Jump to content
  • Så kommer du vidare när du fastnat i musikproduktionen


    Ollie Olson

    När du ska påbörja en musikproduktion så är planering, koll på musikgenre, avstämning med artist eller beställare och en klar idé oerhört viktigt.

    Att ha koll på detta har jag skrivit om tidigare. Det är ju alltid roligare om saker bara flyter på, men även om du har gjort hemläxan med allt detta, så kommer du under arbetets gång att stöta på problem. Inspirationssvikt och idéer som inte går att genomföra, och det är helt naturligt och inget du ska ta lätt på, men du ska inte heller låtsas som att det inte kommer att hända. För det gör det.

    Hur gör du då för att ta dig ur det? Jo, det finns lite olika sätt, och i detta tips ska vi gå igenom lite olika alternativ, och alla alternativ bygger egentligen på samma grund – att hitta de vägar som passar dig för att ta dig ut ur svackan.

    Kortleken som tar dig ur kreativa problem
    1975 så slog den legendariske musikproducenten Brian Eno sig ihop med konstnären Peter Schmidt, och skapade en kortlek för att hjälpa sig själva, och andra ur kreativa problem. De skapade kortleken Oblique Strategies. Här finner du appen på Google Play, och här på App Store.

    På dessa kort stod det något som innebar att man skulle tänka på ett problem ur en annan synvinkel. Så när man fastnade i något så skulle man dra ett kort och göra det som stod där. Förslagen kunde vara ”Betona skillnaderna”, eller ”Gör ingenting så länge du kan”, eller ”Ta bort tveksamheter och ersätt dem med något specifikt”. Detta är uppmaningar att i stunden ta en annan väg eller se det man gör i ”ett nytt ljus”.

    Andra förslag från korten kan vara ”Behöver du ändra orden”, eller ”Bara en del, inte helheten” eller ”Gå sakta runt huset ett varv”. Det vill säga att göra något annat en stund, så att du får en möjlighet att låta hjärnan vila för att den ska återigen ska kunna fungera kreativt och praktiskt.

    Jag har använt dessa uppmaningar många gånger när jag behöver hjälp för att lösa upp knutar som sitter för hårt.

    En del av korten är ganska abstrakta, och det är ju meningen att man ska tolka dem så att de passar din situation här och nu. Jag brukar ha några vägar som jag själv testar innan jag tar fram appen med korten. För mig handlar det mycket om att testa något som jag inte först tänkt på, för att bryta mitt mönster, vilket ju i sin tur är grundidén med dessa kort och förslag.

    Lyssna på din låt utan volym
    Ibland när jag sitter och mixar, och känner att det är något i helheten och balansen mellan instrumenten eller frekvenserna som inte funkar, och hur jag än ändrar och vrider så blir inte mixen bättre. Då brukar jag spara om mitt mix-arrangemang i ett nytt namn och sedan dra ner alla kanaler i volym till botten, och spela låten utan ljud. Och medan jag tittar på hur markören rör sig över alla filerna, så försöker jag minnas hur det låter, och hur jag vill att det ska låta. När det är helt tyst i högtalarna eller hörlurarna, fast mina ögon registrerar att låten spelar, så är det som att vissa saker blir tydligare under tidens gång. Låten spelas upp i huvudet på mig, och då brukar det direkt dyka upp idéer.

    Sedan drar jag upp volymen på de olika instrumenten, rösterna och kanalerna, utan att ändra på eventuella pluggar som exempelvis EQ, kompressorer och effekter, för att återställa balansen, och oftast får jag en ny balans som är mycket bättre och tydligare. Det sker för att jag för en stund släpper det som mina öron har vant sig vid, och jag släpper idéer som jag gillar men som kanske inte passar i mixen.

    Ta en paus genom att lyssna på annan musik
    En annan sak som jag också gör i inspelningssituationer, redigering, i påläggsfasen men också i mix, är att jag tar en paus, och lyssnar på tre låtar av helt annan karaktär. Jag lyssnar inte aktivt som för att jämföra, utan jag ”slölyssnar” för att jag gillar låtarna och rensar på så sätt min hjärna och mina öron från det som har tagit all min uppmärksamhet under de senaste timmarna. När jag sedan kommer tillbaka till låten så hör jag den med andra öron och jag kan sedan ta nya beslut om arbetet.

    När jag ska välja ljud för pålägg, som till exempel ett pad-ljud så brukar jag spela in idén i midi med det ljud jag har tänkt, fast jag känner att det inte passar in, och sedan byter jag ljud hej vilt till något ljud som jag verkligen inte tror ska passa in. Detta gör jag för att hitta något i frekvenserna och karaktären som kan överraska mig, och få mig att höra vad som egentligen behövs och inte bara vad som förväntas.

    Du ska själv hitta de vägar som passar dig för att ta dig ut ur svackan, men ett starkt tips är att skaffa apparna för Oblique Strategies som jag nämnt tidigare.



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Fel fel fel, ständigt dessa fel. Varför ska det vara så svårt att få till en välljudande mix?

      Jag minns när jag var blott 15 år och mixade ett av mina första alster. Utan några som helst förkunskaper kastade jag mig in i projektet och bara körde på. När jag nu lyssnar på resultatet mer än 20 år senare slås jag av att det faktiskt låter helt ok.
      Jag har garanterat gjort betydligt sämre mixar än denna långt senare i min karriär. Hur kan detta komma sig? Svaret är naturligtvis mångbottnat, men i grunden handlar det om att jag då lyssnade mer än jag tittade. Jag visste inte riktigt vad jag höll på med och tvingades därför att använda mina öron istället för mina ögon. Med anledning av detta går dagens fredagstips till botten med det mest fundamentala, nämligen equalizern och 5 vanliga fel du förmodligen gör då och då:
      Du tror att alla spår behöver eq – Vilket naturligtvis är ett misstag. En equalizer behövs bara om du vill förändra ljudet, inte annars. Bara för att du har verktyget till hands så behöver det inte användas. Men… Alla spår kan väl alltid låta lite bättre, kanske du tänker? Ja och nej. Fråga dig då hellre: Måste det här spåret verkligen justeras? Om inte, så behövs det naturligtvis ingen equalizer. Ibland räcker det gott med att bara sänka eller höja volymen. Kom ihåg att 80-90% av en mix bara är volym och panorering, resten är grädde på moset.
      Du hör vad du ser – Lita inte på hur equalizern ser ut, utan på hur det faktiskt låter. Att skruva ljud har ingenting med utseende att göra. I dagens digitaliserade värld är det oerhört lätt att bli distraherad, vilket är viktigt att vara medveten om. Du blir attackerad från alla håll och kanter med tjusiga gränssnitt och dansande mätare. Det visuella kan (och kommer) att lura dig vare sig du vill eller inte.
      Ett användbart tips som dock kan underlätta i sammanhanget är att du eq:ar precis vanligt, för att sedan klicka av och på bypass-knappen med förbundna ögon. Låter det verkligen bättre? Eller ser det kanske bara bättre ut? Med detta sagt finns det naturligtvis även fördelar med det visuella. Speciellt om du vill råda bot på hög- eller lågfrekvent material som du annars inte skulle höra, men som äter upp onödig energi.
      Du skruvar för snävt och brant – Se istället dina eq-kurvor som ett böljande mjukt och fluffigt landskap, vilket ger ett mer ”naturligt” intryck (eller uttryck). Detta tankesätt går såklart helt mot att ”mixa med ögonen” - Men poängen är att ett väl inspelat instrument sällan behöver särskilt mycket justering. Framförallt inte brant och snävt. Kanske några decibel här eller där för att lyfta fram och förstärka karaktären. Om du upptäcker att du behöver massor av snäva eq-justeringar så är det dags att spela in på nytt!
      Du litar på presets – Problemet är bara att förinställningarna inte har någon som helst aning om hur din inspelning faktiskt låter, vilka mikrofoner som använts, hur sångaren eller gitarren klingar och så vidare. Alla inspelningar är unika och tur är väl det. Förinställningarna har heller ingen koll på hur övriga spår i mixen låter och hur de då bör förhålla sig till dessa. Allt förinställningarna gör är att ge generella tips gällande exempelvis en sång- eller gitarrtagning. Det är sedan upp till dig att avgöra om det är bättre eller sämre. Därmed inte sagt att du ska undvika presets, inte alls. Men se dom endast som något att utgå ifrån, snarare än en färdig mall. Det finns inga magiska genvägar (än), bara lite hjälp på vägen.
      Du rattar i sololäge – Klassikern som tåls att upprepas gång på gång, tills det sitter som sten i berget. Det spelar ingen roll hur bra ett instrument låter ensamt, om det inte passar i mixen. Oftare än du tror så handlar det inte om att lägga på mer equalizer eller kompression, utan bara en sån enkel sak som att ändra volymen. Sololäget är dock bra när du ska leta upp problemfrekvenser, men är din värsta fiende när du ska hitta rätt frekvensmässig balans och känsla i mixen.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Körer som grötar… Körer som känns otydliga… Körer som bråkar med leadsången… Känns detta bekant? Då är du inte ensam.

      Men lugn, det hela är faktiskt ganska enkelt att råda bot på, även om det kan kräva en del trixande. Mitt recept på perfekta och tajta körer skruvar du till i sju enkla steg och ser ofta ut ungefär såhär:
      1. Klipp bort alla starka konsonanter. Ett oerhört viktigt och ibland tidskrävande moment. Jag klipper i stort sett alltid bort S, T, K och P, vilket får effekten att kören låter 100% synkad med leadsången. Det är just konsonanterna som ofta ligger och stör och bråkar med leadsången och då ger ett ofokuserat och slarvigt intryck. Alternatvit går det naturligtvis även bra att jobba med en kraftig de-esser på körspåren, men då på bekostnad av tydligheten.
      2. Low cut högre upp än du tror. Poängen med körer är att de ska ligga i bakgrunden och fylla ut och förstärka. Det enklaste sättet att uppnå detta på är att skära högt upp. Bli inte förvånad om du måste gå så högt som 500-600Hz. Att ha botten i körer är i regel onödigt och energikrävande. Det finns naturligtvis undantag, som alltid, speciellt i mer sparsmakade alster där rösterna kräver närvaro.
      3. Skär runt 2000-3000 Hz. Detta område är viktigt för leadsången, men även för andra instrument och sänks därför med fördel på körspåren för att lämna plats. Som en trevlig bieffekt hamnar dessutom kören bakom leaden, vilket är precis vad du vill åt.
      4. Boosta 6000-8000 Hz. Området att ratta på när då behöver mer tydlighet och briljans. Högre upp har leadsången pantent på.
      5. High cut 10000-12000 Hz. För att lämna plats och framförallt luft åt leadsången, vilket även här resulterar i att körerna hamnar än mer i bakgrunden. Visst finns det låtar som kräver extremt luftiga körer, men som regel kan du plocka bort här.
      6. Panorera som en solfjäder. Sprid ut körspåren till höger och vänster likt en solfjäder. Ju ljusare, ju längre ut på kanterna. Mörkare och basrika körer, eller instrument i allmänhet för den delen, mår bättre av att hålla sig mer mot mitten.
      7. Komprimera hårt. Smaksak, men jag gillar generellt att komprimera mina körer ganska hårt, speciellt i refrängerna. Detta för att varje ord ska höras tydligt, vilket också gör att helheten känns mer ännu mer tajt, speciellt om du följt ovanstående steg.
      BONUSTIPS: Dubblera och oktavera samtliga stämmor om möjligt för ett fetare intryck, vilket såklart också är beroende på genre. Ett annat tips är att låta en synth spela samma melodi som körerna, för att sedan försiktigt fylla ut.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Frekvenser hit och kompression dit. Det bästa vore väl ändå om det fanns någon slags standardmall för samtliga instrument, eller? Det kan man såklart tycka...

      Men eftersom varje inspelning och instrument skiljer sig åt, såväl som lyssning, rum, tycke och smak så är detta tyvärr en omöjlighet. I alla fall i dagsläget. Men det kan ändå vara bra att ha någon slags mall att utgå ifrån. Tänk bara på nämnda frekvenser är rekomendationer och att det är av yttersta vikt att du lyssnar för att hitta varje instruments sweet spot. Med detta sagt… Här kommer min kompressor- och frekvensreferens:
      Baskagge
      Skär bort: 120-350 Hz = Gröt, 500-900 Hz = Papp.
      Lägg till: 40-80 Hz = Sub, 2,5-4,5 kHz = Smäll, 7-8 kHz = Klick.
      Komprimera: Långsam attack, snabb release.
      Virvel
      Skär bort: 400-600 Hz = Papp.
      Lägg till: 180-300 Hz = Värme, 2-3 kHz = Smäll, 5-7 kHz = Rassel och klick.
      Komprimera: Långsam attack, snabb release.
      Hihat
      Skär bort: 300-400Hz = Low-cut, 3-5 kHz = Ont i öronen, 10-12 kHz = High-cut.
      Lägg till: 400-800 Hz = Kropp.
      Komprimera: Nej.
      Pukor
      Skär bort: 150-300 Hz = Gröt, 500-800 Hz = Papp.
      Lägg till: 70Hz-90 Hz = Botten golvpuka, 120-180 Hz = Botten hängpuka, 5-8 kHz = Klick.
      Komprimera: Långsam attack, snabb release.
      Överhäng (overhead)
      Skär bort: 100-200 Hz = Low-cut, 400-700 Hz = Papp.
      Lägg till: 12 kHz = Skimmer (använd mycket sparsamt)
      Komprimera: Långsam till medium attack, medium till snabb release.
      Rum
      Skär bort: 100 Hz = Low-cut, 6-8 kHz = High-cut.
      Lägg till: 500-1000 Hz = Rummet.
      Komprimera: Snabb attack, snabb release, mycket kompression.
      Tamburin/shaker
      Skär bort: 400-500 Hz = Lowcut, 7-8 kHz = Ont i öronen, 10-12 kHz = High-cut.
      Lägg till: 600-900 Hz = Kropp
      Komprimera: Långsam attack, snabb release.
      Bas
      Skär bort: 350-600 Hz = Papp, 7-8 kHz = High-cut
      Lägg till: 50-80 Hz = Sub, 700-1000 Hz = Tydlighet/Attityd, 2-3 kHz strängljud.
      Komprimera: Medium attack, medium release.
      Akustisk gitarr
      Skär bort: 100-350 Hz = Gröt, 350-600 Hz = Papp.
      Lägg till: 1-2,5 kHz = Tydlighet, 8-12 kHz = Luft.
      Komprimera: Medium attack, medium release.
      Elgitarr
      Skär bort: 100-200 Hz = Low-cut, 250-350 Hz = Gröt, 2-3 kHz = Vasst. 8-12 kHz = High-cut.
      Lägg till: 1000-1500 Hz = Tydlighet/Attityd
      Komprimera: Behövs sällan. Medium attack, medium release.
      Piano
      Skär bort: 40-60 Hz = Low-cut, 400-600 Hz = Papp
      Lägg till: 80-120 Hz = Botten, 2-5 kHz = Tydlighet.
      Komprimera: Långsam attack, snabb release.
      Sång
      Skär bort: 80-200 Hz = Lowcut, 200-300 Hz = Gröt, 400-500 Hz = Papp,
      Lägg till: 200-300 Hz = Värme, 2-4 kHz = Tydlighet/Attityd, 10-15 kHz = Luft
      Komprimera: Medium eller snabb attack, snabb release.
      Rocksång
      Skär bort: 200-300 Hz = Lowcut.
      Lägg till: 1,5-40 kHz = Tydlighet/Attityd, 8 kHz = Aggressiv topp
      Komprimera: Medium eller snabb attack, snabb release. Komprimera mycket.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Detta kan mycket väl vara det viktigaste Fredagstipset jag någonsin skrivit, men kanske också det mest enkla och självklara. Och med risk för att låta aningen högtravande så vill jag påstå att detta är grunden varpå all min kunskap vilar. Låt mig utveckla…

      Mixning i sin allra renaste form är egentligen mycket enkelt och kan ses som en cirkelkomposition i fyra steg:
      Lyssna på det inspelade materialet Identifiera vad du vill göra Lös problemet Börja om Nu är verkligheten kanske inte alltid riktigt så enkel. Varför? Helt enkelt för att du inte jobbar på detta sätt. Istället arbetar du efter invanda mönster.
      Du lägger alltid ett högpassfilter på sång, gitarr och synthar, för att du alltid gjort så (och hört att det är bra). Gång på gång komprimerar du basen likadant och så vidare. Visst kan detta få saker att låta bättre, men absolut inte per automatik. Varje låt och varje inspelning är unik och att mixa efter recept blir sällan bra, även om det i början kan hjälpa. Jag upprepar likt en gammal skivspelare på repeat: Lyssna, lyssna och åter lyssna.
      Det ligger i människans natur att vilja förändra. Vi vill känna oss kreativa, genom att exempelvis slänga på en plugg, eller två eller tre… Detta gör oss lata, eftersom vi älskar genvägar. Vi stänger av öronen och slutar att lyssna. Men mixning handlar inte alltid om att göra ”rätt” beslut, vad det nu egentligen innebär, utan lika mycket om att inte göra ”fel”. Du måste därför alltid ställa dig själv frågan innan du slänger på nästa effekt eller rattar på equalizern: Varför gör jag detta?
      Men lika mycket som det handlar om att lyssna, så handlar det också om erfarenhet. Eller som Dave Pensado sa “I can teach somebody how to get a great snare sound. I can’t teach somebody what a great snare sound is”. Vad han menar med detta är att du själv måste förstå vad du håller på med och utveckla det som i folkmun kallas för ”god smak”. Det underlättar absolut att veta hur du får till ett visst sound, men likväl måste du veta när det passar att användas. Tricket är att… Just det, du har redan listat ut det: Lyssna, lyssna och åter lyssna. Och då talar jag inte om dina egna mixar, utan annan musik, inom alla genrer, genom alla tider. Det är först när du förstår vad du vill ha och varför, som du faktiskt har nytta av tekniken.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: I takt med att våren gör sitt intåg är det dags att blomma ut i studion och sätta lite färg på tillvaron. Och vad bättre än lite nya digitala ljudförvrängare eller varför inte en ny spännande hårdvara? Samtliga pluggar fungerar till både PC och Mac.

      Sknote DolA

      Det klassiska "hemliga tricket" för att öppna upp och få enskilda instrument eller hela mixar att andas och kännas mer levande. Ett perfekt sällskap i grått och trist aprilväder. Pris 360 kr.
      Airwindows TubeDesk
       

      Kush Audio Omega 458A

      Lite skit under naglarna har aldrig skadat och speciellt inte när det låter så här bra. Med Omega 458A tuffar du till de mest trötta av instrument och mixar. Pris: 260 kr.
      Sly-Fi Kaya

      När inget annat fungerar så sträcker du dig efter Kaya. En sannerligen unik plugin med fet botten och sumpig distortion. Otroligt analog känsla. Pris: 710 kr.
      Waves Abbey Road Vinyl

      Emulering av Abbey Roads specialbyggda vinylgraverare. Mängder av inställningar för att få mixen att låta som förr. Pris: 2 200 kr.
      Blackrooser VHL-3C

      Avskalad variant av välkända Pultec EQP-1A. En välkommen räddare i nöden med perfekt vintagekänsla. Pris: Gratis.
      XLN Audio RC-20 Retro Color

      En sandlåda med oändliga ljudmöjligheter. Allt från försiktig distortion till spritt språngande galna effekter som garanterat livar upp stämningen. Studio har testat produkten här. Pris 765 kr.
      Audiothing Outer Space

      En trogen emulering av det omåttligt populära delayet från 70-talet. Som grädde på moset erbjuds tre olika lägen: Original, Modern, Old. Pris 470 kr.
      Zulu


      Avslutningsvis ett hårt dual mono/stereo-paket från Handsome Audio: Världens första passiva och analoga rullbandssimulator, inspirerad av Ampex 456. Pris: 6 700 kr.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.