Jump to content
Annons

Kört fast på min remix! behöver hjälp!


al123

Recommended Posts

Hej! Håller på att göra en remix på rihanna-diamonds... en house remix alltså.... håller på att få till en bra trumm intro, men får bara inte till det.. vill att det ska vara hyffsat lung trummgång i början sedan efter ca 20 sekunder ska det börja bli lite mer fartigt.. ungefär som i denna remix: RADERAD LÄNK

För mig låter det väldigt stelt bara, väldigt dåligt "sväng" i mitt intro... kämpat i dagar nu utan att få till de som jag vill.. vilka instrument använder han sig egentligen av detta intro samt vilka effekter? sedan undrar jag om någon vet på ett ungefär vad för synth han använder sig av i dropet? många frågor nu men vill bara få lite mer tips så klurar jag ut resten själv.. viktigast är just introt..det är något "bluppande" ljud vid 0.16 som jag kämpar för att få till men vet inte vilket intesument samt effekt jag ska använda mig av?

otroligt tacksam för svar! ha en bra kväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

0.00-0.16

Kick med hihat på varje beat. Claps med reeverb på.

0.16-0.30

Lite synthar och (eller bara) percussions som kommer in. Känner igen dem så det är antaligen från Vengeance.

0.30-1.00

För mig låter det som 2 synthar (eller fler) som lagt i layers.

Det ljudet kan du kanske skruva fram med ungefär vilken plugg som helst.

Mer simpelt intro får man väll leta efter? (med undantag från syntharna där designen kanske tog 30 min, med EQ)

Redigerat av dreas
Link to comment
Dela på andra sajter

0.00-0.16

Kick med hihat på varje beat. Claps med reeverb på.

0.16-0.30

Lite synthar och (eller bara) percussions som kommer in. Känner igen dem så det är antaligen från Vengeance.

0.30-1.00

För mig låter det som 2 synthar (eller fler) som lagt i layers.

Det ljudet kan du kanske skruva fram med ungefär vilken plugg som helst.

Mer simpelt intro får man väll leta efter? (med undantag från syntharna där designen kanske tog 30 min, med EQ)

Okej, tack för ditt svar! är nyblörjare därför =) hehe. 😛 undrar hur man får till det där svepljudet just före vocals i introt? jag vet hur man gör wind effekter etc men ljust före vocalsen sveper de som till om ni förstår vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antagligen har de tagit reverb svansen på en vocal och bara "reversat" (kom inte på ett bra svenskt ord :-)) den om det är det svepet du menar (vid 0:13)

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du vid 0:59? Låter som ett klassiskt baklängesreverb tycker jag. Klipp ut nån vokal, "reversa" filen (spegelvänd den), lägg på ett stort reverb som är 100% wet, bränn resultatet, importera den renderade filen och vänd tillbaka den igen (som reverse fast tvärtom så den hamnar rättvänd), pilla den rätt i takten, voila!

Edit: EmKay (ultra)- fantastiska hjärnor tänker lika 😄

Redigerat av klasho
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du vid 0:59? Låter som ett klassiskt baklängesreverb tycker jag. Klipp ut nån vokal, "reversa" filen (spegelvänd den), lägg på ett stort reverb som är 100% wet, bränn resultatet, importera den renderade filen och vänd tillbaka den igen (som reverse fast tvärtom så den hamnar rättvänd), pilla den rätt i takten, voila!

Edit: EmKay (ultra)- fantastiska hjärnor tänker lika 😄

Spegelvänd...där har vi ordet! Du vet inte hur rätt du har Klasho :-)
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...