Jump to content
Annons

Datorproblem - Hjälp mig lista ut hur jag löser det!


bakke

Recommended Posts

Jag har problem med min dator.

Jag kan sitta och köra Cubase, projektet rullar på bra och jag sparar det och stänger Cubase. Nästa gång jag ska öppna projektet hänger sig Cubase och den enda lösningen är att jag trycker ctrl+alt+delete, tvångsstänger Cubase och byter sedan namn på VSTplugins-mappen, öppnar projektet, tar bort alla pluggar och sedan sparar det under nytt namn och ändrar tillbaka namnet på VSTplugins. Då kan jag öppna projektet igen, lägga tillbaka pluggar och softsynthar och jobba vidare.

Det här händer inte med någon speciellt mjukvarusynth eller med någon speciell låt, det har hänt när jag har kört låtar med 4 audiokanaler utan några mjukvarusynthar och det har hänt när jag har kört stora projekt på 15 - 20 kanaler, blandat audio och mjukvarusynthar. Ibland går det bra att ladda en låt med en plugg eller mjukvarusynth, ibland funkar samma plugg inte alls.

Jag kör idag Cubase 5 32 bits (5.5.3) på Win7 64 bit, jag är osäker på vilket moderkort jag har, det är ett Gigabyte med en AMD 64 x2 på 2,6 Ghz och med 4 Gb minne. Ljudkortet är ett rätt så gammalt Presonus Firebox.

Det jag undrar över och är osäker på är om det här kan vara problem med hård- eller mjukvara. Skulle problemet kunna försvinna om jag uppdaterar Cubase och/eller ljudkortet, eller är det datorn som ställer till med problemen?

Att jag har blandat 64 bits Windows med 32 bits Cubase ska (i teorin) inte vara några problem, men kan det vara där problemet ligger?

Som min ekonomi ser ut just nu så har jag inte råd att köpa ny dator, ljudkort och samtidigt köpa Cubase 7, jag kan göra en eller två av dom (ny dator eller nytt ljudkort och Cubase) men alla tre går inte före någon gång i sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förmodligen en av dina pluggar som krånglar (doh!). När du tar bort mappen för att senare sätta dit den igen ser cubase den som en ny plugg och då funkar det. Varför det blir så kan jag inte svara på.

Jag hade provat att flytta ut en .dll i taget tills du hittar vilken som orsakar detta. Sedan gått till botten genom att kontakta tillverkaren alternativt om det är någon freeware fimpa den i fortsättningen.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ingenting crackat men som några skrev så ser det ut som problemet var pluggarna. Efter en stunds testande kom jag fram till att Guitar Rig 3 ibland inte vill starta, efter jag installerade om den fungerar det bra!

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...