Jump to content
Annons

Hur fÄr man detta ljudet?


kr002

Recommended Posts

Hej!

Jag kollade just in youtube video! Jag fastnade vid sjÀlva ljudet pÄ sÄngen i detta klippet.

Hur fĂ„r man sĂ„nt ljud pĂ„ rösten (Eq,komp,) vad anvĂ€nder hon? Och hur fĂ„r man den sĂ„ centrerad i ljudbilden? NĂ€r jag spelar in sĂ„ brukar den nĂ€stan blandas ihop med resten. Är det dĂ„ligt mixning ifrĂ„n mig?

Videon:

Uppskattar svar! 🙂

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej!

Jag kollade just in youtube video! Jag fastnade vid sjÀlva ljudet pÄ sÄngen i detta klippet.

Hur fĂ„r man sĂ„nt ljud pĂ„ rösten (Eq,komp,) vad anvĂ€nder hon? Och hur fĂ„r man den sĂ„ centrerad i ljudbilden? NĂ€r jag spelar in sĂ„ brukar den nĂ€stan blandas ihop med resten. Är det dĂ„ligt mixning ifrĂ„n mig?

Videon: https://www.youtube.com/watch?v=T8PbDtJ72dQ

Uppskattar svar! 🙂

Mvh

Hmm.. lÄter lite som sÄngen Àr inspelat i ett vÀldigt dÀmpat rum. skuret rÀtt hÄrt. Komprimerat rÀtt snÀvt.

sÄngen ligger nÀstan limmad i mitten. Musiken panad vÀ/hö för att lÀmna utrymme Ät sÄngen som ligger mitten... mer Àn sÄ har jag ingen aning om . Men skall tillÀgga att jag e rÀtt sÄ ny pÄ detta, men gör hyffsade mixar ÀndÄ =) (PS: lyssna i hörlurar sÄ hör du bÀtter hur sÄngen Àr uppbyggtm.m DS:)

Redigerat av vayzeria
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter som en Neuman U67 eller nÄgot ur deras TLM-serie.

Preamp Àr jag osÀker pÄ...., troligtvis Focusright ISA eller nÄgot liknande.

Processat med SSL EQ och in i en UREI 1176 vidare till en Teletronix LA-2 och runt 40 dB gain reduction.

Antagligen inspelat i ett en vÀldigt torr miljö med lÄg volym i hörlurarna.

Sitter antagligen en akustikskÀrm bakom mikrofonen och man hör att dÀr finns ett popfilter framför.

Du kan dock fÄ liknande ljud med en billigare kedja av utrustning.

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter som en Neuman U67 eller nÄgot ur deras TLM-serie.

Preamp Àr jag osÀker pÄ...., troligtvis Focusright ISA eller nÄgot liknande.

Processat med SSL EQ och in i en UREI 1176 vidare till en Teletronix LA-2 och runt 40 dB gain reduction.

Antagligen inspelat i ett en vÀldigt torr miljö med lÄg volym i hörlurarna.

Sitter antagligen en akustikskÀrm bakom mikrofonen och man hör att dÀr finns ett popfilter framför.

HerrejÀvlar.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

LÄter som en Neuman U67 eller nÄgot ur deras TLM-serie.

Preamp Àr jag osÀker pÄ...., troligtvis Focusright ISA eller nÄgot liknande.

Processat med SSL EQ och in i en UREI 1176 vidare till en Teletronix LA-2 och runt 40 dB gain reduction.

Antagligen inspelat i ett en vÀldigt torr miljö med lÄg volym i hörlurarna.

Sitter antagligen en akustikskÀrm bakom mikrofonen och man hör att dÀr finns ett popfilter framför.

Du kan dock fÄ liknande ljud med en billigare kedja av utrustning.

Piiiz!

/Mojje

HÄller inte med om 40db gain reduction. Det hör man direkt att det inte Àr mer Àn 9db, tops 12.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HÄller inte med om 40db gain reduction. Det hör man direkt att det inte Àr mer Àn 9db, tops 12.

Du har nog fasen rÀtt Loop!!!

Tyckte att versalerna var lite vÀl pumpande men...

Ja ja, en gammal rÀv som jag kan oxÄ ha fel.

Vi möts halvvÀgs!? 20 dB?

Piiiz!

/Mojje

Redigerat av Mojje Cruncher Andersson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

KÀnns som om hon sjunger alldeles för nÀra micken och dÄ fÄr ett basigare ljud, vilket jag inte tycker sÄ bra om. KÀnns ocksÄ som för mycket kompressor vilket jag inte heller gillar. AlltsÄ sÄ tycker jag att det skulle kunna gjorts bÀttre.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

LÄter som en Neuman U67 eller nÄgot ur deras TLM-serie.

Preamp Àr jag osÀker pÄ...., troligtvis Focusright ISA eller nÄgot liknande.

Processat med SSL EQ och in i en UREI 1176 vidare till en Teletronix LA-2 och runt 40 dB gain reduction.

Antagligen inspelat i ett en vÀldigt torr miljö med lÄg volym i hörlurarna.

Sitter antagligen en akustikskÀrm bakom mikrofonen och man hör att dÀr finns ett popfilter framför.

Du kan dock fÄ liknande ljud med en billigare kedja av utrustning.

Piiiz!

/Mojje

Tror att Mojje har helt rÀtt! Jag tror att det Àr Ànnu mer komprimerat Àn vad man tror att man hör, vilket kan vara rÀtt typiskt för en 1176:a. LÄter ocksÄ som om hon Àr vÀldigt nÀra mikrofonen vid inspelningen och att man anvÀnt nÄgon gammal dyr mikrofon i ett torrt rum.

Vill du ha liknande resultat sjÀlv med billigare utrustning skulle jag rekommendera att du frÀmst försöker se till att du kan spela in med bra akustik och inte fÄ med sÄ mycket rumsklang. StÄ ocksÄ riktigt nÀra mikrofonen (1 dm med puffskydd mellan) som sjÀlvklart Àr en stormembrans kondensatormikrofon. I mixen bör du komprimera med den bÀsta mjukvarukompressorn du har, jag anvÀnder gÀrna Waves CLA-76 eller CLA-2a (eller varför inte bÄda efter varandra?). Jobba sedan med EQ (ett tips Àr: skÀr bort frekvenser innan komprimering och lÀgg till frekvenser efter komprimering). Du kan, beroende pÄ vilken mikrofon du anvÀnder, behöva lÀgga till en del höga frekvenser.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...