Jump to content
Annons

Val av mick vid baskagge inspelning


Lui

Recommended Posts

En kvick fråga av bästa val vid inspelninga av baskagge (både live och i studio). Valet står i princip mellan Sennheiser MD421 eller Shure PG52.

Eller finns det kanske rent av ett annat alternativ som är på tok bättre?

Även funderingar över dymamisk resp. kondensator vore spännande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det inte så att PG52:an kom först och därefter Beta 52?

Absolut, hade D112 i tankarna, och hoppades att den skulle komma upp på duskussion. Enda nackdelen som jag ser det är att den inte är estetiskt tilltalande 😆

Vidare undrar jag varför det pratas så lite om MD421:an, menar det är ju trots allt en klassiker.

Någon fundering över hur en kondensator mick skulle fungera till baskagge vore fortfarande intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, hade D112 i tankarna, och hoppades att den skulle komma upp på duskussion. Enda nackdelen som jag ser det är att den inte är estetiskt tilltalande 🙂

Ja just fan man lyssnar ju inte på ljud utan kollar på det :rolleyes:

att jag inte tänkte på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, hade D112 i tankarna, och hoppades att den skulle komma upp på duskussion. Enda nackdelen som jag ser det är att den inte är estetiskt tilltalande  🙂

Ja just fan man lyssnar ju inte på ljud utan kollar på det :rolleyes:

att jag inte tänkte på det

😄

Jo, du har en poäng. MEN... när det gäller något man lägger ~3K på vill man ju gärna att det ser okej ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, du har en poäng. MEN... när det gäller något man lägger ~3K på vill man ju gärna att det ser okej ut.

:rolleyes: du med oss skämta aprilo?

det undrar jag också 😉

gör ditt inköp en tjänst och köp med örat och inte med ögat 🙁

btw, så är Beta 52:an den bästa jag testat av dessa nämda mikrofoner =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att PG52:an kom först och därefter Beta 52?

Nej PG52 är en budgetvariant. Har själv inte använt den, men tycker att de andra mickarna som nämnts (421, 112 & 52) är alla bra på sitt sätt. För mig är valet mellan baskaggemickar främst en fråga om smak och stil.

Jag rekommenderar att du prövar ett par modeller innan du slår till och köper en mick. Det ökar chansen att faktiskt bli nöjd med köpet.

Här är tips på två andra, enligt mig, bra dynamiska baskagemickar:

Audio-Technica ATM25

Beyer M88

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om Beta 91 till en baskagge??

Har använt SM91 men inte Beta-versionen.

SM 91 funkar, speciellt om man gillar klick.

Man brukar ofta lägga den inuti baskaggen. Personligen tycker jag det kan bli lite för mycket resonans och reflektioner från sargerna. Något man kanske inte märker förrän man börjar EQ'a spåret vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad säger ni om Beta 91 till en baskagge??

Har använt SM91 men inte Beta-versionen.

SM 91 funkar, speciellt om man gillar klick.

Man brukar ofta lägga den inuti baskaggen. Personligen tycker jag det kan bli lite för mycket resonans och reflektioner från sargerna. Något man kanske inte märker förrän man börjar EQ'a spåret vid mix.

Håller med Dig, Joachime! Är det metal vi ska spela in, lägger vi in en 91:a. Dock ligger BETA 52 med. 91:an är bara med för att få fram knycket, resten tar BETA 52:an hand om. Vi brukar skära allt utom knycket på 91:an

En ljudfirma jag gjort många jobb med berättade att när de kör ljud/ljus åt större svenska och internationella metal/hårdrocksband så står det ofta som ett krav i ridern att de skall ha BETA 91 till baskaggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare undrar jag varför det pratas så lite om MD421:an, menar det är ju trots allt en klassiker.

Jag tycker ruskigt mkt om 421:an, men den räcker dock inte att micka upp en baskagge med. På virvel så fungerar den alldeles utmärkt däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Är det inte så att PG52:an kom först och därefter Beta 52?

Absolut, hade D112 i tankarna, och hoppades att den skulle komma upp på duskussion. Enda nackdelen som jag ser det är att den inte är estetiskt tilltalande 😉

Vidare undrar jag varför det pratas så lite om MD421:an, menar det är ju trots allt en klassiker.

Någon fundering över hur en kondensator mick skulle fungera till baskagge vore fortfarande intressant.

Ja, det är klart.... det spelar ju faktiskt otroligt stor roll om den är estetiskt tilltalande när den sitter inne i baskaggen... :rolleyes: i synnerhet när alternativen du nämner är så snygga...

MD421:an tycker jag funkar bättre till pukor än baskagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ruskigt mkt om 421:an, men den räcker dock inte att micka upp en baskagge med. På virvel så fungerar den alldeles utmärkt däremot.
MD421:an tycker jag funkar bättre till pukor än baskagge.

Jag håller med om att 421'an funkar riktigt bra till både virvel och pukor. Och gitarr och bas och sång och blås och...

Men jag tycker också att den har ett visst (och funktionellt) ljud framför en bastrumma. Jag har två stycken och dom är alltid med någonstans när jag spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns många bra mickar där ute i världen, men smakar det så kostar det. Ofta låter de fulaste mickarna också bäst.. 😆

Alltså, om jag i teorin kan få en PG52, beta 52, MD421 eller en d112 för samma pris, borde jag välja... ?

Detta är troligtvis en smaksak, men ändå intressant att höra vad som sägs.

Om man bortser från Beta 91:an verkar det inte finnas många spännande kondensator mickar för bastrumma, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, om jag i teorin kan få en PG52, beta 52, MD421 eller en d112 för samma pris, borde jag välja... ?

Om du får välja mellan en PG52'a och en Beta52'a så finns det ju absolut ingen anledning att välja PG52'an. 🙂

Det är ju som nämts innan budget-alterntivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, PG52:an är ute ur leken.

Valet faller på MD421, Beta 52 eller D112, vilka jag har förstått är bra mickar allihopa beroende på tycke och smak.

Den mick jag behöver bör klara blåsorkester men även pop/rock trummor. Spännande kombination 🙂

Off topic, kan det vara en bra deal med sm57 och sarghållare (beg. tot ~600:-/st) till virvel/pukor?!

Over 'n' out!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beta 52:an är kanonbra. Funkar i de flesta sammanhang.

Har jag själv inbyggd i min 22" DW. Låter mumma.

D112 är ok, men lite middig, ingen riktig botten, tycker jag.

MD421, som numera heter 521, är hur bra som helst! På pukor framför allt!

Skulle inte sätta på bastrumma, om jag hade nåt att välja på.

Bsta bastrummsmicken för mig är dock Audix D6! Låter helt grönjävligt bra!

Dyr som ett spett, men vadå...?

Audio Technica AT2500 är oxå cool, iom att den har både konning och dynamisk i samma hölje, fasriktigt. Kan låta extremt bra, och är sjukt dyr.

Shure SM91/beta91 funkar bra om man behöver får fram klicket, men det kan man ju oftast EQ:a fram ändå.

En fin Neumann konning en meter framför kaggen är annars en höjdare...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

senaste trummorna jag spelade in så fingrade jag in både en D112 och en MD421a i kaggehålets ytterkant, med ett mycket angenämt resultat, D112an var riktat rakt innåt, och 421an aningen snett in mot väggen.

faktum är att det spelar mycket roll vad man har i kaggen också, har sett många som smyckar den likt ett mysrum med kuddar och filtar. Gatstenar är kanske lite kontroversiellt, men det fungerar! prassligt tyg och gatstenar är enligt vissa det optimala för ett bra kaggeljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...