Jump to content
Annons

Vilken är den bästa rocklåten någonsin?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Sant! Men vad gör den till en rocklåt?

Jag skulle nog säga orgel och tidpunkten den kom ut var den definitivt rock.

Nu säger jag inte, bara för den har orgel i låten att den automatiskt är rock, det säger jag inte. Men hur just den låten är.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha varit runt åtta nio när jag hörde den här låten första gången. Sedan dess har jag hört den xxxx antal gånger. Och för varje gång jag hör den blir den bara ännu jävla bästare:

Paperback Writer (The Beatles, 1966).

(Jag tror att minst 10% av alla mina låtar är inspirerade av den låten, på ett eller annat sätt.)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha varit runt åtta nio när jag hörde den här låten första gången. Sedan dess har jag hört den xxxx antal gånger. Och för varje gång jag hör den blir den bara ännu jävla bästare:

Paperback Writer (The Beatles, 1966).

(Jag tror att minst 10% av alla mina låtar är inspirerade av den låten, på ett eller annat sätt.)

Är vi årsbarn?

Jag kommer ihåg nån världsomspännande omröstning om det här med bästa rocklåt genom tiderna. Stones Satisfaction vann, de var nog därför jag kom att tänka på den. Men ett år senare gjordes samma omröstning om, då vann Zeppelins "Stairway to heaven" och Satisfaction hamnade lång ner i listan.

Bästa med Beatles tycker jag är "She loves you". Kanske mer pop än rock? Den spelade jag som första låt i mitt Sommarprogram i radion som jag gärna skryter om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha varit runt åtta nio när jag hörde den här låten första gången.

Den har har ett suggestivt sug, en helt obegriplig text, superkomprimerat överhäng och en av de bästa basgångar jag hört i en rocklåt.

Come Together(The Beatles, 1969).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha varit runt åtta nio när jag hörde den här låten första gången.

Den har har ett suggestivt sug, en helt obegriplig text, superkomprimerat överhäng och en av de bästa basgångar jag hört i en rocklåt.

Come Together(The Beatles, 1969).

Nästan alla nya låtar med Beatles var magiska när de kom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vi årsbarn?

Njae ... (jag är född '68, två år efter låtens release 😉) Men jag har alltid älskat The Beatles. Från början var det mest för musiken. När jag sedan började spela själv var det arren/kompositionerna som knockade mig. Och jävlar vad jag har snott från dessa herrar ...

Och jag kan säga att det inte var lätt att vara hårdrockare på 80-talet och samtidigt säga att man gillade The Beatles. Låt vara att jag var helt såld på ABBA också. Inte lätt. Inte lät.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag kan säga att det inte var lätt att vara hårdrockare på 80-talet och samtidigt säga att man gillade The Beatles. Låt vara att jag var helt såld på ABBA också. Inte lätt. Inte lät.

Men dansband gick bra? Den första plattan jag köpte var I'm The Walrus. Jag fick köpa en skiva när jag hade varit hos tandläkaren. Har aldrig blivit så besviken. Tillbaka till ordningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tråd om "bästa rocklåten någonsin", som inte innehåller Queen's Bohemian Rhapsody och Meat Loaf's Bat out of hell, är inte en komplett tråd, så nu har jag tagit bort den bristen... 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...