Jump to content
Annons

Håkan Nilsson "Pussel". Helt ny inspelning. Studer B67 Master.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Snodde ihop en ballad idag så jag skulle ha nåt nytt att mastra igenom rullbandaren.

Den här mixade o mastrade jag i ett svep, så den har bara varit på tejpen en gång.

Efter några ggr ovana försök med att få till rullbandsmättnad tror jag att jag lyckats nu.

Nu är det en ny inspelning. Lugnare tempo, lite slide gitarr...

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%20ny%20inspelning%207%20april%20WAV.wav

post-8284-0-19176700-1364742230_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Mäktigt,mustigt och nära! Låter riktigt bra Nilsson!

Tack! Är det inte för smörigt då? Här är texten:

Pussel. Text o musik Håkan Nilsson

 

Nu kommer morronen

Svagt ljus från ett fönster mot väst

Balkongdörr som står på glänt

Septemberregn utanför

Jag lever och andas in

Din värme fyller mig

Min trasiga själs pusselbit

 

Minnena snurrar runt

Ska jag aldrig bli fri nån gång?

Min sol och min mörka natt

Allting sitter ihop

Jag andas och lever ut

All min kärlek, längtan och blues

Min brinnande kropps pusselbit

 

Så många gånger jag försökt att gå

Och leva vidare i min egen värld

Jag rusar runt ett tag och vaknar upp

I din kropp, ditt hjärta och din själ

 

Nu kommer morronen

Och jag letar vidare

Bland bitar av sorg och skratt

Av himmel och mörka hav

Jag lever och andas lätt

Våra hjärtan slår samma takt

Det blir tomt, utan Pussel på min arm

 

Munspel

 

Så många gånger jag försökt att gå

Och leva vidare i min egen värld

Jag rusar runt ett tag och vaknar upp

I din kropp, ditt hjärta och din själ

 

Nu kommer morronen

Svagt ljus från ett fönster mot väst

Balkongdörr som står på glänt

Septemberregn utanför

Jag lever och andas in

Din värme fyller mig

Det blir tomt utan dig

Mitt Pussel på min arm

 

Håkan Nilsson: Sång, gitarrer, bas, munspel och inspelning.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Nilsson. Det här låter Flying Saurcers det. Det här ljudet är nice. 🙂

Fast video haha .. ursäkta om man säger det, men du ser ut som en tonårs-tjej på Youtube som mimar till Beyonce eller nåt 😄

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Nilsson. Det här låter Flying Saurcers det. Det här ljudet är nice. 🙂

Fast video haha .. ursäkta om man säger det, men du ser ut som en tonårs-tjej på Youtube som mimar till Beyonce eller nåt 😄

Tänk på att det var jag som även var kameraman ljudläggare skrev koreografin scripta ljussättare mm och jag startade bandspelaren.

Skitkul att det låter så bra. Gjorde alltihop på kanske fyra timmar. Först tänkte jag spela in direkt till rullen utan nåt pålägg, men då blir det taffligare sång mm så jag fegade ur på det. . Fasst sångpålägget gick på en kvart, ungf tre tagningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Säger bara kung Nilsson. Fan va skön video mera sånt här, lägg gärna upp när ni repar eller vad som helst. Det är hur kul som helst. Much like, bra sound.

Tack. Men repandet går trögt. Basisten lirar coverband som fan. Det är mest jag som håller på. Nu i Påsk har det varit bästa påskvädret på 20 år, jag har inte varit utomhus en sekund, bara läskat mig i studion...

Nu har jag fått så j-a bra lyssning i både monitorer o lurar, plus att "poletten har ramlat ner lite grann" på hur jag ska få till bra ljud på mitt vis. Och nu då det här med rullbandspelaren som gör lite extra den med...

Så nu när jag lyssnar på de trumspår mm jag har på ca tio låtar känns det som att jag inte vill fortsätta med dem. Gjorde jag om inspelningarna skulle jag få allt att låta mkt bättre. Undrar vad polarna säger om jag säger att jag vill göra om allt?

Här är en replokals film m taskigt ljud. Jag ställde bara kameran på sånglådan.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag låg borta på jobb i husvangen gjorde jag en dokumentär i två akter om det livet som många säger var väldigt bra. Det blir roligast om man tittar på dem i rätt ordning, först den här:

Sen den här:

Minnet i kameran räckte exakt till 30 sekunder så jag måste få till det på den tiden. Att manövrera dunken med en hand o komma ihåg replikerna o samtidigt vara kameraman med andra handen är inte det lättaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har stökat hela dan med få att bort disten ur rullbandsmastringen på "Pussel". Det blev en hel del tester på olika involymer till bandaren. Gjorde även om sången helt, sjöng lite bättre o hittade bättre sound i kompressorn tror jag.

Så här blev dagens rullbandssmastring.

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%201%20april%20fc%20WAV.wav

Så här lät det i går.

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%2031%20mars%20WAV.wav

Att få Dropbox att fungera är verkligen en befrielse! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkar det. Tyckte att den distade versionen kändes tydligare. Mer pling på gitarren och bredare reverb på sången. Disten stördes jag inte av

Men va fan! Haha. Dr Loop är inne på att min portas monitorutgång distar lite när jag drar på den nästan max... Så samtidigt som bandet börjar mättas så slinker det med lite dist från utgången...

Måste skaffa en bra utbordar-VU!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag varit på det igen, gasade ganska mycket mer in i bandaren, det syns i portans staplar att det blev mer komprimerat, men jag hör ingen dist. Kanske det blir tredje gången gillt?

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%201%20april%20tredje%20g%C3%A5ngen%20gillt%20WAV.wav

Att ni örsker lyssna o säga vad ni tycker är helt underbart. Grinar en skvätt ibland när jag tänker på det... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fjärde rullbands-mixnings.mastrings-försöket.... Satte en kompressor före ingången till bandaren och fick en helt annan starkare o renare signal att mata in på bandet. Tidigare försök distade portans monitorutgång...

Nu när jag håller på med det härstår jag att det fina sångljud man kan höra på många äldre skivor inte bara sitter i Neumannmickar o rörpreampar, det är mycket bandmättnaden som gör det. Grymt med en Studer.

https://dl.dropbox.c...n gillt WAV.wav

Ändrade lite i mixen oxå, breddade isär de två gitarrerna (stereoinspelade) så så det blev mer stereobredd på alltihop. Och plockgitarren kom fram bättre...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter grymt mannen! Bra jobbat :-)

Det enda jag möjligen tänkte på, om man ska vara ärlig, är att jag gärna hade velat ha lite med botten i rösten nånstans runt 500Hz, men i övrigt var jag väldigt förtjust :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter grymt mannen! Bra jobbat :-)

Det enda jag möjligen tänkte på, om man ska vara ärlig, är att jag gärna hade velat ha lite med botten i rösten nånstans runt 500Hz, men i övrigt var jag väldigt förtjust :-)

Testade att göra så nu på morrn, röstens eq upp 3 db vid 500 hz Q-värde 1,0, och det blev bättre, skarpögt att höra det! Eller skarpörat... Jag tycker att det där med lowmid är det svåraste. Fast i igår kväll gjorde jag allt i lurarna, frun sov, o jag hade väl mest fokus på bandmättnaden, den hör man lika bra i lurar som monitorer....

Idag har jag gjort en mix enbart på mitt gamla sätt med enbart portan, Lexiconburken o Finalizerburken. Jag ska även mixa på samma inställningar genom rullbandaren så jag får svart på vitt om det verkligen blir nån positiv skillnad. Den heldigitala mix jag är klar med nu låter oroväckande bra utan rullbandaren! 😉

Lägger ut bägge versionerna sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Förr innan jag började häcka här så la jag ner lika mycket tid på båtforum, jag började segla för ca 9 år sen, före det åkte jag 6-knops träsnipa. Nu blir det väldigt knapert skrivet på UPA Klotterplanket, all min lediga tid går åt till musiken o studion, o de saknar Ljusne-Håkan lite där. Så idag skrev jag lite där o skröt om er här i forumet så här:

Jag försöker tänka mindre o mindre på hur jag sjunger, då blir det mest på mitt sätt, nåt som sticker ut.

Jag har ju nyligt fått tag i en Studer B67 master rullbandare, den verkliga Rollsen bland såna grejer. Läste nånstans att den var den sista Studer byggde utan IC-kretsar, och det skulle göra den ännu exklusivare i dagens digitala värld. Ställde den på badrumsvägen när jag fick hem den, 35 kilo visade den på. Mina aktiva PA sub-basar på 133 db väger 32 kilo styck... Och nu har jag i nån vecka inte varit utanför dörrn trots kanonväder, jag har dag o natt försökt sätta mig in i hur man ska få till det här med bandmättnad, det är nåt som de bästa ljudteknikerna säger att det inte går att efterlikna med datorprogram, sk pluggar. Man gör absolut allt som reverb, ekon o komprimering med de här pluggarna, och det finns även "tape saturering" pluggar som används på alla inspelningar idag. Men finns det en riktig o välservad Studerbandare i studion så är det den proffsen använder.

Nu när jag fått lite kläm på det här fattar jag att det sound man har på gamla skivor med tex Nat King Cole och Gunnar Wiklund inte bara sitter i sviundyra rördrivna Neumannmickar, bandmättnaden är också en del av det hela. Tack vare studioforum.se har jag daglig kontakt med sveriges säkraste studiotekniker, och det finns ännu några som är stensäkra på det här med rullbandsteknik

I dag gjorde jag två mixar, För att kunna jämföra om jag är kapabel att skruva ljud så att rullbandaren verkligen tillför nåt nåt positivt. En heldigtal master som jag är van att göra dem, det är den här:

https://dl.dropbox.c... master WAV.wav

Rullbandsmaster:

https://dl.dropbox.c...7 master WAV...

Man kanske inte hör nån skillnad, eller oxå gillar man den digital bättre... Jag föredrar absolut den rullade...😄

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Här på jobbet i enkla datorhögtalare, hör jag ingen större skillnad. Möjligt att sången på något sätt låter tydligare på bandversionen.

Tycker i och för sig båda låter bra. 🙂

Jag har märkt att när sången är mixad starkt så blir det förstås den som ändras mest av bandmättnaden. Jag har gjort flera alternativa mixar efter det här. En med lite mindre bandkompression, anings lägre sång o lite mer diskant överlag. Gillar den bättre. I bra lyssning hör man stor skillnad på det som passerat bandet. Det är magi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag raderat de tidigare dropboxarna på den här, nu är det efter sju, åtta, versioner den här som gäller. Micklat lite i mixen drog, munspelet aningen åt vänster för att det skulle jobba snyggare ihop med plockgitarren till höger. Och för att inte ligga precis i mitten och krocka med sången. Komprimerade mer innan före bandaren. Den här låten är nog den första jag spelat in och sen gillat basgitarrens ljud. Sen har jag förstås testat olika grader av bandmättnad. Märkte idag att bandaren drar ihop stereobilden lite grann.

Är så glad för all assistans i ljudskruvande och nu med Studerbandspelaren. 🥰 -

https://dl.dropbox.com/u/14563300/01%20Pussel%203%20april%20Studer%20B67%20master%20nr%202WAV.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...