Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjeeeeena.. Ännu en trĂ„d om studiomonitorer!?

FrÄgan om val av studiomonitorer har stÀllts mÄnga gÄnger hÀr pÄ forumet. För mÄnga? Har jag lÀst dom andra trÄdarna? Svar; MÄnga, men förstÄs har jag missat flertalet.

Dom flesta av oss som stĂ€ller frĂ„gan vill ha tag i ett par skitbilliga monitorer som Ă€r helproffsiga!!?? Vi kan alla svaret INNAN vi stĂ€ller frĂ„gan. Det finns inga billiga proffsmonitorer. Smakar det, sĂ„ kostar det. SĂ„ lĂ„t mig slippa detta (standard)svaret eftersom jag fattar att det Ă€r 100% rĂ„ sanning. 😉 Jag Ă€r ute efter att fĂ„ bĂ€sta möjliga "skitmonitorer" givet min budget; max 4500 kr/paret.

Jag stĂ€ller ett par frĂ„gor. Svara pĂ„ nĂ„gon eller alla. Gör som Du vill. Har Du tröttnad pĂ„ "monitor"-trĂ„dar; sĂ„ sluta lĂ€s nu och gör nĂ„tt trevligare. 🙂

FrÄga 1 (och den viktigaste): Finns det inga oberoende tester av (hemmastudio-)monitorhögtalare? Kan nÄgon vÀnlig sjÀl svara med nÄgra lÀnkar sÄ blir jag alldeles rödmosigt tacksam och rörd.

FrÄga 2: Varför Àr en "rak" och Àrlig högtalare inte det man vill ha? Tycker mig mellan raderna lÀsa att vissa högtalare lÄter bÀttre. Borde det inte vara "lÄter Àrligare"? Vissa högtalare med rak/Àrlig frekvenskurva ratas, tycker jag, trots min ringa förkunskap. eller har jag fel? Shoot man!!! *duckar*

..och vore det sÄ enkelt ("att dom borde vara "raka"/Àrliga) borde detta vara en rent teknisk/objektiv frÄga. Det borde gÄ att mÀta. Eller? ...Eeeh!?

Även jag kikar pĂ„ dom billiga — "amatörhögtalarna" — och sitter och vrider och vĂ€nder det jag lĂ€ser. Tanken slĂ„r mig; jag borde Ă„ka och lyssna pĂ„ dom. I samma stund tĂ€nker jag; blir det inte att man köper dom som lĂ„ter "bra" istĂ€llet för dom som Ă€r Ă€rliga? Hmm.. Mycket snack Ă„ lite verkstad..

NÄvÀl; vad sitter jag och vÀljer mellan?

Jag vÀljer mellan Yamaha HS80M, Behringer 3031A Truth, Behringer 2030A Truth, Behringer, Adam A7X, KRK RP8 RoKit G2.

Ni fĂ„r gĂ€rna hjĂ€lpa mig vĂ€lja.. 😉 ..men gĂ€rna sakliga argument.. GĂ„r det? 🙂

Musikstil; soul/funk. Lokal: Liten sketen sovrumsstudio.

NÄgra frÄgor och funderingar frÄn en sÄ gott som oinitierad, men intresserad, novis!

😉

/ApelsinKanon

Annons
Postat

Med den budgeten hade jag tagit Yamaha HS80 (eller 50 beroende pÄ rumsstorlek). Adam A7x Àr ju ocksÄ rosade, men de kostar vÀl snarare 4500/styck.

Postat

Med den budgeten hade jag tagit Yamaha HS80 (eller 50 beroende pÄ rumsstorlek). Adam A7x Àr ju ocksÄ rosade, men de kostar vÀl snarare 4500/styck.

Tack JohnRick.

Den typen av enkla och raka svar Ă€r uppskattade. 🙂

Bergstrom93 (oregistrerad)
Postat

Äger ett par yamaha HS50 nu som Ă€r ett par schysta monitorer, speciellt i den prisklassen. Dock sĂ„ jobbar jag mycket med dansmusik sĂ„ nu kĂ€nner jag att dem Ă€r alldeles för fattiga i basen Ă€n vad jag egentligen behöver.

Har hört mycket gott om Adam a7x sĂ„ jag ska sjĂ€lv Ă„ka och provlyssna dem, jĂ€mföra dem med yamaha HS80 och andra. men pĂ„ a7x Ă€r det ca 4400kr/st. Hoppas deras bas rĂ€cker för mig bara. 🙂

Postat (redigerat)

En kompis till mig, med hemmastudio, har tre olika högtalare frÄn samma svenska tillverkare. Minstingarna lÀr anses bra och sÀljas som byggsats om man vill komma undan billigare. Dom minsta heter Ino Audio piP. Jag har förstÄtt det som att de ska vara raka i frekvensgÄngen. Min kompis Àr lite finsmakare och har ett par för ca 30000kr ocksÄ. Han lyssnade pÄ Genelec och diverse andra studiomonitorer innan han valde dessa. Ibland tror jag att han gÄtt med i en sekt, sÄ gott som han talar om dom.

Man fÄr googla lite, men denna prisuppgift enligt en post i Är:

"...Sedan skall man givetvis jÀmföra PiP fÀrdig med andra. Om jag ser rÀtt med lite fÀrg pÄ kommer man upp i 12.000 sek idag. SÄ billig Àr den ju inte direkt. Sedan om den Àr prisvÀrd eller inte Àr upp till var och en.

SjÀlv köpte jag mina i byggsats för Ärets pris 5.500 kr..."

Detta Àr en bild (om jag inte missminner mig):

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://i10.photobucket.com/albums/a111/micke5721/piP2.jpg&imgrefurl=http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic%3D108493&h=353&w=245&sz=13&tbnid=e9NIHBH6GaA6lM:&tbnh=89&tbnw=62&prev=/search%3Fq%3Dino%2Baudio%2Bpip%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=ino+audio+pip&usg=__9QD1WYTgjUMzUrjN734fMYh1Ebk=&docid=Qo2S8tyUMTU83M&hl=sv&sa=X&ei=S7RRUb6sNKj44QTs-4DQBg&ved=0CDYQ9QEwAg&dur=1

Redigerat av Erik dP
Postat (redigerat)

Jag kan verkligen rekommendera Yamaha HS80M, fruktansvÀrt bra monitorer för pengarna! Jag Àr hur nöjd som helst med mina.

Redigerat av MÄsart
Postat

Jag har passiva 80-tals JBL L50, köpte dem för 2000 kr (fick pÄ köpet en Pioneer reciever frÄn 76 som jag skÀnkt dottern) med nyrenoverade kanter pÄ basarna, de torkar visst sönder efter 30 Är... Innan hade jag aktiva lÄdor jag glömt vad de hette, det lÀt hyfsat ur dem, men skit ur alla andra system, bÀsta jag gjort att köpa gamla USA-tillverkade JBL... Har Àven haft 90-tals dansktillverkade JBL TXL 10, de var inte alls samma sak, inte alls nÄgra studiomonitorer.

FörstÀrkare köpte jag en ny Yamaha med subutgÄng, den driver en aktiv Prodipe 10 sub, jag har satt en passiv volymratt pÄ den sÄ jag kan lyssna bÄde med och utan subben, och Àven att för att testa dra pÄ den lite för mycket, jÀklar vad mkt djupa bastoner man hör ur en sub som vanliga lÄdor inte Äterger alls.

Jag tycker det Àr Àr bÀttre med separat sub Àn att ha sÄ stora fullrange monitorer att de gÄr ner till 30 hz, för det Àr sÄ j-a bra att kunna stÀnga av subben och lyssna hur kagge o elbas lÄter utan sub. Ofta fÄr jag Àndra eq pÄ elbasen sÄ den hörs tydligt i monitorerna Àven utan subben. JBL L50 gÄr ner till ungf 50 hz, dom kör jag helt odelat fullrange, sen har jag stÀllt subbens delningrfrekvens pÄ 50 hz, tycker det Àr skitbra. Numera kr jag alltid musik ur I-phonen o jÀmför med, det Àr nÄt alla borde göra mer, dÄ kan man nog fÄ ett bÀttre resultat Àven med riktig billiga datorhögtalare...

SÄ passiva högtalare kan vara ett alternativ... JBL gör en liknande trevÀgs passiv monitor idag, den kostar 16000 för tvÄ. Att man kan stÀlla volymen pÄ mid o diskant Àr ocksÄ bra i olika rum.

Skulle jag köpa nya grejer skulle jag absolut satsa pÄ att ha en seperat sub man kan stÀnga av eller ha pÄ. Utan sub blir det garanterat fel i basen, samma sak i högbas/lowmidd om man INTE kan stÀnga av subben o lyssna Àven pÄ det viset...

Finns inte Yamaha HS80M Àven som passiva?

Postat

Tack för alla konstruktiva tips. KÀnns som att HS80M ligger bra till. Har jag fattat rÀtt sÄ lÄter dom Àrligt men inte sÄ roligt. Köper nog dom och kompletterar med en enklare (befintlig) sub. Basen fÄr jag sedan detaljstudera i lurarna (mÄste köpa nya!!) Àven om jag antar (om jag fattat rÀtt) att det inte Àr helt rÀttvisande.

Bergstrom93: Tack för feedbacken!

Everlastingrecords: FĂ„r titta in pĂ„ de lux. Bor pĂ„ landet men Ă€r i kungliga huvudstaden med jĂ€mna mellanrum. 🙂

Erik dP: Har nog en ganska realistisk bild av min hĂ€ndighet, sĂ„ det fĂ„r bli ett par fĂ€rdigbyggda.. 😉

Guitar Nilsson: FörĂ€lskade mig i JBL "som högtalare" för 30 Ă„r sedan dĂ„ jag hade en Fender Twin Reverb med JBL i. Det rena ljudet var grymt! Ångrar vĂ€ldigt mycket att jag sĂ„lde den stĂ€rkaren. 🙁 HS80M som passiv? Vet inte, men kan kolla.. 🙂

Postat

TS:

Glöm för all del inte att frÄga om du kan fÄ lÄna hem ett par av den sort du Àr mest intresserad av och testa i din miljö dÀr du ska jobba, alternativt att du gör klart att du kanske vill pröva olika monitorer i hem-miljö, om du har möjlighet alltsÄ.

Postat (redigerat)

Tack för alla konstruktiva tips. KÀnns som att HS80M ligger bra till. Har jag fattat rÀtt sÄ lÄter dom Àrligt men inte sÄ roligt. Köper nog dom och kompletterar med en enklare (befintlig) sub. Basen fÄr jag sedan detaljstudera i lurarna (mÄste köpa nya!!) Àven om jag antar (om jag fattat rÀtt) att det inte Àr helt rÀttvisande.

Det Àr ju det som Àr sjÀlva poÀngen med studiomonitorer, att dom ska lÄta Àrligt. Vill man ha "roligt" ljud sÄ fÄr man köpa HiFi-högtalare.

HS80M gÄr förvÄnansvÀrt djupt, jag klarar mig fint utan sub. Jag kapar ÀndÄ allt under 40 hz nÀr jag mixar...

Hoppas att du blir nöjd vad du Ă€n vĂ€ljer! 🙂

Redigerat av MÄsart
Postat

DMM: Tack för tipset. 🙂

MĂ„sart: just sĂ„.. 🙂 ..men om allt vore objektivt & mĂ€tbart skulle en bra mĂ€tutrustning kunna ge oss facit till hela (studiohögtalar-)marknaden och vi slapp byta bra idĂ©er med varandra.. 😉 Upplever det som att en del "tyckare" Ă€ndĂ„ Ă€r lite "fĂ€rgade".. NĂ€r man lĂ€ser vad folk skriver sĂ„ Ă€r det mycket mer "den lĂ„ter skit" i tyckerierna Ă€n pĂ„stĂ„enden typ "denna högtalare klarar inte Ă„terge höga mellanregistret och basen korrekt". eeehh! ..om nĂ„n nu fattar vad jag menar.

Slejnard: Vad valde Du mellan? ..och vad gjorde att Du valde ADAM F7?

Tack för svaren! 🙂))

/ApelsinKanon

Postat

Jag har haft ca 30 olika par monitorer och Yamaha HS80 Àr helt grymma för pengarna.

Har haft monitorer som kostat 4 gÄnger sÄ mycket som Àr sÀmre.

Rekomenderas varmt.

J

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

Återkoppling: Än sĂ„ lĂ€nge – med reservation för mina bristande erfarenheter/kunskap – sĂ„ Ă€r jag mer Ă€n nöjd med högtalarna. 🙂 Hittade direkt en hel del saker i mina slasklĂ„tar "att arbeta med" som jag inte lade mĂ€rke till i lurarna.

Varför jag inte upptÀckte dessa "missljud"/frekvenser i lurarna Àr ju egentligen konstigt. Kanske beroende pÄ att det inte Àr nÄgra proffslurar, men det kÀndes som man lyssnade pÄ ett "annat sÀtt" nÀr man lyssnade genom monitorer. Konstigt. ... (har mycket att lÀra)

• 3 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Ja vilka av dessa tror ni lÄter bÀst.

Alesis M1 mk2

KRK RP8

Yamaha HS 8

Behringer B3030A Truth

Har som sagt va Fostex PM05 och de lÄter inte sÄ roligt.

Men har ocksÄ ett par Alesis Monitor 2 trevÀggs med 10" de Àr jag mycket nöjd med men Àr de Àr stora dÀrför svÄrplacerade.

Kör ocksÄ med Subwoofer en Canton med dubbla 9"

Har hört Alesis M1 de lÄter bra

Lyssnade ocksÄ pÄ Behringer B3030A de lÄter vÀldigt bra försökte att blunda Ä glömma att det stod Behringer pÄ dem.

Ja de lÄter tusen gÄnger bÀttre Àn Fostex.

Redigerat av Bbenderman
Postat
Men har ocksÄ Alesis Monitor 2 de Àr trevÀggs med 10" de Àr jag mycket nöjd med men Àr de Àr stora dÀrför svÄrplacerade.

Kör ocksÄ med Subwoofer en Canton med dubbla 9"

Med sÄ mycket bas hoppas jag att du har bra akustik behandling i rummet.

Postat (redigerat)

FrÄga 2: Varför Àr en "rak" och Àrlig högtalare inte det man vill ha? Tycker mig mellan raderna lÀsa att vissa högtalare lÄter bÀttre. Borde det inte vara "lÄter Àrligare"? Vissa högtalare med rak/Àrlig frekvenskurva ratas, tycker jag, trots min ringa förkunskap. eller har jag fel?

rakt=Àrligt=det du borde söka för monitorer

att högtalare kan ha samma raka kurva inom samma intervall betyder dock inte att dom lÄter exakt lika

det finns alltid en differens uppÄt Ä nerÄt med vissa toppar och dalar i frekvenserna och beroende pÄ var dom finns kommer det fÀrga olika

men ju snÀvare +/- vÀrde desto rakare som helhet

Även jag kikar pĂ„ dom billiga — "amatörhögtalarna" — och sitter och vrider och vĂ€nder det jag lĂ€ser. Tanken slĂ„r mig; jag borde Ă„ka och lyssna pĂ„ dom. I samma stund tĂ€nker jag; blir det inte att man köper dom som lĂ„ter "bra" istĂ€llet för dom som Ă€r Ă€rliga? Hmm.. Mycket snack Ă„ lite verkstad..

en tumregel du kan ha Àr att ta med olika inspelningar som du sjÀlv kÀnner igen och spm lÄter lite olika i karaktÀr och sound

ett par Àrligare högtalare kommer tydligt ge olika karaktÀrer medan mindre Àrliga kommer fÄ olika inspelningar att lÄta mer lika

edit: sÄg nu att trÄden var lite inaktuell men annars Àr ett tips ett par beg mackie HR824 - kan man hitta med lite tur för 5000/paret

Redigerat av Demonproducenten
  • 9 mĂ„nader senare...
Sten Sundström (oregistrerad)
Postat

Yamaha har ju ocksÄ en sub som Àr ett perfekt komplement till bÄde HS 80 M och HS 50 M modellerna.

Utan den sÄ mixar jag för basigt men med den fÄr jag en mer balanserad mix.

Gillar man att kĂ€nna basen so jag sĂ„ Ă€r den bra. man KÄNNER verkligen trycket. Dessutom tycker jag att det kĂ€nns som om ljudet "bĂ€r ut" bĂ€ttre pĂ„ mycket lĂ„g volym.

Jag Àr bara hemmapulare och mina rum passar definitivt inte för inspelning men man lÀr sig efter hand knep för att komma runt problemen. Jag har 5 garderober i rummet dÀr jag mixar. Vid mixning öppnar jag dörrarna pÄ dem och vips har jag fÄtt en ganska bra dÀmpning som gör det mycket lÀttare att fÄ till en bra/duglig mix.

NĂ€r man dessutom har bĂ„de tinnitus OCH hörselnedsĂ€ttning fĂ„r man försöka "LÄRA SIG" sina fel. Det gör jag genom att jĂ€mföra med - enligt mitt tycke - bra mixar och genom att alla i bandet Ă€r med och tycker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.