Jump to content
Annons

Köpa dator begagnat?


Casperfren

Recommended Posts

Hej halå.

Jag börjar få behovet av en ny dator.

Jag har sett en annons på en 2011 Imac med i7 processor och 16gb ram.

Håller detta måttet? Jag menar den är 2 år gammal, efter att jag haft den ett år är den 3 år gammal, lite ångest.

Ska jag köpa den eller köpa nytt som håller längre?

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
2011 Imac med i7 processor och 16gb ram
Då är den konfigurerad med extra snabb CPU eftersom de normalt har i5:or. Sedan är RAM redan höjt till maxnivå så du slipper uppgradera sånt.

Ok, du går miste om USB 3.0 men du har Thunderbolt som är snabbare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det måste vara förra generationens i7 då och den är ganska ok. Men det var synd att det var den lilla och med tanke på att den har ett par år på nacken så blir det ju lite dyrt. Motsvarande summa får du en riktigt riktigt bra hackmac för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara förra generationens i7 då och den är ganska ok. Men det var synd att det var den lilla och med tanke på att den har ett par år på nacken så blir det ju lite dyrt. Motsvarande summa får du en riktigt riktigt bra hackmac för.

Men en hackmack är inte lika snygg 🙂

Nä men okej, vad får jag i en hackmack för 7,5 tusen då?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

På netonet

GA Z77-DS3H 799 spänn,

i7 3770k 2697 spänn,

16 gig minne 549 spänn,

lådda Elite black 329 spänn,

videokortet hade jag (Sapphire HD 5750 med displayport så jag får tre av varandra oberoende skärmar) det kostade runt 7-800 spänn om jag inte mins fel.

SSD hårddisk 120 gig (750 spänn tor jag den kostade),

Black hdd 600 gig ca köpt jättebilligt av claes.

Nätagget ett Corsair CX 600 619 spänn ska man inte köpa det håller inte, googla på det. Men ett vettigt nätagg får man från cirkus den summan och upp till en tusing dvs om man inte redan har ett som funkar vettigt.

Skärm tangentbord och mus kanske man redan har men sånt finns ju billigt oxå.

Mountainlion kostar väl ett par hundra.

LJudinspelning i all ära men det suger lång ifrån lika mycket kraft som när man arbetar med bra upplöst livestreamad video från kamera.

Den här maskinen klarar tex på samma gång som jag har Logic igång och spelar in med många spår och effekter att sända det livestreamat (Black Magic Intensity Pro capture kortet + En Sony samt en Panasonic kamera) med bästa kvaliteten man kan få på nätet nu. Jag kan köra minst en usb videocapture enhet (Easycap) och ett antal webcams på samma gång och switcha emellan.

Jag kan även ta in skypesamtal lira filmer etc etc i min sändning. Ljudet blir det bästa du hittar på nätet dvs stereo mp3 44100.

Jag kan även streama desktop från alla mina datorer i mitt nätverk med andra webcameror igång i quicktime. Alla mina datorer fixar Logic och kan manövreras från vilken som helst av dom via skärmdelning samtliga öppna på samma gång. Dvs att nu när det är lite svalare i källaren så kan jag sitta uppe här i goda värmen och jobba med datorerna i källaren utan att det egentligen ens märks att jag inte sitter framför den rent fysiskt.

Har två ljudkort i den varav ett M-Audio Delta PCI kort vilket är uteslutet i en MacPro nu för tiden.

Samtidigt som jag gör allt ovanstående kan kolla på livestreamat från nätet som veetle, headweb vilket som helst utan problem och göra allt annat man normalt gör utan att den blir seg.

Med PC hårdvara så får man tillgång till sånt som numera inte finns på macar ink allt som finns. Dvs för runt en 5500 till 7000 spänn ex skärm så får en maslkin som kanske till och med kickar rumpa på själva nyaste i7 27 tums Imacen förutom då retinadisplayen.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo det är sant den lilla blir bra med tanke på att den är lättare att flytta. Lycka till och grattis du kommer att bli nöjd tror jag. Alltså det är inge dåligt alternativ det är inte det jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestanda, mobilitet, firewire, pålitlighet, att man kan ha den ett tag, och dessa önskemål fyller en mac rätt bra som i sin tur är snygg, vilket är ett väldigt kul plus för mig.

Jag har varit inne på pc laptop också, men där saknas ofta firewire, dock finns ju thunderbolt på vissa nu, men quadcore saknas.

Jag är inne på att skaffa ett musikprogram också, som logic. (reaper är mest mixing orienterat)

Därav mitt val, för ditt intresse Bullerbyn

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, nu kanske detta låter lite som att jag försvarar mitt "barn" när jag egentligen är rätt neutral.

Men 27 tum skärm är väl som att kolla på tv på 1 m avstånd, eller missar jag nått? 🙂

Mvh

Tar tillbaka, såg på en unboxing på tuben som visade den lite i grodperspektiv.. Såå stor var den inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...