Jump to content
Annons

Min PC vs. mitt externa ljudkort


Emil16473

Recommended Posts

Hej musikälskare!, nu har jag åter ett problem som kanske någon därute har ett svar på och det skulle vara underbart.

Jag har min laptop PC med en väldigt bra prestanda. Jag köpte ett ljudkort, inte det bästa men det funkar och jag ville prova hur det var att spela in.

Ljudkortet jag har är ett USB kort (Line6 UX-1).

Nu kommer problemet:

ibland när jag slår igång datorn och öppnar Cubase och ska lyssna på ett projekt eller börja spela in så typ sprängs mina högtalare med ett fruktansvärt gnissel/sprak whatever men det är ett väldigt jobbigt ljud för örat. Detta ljud kommer oftast när jag öppnat ett projekt och jag hinner inte ens trycka på PLAY

så kommer det. Om det sprackar och jag tycker på PLAY blir det äckliga ljudet enormt mycket värre...

ibland när jag öppnar ett projekt fungerar det bra en stund men sedan om jag ska byta till ett annat projekt så kan det där jobbiga ljudet komma.

Idag var min kompis hit och vi prova plugga i en mick i mitt ljudkort (jag hade sekunden före spelat upp ett projekt i Cubase utan ljudproblem så jag tänkte för mig själv: det funkar nog)

Men NEEEJ, vad händer? jo det börjar spracka så vi båda halv får tinnitus... väldigt pinsamt men framför allt frustrerande.

Det enda sättet att lösa detta för stunden är att starta om datorn har jag kommit på, ibland måste jag starta om den flera gånger tills det låter bra, (jag tror mitt rekord är 4 omstartingar)

Jag köpte en extern hårddisk där jag förvarar mycket grejer att datorn inte belastas så mycket och sedan var jag in i MSCONFIG och ändra lite att jag fick mindre processer datorn måste jobba med. Men ändå är problemet kvar.

Går detta att lösa??!?! jag vet att USB kanske är skrattretande för vissa men när det fungerar så tycker jag ljudet är väldigt bra och inspelningar blir fina och kortet passar bra till mig.

Nu har ni hört min historia om ni orkat läsa så här långt och det tackar jag för.

fastän du/ni kanske inte har något direkt svar så skriv gärna ner erfarenheter/tips/trix/teorier/vad ni åt till middag!

Här är en bild på kortet mitt: http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/TonePort+UX1-1.JPG

Nu får ni börja kommentera för!

// Emil

Redigerat av Emil16473
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har usb på 16, 17, 18 och 19. Dessutom är det enhanced usb på 17 och 19. På irq 16 delas usb med nätverkskortet bl.a. Har du möjlighet att stänga av det nätverkskortet genom att inaktivera det, eller har du ditt Internet på det nätverkskortet, dvs. vilken typ av Internet har du - har du internet via fast kabel in i datorn eller trådlöst internet ellermobilt internet (pyttelitet usb-modem som sticks in i laptopen)?

På irq-kanal 18 är det etter värre, där finner vi grafikkortet. Där ska du inte ha ljudkortet.

PLAN:

Det du kan prova är att inaktivera nätverkskortet Marvell Yukon på irq-kanal 16 OM du inte behöver det.

Sedan kan du prova att ansluta ditt Line6-usb-ljudkort till en annan usb-port helt enkelt!! Skifta alltså.

Din irq-tabell ser mycket bättre ut än min. Jag vet inte hur man sparar en bild av irq-tabellen, det funkade inte här. Högerklicka och vadå?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

Irq 16 är mitt nätverkskort jo och om jag avinstalerar det får jag inget internet. Jag får internet genom en nätverkskabel som går direkt från en router till min dator-nätverkskort.

Jag har 4 olika USB utag i min dator och har provat plugga ljudkortet i alla 4 men det brusar fortfarande.

För att ta en bild på din IRQ lista så ska du leta efter knappen "print screen" på ditt tangentbord. Sedan ska du öppna paint och trycka CTL+V så borda det komma fram en bild, sedan ska du spara i .gif format att det bara blir några 100 kb stor...

mitt nätverkskort ligger på samma IRQ som ljudkortets drivritiner men det är ju inte det ljudkortet jag använder utan ett externt USB kort!

har du msn? det kanske är lättare att kommunucera då!

//Emil

Redigerat av Emil16473
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kolla länken till Line6 så du inte har något av de chipset som nämns?

"Chipset Error Explanation: If the computer fails to meet standard USB requirements, a possible result the soundcard creates a "white noise burst" at the analog audio outputs. This is caused by a flaw in some USB chipsets that were manufactured by Intel using the ICH6 architecture. The chipsets we have verified as having this problem are the 915G, 915P and 925X chipsets, although others may be affected as well. Intel publishes on their web site an Errata that provides a more detailed explanation. Please note that computers that create this problem produce problems with all USB 1.1 audio interfaces, not just those manufactured by Line 6."

http://line6.com/support/entry!default...SearchPage=true

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kolla länken till Line6 så du inte har något av de chipset som nämns?

"Chipset Error Explanation: If the computer fails to meet standard USB requirements, a possible result the soundcard creates a "white noise burst" at the analog audio outputs. This is caused by a flaw in some USB chipsets that were manufactured by Intel using the ICH6 architecture. The chipsets we have verified as having this problem are the 915G, 915P and 925X chipsets, although others may be affected as well. Intel publishes on their web site an Errata that provides a more detailed explanation. Please note that computers that create this problem produce problems with all USB 1.1 audio interfaces, not just those manufactured by Line 6."

http://line6.com/support/entry!default...SearchPage=true

Det e lugnt Gilbert, jag har 780G så det är lugnt på den fronten

Tack förresten för den där länken, det fanns en massa annat bra där också och andra bra länkar!

Jag har provat det mesta och datorn känns bättre att jobba med men dock kvarstår problemet med bruset från det externa USB kortet, suck

Kriget fortsätter, over and out

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurigt...

du har redan skiftat runt ljudkortet säger du.

Undrar om det inte är en konflikt med det inbyggda ljudkortet ändå på nåt sätt. Kan du avinstallera det och har du kvar drivrutinerna för det inbyggda ljudkortet alternativt vet du hur du ska kunna skaffa dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börja fundera på en annan sak:

Kanske jag skulle prova avinstalera grafikkortet och se om det sprakar då eller inte?

Eller så bara uppdaterar jag drivarna till grafikkortet (tror det finns nyare)

Eller så avinstalerar jag det inbyggda ljudkortet i laptopen (Är det bara att avinstalera drivarna som man lätt hittar i enhetshanteraren, om man avinstalerar dom är ljudkortet frånkopplat då?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börja fundera på en annan sak:

Kanske jag skulle prova avinstalera grafikkortet och se om det sprakar då eller inte?

Eller så bara uppdaterar jag drivarna till grafikkortet (tror det finns nyare)

Eller så avinstalerar jag det inbyggda ljudkortet i laptopen (Är det bara att avinstalera drivarna som man lätt hittar i enhetshanteraren, om man avinstalerar dom är ljudkortet frånkopplat då?)

du behöver nog inte avistallera det

testa att inaktivera

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag provat att faktiskt avinstallera det interna ljudkortet och helt satt på att allt ljud ska komma via det extrena USB kortet.

Det börja bra, jag lade igång en låt i mediaplayer och det lät bra, sedan ropa tjejen åt mig så jag stängde av mediaplayer snabbt.. sedan la jag igång det igen 4 sekunder efter det och då började det spracka igen.

Jag skulle vara intresserad av att experimentera det där med IRQ men vet inte riktigt hur jag skulle gå tillväga med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ladda ner det där programmet och jag har bara gröna grejer så programmet säger att allt ska fungera.

Däremot så sprackar det för fullt fast det är endast grönt och programmet säger att allt ska fungera, knäppt.

Mera förslag vad jag ska göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...