Jump to content
Annons

Low pass filter = fusk?


Recommended Posts

Halloj!

Sitter och spelar in gitarr med följande utrustning:

EC1000 -> SM57 -> GAP73MK2 -> Saffire 6 USB.

Jag försöker följa regeln att grundljudet skall vara bra och att man inte ska behöva EQ.

Men så fort jag lägger på ett "low-pass-filter" så låter det såååå mycket bättre och gitarrerna passar bättre i mixen.

Kör ni som är proffs också med low-pass eller ska jag försöka ratta bort det innan signalen når datorn?

Det som är magiskt är att allt "brus och fizz" tendenser försvinner och det bara är det feta gitarrerna kvar.

Tror faktiskt att jag idag inte kommer att kunna ratta bättre ljud jämfört med att spela in med bra kvalite och sen lägga lite EQ i form av low-pass.

Vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt är tillåtet i kärlek och musik. Skämt åsido ska du lita på öronen dina. Själv spelade jag tex in en flygel vid ett tillfälle och lade ett lågpassfilter som hette duga i mixen. Precis som du beskriver försvann allt störande och dåligt i ett nafs. Öronen vet alltid bäst!

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta kör nog med filter. Men är det inte ett high-pass filter du menar? Som skär bort lite basbummel?

Är det akustisk eller elgitarr? Antagligen el, jag tänkte på akustisk först. Närmicka Fenderstärkare med Fender tele vill jag gärna skära bort en del topp på, så då stämmer lowpass bättre. hehe.

Är dålig på vad det egentligen heter, men i Cubase så om jag väljer "rock guitar" så tar den bort lite i kurvan i början och i slutet, tror att den både skär på high och low.

Det är elgitarr jag spelar in. När jag drar på disten så kommer det fizz-ljud men om jag sänker disten så att inte fizzljuden existerar så tycker jag inte det låter tillräckligt tungt.

Fast jag är lekman, hur ska jag tänka rent stärkarmässigt? ska jag sänka min treble och gain och lägga ett till spår istället?

Jag tycker nog inte heller att jag fuskar, grundljudet finns ju där, bara att man tar bort vissa delar av det, men det hade varit sköj att få in 100% kvalite så att säga. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tesen att "man ska inte behöva EQ om inspelningen är bra" är ju sann, i teorin. Den var nog mest sann då man bara hade 1 eller 2 kanaler/mikrofoner att spela in på. På den tiden 'mixade' man ju före inspelning med, man använde EQ för att filtrera ut bummel och rumsresonanser osv. Men idag strävar vi efter en syntetisk ljudbild, via med massor av kanaler.

Tror det är svårt att få en tidsenlig ljudbild idag utan att använda EQ. För ett så ortodoxt arbetssätt behöver man nog förbannat bra akustik-lokaler och utrustning med.

Istället tycker jag innebörden av "Bra inspelning behöver ingen EQ" är att man inte ska låta tillgång till EQ ersätta eller inskränka ansträngningen för en god och ändamålsenlig grundinspelning.

Det är ju liksom inte EQ eller andra verktyg som ’skapar’ ljudet, utan det är grundljudet som utgör det. Verktygen kan förändra formen en del och ska – som grundprincip – användas när något i grundinspelningen behöver justeras till att bli vad man avsåg från början. "Fix it in the mix" är en nödlösning tycker jag, och resultatet blir oftast därefter.

Ägna 80% av tiden att spela in ändamålsenligt, och 20% åt att mixa - istället för tvärtom. Och lär av dina verktyg; låter det bättre med lite lowpass, så se då till att spela in med ett grundljud som låter på det sättet redan från början så har du ännu större möjligheter sen. 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tesen att "man ska inte behöva EQ om inspelningen är bra" är ju sann, i teorin. Den var nog mest sann då man bara hade 1 eller 2 kanaler/mikrofoner att spela in på. Men idag strävar vi efter en syntetisk ljudbild, via med massor av kanaler.

Tror det är svårt att få en tidsenlig ljudbild idag utan att använda EQ. För ett så ortodoxt arbetssätt behöver man nog förbannat bra akustik-lokaler och utrustning med.

Istället tycker jag innebörden av "Bra inspelning behöver ingen EQ" är att man inte ska låta tillgång till EQ ersätta eller inskränka ansträngningen för en god och ändamålsenlig grundinspelning.

Det är ju liksom inte EQ eller andra verktyg som ’skapar’ ljudet, utan det är grundljudet som utgör det. Verktygen kan förändra formen en del och ska – som grundprincip – användas när något i grundinspelningen behöver justeras till att bli vad man avsåg från början. "Fix it in the mix" är en nödlösning tycker jag, och resultatet blir oftast därefter.

Ägna 80% av tiden att spela in ändamålsenligt, och 20% åt att mixa - istället för tvärtom. Och lär av dina verktyg; låter det bättre med lite lowpass, så se då till att spela in med ett grundljud som låter på det sättet redan från början så har du ännu större möjligheter sen. 🙂

Alla gillar inte å vill inte ha moderna ljudbilder heller

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej att kanske tänka på är att om man har stärkaren på golvet, eller står lite lagom på sidan om den när man spelar så blir det väldigt gärna så att man petar upp diskanten så man tycker det blir lagom där man har öronen. Men om man hukar sig ner nära mitt framför stärkaren hör man nog att shit, vad mycket diskant. Och det är ju just det ljudet micken "hör", inte det man själv hör på två tre meters avstånd... Då är det bästa att bara sänka på stärkaren, då brusar den mindre också.

Med lurar som dämpar bra hör man det där ganska fint direkt i lurarna, HD280 pro är suveräna på att dämpa. Sen gör det ju stor skillnad hur du pekar in SM57an också. Har du den i mitten av högtalaren rakt in kan det bli väl vasst. Jag brukar sikta på en punkt mitt emellan konen o kanten så blir det lagom.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar hög- och lågpassfilter med liten resonans, d.v.s. runt 2-3dB stigning vid avskärningsfrekcensen. Det kan göra en mix otroligt mer "i fokus" om man använder det på nästan allt så länge du lägger dem precis där du börjar höra att det "tar bort något" från instrumentet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att jag börjar få in snitsen lite bättre på mic-positionen nu. Som herr guitar nilsson säger så provade jag på kanten av konen och fick bort lite fizz.

Fan tunga långa ackord och solospel är lätt som fan att få till, men tight rytmgitarr är svårt som fään.

Försöker hitta ett sound likt through the never introt på black album med metallica.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att jag börjar få in snitsen lite bättre på mic-positionen nu. Som herr guitar nilsson säger så provade jag på kanten av konen och fick bort lite fizz.

Fan tunga långa ackord och solospel är lätt som fan att få till, men tight rytmgitarr är svårt som fään.

Försöker hitta ett sound likt through the never introt på black album med metallica.

Det är nog vanligt att det är först när man börjar spela in en hel del och kanske har tajta programmerade trummor att spela till som man till sin förfäran hör hur otajt man är, är nog ganska vanligt som gitarrist. Det sved en hel del att erkänna för mig själv hur otajt jag var långt upp i gubbåldern. Men det är samtidigt det som är som är så roligt med att kunna spela in hemma och fnutta på tills det blir bra, om det så ska ta ett år med en låt, till slut sitter det som en smack. Samma med sång för mig, förr lät det rena helvete, nu är det nästan skapligt emellanåt, bara för att jag nött o övat så mycket.

Skitkul, det här är livet! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Lowpass-filter är ungefär lika mycket fusk som att använda en mick som inte tar upp alla frekvenser din ljudkälla ger ifrån sig. Det är nämligen snudd på alltid det första filtret i kedjan - mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att jag börjar få in snitsen lite bättre på mic-positionen nu. Som herr guitar nilsson säger så provade jag på kanten av konen och fick bort lite fizz.

Fan tunga långa ackord och solospel är lätt som fan att få till, men tight rytmgitarr är svårt som fään.

Försöker hitta ett sound likt through the never introt på black album med metallica.

The Black Album är sprängfyllt av Bob Rocks finurligheter, så de gitarrljuden är inte alldeles enkla att imitera med hjälp av enbart stärkare, mick och pre-amp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog vanligt att det är först när man börjar spela in en hel del och kanske har tajta programmerade trummor att spela till som man till sin förfäran hör hur otajt man är, är nog ganska vanligt som gitarrist. Det sved en hel del att erkänna för mig själv hur otajt jag var långt upp i gubbåldern. Men det är samtidigt det som är som är så roligt med att kunna spela in hemma och fnutta på tills det blir bra, om det så ska ta ett år med en låt, till slut sitter det som en smack. Samma med sång för mig, förr lät det rena helvete, nu är det nästan skapligt emellanåt, bara för att jag nött o övat så mycket.

Skitkul, det här är livet! 😄

Håller med som fan!

Kommer ihåg när jag spelade in första riffet för typ 2 mån sen. I rummet lät det kanon och tajt som fan!

Sen... tryckte jag på play... -"Vad är det här för jävla tomte-otajt-skit-spel".

Slutade med att jag kastade mig på luren och fixade gitarrlärare! Hahaha

Har varit värt varenda krona att ta lektioner, mycket bättre för mig att lägga pengar där istället på utrustning som jag ändå får att låta illa pga mitt spelande! =)

Fast grundljudet måste jag kunna hitta i både ton och kvalite. Jag håller med att det är mycket roligare med analog inspelning, micar, högtalare, sladdar och hela skiten istället för pluggar.

Nästan roligare just nu att flytta mic än att spela! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

The Black Album är sprängfyllt av Bob Rocks finurligheter, så de gitarrljuden är inte alldeles enkla att imitera med hjälp av enbart stärkare, mick och pre-amp.

Jag misstänker att hans studio kostade mer än 5500:-, jag skulle nog kunna vara ärlig och säga att han antagligen är liiiiiiiite bättre ljudtekniker än mig också! =) Hahahahah

Har sett lite dokumentärer, han flyger typ in nån special-banjo och lägger två toner mitt i en låt etc. Jävligt roligt att se på. Jag tycker iaf fortfarande att den skivan är referensljud för mig, låter så jävla bra helt enkelt.

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Fan tunga långa ackord och solospel är lätt som fan att få till, men tight rytmgitarr är svårt som fään.

Om det är tungt rytmgitarr ljud du tycker är svårt, så är ett tips att spela in flera gitarrspår på varandra (dubb), jag tycker ofta det blir bättre att använda mindre dist i så fall, i slut änden blir ljudet tyngre och styggare, än om du krämar ut fullpatte. Men det är kanske egentligen precis så du gör nu och menar att det är piss-svårt att lägga dubbarna tajta på varandra.

EQ är aldrig fusk, som många andra skriver, en grej som många nybörjare gör är dock att försöka skruva fram frekvenser som egentligen inte finns. Men som du gör att använda eqn för att rensa är det vettigaste sättet att använda den på.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] en grej som många nybörjare gör är dock att försöka skruva fram frekvenser som egentligen inte finns.

😮

Shit, vad händer om de lyckas? Får vi helt nya frekvenser då..? Typ komplexa herz med en imaginär del..?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Håller med som fan!

Kommer ihåg när jag spelade in första riffet för typ 2 mån sen. I rummet lät det kanon och tajt som fan!

Det går aldrig spela så tajt som 100% som programmerade trummloopar. Man lär sig och blir bättre men kan tänka mig att många nya gitarrister sliter håret av sig och blir frustrerade att de inte kan spela lika tajt som mycket av dagens metal. Sanningen är att ingen kan då mycket idag är dödskvantiserat och vet man inget om det så....

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om det är tungt rytmgitarr ljud du tycker är svårt, så är ett tips att spela in flera gitarrspår på varandra (dubb),

Det lär man sig mycket av och att överhuvudtaget spela in väldigt ofta till trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Öva och öva. Det är rätt medecin.

När det gäller soundet sedan så klipp bort botten med en gång. Där finns inget bra. Där emot kan kan spela 4 spår på varandra och sedan leka med panomering. Lägg de två stycken spår helt till höger och vänster. Sedan tar du de två som äve kvar och lägger dom 75% höger och vänster.

Mäkta fett sound blir det. Tänk på att spela in med disten lite nedskruvad med. För när man lägger spåren på varandra blir som en boost i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar hög- och lågpassfilter med liten resonans, d.v.s. runt 2-3dB stigning vid avskärningsfrekcensen. Det kan göra en mix otroligt mer "i fokus" om man använder det på nästan allt så länge du lägger dem precis där du börjar höra att det "tar bort något" från instrumentet.

Detta har jag inte använt. Låt oss säga att vi har ett HP-filter. Du kompenserar alltså den sänkningen som alltid blir på 3dB vi cut off frekvensen för ett första ordningens filter, med en motsvarande höjning på 3dB. Då får du ett brantare filter i alla fall lokalt, mot LF sidan

Men om man tar ett HP-filter tex och hör att den börjar ta bort någon "bas" man vill ha, varför inte sänka filtret frekvens något då (dra åt vänster) så att man får med det man vill ha?

Vill man ha ett brantare filter kan man ju istället för 6dB/oktav (din -3dB punkt) välja 12 eller 18 dB.

Detta kanske är vanligt, det är bara det att det skulle vara intressant att höra varför detta är bättre! Inte ute efter att racka ner 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta kör nog med filter. Men är det inte ett high-pass filter du menar? Som skär bort lite basbummel?

Det här med HP - borde vi inte använda Low-Cut istället, en gång för alla? hälften tänker ju alltid fel i detta. Det är inte så konstigt: Jag menar "varför skär du bort kantbiten på brödet?" Jag skär inte bort någonting, jag skär fram mittbiten" .

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...