Jump to content
Annons

Vad är egentligen analogt eller digitalt?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Att ett USB-minne är digitalt och en trattgrammofon analog är väl ett oomkullrunkeligt faktum, men sen då?

Tex min DynaMaxx kompressor

http://www.thomann.de/se/spl_dynamaxx.htm

Den har enbart analoga anslutningar, men processorerna invändigt, de är väl av datortyp, ettor o nollor?

Är en sån här enkel EQ här mer analog?

http://www.thomann.de/se/peavey_qf215.htm

En gitarrstärkare med rör i både försteg o slutsteg men även med ic-kretsar, är den analog eller digital?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Digitalt är när man låter signalen ändra sig över många tusendelar i sekunden, så ljuset manipuleras fortare.

Analogt är när signalen får göra vad "fan den vill" med sig själv, beroende på vad som sitter i vägen för den.

Båda är samma sak, fast det andra är svårare att göra själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Båda produkterna har analog signalväg.

Mao räknas som analog utrustning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns lite som hönan och ägget.

Själva kopplingen in och ut är ju analog men bearbetningen i burken är ju digital.

och låter det bra så är det bra! =)

Det håller jag inte med på. Det fanns väl eq-burkar redan på 50-talet. I dom kan det inte finnas nån digital bearbetning.

Link to comment
Dela på andra sajter

En musikerpolare till mig som spelar i coverband har blivit grönjävlig på att laga och modda gitarrstärkare osv. Bygger även helt egenkonstruerade distpedaler mm. Han och jag surrade lite om det här och han visade på hur han byggde om en AC30, tror han satte i nån transformator extra på nätdelen. I alla fall sa han nåt ungefär att alla transformatorer tog bort lite av peakarna i signaler o elspänningar. Lite grann som kompressorer...

Ju mer transformatorer ju mer analogt ljud kanske? Och det analoga ljudet är mer förvrängt än det digitala, inte tvärtom. Och det är just den där förvrängningen som gör att det låter bättre....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...