Jump to content
  • För långa partier i min låt


    Ollie Olson

    1660093000_Forlangapartieriminlat.thumb.jpg.4e078ffd5aa03fdb2ab4c1257bf7288f.jpg

    När du skriver låtar så är det ju lätt att bli kär i sina egna idéer. Eller hata dem så klart!

    Ofta brukar vi låtskrivare tendera till att göra partierna/delarna i våra låtar alldeles för långa – framför allt övergångsdelarna som exempelvis övergången från första refräng till andra vers. Det blir ofta nästan dubbelt så långa partier än vad låten kräver.

    När du känner att du är klar med din låt, så spelar du in den på enklast möjliga sätt. Låt den sedan vila i några timmar eller dagar och lyssna sedan på den med kritiska öron, och känn efter var du tycker att det blir för långa partier.

    Ett vanligt fel är som sagt att övergången från första refräng till andra vers brukar bli för lång. Testa att ta bort det mellanpartiet helt om du har ett sådant, även om du älskar din egen "hook" som ligger där. Gå igenom låten del för del och se vad du kan trimma bort för att göra den effektivare.

    Det är en stor skillnad i lyssningsmönster mellan dagens lyssnare och lyssnarna för tjugo år sedan. Dagens lyssnare ”har inte tid” med för långa partier och skippar då hellre låten i sin Spotify- eller Apple Music-lista.

    • Gilla 1


    User Feedback

    Recommended Comments

    Måste det finnas ett bestämt antal refränger och verser som är bestämt långa? Var hittar man den regeln?

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    nja... Dagens lyssnare "har inte tid" ... MEN samt glömmer de snabbare också. Glömmer innan sommar e förbi. Sen kommer fråga att hur många lyssnar din musik 20 år senäre. Fortfarande. 

    det e 2 helt olika saker att göra musik vad man älskar, eller "score a hit" ( -- musikal prostitution). Vad e viktigare, det ska man tänka för att annars det orsakar psykisk trauma. 

    Samt hur lång ska vara någon låt är ännu knepigare. Queen "Bohemian Rhapsody" var ju ... 6 minuter, eller mer? Samt hade Pet Shop Boys så pass 6..8 minuter långa låtar också. Genesis också.

    Ändå 3:45 var som tumregel för "radio edit" även vid sekelbytet. Nu känns det för dagens lyssnare att 2:45 vore lagom längd... ? Men det finns nog unga som lyssnar 6 minuters långa låtar med långa intro (dessa "extended versioner"). 

    Bara några tankar . . .

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ja, det hela beror ju såklart på vad man vill uppnå med sin musik. Om man vill göra hits eller ej. Men - jag undrar just om det inte kan vara dags för lite mer spännande saker som inte följer alla mallar.

    Alla gör ju dock musik på det sättet som passar dem bäst.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Udda saker... och stilar..? Javisst. Men vem hindrar att göra saker som inte följer alla mallar?  Så viset kan man göra alltid. Men sådana som gör det inte hellre sitter i internet ...

    Min upplevelse hitills är att  det blir då knepigare om jag frågar någon feedback från lyssnare. Oftast de vet inte exakt vad jag vill uppnå för att ge något feedback som kan hjälpa och då kommer rekommendationer som jämför med senaste musik i radio. Även i syntmusik pågår kontinuerlig experimentation, men det går så pass långt bort att till lyssnare är det alldeles för mycket krävande om det finns väldigt få bekanta tecken. Men inte så pass många ens kan slappna av att lyssna jazz (eller hörs det varje dag för frukost i P3 / P4 ... ? :D :D ).

    Då kan man också höra att "jaja, bra låt men lägg till trummorna, byt ljud/röst" etc.  Inte hellre ju alla låtar behöver vokal/gitarr/trummor. Inte hellre det ska vara just så viset. Jag har allt endast på syntar oftast.

    ... Det finns ju musikstilar med mer komplicerade struktur än A/B/A/B bara (låtar med 10 olika melodier inne), bara fråga e att om lyssnare fattar också.  -- Mike Oldfield och Klaus Schulze med sina 1 timmars arrangemang. I dåtid det var helt ny, då alla dessa - Vangelis, Jarre, Oldfield, samt kraftwerk hade kollision med mainstream.

     Bara några saker ... Radiovänliga låtar -- då e sådana som har uppmärksamhet, då det pågår kontinuerlig experimentation och sökning att vad publik vill "ha". Sådåna e dessa -- det finns sådant "recept" vilken utnyttjas så mycket som möjligt. OCH om om någonting blir ännu bättre "hit" då  alltid att senaste låt analyseras, och skapas väldigt liknande låt. (Så liksom helt ny bil blir togit till delar av konkurent och varje sak analyseras). Men nutidens saker från radio e inte min smaksak just. 

    Om experimentering. Sådana ändringar går ganska gradvis i mainstream. Man kan ju experimentera, men det e ju regel att ingen DJ vill att det ska sal går plötsligt helt tomt om sätter på något udda sak. Och då e garanterat att det spelas inte mer. I radio det händer också därför slutna "spellistor" att de vill inte ta något risk.

    Jag lyssnar också musik vilket "ingen annan lyssnar". Det som var underground typ 25 år sen är mainstream nu, och vice versa. Även techno var undergroundförut, mainstream därefter, men nu underground igen. Jarre konsert i Globen -- då var jag överraskad att hur kan det vara att biljett till sådant är 2 ggr billigare än Britney konsert... den visar också att vad säljer mer.

    om hur många refräng eller verse ska vara, då minns jag hur i musikskola hörde jag "Det finns boken om harmonilära, men om du vill skapa pop/disco/rock, då det finns inte sådant bruksanvisning. :D " 

    Men om allt går till skogen då finns kvar ändå lyssnarna -- det samma som skapar likadant musik. Du skapar, andra musiker lyssnar och de skapar, du lyssnar. 

     

    • Gilla 1

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Jag lyssnar inte på radio:) Jag blir trött i huvudet av musik man har hört innan, men alla är ju som sagt olika. Själv inte alls intresserad av att göra hits, jag bara gör något. Bah, trött idag efter galen stalker, och orkar inte utveckla detta just nu - mer än att det finns andra forum för musik än just radio, och dylikt.... kanske då.

    Här är en låt jag har gjort.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Loading...

Annons


  • Similar Content

    • By Ollie Olson
      Att sitta och vänta på inspiration är att slänga bort dyrbar tid då du ska skriva låtar. Se till att sätta av tid som om det vore ett arbete eller som att plugga. Genom att skapa rutiner så kommer inspirationen till dig.
      Det kan räcka med att du sätter av en eller ett par timmar om dagen eller några dagar i veckan, då du får sitta och koncentrera dig på att skriva musik, ensam eller tillsammans med någon.
      Se till att du har dina verktyg runt dig, det kan vara papper, penna, dator, ditt instrument, en telefon eller ett fickminne, så att du hela tiden kan spela in dina idéer som dyker upp. Försök skapa samma atmosfär varje gång, så att dina idéer kan flöda fritt utan att du behöver tänka på oväsentligheter.
    • By Ollie Olson
      När man skriver texter så är det viktigt att skriva om något som man kan eller känner till. Eller åtminstone kan skaffa sig den insikten så att texten blir trovärdig.
      Oftast blir det bättre att utgå ifrån egna erfarenheter så att det går att bli personlig, för ju mer personlig texten känns desto större chans har den att fastna hos människor.
      Om valet är att skriva konceptuellt om en annan person eller ett skeende så är det alltså viktigt att veta något om detta, annars blir texten ihålig och upplevs som falsk. Det är sedan viktigt att skapa en atmosfär i texten för att “suga in” lyssnaren – antingen genom att som i countrymusiken, beskriva en plats eller personer så grafiskt och tydligt som det bara går.
      Använd ”möbler”, d.v.s. skriv om saker, detaljer, om rummet där det hela utspelar sig för att skapa atmosfären. I andra genrer kan du skapa atmosfären genom att hitta ett språk – att bara använda specifika, poetiska ord till exempel som blir textens identitet. Allt för att texten ska bli personlig, specifik och tydlig.
    • By Ollie Olson
      När du skriver text till din låt så brukar det gå lätt ibland. Och riktigt trögt ganska ofta.
      Det viktiga när du skriver texten till din låt är att inte fastna i det tröga för då blir det väldigt lätt att sluta, och resultatet blir bara ytterligare en nästan klar låt.
      Ett tips som brukar rädda de flesta är att skriva ”klart” så att du får alla delar på plats – sätt en struktur, och att du sedan skriver låtsasord eller förstås ännu hellre något riktigt som förmedlar texten, om än inte helt perfekt, i de delar av texten som du inte kommit vidare med.
      På så sätt så får du en ”hel” låt. När du sedan lyssnar på din dator/mobil/fickminnes-inspelning av det du har gjort, så blir det enklare att skriva om och ändra sådant som du inte tycker är riktigt bra.
      Jag brukar själv skriva om en text, melodi eller byta ackord åtminstone fem – sex gånger innan jag är nöjd.
    • By Atla Daga
      Hur skapar man en melodi om man inte kan göra melodier? Det är mycket lätt att fastna, när man sitter där på sin kammare och ska skapa en melodi. Misströsta inte. Det finns alltid nya sätt att göra saker på. Här, en idé från mig. (In English at the bottom of the page).
      1. Ta en enkel musikslinga och lägg in den i ditt DAW. Det behöver inte ens vara musikstycket du ska använda senare, det kan lika gärna vara en loop, eller motsvarande.
      2. Låt musiken rulla. Spela in en röstslinga – utan att tänka. Sjung så galet och vilt som du känner för, eller motsatsen. Det behöver inte ens låta bra, det spelar ingen roll. Sjung eller prata bara direkt från huvudet.
      3. Nu har du någon form av röstslinga. Skapa ett till spår i programmet du använder. Sätt första röstslingan på ”mute”. Spela in en röstslinga till. Kanske i en helt annan stil? Eller prata? Bara improvisera. Du behöver inte ens ha en text.
      4. Fortsätt på detta sättet tills dess att du har så många röstslingor som du vill. Ibland spelar jag in 20 eller 30 röstslingor, som i låten nedan. (Collab-låten YEAR från mitt första SoundCloud-konto).
      5. Lyssna på alla inspelningar en efter en. Ta ut de delar du tycker om, och ta bort resten.
      6. Nu har du många olika typer av röstslingor, och förmodligen någon form av melodi i några av dem. Vilka delar passar ihop? Pussla tills du tycker att det låter ok. Flytta eventuellt omkring röstdelarna i den ordning som passar musiken. Kanske har du nu även en refräng, även om du inte ens var medveten om att du spelade in en.
      7. Importera ditt musikstycke, eller kanske har du redan gjort det. Saknas något? Spela in igen. Förmodligen måste du spela in sången igen, men nu har du gjort ett låt av – ingenting, slumpmässiga inspelningar.
      Atla Daga – YEAR   Du finner mig även här: https://sv.quora.com/profile/Atla-Daga-2
      https://www.facebook.com/dagaatla/
      https://lessrecords.com/atla-daga/
      https://soundcloud.com/user-700867278
      https://www.reverbnation.com/httpssoundcloudcomsaltlakrits1
      --------------------------------------------------------------------
      ENGLISH:
      Having trouble coming up with melodies? It can be very easy to get stuck, sitting there in your chamber, but do not despair! There are always new ways of doing things. Below you will find one of the methods I use when faced with this problem.
      1. Insert a loop or instrumental into your DAW to use as backing for your voice tracks. If you use a loop it will only be temporary, so anything that inspires your creativity will do.
      2. Let the music roll. Record a voice track - without thinking. Sing as crazy and wild as you feel, or the opposite. It doesn't even have to sound good, it doesn't matter. Just sing or talk directly from your head.
      3. Now you have some kind of voice loop. Create another track in the program you are using. Put the first voice recording on "mute”. Record another voice track. Maybe in a completely different style? Or talk? Just improvise. You don't even have to have a concept.
      4. Continue this way until you have as many voice tracks as you want. Sometimes I record 20 or 30 voice tracks, as in the song below. (Collab song YEAR from my first SoundCloud account).
      5. Listen to all recordings one by one. Keep the parts you like, and remove rest.
      6. Now you have many different types of voice tracks, and probably some kind of melody in some of them. What parts fit together? Puzzle until you think it sounds ok. If necessary, move around the vocal parts in an order that suits the music. Maybe you now have a chorus too, even if you weren't aware you were recording one.
      7. Import your piece of music - is something missing? You may have to record again, but you've made a song from nothing but random recordings.
    • By Skriverskan
      Tja,
      Har försökt leta reda på ett ställe att skriva på och få lite råd angående att börja skriva/släppa egen musik. Hittade det här forumet och tänkte att jag chansar och skriver så får vi se om nån svarar. Jag har skrivit texter/musik i flera år från och till men dem har aldrig kommit längre än en word-fil. 
      Är väldigt nyfiken på att börja ta mitt låtskriveri till en annan nivå och lite mer på allvar men vet inte riktigt hur jag kommer vidare?
      Hur blir man "sedd" och får ut sin musik på stationer som ex. spotify?
       
  • Fler artiklar

×
×
  • Create New...