider det i gommen? 😲

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...