Jump to content
Annons

Mer limiter än kompressor på sången?


Recommended Posts

Få se om jag kan länka till Killwithskills inlägg, han skrev just det att TS borde köra med mer limiter än kompressor på sången.

#15

Jag tycker jag får till alla mina ljud bra utom just sångkomprimeringen. Med DynaMaxx kompressorn kan jag om jag vill sätta de två kompressorena i serie, eller köra den ena som soft limiter... Skulle nån kunna utceckla det där med mer limiter än kompressor på sången vore jag glad. En av polarna som har en riktig studio vet jag har en ganska exklusiv limiter som han alltid använder direkt vid sånginspelningen, resten gör han efteråt i datorn.

Jag tycker min komprimering blir hyfsad, men inte så bra som jag vill, jag tycker det blir för mycket dynamik, för att sjunga någorlunda rent måste jag ta i som fan på vissa stavelser, det ställer stora krav på kompressorn. Jag har testat att seriekoppla kompressorerna, och med nr två som soft limiter, men oftast har jag kört bara en kompressor. Tycker det blir för stötigt ändå, och komprimerar jag mer blir det en viss dist. Jag tycker det hörs bra i den här

http://soundcloud.com/user7908154/pussel-ny-inspelning-7-april

Tex vid 0:56 kommer några ojämna ord, vissa stavelser slår igenom för hårt. Eller också kanske det är hjärnspöken, det borde inte komprimeras mer än så här?

Vore det vettigare att göra tvärtom, sätta limitern först och kompressorn sen? Det mesta i det här sångspårets ljud gillar jag. Men skulle vilja ha det lite jämnare ändå utan att dista till ljudet mer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En limiter jobbar mer enkel kan man säga. På en limiter har du i princip bara threshold och på en kompressor så har du även ratio, attack och release.

För att få limiter så ska ratio gå till max dvs ∞:1 och attack ställs ner på typ noll och även så release. Men det är med sanning av modifikation då även limiters har värden i det med. Men jag brukar då ställa det på lägsta på båda. Attacken kan man lyssna lite på då den kan hugga lite i konsonanter. En bra och svinenkel limiter för sång är ju Waves Renaissance Vox, 100 dålars för den...

http://www.waves.com/Content.aspx?id=183

Finns även för gitarr: http://www.waves.com/Content.aspx?id=186

Lite wiki:

  • Threshold-nivån, vilken övre dynamiknivå kompressorn ska arbeta på.
  • Ratio, som säger hur hårt kompressorn ska pressa den signal som bearbetas. Ett ratiovärde på 10 och över brukar kallas limit, då den nästan trycker ned allt som går över thresholdnivån.
  • Attack, hur snabbt kompressorn ska börja arbeta då ljudet går över thresholdnivån.
  • Release, hur snabbt kompressorn ska släppa upp kompressionen då ljudet går under thresholdnivån.
  • Output/gain, hur mycket kompressorn ska förstärka utsignalen, efter att den blivit komprimerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

En limiter jobbar mer enkel kan man säga. På en limiter har du i princip bara threshold och på en kompressor så har du även ratio, attack och release.

För att få limiter så ska ratio gå till max dvs ∞:1 och attack ställs ner på typ noll och även så release. Men det är med sanning av modifikation då även limiters har värden i det med. Men jag brukar då ställa det på lägsta på båda. Attacken kan man lyssna lite på då den kan hugga lite i konsonanter. En bra och svinenkel limiter för sång är ju Waves Renaissance Vox, 100 dålars för den...

http://www.waves.com...ent.aspx?id=183

Finns även för gitarr: http://www.waves.com...ent.aspx?id=186

Lite wiki:

  • Threshold-nivån, vilken övre dynamiknivå kompressorn ska arbeta på.
  • Ratio, som säger hur hårt kompressorn ska pressa den signal som bearbetas. Ett ratiovärde på 10 och över brukar kallas limit, då den nästan trycker ned allt som går över thresholdnivån.
  • Attack, hur snabbt kompressorn ska börja arbeta då ljudet går över thresholdnivån.
  • Release, hur snabbt kompressorn ska släppa upp kompressionen då ljudet går under thresholdnivån.
  • Output/gain, hur mycket kompressorn ska förstärka utsignalen, efter att den blivit komprimerad.

Det där med värdena på ratio o attack osv känner jag till, limiter kör jag alltid på kortast möjliga attack. Just den här DynaMaxxen har bara en enda ratt för hur mycket den ska komprimera, ungf som en TLA-50. Sen går det att med en knapp välja om man vill ha kompressor eller limiter, plus ett tredje läge med nån sorts retro kompressorinställning, den använder jag inte.

Det var just det här med att köra mer limiter än kompressor på sången som lät intressant då jag bara testat det lite grann. När jag gjort det har satt kompressorn först och låtit den jobba ganska rejält o gnagt av dryga 10 db, sen har jag satt limitern så den klippt bara några db. Kanske kan det bli bättre om jag sätter limitern först? Då kanske kompressorn kan ställas åt lite hårdare utan att den låter ansträngd o distar?

Edit: Dynamaxxen ju har även en makeup utvolym för varje kanal så man kan få upp samma signalnivå efter kompressorn...

Extra Edit: Jag är ju lite stenålders och använder inget DAW-program och kan inte använd några pluggar, tack för tipset ändå.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...