Jump to content
Annons

Prasslande mikrofon


SHMETIFY

Recommended Posts

Hejsan, jag har en lite hemmastudio och använder mig av logic. På senaste tiden har det efter att jag använt en mic ca 5 min börjat de prassla från micen, den prasslar mer desto mer ljud som kommer. Startar jag om programmet fungerar de ibland någon minut igen, eller så prasslar den igen omedelbart. Det låter som att micen är trasig, men det kan inte vara micen;

-Jag har bytt mic, testat kondensatormic, testat med dynamisk mic, testat med mic som kräver fantommatning, och mic som inte kräver fantommatning, men ändå samma problem

-Jag har bytt kabel, fortfarande samma problem

-Jag har bytt input på ljudkortet, fortfarande samma problem

Vad kan det vara för något? Jag tvivlar starkt på att alla ljudkortets ingångar plötsligt gått sönder.

Tacksam för hjälp!

/Carl

Jag har iförsig, ser jag nu, kopplat ljudkortet till en USB-hub, och sedan till datorn. Kan det vara problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har iförsig, ser jag nu, kopplat ljudkortet till en USB-hub, och sedan till datorn. Kan det vara problemet?

Ja, det kan det ju helt klart vara, det är ju bara att prova utan den igen. Det låter ju som något latencyproplem, och det kan ju bli extra fel om signalen får gå extra väg kan jag tänka mig. Prova också att ställa ner latencyn och testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag tycker inte det borde vara ett latency problem... Såhär låter det:

soundcloud.com/calleklutt/prassel/s-khyjM

Ett annat problem som uppstår (också när ljudkortet går via en en usb-hub), är när jag spelar upp ett projekt, så blir det ibland ett click-ljud, någon form av "prassel" liksom...

Jag har nyligen köpt apples nya macbok pro vilken bara har två usb ingångar... jag blir därför tvungen att ha en hub, men kanske är det bättre att ha t.ex den externa hårddisken i usb-hubben, och ljudkortet direkt i datorn?

Redigerat av SHMETIFY
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du stratar om mjukvaran så funkar det igen.

Att starta om datorn har egentligen inget med micken att göra eller hur? 🙂

Jag är inte säker men mycket talar för att du bör köra ljudkortet direkt utan hub....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har iförsig, ser jag nu, kopplat ljudkortet till en USB-hub, och sedan till datorn. Kan det vara problemet?

Ljudkort ska aldrig kopplas via USB-hub, så det är med stor säkerhet problemet.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...