Jump to content
Annons

Lite blandade frågor (Juridik, prisfrågor ect)


Terror

Recommended Posts

Jag har börjat tagit emot folk nu. Många som känner till mig, vet nog att jag inte är 110% redo för det, men man måste ju börja någonstans!

På dem senaste 3 veckor jag har annonserat om det, så har det nappat 3 st. Ett metalcore-band från staterna (som vill ha mixning, och programmering av trummor) för deras ep på 4 låtar. Mina kompisar i Ascend som ska spela in sin EP hos mig (4 låtar). Då ska jag tracka dem, programmera trummor, mixa och miniproducera. Sen är det en annan kille som vill göra en punkplatta där jag ska tracka, mixa, programmera trummor och producera. Plus hjälpa honom med att spela in en musikvideo.

Nu till mina frågor..

1) Hur vet jag hur mycket jag ska ta betalt? Jag är ju fortfarande ny, och kvalitén på mina productioner är långa vägar från proffisionella. Men banden vill ändå betala mig för mitt jobb. Och det känns faktiskt skönt att kunna få lite betalt. Även om jag älskar det jag pysslar med, så är det ändå min fritid som går åt. Hur vet jag vad jag ska sätta för priser? Jag har hört att man ska ha samma pris, oavsett band just för att inte starta massa onödiga ryckten där man särbehandlar vissa. Men hur lätt är det egentligen? Om jag programmerar trummor för ett punkband där dem ska ha 4/2-takt (fyrtakt/tvåtakt) genom hela låte, och det tar 1 timme att göra.. ska då det kosta lika mycket som när jag gör trummorna för ett band som har trummor som dream theater, där det tar 10 timmar att fixa? Tar ni pris per låt, eller per EP/Skiva, eller hur brukar ni göra?

2) Har jag rätt till att sälja mixade drum samples som jag har satt ihop med hjälp av blandade samples från tex steven slate och gratissamples? Tex en virvel som innehåller 4st steven slate och 3 gratis, som jag sen har EQ:at mm? Får jag sälja dem som "mina" då?

3) Ungefär samma fråga som nr 2, fast det handlar om Kemper Profiler. Om jag laddar ner en profil som en annan person har gjort med sin guitar setup, bytt ut lite saker i min kemper, tweakat lite.. får jag då sälja den som min egen?

Det var dem frågor jag hade just nu.. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta betalt per timme. Gör en uppskattning på hur lång tid det kommer ta och gör ett prisförslag utifrån det.

Tycker inte man behöver oroa sig så mycket för huruvida man ska ge samma pris till alla eller inte. Stammisar får väl bättre dealar i de flesta sammanhang. Jag personligen ger hellre lite bättre paketpris till unga band som kanske inte har asmycket pengar, och kanske inte riktigt lika billigt för vuxna band där alla har fulltidsjobb osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

En variant du skulle kunna göra är att fastställa ett marknadsmässigt timpris för dina tjänster. På detta pris kan du sedan erbjuda specialrabatter till uppdragen nu i uppstartsskedet. Skulle det bli strul med någon teknisk grejj som du ansvarar för, skippar du ju debiteringen för detta.

Att sälja mixar som är skapade av dig, utifrån samplebibliotek, ska inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har berättat för mina vänner (främst i Ascend) som pysslar med music, sen annonserat via min hemsida (se länk i signaturen) och via Facebook.

Det här med timpris tänkte jag också på.. Lättast så. Men, hur redovisar man det på bästa sätt? Det är ju en sak om folk trackar hemma hos mig, men hur är det när jag bara ska mixa? Som dem där från staterna? Hur kan jag redovisa utan att dem tror att jag blåser dem?

Tack för alla vänliga 'grattis' också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller distansjobb så kan du köra samma upplägg där och med paketpris som du är inne på. Paketpris per låt eller album men med en bra rabatt. På så sätt sätter du ett värde på ditt arbete och den tid du faktiskt lägger ned. Fundera på hur du helst vill jobba; kvantitet / löpandeband varianten, eller kanske vill du att ditt varumärke framgent ska vara kopplat till ett stort engagemang från din sida? Är det det senare kan du alltid offerera paketpris efter att du fått prov på hur sessionerna är upplagda och packade osv.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller distansjobb så kan du köra samma upplägg där och med paketpris som du är inne på. Paketpris per låt eller album men med en bra rabatt. På så sätt sätter du ett värde på ditt arbete och den tid du faktiskt lägger ned. Fundera på hur du helst vill jobba; kvantitet / löpandeband varianten, eller kanske vill du att ditt varumärke framgent ska vara kopplat till ett stort engagemang från din sida? Är det det senare kan du alltid offerera paketpris efter att du fått prov på hur sessionerna är upplagda och packade osv.

Du är smart, och vänlig min vän! 🙂 Tack för alla fina tips. Det känns ju fräckt att be om pengar, med tanke på att jag fortfarande är så pass ny. Väldigt svårt att sätta en pristagg på mig själv. Dem från USA var tydligen väldigt imponerad av mina mixar i deras genre, och då vill man ju inte "No dude, I suck.. but thanks" haha 🙂 Men jag ska tänka på vad du sagt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Terror! 🙂

Tänkte på det du skrev om staterna, skitkul att dom tycker om dina mixar!!!

Jag har både spelat och drivit skivbolag där borta och min upplevelse är att där existerar ju knappast någon jantelag, så det är bara att du skjuter med alla kanoner och tar betalt.

Kommer själv ihåg hur otroligt svårt jag hade att ta betalt i början. Jag tänkte; "jag tycker ju ändå att det är så kul" - typ. Det som hände mig var att när jag började ta ordentligt betalt så fick jag mer uppdrag och höjde själv statusen på mig själv samtidigt som jag signalerade att jag jobbar seriöst. Nu ser branschen lite annurlunda ut och det viktigaste är att ha en lyhörd dialog mot kunden. Jag gillar transparens och win-win i affärer. Du kan tex. fråga kunden vart budgetens smärtgräns ligger och förhandla fram något utifrån det. Brukar funka skitbra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är smart, och vänlig min vän! 🙂 Tack för alla fina tips. Det känns ju fräckt att be om pengar, med tanke på att jag fortfarande är så pass ny. Väldigt svårt att sätta en pristagg på mig själv. Dem från USA var tydligen väldigt imponerad av mina mixar i deras genre, och då vill man ju inte "No dude, I suck.. but thanks" haha 🙂 Men jag ska tänka på vad du sagt 🙂

Om dom är nöjda så tycker jag helt klart att du kan ta ut en "normal" betalning för ditt arbete.

Musik är ju väldigt mycket tycke och smak, om du gör en mix som dina kunder tycker låter bra så spelar det ju ingen roll om du är nybörjare eller proffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Terror! 🙂

Tänkte på det du skrev om staterna, skitkul att dom tycker om dina mixar!!!

Jag har både spelat och drivit skivbolag där borta och min upplevelse är att där existerar ju knappast någon jantelag, så det är bara att du skjuter med alla kanoner och tar betalt.

Kommer själv ihåg hur otroligt svårt jag hade att ta betalt i början. Jag tänkte; "jag tycker ju ändå att det är så kul" - typ. Det som hände mig var att när jag började ta ordentligt betalt så fick jag mer uppdrag och höjde själv statusen på mig själv samtidigt som jag signalerade att jag jobbar seriöst. Nu ser branschen lite annurlunda ut och det viktigaste är att ha en lyhörd dialog mot kunden. Jag gillar transparens och win-win i affärer. Du kan tex. fråga kunden vart budgetens smärtgräns ligger och förhandla fram något utifrån det. Brukar funka skitbra tycker jag.

än en gång, kloka ord brur! alltid kul att höra historier bakom medlemmar, speciellt dem som har kommit någon vart i branchen!

Det verkar som att marknaden ser större ut på den amerikanska fronten när det kommer till den genre jag trivs bäst i. Nu vill jag gärna(/helst) vara så pass bred som möjligt, men metal kommer alltid ligga varmt om hjärtat.

Och du har rätt när du säger "att sätta en större stämpel på sig själv", genom att ta mer betalt. Det är det jag tänker på också. "Folk ser mig som mer seriös om jag tar lite mer betalt". Men som sagt, fortfarande ung och ny, och vill inte vara den som kräver massa pengar för något som en annan kan göra dubbelt så bra, för samma pris. you know what i'm saying? It's a fine line. Men jag är glad att jag är där jag är, och endast är 23 år och med endast 3 års erfarenhet. Jag vill inte tuta i min egen tuta, men vill ändå påstå att jag kommit en lång väg ifrån vart jag började. Och det kan ju endast bli bättre med tiden. Så det känns som om jag har fått en rejält bra start på min förhoppningsvis långa musikkariär bakom mixerbordet 🙂

Om dom är nöjda så tycker jag helt klart att du kan ta ut en "normal" betalning för ditt arbete.

Musik är ju väldigt mycket tycke och smak, om du gör en mix som dina kunder tycker låter bra så spelar det ju ingen roll om du är nybörjare eller proffs.

Du har så rätt så rätt. Nu verkar killa iof vara hyffsat unga och inte alls rika. Dem pluggar allihop (är nog i 18-21 års ålder). Alla deras 4 låtar är inspelade hos någon amatörstudio. Trummorna vara dåligt inspelade, men de skulle kunna gå att trigga. men dem frågade om jag kunde programmera trummorna istället, vilket jag sa att jag kunde. Gitarrerna hade hemskt mycket gain på, men skulle kunna gå att snygga till med lite low-pass och övrig EQ. Dem hade inga DIs desvärre. Men jag väntar på RAWs från dem nu. Tydligen så ville inte killen i studio ge dem deras RAWs. Fråga mig inte varför.. så dem skulle åka dit och kräva sina filer av killen. Vilket inte är mer än rätt..

Anywhore, dem gillade mina metalcore-mixar. Jag vill inte säga att dem låter dåligt, för dem låter (bra mycket) bättre än dem man kan höra på diverse forum, men det är klart att det finns vissa faktorer som saknas.

Jag frågade gossarna om dem tyckte att $100 var för mycket för mixning av 4 låtar (och eventuellt trummprogrammering), och det tyckte dem var ett bra pris.

Grattis! Kör hårt, är du bra så är du bra, även om du är ny. Nya kvastar sopa bäst är ett gammalt ordspråk.

Tack Nilsson 🙂 Det värmde!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen så ville inte killen i studio ge dem deras RAWs. Fråga mig inte varför.. så dem skulle åka dit och kräva sina filer av killen. Vilket inte är mer än rätt..

Beror på om dom har betalat för sin inspelning eller inte.

Juridiskt sätt äger studion filerna till full betalning uppnåtts. Kommer man inte överens raderar man helt enkelt inspelningen.

Och är det inte skriftligen eller muntligen avtalats innan inspelning att detta sker gratis kan

studion i efterhand kräva betalning.

Jag skulle om jag vore dig se till att få på papper vad det är du ska göra , var du ska få för ersättning , Antal re-edits som är rimligt att artisten kan kräva , Ifall du har royalties etc m.a.o alla juridiska aspekter ska täckas in.

Delvis får det dig att framstå som mer seriös , och delvis är din ersättning skyddad genom

bindande juridiska avtal.

Sedan skicka ALDRIG hela låten till dom INNAN full betalning uppnåtts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina (erfarenhetsgrundade) tips till Terror:

I avtalet, som naturligtvis är skriftligt, ska utan snack följande regleras och tydliggöras:

1. Vad du ska göra, vad som förväntas av dig och när du ska leverera.

2. Vad dina klienter ska göra, vad som förväntas av dem och när de ska leverera.

3. Garantier att samtliga utövare som medverkar på inspelningarna (vilket alltså inte nödvändigtvis är begränsat till klienterna du ingår avtalet med) inte är bundna till andra överenskommelser som direkt/indirekt kan strida mot det avtal ni är i stånd att upprätta.

4. Garantier att det material som överlämnas till dig är fullständigt clearat med eventuella tredjeparts rättighetsinnehavare (dina klienter intygar alltså att det inte finns några som helst hinder för dem att överlämna materialet till dig och låta dig göra vad som framgår av punkt 1). Detta innebär alltså att även den som har gjort grundupptagningen måste lämna sitt samtycke. ÄVEN om det skulle vara en av dina klienter (som också är utövare) som äger inspelningen, så ska samtycket separeras.

5. Din provision.

6. Dina rättighetsanspråk på produktionen som ju faktiskt blir "din".

7. Uppsägningsregler.

Jag fyller på efter hand.

Frågor?

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra där Valle!

Vill dock gärna kommentera några saker.

Egentligen är det bara punkt 1, 2 och 5 som är relevanta för ett vanligt mix eller masteringsuppdrag. Jag brukar försöka formulera detta på ett så enkelt sätt som möjligt, i en löpande tex ti offerten så att det inte upplevs för krångligt, tex:

FÖRUTSÄTTNINGAR.....

UPPDRAG....

Vad gäller rättigheter bakåt osv. så är ju det bara aktuellt om man gör upp om en royaltydeal eller liknande. Annars kan man skippa detta eftersom kunden troligtvis kommer tycka att man är omständig att arbeta med.

Är det nya kundrelationer och ett större projekt tycker jag att det är bra med "avstämningsstationer" under resans gång, både ekonomiskt och resultatmässigt. Ju tätare dessa avstämningar är desto större är möjligheten att inga missförstånd uppstår parterna emellan.

Vad gäller ägande rätten till en mixad master så är det väl ändå så att den tillfaller uppdragsgivaren, även omm full betalning ej erlagts. Däremot har den som utfört mixjobbet en fordran på uppdragsgivaren.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

2) Har jag rätt till att sälja mixade drum samples som jag har satt ihop med hjälp av blandade samples från tex steven slate och gratissamples? Tex en virvel som innehåller 4st steven slate och 3 gratis, som jag sen har EQ:at mm? Får jag sälja dem som "mina" då?

Det beror på licensavtalet. Kommersiella verktyg som Steven Slate kan du troligtvis inte paketera om, sälja och distribuera under eget namn. Gratissamplingarna möjligtvis.

3) Ungefär samma fråga som nr 2, fast det handlar om Kemper Profiler. Om jag laddar ner en profil som en annan person har gjort med sin guitar setup, bytt ut lite saker i min kemper, tweakat lite.. får jag då sälja den som min egen?

Samma som fråga 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på licensavtalet. Kommersiella verktyg som Steven Slate kan du troligtvis inte paketera om, sälja och distribuera under eget namn. Gratissamplingarna möjligtvis.

Samma som fråga 2.

Bra poäng Joachime.

Licenserna brukar väl ofta åberopa att samplingarna inte får packas om och säljs vidare i sin ursprungliga form. Men om samplingarna bearbetas och kombineras med andra ljud / samplingar, hur funkar det då egentligen och vart går gränsen för när en ny produkt med "verkshöjd" skapats?

Link to comment
Dela på andra sajter

@ wellness music (Björn): Jag har alltid haft stor respekt för dig och dina bidrag här på forumet. Så ta inte följande som att jag ifrågasätter din proffession, utan bara som ett tydliggörande för hur jag resonerar. (Jag skrev trots allt att mina tips var grundade på erfarenhet.)

Egentligen är det bara punkt 1, 2 och 5 [alltså inte 3, 4, 6 och 7] som är relevanta för ett vanligt mix eller masteringsuppdrag.

Det framgår inte kristallklart vilken roll Terror eller hans business har i affärsuppgörelsen han beskriver ovan. Men i samtliga fall där jag har varit involverad i t.ex. masterdealar (pre-mastering), så har "garantivillkoren" varit bland de viktigaste för att producenten (uppdragsgivarens motpart) ens ska börja lägga ner tid och resurser. Detta kan såklart bortses från om uppdragsgivaren går med på att helt/delvis förskottsbetala producenten, och det är ju inte så vanligt.

Vad gäller rättigheter bakåt osv. så är ju det bara aktuellt om man gör upp om en royaltydeal eller liknande. Annars kan man skippa detta eftersom kunden troligtvis kommer tycka att man är omständig att arbeta med.

Korrekt, det kan man ju skippa. Däremot köper jag inte "omständlig"-argumentet för detta. Vad som är omständligt beror på hur erfaren din uppdragsgivare är. Det varierar.

Vad gäller ägande rätten till en mixad master så är det väl ändå så att den tillfaller uppdragsgivaren, även omm full betalning ej erlagts. Däremot har den som utfört mixjobbet en fordran på uppdragsgivaren.

Håller med; så länge det inte gäller vad som kan tänkas falla innanför ramarna för en masterdeal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Tack för alla fina svar 🙂

Ska göra det lite enklare för er att hjälpa mig (vidare)

3 st kunder har jag just nu.

1) Ascend. Dem ska spela in sin ep på 4 låtar hos mig. Eftersom jag inte kan spela in trummor hos mig så fick det bli midi. Dem har skrivit trummorna i guitar pro, skickat som misi-fil som jag senare anvönt i mitt daw med olika trumsamples. Har också småmoddat lite i dem då mina skills ligger lite högre än dem. Det som ska trackas hos mig är alltså 2 st gitarrister och basisten. Sången kommer spelas in i en stor känd studio för voice overs, kommer ej ihåg vilken. Därefter får jag sångapåren skockade till mig. Jag ska mixa och småproducera dem. Mastering gör jag ej.

Dem är också mina vänner här. Jag ville inte ta betalt men dem insisterade.

2) en kille som har 4 låtar klara till en punk-ep. Han vill spela in hos mig. Samma sak med trummorna. Dem ska jag programmera från scratch. Han kommer sedan själv tracka gitarr, bas och sång hos mig. Jag ska sedan mixa och därefter släppa den på Record Union där kag har en A&R-position.

3) dem från usa. Där är de bara mixning, och eventuellt trummprogramering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...