Jump to content
  • Skapa bredd och djup i mixen med olika delay-effekter


    Ollie Olson

    I det här tipset visar jag olika typer av delay-effekter och hur du kan använda dem för olika instrument för att göra din mix bredare och djupare.

    Delay-effekter är olika typer av ekon och dess studsar. Det kan användas som till exempel stereodelay där samma ekostudsar kommer lika mycket både till vänster och höger i ljudbilden. Men det är två olika signaler som gör att du upplever det som stereo med en större bredd på ljudet. (Bild 1).

    71172828_1_red.thumb.png.968f61efc7b9eac76f1a4b4225fa608a.pngBild 1: Soundtoys Echoboy inställt som stereodelay.

    Sedan kan du välja att lägga på ett monodelay. Här ligger effekten i mitten utan stereokänsla vilket gör att ljudet upplevs som att det arbetar i djupled. Beroende på hur stort förhållandet är mellan ”torrt” (inget/lite reverb) och ”blött” (mycket reverb) så kan det upplevas som närmare eller längre bort. (Bild 2).

    304478809_2_red.thumb.png.954fd31e2c9955e250bde9d0f2140055.pngBild 2: Waves H-Delay inställt som monodelay.

    En annan typ av delay-effekt är pingpong-delay där studsarna kommer i vänster respektive höger kanal varannan gång. Detta skapar rörelse i sidled. (Bild 3).

    2003373561_3_red.thumb.png.915c51e78e96c4355577bd9f2a2c68c5.pngBild 3: Soundtoys Echoboy inställt som ping pong delay.

    Delay-effekt för bredare gitarr
    Hur kan du vara kreativ med dessa olika typer av delay-effekter? Jo, låt oss börja med ett monodelay som du kan använda på många olika sätt så klart, och där endast himlen är taket för vad du kan göra.

    Ett sätt att använda det till är när du vill få en bredare och fetare gitarrvägg. Låt oss säga att du har spelat in två gitarrer varav den ena är en dubb på den andra. Det låter hyfsat stort och fint men du saknar kanske nåt? Testa att panorera ut gitarrerna maximalt till vänster och höger. Skapa sedan två send-kanaler och två retur/auxiliary-kanaler där du lägger på en delay-plugg på var och en av dessa returer. (Bild 4a och 4b).

    1014941427_4a_red.thumb.jpg.7d7046158db186a6f14d6d0b92e9f9fb.jpgBild 4a: Panorera ut gitarrerna maximalt till vänster och höger.


    1019499310_Bild4b_red.thumb.jpg.8badd8d0f71b4edbe918003d98d6e933.jpgBild 4b: Två send-kanaler och två retur/auxiliary-kanaler där du lägger på en delay-plugg på var och en av dessa returer. (Bilden till vänster är undre delen av Pro Tools-mixern och bilden till höger är övre delen av Pro Tools-mixern).

    Dessa returer ska helst vara i mono så klart, och det ska panoreras max till vänster respektive höger. Delay-effekterna ställer du in lite olika. På det vänstra delayet väljer du en tid på 40 ms och med nästan ingen feedback. Låt de filter som finns vara orörda eftersom du vill ha full bandbredd på dem. Om det finns någon slags modulering så ska du dra ner den till noll. (Bild 5).

    893864366_5_red.thumb.jpg.f11d282993ff93355f383177c0a8056e.jpgBild 5: Inställningarna på det vänstra delayet där du väljer en tid på 40 ms och nästan ingen feedback.

    På det högra delayet så gör du likadant men välj en delay-tid på 60 ms. Sedan skickar du den vänstra gitarren till det högra delayet och sedan tvärtom – den högra gitarren till det vänstra delayet. (Bild 6).

    404476436_6_red.thumb.jpg.3407fd9da0131e0ef45f1c1f886e36f6.jpgBild 6: Inställningarna på det högra delayet. Gör likadant, men välj en delay-tid på 60 ms. Sedan skickar du den vänstra gitarren till det högra delayet och sedan tvärtom.

    Därefter lyssnar du på den vänstra gitarren i solo tillsammans med det högra delayet och balanserar delayet så att du får känslan av att den nästan fungerar som en dubb. När det känns stort och brett så gör du samma sak med den högra gitarren.

    Därefter kan du, om du vill ha det ännu bredare, skicka delay-returerna till ytterligare en stereoretur som fungerar som båda delayernas output. På denna lägger du en plugg för stereobredd, typ Waves S-1. Du kan också testa hur det känns att öka respektive minska delay-tiderna för att se hur det påverkar gitarrerna och din mix. Du kan så klart göra likadant med andra instrument som du har dubbat. Tänk bara på att om du är för frikostig med delayerna så kan det låta ”badrum”. (Bild 7).
     

    657568721_Bild7.thumb.jpg.fe65dcd52f5276dcb9cf35f3544c5dcf.jpgBild 7: Om du vill ha det ännu bredare, skicka delayreturerna till ytterligare en stereoretur som fungerar som båda delayernas output. Bilden till vänster är undre delen av Pro Tools-mixern och bilden till höger är övre delen av Pro Tools-mixern.

    Delay för större piano
    Nu tar vi ett ett exempel på hur vi kan använda stereodelay-effekten. Låt säga att du har ett piano som du vill ska kännas lite större och maffigare. Då gör du en retur/auxiliary-kanal där du lägger ett stereodelay på.

    Delayet ställer du in så att det läser tempot från ditt arrangemang eller om du inte har satt ett absolut tempo så försöker du leta reda på tempot via olika appar som finns. Därefter ställer du in delayet på 1/8-delar. (Bild 8).

    1592115430_8_red.thumb.png.1614258518cae7cdc489a660a598e7e1.pngBild 8: Ställ in delayet (Echo 1) på 1/8-delar.

    Beroende på hur mycket du vill att studsarna ska finnas kvar eller ”simma omkring” så ställer du in feedbacken. Det vanliga i detta exemplet är att det ska vara en, eller möjligen två studsar så att det inte blir för rörigt i mixen. När detta är gjort så skär du bort bas upp till 400-500 Hz ungefär och skär i diskanten ner till 4 000 Hz, mellan tummen och pekfingret. Detta gör att studsarna blir smalare i frekvensgången. Sedan lyssnar du på pianot i solo ihop med delay-effekten och ställer in så att du skickar lagom mängd till delayet. Tanken är att du mer ska känna än höra delay-studsarna så du får vara ganska försiktig. Efter delay-effekten så kan du göra som i exemplet ovan och lägga en stereobreddare så att studsarna hamnar ”utanför” pianot i stereobilden. Stereodelayer kan så klart användas på samma sätt med olika instrument. (Bild 9).

    1595709879_9_red.thumb.jpg.fc57ab46c007759c8c73843004d0ab8d.jpg
    Bild 9: Skär bort bas upp till ca 400-500 Hz, och skär i diskanten ner till ca 4 000 Hz. Detta gör att studsarna blir smalare i frekvensgången.

    Delay-effekt för pads och stråkar med mera
    När det kommer till pingpong-delay så använder jag det för att skapa rörelser i sidled när det kommer till soloinstrument eller insatser som ligger i mitten på stereobilden, men som jag vill ska smälta in i andra stereoljud såsom padljud, stråkar, gitarrdubbar. Känslan blir att ”mitteninstrumentet” gifter sig bättre med dessa bredare ljud.

    Jag brukar ställa in det med 1/8-delar, 1/4-delar, punkterade varianter av dessa eller som trioler i någon form och det beror på vilket tempo låten har och vilken rytmik som ligger till grund för arrangemanget. Sedan brukar jag vara lite försiktigare med att skära i bas och diskant så att delayet upplevs som lite varmare och lyxigare men det beror ju så klart på hur mixen och de omkringliggande ljuden låter i helheten. Ibland kan man vara lite mer generös med bas och diskant, och ibland så måste man skära för att det inte ska bli för tjockt. (Bild 10).

    1105890486_10_red.thumb.jpg.89643f68d8bd3a12c44a809b14dd5610.jpg
    Bild 10: Inställning med 1/4-dels trioler. Skurit i bas och diskant så att delayet upplevs som lite varmare och lyxigare.

     

    Läs mer om att skapa bredd och djup i din mix

     

     

     

     



    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Annons
  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Spikraka studiomonitorer och väl akustikbehandlade rum i all ära, men faktum kvarstår – det går alldeles utmärkt att göra professionella mixar med enbart ett par hörlurar.

      Allt som behövs är en gnutta tålamod och lite erfarenhet. Faktum är att det finns en hel del fördelar med att mixa i hörlurar. Så låt oss börja med den positiva biten:
      1. Detaljrikedom
      Inget klår att lyssna i ett par detaljerade hörlurar. Inte ens de dyraste av studiomonitorer kan mäta sig mig att uppleva musiken ”inne i huvudet”. I hörlurar sker nämligen en strikt uppdelning av ljudet mellan vänster och höger öra, vilket visserligen ger en ”onaturlig” ljudupplevelse. Men samtidigt innebär detta att det är lättare snöa in på detaljer och leta efter knäpp, brus, missljud, störande eller krockande frekvenser. Mycket användbart!
      Det är också betydligt enklare att jobba med subtila effekter som snarare känns än hörs, vilket många gånger kan vara direkt avgörande för hur musiken faktiskt upplevs. Förutsatt att du har ett par bra hörlurar så klart. Vi återkommer till detta.
      2. Inget rum
      När du lyssnar i hörlurar slipper du rummets påverkan, på gott och ont. I ett rum som inte är akustikbehandlat påverkas ljudet av oönskade reflexer från föremål och väggar, tak och golv. Detta problem är som bortblåst med hörlurar. Detta innebär till exempel att du inte behöver oroa dig för den ack så förrädiska lågbasen på samma sätt som när du mixar i studiomonitorer.
      Ytterligare en aspekt är att det inte spelar någon roll om du vrider på huvudet, eller var du befinner dig i rummet, när du lyssnar i hörlurar. Det låter likadant överallt. Du behöver med andra ord inte ta hänsyn till den så kallade ”sweet spotten” som studiomonitorer ofta kräver.
      3. Frihet
      Sist men inte definitivt minst är friheten. Friheten att kunna sitta varsomhelst och mixa: Hemma, i replokalen, på tåget, i sommarstugan eller på ett café. Men även möjligheten att kunna kräma på hur mycket som helst utan att störa grannarna. Tänk dock på att du tröttar ut dina öron betydligt snabbare när du lyssnar i hörlurar, jämfört med att lyssna i högtalare. Regelbundna pauser är därför att yppersta vikt.
      Med detta sagt finns det naturligtvis en del saker att se upp med, eller åtminstone vara medveten om när det kommer till att mixa i lurar:
      1. Stereobredden
      Du underbara stereobredd… som mer än gärna upplevs som mycket tydligare när du lyssnar i hörlurar. Detta har bland annat betydelse för placeringen av instrument i stereobilden, eftersom panoreringar känns mer extrema i hörlurar jämfört med högtalare. Detta innebär i praktiken att du förmodligen kommer uppfatta din mix som ganska smal och tråkig när du slänger upp den i ett par vanliga högtalare. Det är med andra ord bra att vara medveten om detta fenomen.
      2. Frekvensåtergivning
      Om du någongång roat dig med att studera på frekvensåtergivningen hos ett par hörlurar, så du med största sannolikhet också sett att denna är långt i från rak. Detta är inget fel i sig, utan något som är nödvändigt för att passa vår hörsel. Vanligen är diskanten något avrullad, eftersom denna annars uppfattas som för påträngande och basen är mer eller mindre förstärkt. Visserligen hjälper detta dina öron att få en mer ”ärlig” lyssning, samtidigt som det kan bli svårt att bedöma ovan nämnda frekvenser på ett korrekt sätt, beroende på vilka lurar du besitter.
      3. Det låter så bra…
      Sist men inte minst vill jag lyfta fram att det mesta helt enkelt låter bättre i hörlurar. Lågbasen är fetare, diskanten tydligare och stereobredden djupare. Detta är dock ett problem, eftersom det då blir svårare att mixa objektivt. För att råda bot på detta dilemma är det därför bra att växla mellan två olika typer av hörlurar samt mixa på olika volym. Kombinationen in-ear och vanliga öppna hörlurar är ett utmärkt exempel. Allt hörs helt enkelt lite tydligare i ett par fina hörlurar, vilket många gånger kan resultera i att du ”fegar” när du mixar. Mycket viktigt att ha i åtanke!
      Det bästa av två världar
      Vi kan ganska snabbt konstatera att det finns både för- och nackdelar med att mixa i hölurar. Jag rekommenderar därför starkt att du referenslyssnar din musik i så många olika ljudsystem som möjlig under resans gång, eller i alla fall när du är klar. Samtidigt vill jag lyfta fram att ett par billiga studiomonitorer faktiskt snarare kan stjälpa än hjälpa din mix, även ur referenslyssningssynpunkt. Ett hett tips är därför att skaffa exempelvis en Avantone Mixcube, eller liknande, som komplement till din hörlurslyssning. Detta är naturligtvis inget måste utan bara en fundering. Tänk också på att det är stor skillnad på hur olika hörlurar låter, precis som med studiomonitorer. Med detta sagt kommer här en liten lista på några...
      Populära hörlurar för mixning till rimligt pris
      AKG K701/702 Audio Technica ATH-M50X Beyerdynamic DT 770 Pro Focal Listen Professional NAD VISO HP50 Sony MDR-7506 Sennheiser HD600/650 Ultrasone Pro 750 With a little help from my friends...
      Det finns dessutom en uppsjö program för ditt DAW som har för avsikt att få dina hörlurar att låta mer naturtroget, eller som ett par riktiga studiomonitorer för den delen. Hurvida de faktiskt fungerar är dock upp till dig själv att avgöra. Nedan följer några populära alternativ
          Sonarworks Reference 4
          Waves Nx
          Toneboosters Morphit
          Flux Ircam HEar v3
          Monitor MSX5
          112dB Redline Monitor
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Hur starkt ska du mastra din musik för att den ska låta så bra som möjligt på så många streamingtjänster som möjligt? Svaret är förmodligen enklare än du tror.
      Det finns idag en mer eller mindre framarbetad volymstandard mellan Spotify, iTunes, YouTube och TIDAL, även om det skiljer sig lite mellan de olika plattformarna. Samtliga tjänster (utom Spotify som använder ReplayGain) använder sig av en normaliseringsprocess baserad på LUFS (Loudness Unit Full Scale) som lite enkelt kan förklaras med hur vi upplever ljudstyrka. Ju lägre LUFS, desto starkare volym.
      Detta innebär exempelvis att -16 LUFS låter svagare än -8 LUFS. Medianen mellan de olika streamingtjänsterna ligger idag runt -14 LUFS, vilket också är Spotifys nuvarande rekommendation för uppladdning av musik. I praktiken innebär detta all musik som är starkare än detta automatiskt sänks av Spotify och all musik som är svagare höjs.
      För er som gillar siffror rekommenderar jag därför att ni håller er mellan -14 och -12 LUFS integrated och inte starkare än -9 LUFS short term i låtens starkaste parti, med true peak på max -1 dB. 

      Bilden visar gratisversionen av populära mätverktyget Youlean Loudness Meter
      Dessa riktlinjer garanterar att din musik, oavsett genre, står sig bra volymmässigt på samtliga plattformar. Vill du att din musik ska låta starkare 2020 ska du helt enkelt att mastra svagare än du kanske är van vid.
      Om du tycker att ovanstående låter komplicerat ska jag göra det enkelt för dig: När du mixat klart placerar du en limiter sist på masterkanalen och ställer utvolymen till -1 dB och ser till att du inte limiterar mer än 1-2 dB. Stäm sedan av mot www.loudnesspenalty.com och justera efter behov.  Med detta sagt: Så länge mastern inte ser ut som en tjock korv när du exporterar och låtens starkaste parti inte överstiger -1 dBTP (true peak) är det egentligen bara att tuta och köra. Det viktigaste är trots allt hur det låter och inte hur det ser ut. Ibland kan ljudet av en limiter som klipper av topparna vara precis det du är ute efter.
      Inte bara volym
      Trots streamingtjänsternas automatiska volymanpassning är det ändå så att vissa låtar upplevas starkare än andra, trots att de är normaliserade till samma nivå. Hur kommer det sig? Svaret ligger till största del i mixen och inte mastringen:
      Håll koll på mellanregistret. Ett urholkat mellanregister, en så kallad hängmatta, kan framstå som mindre volymstark i förhållande till annan musik, speciellt när du lyssnar genom telefon eller datorhögtalare. Området 400-1000 Hz är (enligt min högst personliga smak) speciellt viktigt att hålla koll på. Rensa upp i botten och toppen – dessa ohörbara frekvenser kan ställa till det för streamingtjänsternas normaliseringsalgoritmer och äta upp onödig energi. Läs mer om hög- och lågpassfilter här. En låt med stort dynamisk omfång upplevs som regel starkare än en låt som är hårt komprimerad, när de spelas upp med samma LUFS. Om din mix låter bra på svag volym när du lyssnar i studion, det vill säga att du hör alla viktiga detaljer, så är sannolikheten större att den även låter bra online. Användandet av saturation, som skapar övertoner, kan bidra till ökad upplevd ljudstyrka. Något recept finns naturligtvis inte, men pluggar som Kush Audio TWK kan hjälpa på traven.  Några populära mätverktyg
      Youlean Loudness Meter Meterplugs Loudness Penalty Klangfreund LUFS Meter 2 iZotope Insight Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga Fredagstipset-artiklar.
       
    • By Ollie Olson
      Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 1-8 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder.
      En del tips känner du säkert till sedan tidigare, men det kan ändå vara bra att påminnas om varför det är så viktigt. En hel del tips kommer garanterat vara helt nytt för dig. Ollie Olson har lång och stor erfarenhet med sitt flera decennier långa arbete med inspelning och mix – dels med äldre flera stjärnor i USA, men han har även skrivit låtar åt Darin, Christian Walz, Rigmor Gustafsson, Eagle-Eye Cherry med flera, och han har mixat hits åt Robyn, Christian Falk, Blacknuss, Meja, Håkan Hellström, Bee Gees, Lady Soveregin med flera.
      1. Lyssna rätt
      Skaffa dig bra högtalare och ett par bra hörlurar. Dina viktigaste verktyg är dina öron och din lyssning. –Jag hör ofta av folk att ”nu har det kommit ett par nya prylar som jag måste kolla in”. Men när jag väl pratar med mina kolleger så kör de oftast på ett par högtalare som de har haft i åratal. Varför? Jo, för att de kan dem. De vet exakt hur de låter därför att det har tagit sin tid att lära känna dem. Hitta ett par högtalare som du gillar – tonen, värmen, basen och diskanten. Sätt sedan igång och lär dig hur de uppför sig med olika instrument och röster. Referenslyssna på musik du gillar och som du har hört mycket. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma typ av musik som du jobbar med, bara så att du vet hur högtalarna och hörlurarna verkligen låter. Alla människor har olika uppfattning om ljud, så lita på din egen uppfattning.
      2. Använd referenslåtar
      Innan du börjar mixa bör du skaffa dig en bild av vad det är för genre du ska jobba med. Försök sedan hitta en eller ett par låtar som du kan använda och bolla idéer och ljud gentemot. Tänk på att när det gäller genren så kanske det mer handlar om smakinriktade idéer eller balanser mer än soundet. Chansen att de ljud som finns i dina referenslåtar ska vara exakt likadana som i din låt är trots allt ganska liten, om du nu inte jobbar med sound-alikes. När det gäller frekvensreferens är det viktigare att du lyssnar på musik som du kan väldigt väl och där du vet hur frekvenskurvan och ljudbilden låter i de högtalare du jobbar med. Här finner du ytterligare tips från Ollie Olson gällande referenslåtar.
      3. Sätt dig in i materialet
      Se över alla kanaler. Dra upp dem i samtidigt utan effekter eller andra modifikationer så att du hör vad som händer i ljudbilden.
      4. Hitta de bärande kanalerna
      Inom alla genrer finns det vissa ljud som är låtens eller produktionens "grund". Identifiera dem och utgå därifrån. Inom dans, electronica och hiphop är det förmodligen beat och bas. Inom singer-songwriter och country är det oftast sången. I pop och rock ligger oftast ackordinstrumenten i fokus.
      5. Identifiera dina "happy channels"
      När du har bildat dig en uppfattning om helheten så är det bra att tysta eller dra ner alla kanaler på noll. Börja med att systematiskt gå igenom kanal för kanal för att hitta de kanaler som gör dig glad och inspirerad.
      6. Gör en speedmix
      Gör en snabb överskådlig mix med endast volymreglarna så att du får kontroll över helheten.
      7. Snabbmixa sången
      Gör en snabbmix av leadsången som låter tillräckligt bra och stilmässigt så nära din slutidé det går. Även om du för det mesta har sången tystad (mute) så är det bra att då och då lyssna med sången på, för att inte mixa andra instrument för vasst eller för muggigt – och för att få en överblick över helheten. Om du upptäcker att sången helt plötsligt låter för muggig eller för vass så beror det oftast på att du har skruvat några andra instrument för extremt så att sången antingen lägger sig utanpå musiken eller har svårt att poppa ut.
      8. Se till att bas och bastrumma inte krockar
      Ett av de allra svåraste områdena inom mix är att få ordning på basregistret. Viktigt att veta är att bastrumman och basinstrumentet inte får krocka med varandra frekvensmässigt. Välj det ena eller det andra som ska stå för det lägre registret, och låt det andra ligga ovanför. Testa dig fram genom att byta plats på instrumenten för att se vad som passar bäst.
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      "49 viktigaste mixtipsen" är en uppdaterad och reviderad version av den tidigare publicerade artikeln med samma titel från Studio 10-2011.
    • By Ollie Olson
      Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 9-14 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder.
      9. Håll koll på basregistret
      Tänk på att du kan styra basens lägre register med en kompressor. Ju snabbare attacktid och ju längre releasetid du har, desto mer trycker du ner basfrekvenserna. Om du gör tvärtom så kommer subfrekvenserna fram.
      10. Komprimera kicken rätt
      Var noga med kompressionen så att inte bastrumman blir för "ploppig". Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram (bild 1).

      Bild 1: Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram
      11. Placera trummorna i rummet
      Pröva olika rum och reverb på trummornas alla instrument och skapa en helhet där trummorna spelar i samma rum. Prova också att panorera pukor och cymbaler extremt mycket – höger, vänster eller väldigt nära varandra – för att se hur mycket plats trummorna ska få ta i ljudbilden. Det påverkar hur brett du kan panorera övriga instrument och fortfarande hålla ihop ljudbilden.
      12. Håll koll på basen i pukorna
      Var väldigt noga med balansen i basfrekvenserna på pukor så att de inte krockar med basen och bastrumman.
      13. Hitta smällen i virveln
      Experimentera med olika attacktider på kompressorn så att du får maximal smäll utan att kväva ljudet. Ju längre attacktid desto mer attack i virveln. (Se nedan två exempel).
      Exempel 1 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor. Nedan finns ytterligare ett exempel. Men testa dig fram!
       
      Exempel 2 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor
      14. Flytta in virveln i ljudbilden
      Testa att skicka virveln till ett kort trärum från någon av dina reverbpluggar för att få bredd och för att flytta in virveln i ljudbilden. Effekten ska nästan inte märkas av.
      Exempel på ett kort trärum. I det här fallet "Small Wet Room" med 138 millisekunders avklingningstid (eng. decay time) från Logic:s Space Designer
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      "49 bästa mixtipsen" är en uppdaterad och reviderad version av den tidigare publicerade artikeln med samma titel i Studio 10-2011.
    • By Ollie Olson
      Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 15-18 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder.
      15. Jobba med parallellkomprimering
      Skapa fyra olika bussar med två olika kompressorer, en distorsionsplugg och gärna en enveloper-plugg, typ Transient Designer. Sätt den ena kompressorn så att den har en långsam attacktid, kort releasetid och en ratio på 4:0. (Bild 1).

      Bild 1. Kompressor ett med långsam attacktid, kort releasetid, och en ratio på ca 4:0
      Sätt den andra kompressorn tvärtom, men med ungefär samma ratio. (Bild 2).

      Bild 2. Kompressor två med en långsammare attacktid och en kortare releasetid, men med ungefär samma ratio
      Skruva fram ett lite överstyrt sound på distpluggen. (Bild 3).

      Bild 3. Skruva fram ett lite överstyrt sound på distpluggen
      Sätt envelopern (i detta exempel SPL Transient Designer Plus), så att den skapar attack och tar bort ambiens. Skicka sedan, via en send, trummor och bas till de två bussarna. Dra sedan upp reglarna så att du hör att "punchen" i trummor och bas får lite mer tydlighet. Detta kallas för parallellkompression eller additiva effekter. (Bild 4).

      Bild 4. Envelopern (SPL Transient Designer Plus), inställd för att skapa attack och ta bort ambiens
      16. Eq:a samplade baskaggar rätt
      Detta gäller samplade baskaggar: Var noga med att låta dem få en stadig botten. Tveka inte att lägga på ett par decibel vid 50–60 hz och sedan kanske holka ur dem vid 200–400 hz så att du får en ren bas.

      Lägg på ett par decibel vid 50–60 hertz och holka ur  vid 200–400 hz så att du får en ren bas
      17. Skär i basen på överhängsmickar och cymbaler
      Skär överhängsmickar och cymbaler så högt upp i basen som du känner att du kan utan att förlora kropp i dem. De har annars en förmåga att störa i låga frekvenser.

      Skär högt upp i basen
      18. Behåll botten på kicken
      Använd en långsam attack och en kort release för att få behålla så mycket botten som möjligt. Jag använder kompressorn mer för att kontrollera nivån och inte för att komprimera så mycket. Den komprimering som hörs får i stället komma från parallellkompressorerna.
      Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen.

      De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.