Jump to content
  • Så får du mer djup i sången med flera delay-effekter

    Delayer kan vara oerhört effektiva och skapa rymd, tre-dimensionalitet och luft, men om de används fel så kommer de bara att bli en effekt som sticker ut och tar fokus från sången och låten.

    Ollie Olson

    1007372700_BKOSangDelayer-baraH-delay.thumb.png.7b6a272c3bda2f2699a55ca6a3abe1e1.png

    I denna artikel kommer jag visa ett konkret exempel från låten "Gud ger ingen allt", från Bo Kaspers Orkesters nya album "23:55".

    Att använda delayer på rätt sätt, om det nu finns ett rätt och ett fel i den här frågan, gör att du skapar djup i mixen eller produktionen. (Läs gärna mitt tidigare tips Skapa djup i dina mixar med reverb och delay). Olika musikgenrer har olika delay-preferenser. Vissa stilar vill ha sången torr och nära, och andra musikstilar vill ha eko-svansar på varje ord, och ganska många vill bara ha ett bra sångljud som känns stort men inte har för mycket effektkänsla. Vi kan börja med att konstatera att om det finns alltför många ljud i produktionen så finns det risk för att effekterna drunknar och aldrig hörs, och de ger då knappt någon effekt (sic) vilket ju är synd på bra idéer. Hur ska du då förhålla dig?

    Generellt sett så tycker jag att du ska börja med att kika på dina inspirationskällor, och lyssna på hur de hanterar delayer och se om det funkar även i din mix.

    Här kan du lyssna på hur jag gjorde med sång-delayet i Bo Kaspers Orkesters låt ”Gud ger ingen allt” från deras senaste album ”23:55”.

    Som du kan se nedan så har jag använt två delayer, ett SoundToys från Echoboy och ett H-Delay från Waves. Dessa två delay-effekter har lite olika karaktärer, och det är därför jag använder två olika delayer, istället för att använda två av samma delay, men med olika inställningar. Echoboy-delayet har jag ställt in som ett stereodelay i 1/8-delar med en ganska lite feedback för att inte studsarna ska bli för många. Jag har använt lite Low Cut och lite High Cut för att delayet ska bli lite smalare i frekvenserna och gå igenom ljudbilden. Jag har dragit på lite i Groove och Feel för att göra delayet lite långsammare så att studsarna inte blir så statiska. (Se bild nedan).
     
    2090325289_BKOSangDelayer-baraEchoboy.thumb.png.338c618118596266a1ac46a45bc41c06.pngSoundToys Echoboy
     
    På H-delayet har jag ställt in 1/4-delstrioler med en feedback som ger cirka en och en halv studs. Här har jag varit ännu snävare med low cut och hi cut för att göra studsarna ännu smalare i frekvens, och delayet är inte inställt i stereo eller ping-pong-läge vilket ger en simulerad monoeffekt och på så sätt särskiljer det sig ifrån det första delayet både i tonfärg, delaytid och i stereobredd.
     
    1007372700_BKOSangDelayer-baraH-delay.thumb.png.7b6a272c3bda2f2699a55ca6a3abe1e1.pngWaves H-delay

    Dessa två delayer matas från varsin send. H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen (Se bild nedan) till effekterna som sitter på varsin retur (AUX) och de matas olika starkt beronde på vilken av delayerna jag vill ska ha prioritet i mixen.
     

    613325311_BKODelayerArr_red.thumb.jpg.b5fa217bd393bf0912fffe19fcd2a6ac.jpgTvå delayer matas från varsin send, H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen
     

    263036361_BKODelayerReturer.thumb.png.017c2ffde24abfd32264db429c53de3b.pngJust i detta fall skickar jag lite mer till Bus 17-18 som går till Echoboy-delayet som ju är inställt på 1/8-delar, och det är för att jag vill via delayet bredda sången i Left – Right- hänseende. Det är därför jag har ställt det i stereoläge och inte ping-pong då studsarna hade kommit varannan gång i vänster respektive höger sida.

    Nu kommer de jämnt i bägge sidorna (vänster och höger sida) och ger illusionen av att sången ligger i lätt stereo, och tack vare att det inte är så många studsar, och att studsarna i sig är lite tidsförskjutna så riskerar vi inte att dessa blandar sig och försvinner, eller ännu värre, stökar till rytmiken i mixen. Som du ser på bilden så har jag varit ganska sparsam med att skicka till båda delayerna och det beror på att jag inte vill ha för mycket effekt och eko-känsla på sången, utan jag vill ha den relativt nära i ljudbilden. Om jag nu ville ha mer stereokänsla, mer effekt och en tydligare 1/8-dels känsla så hade jag skickat mer. 

    När det kommer till H-delayet som ju är längre, så använder jag det för att skapa djup i ljudbilden, för att man ska uppleva rymden i mixen. Nu är inte heller detta uppskruvat för att ge väldigt tydliga studsar utan mer en förnimmelse av delayet och bidra till luftigheten. Båda dessa brukar jag skicka till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen. (Se bild till vänster).

    Jag brukar också skicka det långa monodelayet, (H-Delay) till det korta stereodelayet, (Echoboy) för att få dem att blanda sig med varandra, och för att göra mixen lite mer sammanvävd. Just i detta fall så ville jag ha en tydligare monokänsla på det långa delayet och det är därför som den senden är avslagen.

    Testa detta och se vad du får för resultat, och lyssna på låten och se om du kan höra vad det får för effekt i mixen.

    Bägge delayerna skickade till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen

    • Gilla 1

    User Feedback

    Recommended Comments



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • live_puff_basta_pa-ljudet.jpg
    Jakten på det perfekta PA-ljudet (pdf)

    En av de viktigaste böckerna om PA-ljud, av Studios medarbetare Hans Nicklasson.

    Läs mer här >

  • Similar Content

    • By C-M Herlöfsson
      Denna serie om mixverktygen med Carl-Michael Herlöfsson fokuserar på ett mixverktyg per del, och går in på djupet kring vad olika rattar och reglage gör. Denna del handlar om kompressorn.
    • By Olle Niklasson
      Han har jobbat med både The Beatles och Pink Floyd. Olle Niklasson fick en pratstund för några år sedan med en av musikbranschens riktigt legendariska ljudtekniker och producenter, Alan Parsons. Artikeln är en favorit i repris.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Det händer oss alla, glada amatörer som professionella. Vi kör fast i vårt skapande, vi trampar runt i samma gamla hjulspår.
    • By Henric Svensson
      Hej på Er alla studiorävar!
      Roat mej med att spela lite på min Fender Jazz...  Så här i Coronatider gäller det att öva hemma så mycket som möjligt för att inte komma ut på gig alldeles försoffad och allmänt förslappad när den här förbaskade pandemin är över - det rasar snabbt utan gig....
      Blev en rätt störig och lagom irriterande liten trudelutt som fick titeln "Spela mera bas"
       
      Spela mera bas Text & Musik Henric Svensson 20210220
       
      Vad är meningen med detta? - Det är väl så att bli bättre kanske!
      Vad är meningen med detta? - Jo det var så att i morse när jag skulle...
      Vad är meningen med detta?
       
      Jag vill ju spela mera bas, hjälp där sprack en vas,
      Jag vill ju spela bättre bas, jag tror att jag blir knas,
      Spela bättre, spela mera, spela bättre bas!
       
      Vad är meningen med detta? - Det blir nock bra, så att ehhh...
      Vad är meningen med detta? - Jodå, det blir nock rätt bra!
      Vad är meningen med detta?
       
      Jag övar och står i, kan inte låta bli,
      Jag vill ju spela mera, spela bättre, spela mera bas!
      Jag övar och står i, kan inte låta bli,
      Jag vill ju spela mera, spela bättre, spela mera bas!
       
      Vad är meningen med detta? -Jo jag tänkte att om jag börjar där jag slutar...
      Vad är meningen med detta? - Kanske jag kan sluta där jag börjar?
      Vad är meningen med detta?
       
      Jag vill ju spela mera bas, hjälp där sprack en vas,
      Jag vill ju spela bättre bas, jag tror att jag blir knas,
      Spela bättre, spela mera, spela bättre bas!
       
      Vad är meningen med detta? -Kanske det att ehhh, så att ehhh...jodå...
      Vad är meningen med detta? -Jo att ehh....kanske....så att ehhh....
      Vad är meningen med detta?
       
      Jag övar och står i, kan inte låta bli,
      Jag vill ju spela mera, spela bättre, spela mera bas!
      Jag övar och står i, kan inte låta bli,
      Jag vill ju spela mera, spela bättre, spela mera bas!
       
      Funk bas fade out
       
       
    • By Victor Wolf
      Har en låt som jag sitter och försöker mixa till. Det som jag inte riktigt får till och som förstör är en av mina baser som låter högre eller lägre beroende på vilken ton den spelar.
      Basen i fråga befinner sig enbart i spektrumet 30Hz - 100Hz. Har testat compression men får inte riktigt till det bra, är inte så duktig på det så kan vara något jag missar. 
       
      Har någon tips på vad jag borde göra eller någon plugg jag borde använda?
      Har laddat upp basen så ni kan höra vad jag menar och hur den varierar beroende på ton.. Speciellt första tonen är märkbart högre än de efterföljande.
      Tack på förhand!
      Run Away Bas 30-100Hz.mp3
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

×
×
  • Create New...