Jump to content
Annons

Ändra tempo utan att timestretcha audiofiler?


Dingbats

Recommended Posts

Hur ändrar man tempot mitt i en låt utan att audiofilerna timestretchas i Logic Pro 7.2? Jag har sökt och letat i manualen men kan inte hitta nånting om det... Det måste väl gå? Det är väl ändå oftare man vill göra det än att samtidigt timestretcha dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte problemet det rakt motsatta, att det är krångligt med timestretch i Logic? Per default så händer ju precis det du vill ha (om jag förstod dej rätt), dvs att audiospårens längd är konstant mot tiden men ändras mot takterna.

Om det inte är Apple-loopar förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall är det inte inställt som default för mig... Det jag vill göra är alltså att jag har en låt som mitt i byter tempo från 160 till 120. Allting är redan inspelat som det ska låta, så en temposänkning från 160 till 120 som jag vill ha ska alltså bara göra att taktmarkörerna ligger rätt i förhållande till musiken. Men om jag går upp på global tracks och gör en tempoförändring från 160 till 120 så dras ljudfilerna ut så att de blir långsammare. Logic verkar tro att jag har allting inspelat i 160 och vill hjälpa mig genom att "fixa till" de inspelade filerna så att de blir 120, fast de i verkligheten redan är i 120.

Är det bara nån inställning man ska göra nånstans då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter verkligen jättekonstigt att det blir så. 😕 Jag trodde nämligen inte den funktionen fanns öht i Logic, om man inte konverterar ljuden till apple loops först. Vilket jag förmodar att du inte har gjort.

Jag vill bara övertyga mej själv om att varken du eller jag har missförstått något: Du ställer först in 160, med resultatet att delen som går i 120 inte synkar (dvs om du slår på metronomen, lägger på en trumloop eller liknande, så kommer det låta blaj). När du ritar in en temposänkning till 120 så sänker programmet alltså tempot på denna del, dvs timestretchar, dvs den blir långsammare än 120? Och metronomen ligger fortfarande lika fel mot musiken?

Får jag fråga, vad händer om du ritar in tempoförändringar under den del som synkar (160-delen)... kommer musiken då följa det nya tempot? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara övertyga mej själv om att varken du eller jag har missförstått något: Du ställer först in 160, med resultatet att delen som går i 120 inte synkar (dvs om du slår på metronomen, lägger på en trumloop eller liknande, så kommer det låta blaj). När du ritar in en temposänkning till 120 så sänker programmet alltså tempot på denna del, dvs timestretchar, dvs den blir långsammare än 120? Och metronomen ligger fortfarande lika fel mot musiken?

Ja, det stämmer.

Får jag fråga, vad händer om du ritar in tempoförändringar under den del som synkar (160-delen)... kommer musiken då följa det nya tempot?

Det verkar som att oavsett var jag ritar in en tempoförändring så påverkas bara vissa spår. Inte alla spår timestretchas. Jag använder inga Apple loops. Det är jättekonstigt! 😕 För när jag ritar in 160 > 120-förändringen nu där den ska vara så märker jag att alla spår utom trumspåret (som jag ska byta ut sen) sträcks ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

<---- Kliar sig i huvudet.

Och du är säker på att det är audiofiler och inte typ audio instruments eller midi?  😕

Jaa... 😕 Fast sju spår är ljusgråa och fyra är beiga... men alla är audiofiler. Jag har importerat projektet från Garageband.

Första gången jag gjorde en tempoändring och gången nu sist när jag provade igen efter att ha startat om Logic så kommer det upp en ruta som säger "loading audio files" och så får man vänta en stund. Oavsett om rutan kommer upp eller inte stretchas filerna.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har importerat projektet från Garageband.

Är inte dom per automatik då i Apple Loops ?.

Det du kan göra i så fall är att du bouncar dom till stereofil och drar sedan in denna

då bör den vara opåverkad av tempo.

ÅÅÅÅHHH.... finns de inget enklare sätt än att ödsla en timme på att bounca ut spår och dra in dem igen? Kan man inte bara välja nånstans att den ska göra så att alla apple loops blir vanliga ljudspår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har importerat projektet från Garageband.

Är inte dom per automatik då i Apple Loops ?.

Isåfall så är lösningen enkel: I regionparameterrutan (längst upp till vänster i arrangeringsfönstret för det mesta) kan du kryssa ur "follow tempo". 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte bara välja nånstans att den ska göra så att alla apple loops blir vanliga ljudspår?

Då kan du

1. Bounca alla filer på engång till egna Audiofiler

2. Är inte säker på om detta fungerar men

Markera alla spår och välj Convert Regions to New Audiofiles

Kanske ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har importerat projektet från Garageband.

Är inte dom per automatik då i Apple Loops ?.

Isåfall så är lösningen enkel: I regionparameterrutan (längst upp till vänster i arrangeringsfönstret för det mesta) kan du kryssa ur "follow tempo". 😠

Tack! 😕 Men det funkar fortfarande inte rätt 😕 Nu när jag ändrar tempot sträcks en del av filerna ut i själv arrangeringsfönstret men inte i verkligheten. Så det blir ändå i otakt på nåt sätt... filerna låter som de ska, men de är i otakt i förhållande till varann. Det är jättesvårt att förklara. Jag har ett trumspår, och det ändras inte. Och så har jag ett gitarrspår, och det låter också som det ska, men det börjar spela på fel plats.

Fattar du? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad har du spelat in för instrument?

Skall det gå i takt med något annat?

Har det varit i takt tidigare och du sänkt tempot efteråt?

Eller har du sänkt tempot och sedan lirat in och efter det fått problem med timestretch?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du spelat in för instrument?

Skall det gå i takt med något annat?

Har det varit i takt tidigare och du sänkt tempot efteråt?

Eller har du sänkt tempot och sedan lirat in och efter det fått problem med timestretch?

Jag har spelat in flera gitarrer, bas och sång. Sen har jag ett (1) trumspår som alla trummorna ligger på, som jag ska byta ut sen mot EZdrummer. Alla spår jag har är ljudfiler. Jag spelade in det i Garageband, där det inte går att ändra tempo mitt i en låt, utan jag fick ha ett trumspår (det jag har nu i Logic) som varierade i tempo som jag spelade in efter. Så så långt var allt bra och allt gick i takt med varann.

Men när jag sänker tempot i Logic nu där det ska vara temposänkning, så hamnar spåren i otakt. Man ser inget att spåren byter plats i arrangeringsfönstret, och taktmarkeringarna längst upp dras inte ut, bara det att ljudfilerna börjar spelas upp på fel ställe i förhållande till varann.

EDIT: Man ser inte att filerna flyttar sig, men kurvan sträcks liksom ut. Men alla ljudfiler låter rätt, bara det att de börjar fel.

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fixade det! Problemet var att de regioner som började efter temposänkningen flyttade sig. Jag la till lite tystnad i början av dem så att de började innan tempoförändringen, och då var det inget strul längre 😠

Äntligen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...