Jump to content
Annons

Angående vad vi pratar om numera


Björn Olsberg

Recommended Posts

Hej glada forumister! Jag skulle vilja göra en liten uppföljning av hur det har gått så här långt med forumet sedan vi började om från början. Och vad som har hänt.

* Antalet inlägg per dag är i runda slängar hälften av vad de var innan i våras. En del av förklaringen ligger i att det har varit sommar och inläggsstatistiken brukar dippa under sommaren. Men det är inte hela förklaringen.

* Några mycket frekventa postare/medlemmar har valt att inte komma tillbaka, och de stod för en stor del av forumets inlägg tidigare.

* Det har skett en mycket stor förändring i vad vi diskuterar på forumet sedan relanseringen! Exempelvis har avdelningen Utanför ämnet (Off topic) har rasat i popularitet från topp 5 till botten 5. Det är personligen något jag är glad över, eftersom det är musik och musikskapande vi ska diskutera på Studio forum :rolleyes: Avdelningen Inspelning har klättrat rejält och topp 5-avdelningarna är nu (sedan relanseringen):

  1. Allmänt
  2. Inspelning
  3. Cubase
  4. Datorer/tillbehör
  5. Elektroniskt/dans

* Antalet nyregistreringar ligger, sommaren till trots, helt i paritet med hur många som registrerade sig per dag innan våren. Se till att hantera dem varsamt och välkomnande 🙂 Den stämning som råder nu - och fokus i våra diskussioner - är som vi ser det ett mycket bra steg framåt i forumets kvalitet.

Trevlig helg, alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag tycker att det känns som en bra utveckling. det postades mycket skit innan, och ot användes av vissa som en chatt. att jag fortfarande är kvar gör förståss saken än bättre (men det glömde du att skriva).

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att det känns som en bra utveckling. det postades mycket skit innan, och ot användes av vissa som en chatt. att jag fortfarande är kvar gör förståss saken än bättre (men det glömde du att skriva).
Tur vi har dig. :rolleyes:

EDIT: Kul hur det har artat sig. Bara hålla tummarna för att antalet inlägg ökar (samtidigt som kvaliteten inte sänks).

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Forumet är ju vad VI - alla medlemmar - gör det till. 🙂

Vill man ha det på sandlådenivå, så hamnar det där - men vill man ha mer konstruktiva diskussioner, så blir det så.

Jag har också en känsla av att det har känts lite mer seriöst efter nystarten. Folk har kanske hunnit tänka efter lite under mellantiden och kommit på att forumet faktiskt blir trevligare utan en massa skitsnack och påhopp... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att

Antalet inlägg per dag är i runda slängar hälften av vad de var innan i våras.
beror på att
avdelningen Utanför ämnet (Off topic) har rasat i popularitet från topp 5 till botten 5.
som i sin tur beror på att
Några mycket frekventa postare/medlemmar har valt att inte komma tillbaka, och de stod för en stor del av forumets inlägg tidigare.
?
Link to comment
Dela på andra sajter

I Utanför forumet-delen är det ju längsta som generar mest poster och ja, det är inte särskilt livat där just nu men det är mest för att det är sommar.

Förra sommaren under exakt samma period låg Utanför ämnet på 7:e plats av 43, så det är faktiskt inte riktigt sant. Något mer har hänt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte ta bort Off Topic avdelningen så att man bara diskuterar musik och musikskapande? Då blir det ännu mer seriöst. Och då blir forumet också effektivare med tips och hjälp. Folk koncentrerar sig då på att hjälpa varandra istället för att skriva om saker som inte har med musik att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har diskuterats en del, och det finns poäng med att ha en sådan avdelning där medlemmar "kan prata av sig" och lära känna varandra bättre. Men jag har tidigare varit inne på samma linje, det vill säga att ta bort avdelningen helt.

Några närbesläktade trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=597

https://www.studio.se/index.php?showtopic=672

https://www.studio.se/index.php?showtopic=31683

Som jag utlyste någon gång sent i vintras ( 🙂 ) så är jag öppen för att dirigera om Utanför ämnet till något externt forum, om någon vill ta sig an det och vi ser att det finns garanti för kontinuitet. Gissar dock samtidigt att vi måste prata igenom det ordentligt innan en sådan förändring genomförs, då många skulle tycka det var synd om till exempel "Längsta tråden / Chattavdelningen" försvann.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett externt forum låter bökigt. Vad är problemet med Utanför ämnet? Det är ju inte direkt så att man antingen är där eller i de andra delarna av forumet utan man (läs: jag) kollar vad som skrivits i längsta sedan sist och sedan kollar man i resten av forumet. Svårare än så är det inte. Det är inte så livat där att man bara kan vara där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte varit någon flitig OT:are här, så tycker jag ändå att det är lite tråkigt att Off Topic-avdelningen gömts undan så väl nu.

Eftersom jag i stort sett alltid kollar in forumet via "Visa nya inlägg"-länken ser jag aldrig OT-trådarna över huvud taget. Skulle man inte åtminstone kunna fixa till en extra "visa inlägg"-länk där även OT är med? Som det är nu så finns ju även "Visa aktiva ämnen" som i princip gör samma grej som "Visa nya inlägg"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte varit någon flitig OT:are här, så tycker jag ändå att det är lite tråkigt att Off Topic-avdelningen gömts undan så väl nu.

Eftersom jag i stort sett alltid kollar in forumet via "Visa nya inlägg"-länken ser jag aldrig OT-trådarna över huvud taget. Skulle man inte åtminstone kunna fixa till en extra "visa inlägg"-länk där även OT är med? Som det är nu så finns ju även "Visa aktiva ämnen" som i princip gör samma grej som "Visa nya inlägg"...

Jag har hela tiden tyckt att det är en inställning man borde kunna göra i sin kontrollpanel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det fungerar perfekt med hur OT ligger nu. Om den försvann helt skulle jag förmodligen inte besöka forumet alls längre. OT funkar som dragplåstret och sen när man ändå är här så kollar man vad som har skrivits i de andra forumen och svarar lite där. Att lägga OT nån annan stans än bland de andra skulle också ge samma effekt som att ta bort det helt, man skulle skriva mindre i de andra forumen också, om ens alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Utanför forumet-delen är det ju längsta som generar mest poster och ja, det är inte särskilt livat där just nu men det är mest för att det är sommar.

Förra sommaren under exakt samma period låg Utanför ämnet på 7:e plats av 43, så det är faktiskt inte riktigt sant. Något mer har hänt .

Detta något:

Eftersom jag i stort sett alltid kollar in forumet via "Visa nya inlägg"-länken ser jag aldrig OT-trådarna över huvud taget.

Såklart.

Så det har inte på något magiskt sätt minskat i popularitet, utan det beror ju på strukturförändringen som ni gjort. Tycker att avdelningen kan vara kvar, den gör ingen skada. Det är bara bra med ett ställe där man kan vara oseriös utan att behöva skämmas.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Utanför forumet-delen är det ju längsta som generar mest poster och ja, det är inte särskilt livat där just nu men det är mest för att det är sommar.

Förra sommaren under exakt samma period låg Utanför ämnet på 7:e plats av 43, så det är faktiskt inte riktigt sant. Något mer har hänt .

Detta något:

Eftersom jag i stort sett alltid kollar in forumet via "Visa nya inlägg"-länken ser jag aldrig OT-trådarna över huvud taget.

Såklart.

Så det har inte på något magiskt sätt minskat i popularitet, utan det beror ju på strukturförändringen som ni gjort. Tycker att avdelningen kan vara kvar, den gör ingen skada. Det är bara bra med ett ställe där man kan vara oseriös utan att behöva skämmas.

Det kanske var ännu längre sedan - men avdelningen flyttades ju också från under Allmänt(?) till allra längst ner.
Link to comment
Dela på andra sajter

Sant sant, vi har prioriterat ner Utanför ämnet i omgångar, just för att det framkom mycket kritik mot att trådarna därifrån alltid "tog plats" från de musikrelaterade i listorna.

Personligen tycker ajg att det är rätt att prioritera ner Utanför ämnet, och det finns kvar för alla som vill gå dit och prata annat än musik. Är önskemål om andra lösningar mycket stora, så tittar jag självfallet på det inom ramen för vad som är möjligt.

Någon inställning i sin kontrollpanel för att aktivera/inaktivera enskilda avdelningar och därmed visningar på forumet är tyvärr inte aktuell. Det finns inget sådant stöd inbyggt, gissningsvis beroende på hur forumet sköter cachningen av allt material - det skulle bli ordentligt stora temp-cachar att generera.

Link to comment
Dela på andra sajter

OT skall väl aldrig riktigt ligga i fokus på ett forum som detta...men det lockar en del folk som förvisso kanske mest tjattar där, men även bidrar till forumet i övrigt. därav funderar jag lite varför man är avog till det...

Som det är nu är det väl bra?

Tror vi kommer se många av våra fellow forumjunkies komma tillbaka och tokposta i höst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tbuce och Emulator: Jag håller med er till stor del och jag önskade att det fungerade just som en avdelning utanför ämnet. Men, vad som delvis har hänt är att det har utvecklats en kultur om att posta massa inlägg om absolut ingenting - exempelvis bara en smiley (vilket är helt ok där!). Vad som är tråkigt är om man tar med sig det beteendet till de övriga avdelningarna som är mer strukturerade och där det finns ett större krav på att vara konkret och konstruktiv.

Detta skriver jag utan att syfta på någon enskild medlem. Fortsätt gärna diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tbuce och Emulator: Jag håller med er till stor del och jag önskade att det fungerade just som en avdelning utanför ämnet. Men, vad som delvis har hänt är att det har utvecklats en kultur om att posta massa inlägg om absolut ingenting - exempelvis bara en smiley (vilket är helt ok där!). Vad som är tråkigt är om man tar med sig det beteendet till de övriga avdelningarna som är mer strukturerade och där det finns ett större krav på att vara konkret och konstruktiv.

Detta skriver jag utan att syfta på någon enskild medlem. Fortsätt gärna diskussionen.

Ah, ok, jag tänkte inte så långt. Men det är ju en balansgång som i verkliga livet faktiskt. Ibland är det helt ok att skämt på sittande möte mitt i en allvarlig diskussion, ibland funkar det inte alls. detta gäller även på forum känner jag, ibland kan en utsvävare tillföra något positivt till en seriös tråd, ibland tvärdör ämnet och folk börjar tjafsa istället.

Svårare med sunt förnuft i textform, lite knepigare att känna av allmänna stämningen lixom 😄

Nu fattar jag iallafall din poäng med OT på ett helt annat sätt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

SKall man egentligen svar på det här? Jag gör ett försök i alla fall.

Innan kraschen så var Studio-forum THE forum för allt som hade med inspelning att göra, men sedan gick det snabbt utför. (varnade rätt tidigt för vad som hände med Vendolin och jag fick tyvärr rätt. Vendolin har dock hämtat sig men det har tagit tid och är fortfarande inte nummer 1.) De med som bidrog mest och hade mest kunnande drog till annat forum och det var väl bara nybörjare som hamnade här. Efter återgången har flera kommit tillbaka, inklusive jag själv, men stämningen är inte densamma.

Om jag vill ha råd går jag till ett annat forum eftersom de mest kunniga har flyttat dit, men där är det lite tråkigt samtidigt eftersom inläggen blir för få. Vill jag se lite nya frågor, eller bara är nyfiken på om jag kan hjälpa till (eller ibland faktiskt ställa frågor), så kommer jag hit. Men här har nivån sjunkit eftersom folk har försvunnit.

Man kan fråga sig var alla har tagit vägen eftersom aktiviterna har sjunkit. Kanske har folk gjort som jag: slutat kolla efter nya inlägg var 30:e minut och börjat ägnat sig åt musiken istället. Själv är jag inte ens inne varje dag längre på något av forumen. Det som saknas från "den gamla goda tiden" är att det var full fart, inklusive påhopp och ibland riktigt låg nivå på inläggen. Det var nästan som att sitta på den lokala puben och snacka fotbollsresultat med de andra getterna. Nu är det lite mer som att posta på vilket forum som helst. OT var jag aldrig inne i överhuvudtaget utan vågorna gick rätt höga även i de andra avdelningarna.

Är det då en nackdel? Vet inte, egentligen. Själv hinner jag med fan så mycket mer av musik och annat än tidigare så jag har bara vunnit mer tid. Men min lokala pub har liksom lagts ner och man saknar gnabbet mellan grabbarna emellanåt.

Mina fem ören tankar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att varje forum bör ha en off-topic-avdelning. Sedan kan jag tycka att detta forums OT-avdelning är ovanligt aktiv. Just därför är jag nöjd med den nuvarand eplaceringen. Avdelningen ska ju inte tillhöra forumets framsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Utanför forumet-delen är det ju längsta som generar mest poster och ja, det är inte särskilt livat där just nu men det är mest för att det är sommar.

Förra sommaren under exakt samma period låg Utanför ämnet på 7:e plats av 43, så det är faktiskt inte riktigt sant. Något mer har hänt.

Ja, jag och några andra mega-spammare försvann. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker forumet är skitbra. Mycket bättre nu än innan det barkade åt skogen. OT är inget jag direkt hänger i, händer väl nångång ibland. Bra att det finns dock. Det enda jag kan komma på är att det vore bra med en smidigare demolyssning. Men det har ju diskuterats och vad jag har förstått så sker det väl förändringar där framöver? Sen så vore det lite gött med att få kunna välja 'skins'. Nu tycker jag att det är liiiiiiiite för ljust och det skulle vara coolt om man kunde få välja mellan typ 3 eller 4 olika färgsättningar/skins. Jag har datorn i mitt vardagsrum och skärmen lyser upp hela rummet. Och jag menar, folk köper ju inte direkt mindre skärmar nu för tiden?! Plus att det är ju enegrisparande hehehe 🙂

Kolla Google Black och jämför med den vanliga Google ☺️

Skulle vara gött att få invertera svart/vit här på studio! 😆

// mr kill

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...