Jump to content
Annons

Dålig feedback


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

fortsättning på diskussionen i tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...t=0entry56252

USCH! sicket sabotage!  🙂

Jag är nog för gammal för sånt här techno dunka dunka....

...och där kunde du ju ha slutat skriva isåfall?

Ska jag lyssna på dina atmosfäriska vuxenlåtar och ge dig feedback som:

"Tja, nu vet ju jag inte så mycket om filmmusik-utan-film-branschen, men detta låter lite Lars Roos-på-valium..." -va?!

Fattar bara inte varför alla abf-gubbar på forumet känner sig tvingade att tycka till om musik man inte begriper.

Jojje: Spontant låter det bra, ska lyssna mer senare.

Iofs har du nog rätt i att jag inte skall skriva om musik jag inte begriper.

För mig funkar bara sån här musik att dansa till på ett disco. När man sen lägger en fin om än lite uttjatad låt till ett technotrumkomp, som enligt min mening inte verkar passa till låten, tycker jag att det är sabotage.

Jag har för övrigt hört betydligt bättre än det här på detta forumet.

Fattar inte varför somliga skall vara såna messer-smittrar 🙁

Om du absolut vill ge sån feedback, så är det jag som lagt upp den hemskt midikvantiserade ryska skolorkesterlåten 😕

MVH

Håkan

Du begriper inte "techno", men vill ändå vara med och tycka?

Det tycker jag är värdelöst och för min del får du hellre vara tyst.

Själv skriver jag aldrig i metaltrådarna eftersom jag tycker metal är uselt och skulle ge alla metallåtar sämsta betyget.

Fattar du?

Kan inte folk spara sina åsikter till demogallup:ar som handlar om musik dom faktiskt begriper - det skulle höja nivån på feedbacken avsevärt.

...och det är ju du som är besserwissern här, som går in och kritiserar en låt med omdömen som tycks gälla en hel genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Även om man inte är särskilt förtjust i en genre betyder det inte att man inte kan höra om låten är bra eller dålig. Att man sen inte är hemma på vad som skall och inte skall höra hemma i låten är av mindre betydelse. Man kan väl tycka att det kan vara betydligt intressantare med en lead i låten utan att vara expert på genren?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Även om man inte är särskilt förtjust i en genre betyder det inte att man inte kan höra om låten är bra eller dålig.

Nej.

Men om man recenserar en houselåt med omdömen som att "bastrumman är tjatig" (har hänt här på forumet) och därför ger underbetyg så är man ute och cyklar. Som att tycka distade gitarrer är dåligt, och sänka en metallåt.

Att, som Jojje, ta en känd låt och använda bitar av den för att skapa en ny är vedertaget inom dansmusiken (det var ju detta som gnället handlade om här).

Har man problem med det får man kanske lyssna på annan musik.

Att man sen inte är hemma på vad som skall och inte skall höra hemma i låten är av mindre betydelse.

Nej.

Att gnälla på att kompressorn pumpar i en böghousedänga (har också hänt) är idiotiskt. Liksom det är fånigt att ständigt fråga efter melodislingor och sång i danslåtar.

Ska jag börja be dig om phetare beats på dina syntstråksymfonier kanske?

Eller tipsa Maxmaxmax om att det vore coolt med lite vocoder i hans Syd Barrett-pastischer?

Kanske Hacke borde få höra att det är bättre att sjunga på rikssvenska?

Allt jag önskar är att ni som saknar självkritik sätter er på fingrarna ibland och ger fan i att skriva om saker ni inte begriper.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
tur att inte alla tycker som du och jag hoppas folk fortsätter skriva vad de tycker, även om de är rädda att bli påhoppade av Lasse Holm.

Förstår du inte svenska?

Jag vill inte att folk ska sluta skriva vad dom tycker,

men begränsa sig till genrer man begriper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Lasse Holm.

Det är bara en bild.

Det är en annan snubbe som skriver. Tror jag.

Jag tror inte att Lasse Holm hade använt stavningen "phetare".

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Holm.

Det är bara en bild.

Det är en annan snubbe som skriver. Tror jag.

Jag tror inte att Lasse Holm hade använt stavningen "phetare".

😛🙂

Stannar upp ibland här på forumet och tänker:

"Nu är Lasse Holm igång och skäller igen.... Eller är det inte Lasse Holm???"

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller för övrigt med er litegrann allihop... 🙂😛

Tycker att det är bra att även folk som inte vanligtvis lyssnar på genren kommenterar låten man lägger upp.

MEN samtidigt bör man väl tänka efter lite när man skriver... Jag är nog inne på andras områden och klampar lite då och då, men försöker ändå hålla mig ifrån att kommentera sånt som inte är relevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)
begränsa sig till genrer man begriper.

Om man nu endast vill ha expertsvar kring sin musik så kanske man kan be om det. Man kan ju då i sin demogallup/inlägg speciellt be om detta. "OBS! ENDAST SERIÖSA SVAR" 😛

Inser att vissa åsikter, som den om bastrummans tjatighet, är ganska trist att höra men det är nog det fria forumets baksida...Annars kan det lätt börja lukta elitism...vilket ju inte är det som lett till musikens utveckling det senaste århundradet...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
begränsa sig till genrer man begriper.

Om man nu endast vill ha expertsvar kring sin musik så kanske man kan be om det.

Ja det kan man ju.

Det jag efterlyste har dock inte ett smack med elitism eller expertåsikter att göra.

Tvärtom bad jag folk sansa sig och inte skriva massa skit - för att få ut mer av demogalluparna.

Men vill ni ha värdelös, irrelevant feedback så visst. No problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Nattvaktaren har helt rätt i det han säger, om ni lyssnar lite och inte hugger på en gång. När jag var newbie på forumet var jag själv ofta inne och tyckte om trance-låtar bara för att visa min goda vilja även om jag är helt KASS på genren. Försöker låta bli nuförtiden om jag inte har nåt att säga.

Har märkt att jag inte tillför så mycket konstruktivt genom att bara klappa händerna som en fåne eller försöka mig på synpunkter där jag egentligen ingenting begriper. För det är väl egentligen därför man lägger upp låtar på demoforumet - för att få saklig konstruktiv kritik? Visst blir man småknäckt en stund när man suttit en vecka med en låt och sen blir totalsågad, men vad är alternativet - vill man ha glada tillrop kan man gå spela låten för morsan - men det utvecklar en ju knappast.

Så, jag håller helt med Nattis och stödjer hans kampanj på demosidan just nu (MEN låt den inte gå för långt Nattvaktarn! Point is taken!) och hoppas inte folk avskräcks från att skriva vettiga kommentarer. Även lekmäns kommentarer kan vara jäkligt bra om det finns en tanke bakom...

PS: Nattv. kommenterar ALDRIG mina låtar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan inte en hardcore dansbandsälskare sitta och kommentera en metallåt och klaga på att det är för hårt. Men ibland kan det vara bra att lyssna på hatare av genrén för att få lite nya ideér. Om t ex folk klagar på att bastrumman är för tjatig i houselåtar så kanske man skulle prova att göra en houselåt utan tjatig bastrumma. Det är ju så genrérs utvecklas och bli bättre. Allt som ickeförståsigpåare har att säga är inte skräp. Dock inte sagt att det måste ältas om det i varenda demopostning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man bara kunna "förstå sig på" en viss stil av musik? Blire inte tråkigt när ni tar det ni håller på med lite som matlagning? "Skiter i det du säger för du gillar inte pasta, jag vill veta om jag hade i rätt mängd salt i pasta-vattnet! Och om 8minuter var rätt koktid!" Musik är ofta konst och då kan väl vem som helst berätta något den känner när den lyssnar på musiken?

Reagerar ganska ofta på hur musik för många blir en rutin. Många gånger folk skriver "Men det saknas ett gitarrsolo efter näst sista refrängen" eller "lägg på stråkar också!". Vadå "lägg på stråkar"? Lite mer kardemumma i bullarna!

Och så förstår jag inte att folk verkligen sätter sig ner och tänker; "Nu ska jag göra en trance-låt. Jag börjar med 4/4 basen och sen ska det läggas feta virus slingor!!". Varför?

Man borde visst kunna säga vad man får ut av vilket musikstycke som helst. Man får ju försöka se igenom ytan på musiken (om det t.ex. gäller skrikig metal) och lyssna på vad som finns där under. Å andra sidan så verkar inte folk i allmänhet klara av att lyssna på musik oavsett genre. Så det kanske inte funkar i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man bara kunna "förstå sig på" en viss stil av musik? Blire inte tråkigt när ni tar det ni håller på med lite som matlagning? "Skiter i det du säger för du gillar inte pasta, jag vill veta om jag hade i rätt mängd salt i pasta-vattnet! Och om 8minuter var rätt koktid!" Musik är ofta konst och då kan väl vem som helst berätta något den känner när den lyssnar på musiken?

Reagerar ganska ofta på hur musik för många blir en rutin. Många gånger folk skriver "Men det saknas ett gitarrsolo efter näst sista refrängen" eller "lägg på stråkar också!". Vadå "lägg på stråkar"? Lite mer kardemumma i bullarna!

Och så förstår jag inte att folk verkligen sätter sig ner och tänker; "Nu ska jag göra en trance-låt. Jag börjar med 4/4 basen och sen ska det läggas feta virus slingor!!". Varför?

Man borde visst kunna säga vad man får ut av vilket musikstycke som helst. Man får ju försöka se igenom ytan på musiken (om det t.ex. gäller skrikig metal) och lyssna på vad som finns där under. Å andra sidan så verkar inte folk i allmänhet klara av att lyssna på musik oavsett genre. Så det kanske inte funkar i praktiken.

Du har ju så rätt unbornichen, men vad den här diskussionen började med var snarare när nån tycker att pastan inte var så god för att den smakade spaghetti och att det kanske skulle vara godare om den smakade sega råttor eller punsch. Detta med argumentet att dom tycker pasta generellt är fantastiskt trist mat som dom aldrig äter....

Men visst kan man ju se det som konstruktiv kritik och utveckla makaroner med vaniljsmak som en schysst cross-over...vem vet.... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju så rätt unbornichen, men vad den här diskussionen började med var snarare när nån tycker att pastan inte var så god för att den smakade spaghetti och att det kanske skulle vara godare om den smakade sega råttor eller punsch. Detta med argumentet att dom tycker pasta generellt är fantastiskt trist mat som dom aldrig äter....

Men visst kan man ju se det som konstruktiv kritik och utveckla makaroner med vaniljsmak som en schysst cross-over...vem vet.... 😏

Jo precis, problemet är att folk bestämt sig för att hata en hel genre och därför inte lyckas klämma ur sig nån konstruktiv kritik. Det är lite tråkigt.

tilllägg: Så är det ju också därför genrer finns. Så folk kan gruppera och sålla bort saker. När det gäller musik som strängt låter som en viss genre och inte har mer att tillföra så kanske man ska hålla sig borta om man är helt säker på att man inte gillar den genren.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller fullständigt med...men nu är vi inne lite på ett annat ämne.

Blev så jäkla förbannad när två "fame-factory"-töntar ( nån finne och nån kille med page 😏 ) satt under ett inslag på lilla melodifestivalen ( ja, jag erkänner. Jag såg den. ) och berättade för barnen hur man skulle skriva en låt.

Vers

Brygga

Refräng

Vers 2

Brygga

Refräng

Stick

Refräng med tonhöjning

Snacka om att hjärntvätta dem små liven redan från början. Varför har folk så taskig fantasi så att alla måste göra på samma sätt? För bövelen...nu blev jag alldeles upphetsad...Bäst jag lugnar ner mig lite 😳

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kände mig lite träffad, för jag brukar nog kommentera det mesta, även sånt som jag kanske inte egentligen fattar mig på. (och ibland har jag nog tyckt att bastrummor pumpar för mycket). Att döma ut en hel genre eller säga att "techno är skit, men jag lyssnade ändå" förefaller lite meningslöst.

Jag gillar att lyssna på det mesta. och tycker det är kul att kommentera. Men jag vinnlägger (stavning?!) mig om att verkligen försöka lyssna, inte skumma igenom låtar utan försöka höra dem några gånger och förhoppningsvis komma med något konstruktivt.

Jag respekterar båda ståndpunkter men jag kan tro att man ibland har olika ambitionsnivåer, liksom man har olika "produktionsnivåer".

Vissa demos låter mer proffsigt. En del på forumet kan mer, har mer erfarenhet och följaktligen blir det inte amatörtyckandet lika konstruktiv kritik för dem.

För mig personligen är jag glad om någon orkar lyssna på mina låtar och säga någonting. Sen får man ta till sig det som känns konstruktivt. En del gånger är det kul att höra att någon tycker att det låter skitbra (eller skitdåligt)

Om man bara fick svar som handlade om att skära under 14mhz typ,( 😉 ) så vore det lite trist. samtidigt värderar man ju en del åsikter utifrån kunnande och tar till sig dessa råd också.

Mixen av semiproffs och amatörer gör ju att det blir en viss charm så att säga. 🙂

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man bara kunna "förstå sig på" en viss stil av musik? Blire inte tråkigt när ni tar det ni håller på med lite som matlagning? "Skiter i det du säger för du gillar inte pasta, jag vill veta om jag hade i rätt mängd salt i pasta-vattnet! Och om 8minuter var rätt koktid!" Musik är ofta konst och då kan väl vem som helst berätta något den känner när den lyssnar på musiken?

Reagerar ganska ofta på hur musik för många blir en rutin. Många gånger folk skriver "Men det saknas ett gitarrsolo efter näst sista refrängen" eller "lägg på stråkar också!". Vadå "lägg på stråkar"? Lite mer kardemumma i bullarna!

Och så förstår jag inte att folk verkligen sätter sig ner och tänker; "Nu ska jag göra en trance-låt. Jag börjar med 4/4 basen och sen ska det läggas feta virus slingor!!". Varför?

Man borde visst kunna säga vad man får ut av vilket musikstycke som helst. Man får ju försöka se igenom ytan på musiken (om det t.ex. gäller skrikig metal) och lyssna på vad som finns där under. Å andra sidan så verkar inte folk i allmänhet klara av att lyssna på musik oavsett genre. Så det kanske inte funkar i praktiken.

Du har ju så rätt unbornichen, men vad den här diskussionen började med var snarare när nån tycker att pastan inte var så god för att den smakade spaghetti och att det kanske skulle vara godare om den smakade sega råttor eller punsch. Detta med argumentet att dom tycker pasta generellt är fantastiskt trist mat som dom aldrig äter....

Men visst kan man ju se det som konstruktiv kritik och utveckla makaroner med vaniljsmak som en schysst cross-over...vem vet.... 😉

Word!!

...jag kan helt klart tänka mig makaroner med vaniljsmak.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle man bara kunna "förstå sig på" en viss stil av musik? Blire inte tråkigt när ni tar det ni håller på med lite som matlagning? "Skiter i det du säger för du gillar inte pasta, jag vill veta om jag hade i rätt mängd salt i pasta-vattnet! Och om 8minuter var rätt koktid!" Musik är ofta konst och då kan väl vem som helst berätta något den känner när den lyssnar på musiken?

Reagerar ganska ofta på hur musik för många blir en rutin. Många gånger folk skriver "Men det saknas ett gitarrsolo efter näst sista refrängen" eller "lägg på stråkar också!". Vadå "lägg på stråkar"? Lite mer kardemumma i bullarna!

Och så förstår jag inte att folk verkligen sätter sig ner och tänker; "Nu ska jag göra en trance-låt. Jag börjar med 4/4 basen och sen ska det läggas feta virus slingor!!". Varför?

Man borde visst kunna säga vad man får ut av vilket musikstycke som helst. Man får ju försöka se igenom ytan på musiken (om det t.ex. gäller skrikig metal) och lyssna på vad som finns där under. Å andra sidan så verkar inte folk i allmänhet klara av att lyssna på musik oavsett genre. Så det kanske inte funkar i praktiken.

Du har ju så rätt unbornichen, men vad den här diskussionen började med var snarare när nån tycker att pastan inte var så god för att den smakade spaghetti och att det kanske skulle vara godare om den smakade sega råttor eller punsch. Detta med argumentet att dom tycker pasta generellt är fantastiskt trist mat som dom aldrig äter....

Men visst kan man ju se det som konstruktiv kritik och utveckla makaroner med vaniljsmak som en schysst cross-over...vem vet.... 🙂

Word!!

...jag kan helt klart tänka mig makaroner med vaniljsmak.

😎

Är det inte dags för dig att sluta fokusera så mycket på mat? Och hur blir det med muffinsarna? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fortsättning på diskussionen i tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...t=0entry56252

USCH! sicket sabotage!  🙂

Jag är nog för gammal för sånt här techno dunka dunka....

...och där kunde du ju ha slutat skriva isåfall?

Ska jag lyssna på dina atmosfäriska vuxenlåtar och ge dig feedback som:

"Tja, nu vet ju jag inte så mycket om filmmusik-utan-film-branschen, men detta låter lite Lars Roos-på-valium..." -va?!

Fattar bara inte varför alla abf-gubbar på forumet känner sig tvingade att tycka till om musik man inte begriper.

Jojje: Spontant låter det bra, ska lyssna mer senare.

Iofs har du nog rätt i att jag inte skall skriva om musik jag inte begriper.

För mig funkar bara sån här musik att dansa till på ett disco. När man sen lägger en fin om än lite uttjatad låt till ett technotrumkomp, som enligt min mening inte verkar passa till låten, tycker jag att det är sabotage.

Jag har för övrigt hört betydligt bättre än det här på detta forumet.

Fattar inte varför somliga skall vara såna messer-smittrar 😄

Om du absolut vill ge sån feedback, så är det jag som lagt upp den hemskt midikvantiserade ryska skolorkesterlåten 😳

MVH

Håkan

Du begriper inte "techno", men vill ändå vara med och tycka?

Det tycker jag är värdelöst och för min del får du hellre vara tyst.

Själv skriver jag aldrig i metaltrådarna eftersom jag tycker metal är uselt och skulle ge alla metallåtar sämsta betyget.

Fattar du?

Kan inte folk spara sina åsikter till demogallup:ar som handlar om musik dom faktiskt begriper - det skulle höja nivån på feedbacken avsevärt.

...och det är ju du som är besserwissern här, som går in och kritiserar en låt med omdömen som tycks gälla en hel genre.

Hej och hå!

Så det kan bli 😄

Jag har medvetet undvikit den här tråden för att:

1. Jag gillar inte u-båtar. 🙂

2. Jag hittar inte mina sjunkbomber, och får inte igång sonarn. 🙂

Men för att besvara kritiken.

Jag blev lite besviken för att en av mina favvisar blivit "misshandlad" i house-remix, och var lite obetänksam och skrev ett inlägg baserat på detta.

Som sådant håller jag delvis med Nattis att ett sådant inlägg inte hör hemma som feedback eftersom det inte ger just någon feedback. Jag har bett Jojje om ursäkt för detta, som jag antar/hoppas är godtagen.

Jag medger att jag inte är någon house/techno etc. diggare och kan som synes inte skilja genreerna åt 🙂 Det innebär ju inte att jag inte kan sitta och lyssna på demospelningarna i denna genre, eller tycka till om dem om jag öht har nått konstruktivt att tillföra. Men tills dess ska jag ta Nattis råd i beaktning och hålla käften 🙂

MVH

Håkan

PS. För att knyta an till pasta-tråden 🙂

Pasta som pasta, men är det äcklig sås till måste jag få säga ifrån, dessutom kanske jag föredrar att äta pastarätter i lagom mängd och lite varierad kost, inte bara pasta 🙂

DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om folk tar sig tiden att ladda hem demon, lyssna och sen ger sina synpunkter kan väl bara vara positivt?

Eller är det någon som tycker att de fått för MYCKET svar i sina gallupisar??????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj, jag blir hungrig! 😉

Men jag håller på att man får äta vilken pasta man vill, och gärna ge kocken beröm, men om man satt i sig en hel tallrik köttfärssås fastän man hatar köttfärssås, vilket man aldrig äter, och sen klagar på att det var för mycket oregano tycker jag att man inte behöver kasta ur sig det. Om man däremot hatar köttfärssåsen, men tycker att det var en spännande kryddning så borde man ju definitivt säga det. Nu känner jag att jag kanske har villat bort mig själv och ber om ursäkt.

Edit: För övrigt äter jag inte köttfärssås av etiska skäl... 😄

Redigerat av Debree
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag håller på att man får äta vilken pasta man vill, och gärna ge kocken beröm, men om man satt i sig en hel tallrik köttfärssås fastän man hatar köttfärssås, vilket man aldrig äter, och sen klagar på att det var för mycket oregano tycker jag att man inte behöver kasta ur sig det. Om man däremot hatar köttfärssåsen, men tycker att det var en spännande kryddning så borde man ju definitivt säga det.

Word... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Ingen som kan klämma fram ett ännu mer krystat inlägg på pasta-temat...?

Kom igen nu, vi vill ju inte fylla upp internet med massa viktiga saker.

edit: glöm det.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...