Jump to content
Annons

Hjälp mig med sidechaining i Reason


saikkonen

Recommended Posts

Kan nån beskriva grundligt hur man side-chainar i Reason 3.0. Både med hjälp av compresson och på den gamla sättet (så man gör i reason 2.5). Har sökt igenom forumet men inte hittat någon bra guide. Fick det inte att fungera när jag följde manualen heller. Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I Reason 3.0 är det faktiskt jätteenkelt, så fort man vet hur man gör.

Högerklicka på den device som du vill ska komprimeras och skapa en MClass-kompressor. Vänd på racket och plugga in det som du vill att kompressorn ska "lyssna på" i Sidechain In. Klart!

I den här exempelfilen har jag låtit en simpel pad komprimeras av en ReDrum. Eftersom att jag ändå vill kunna höra trummorna har jag splittat utgången från ReDrum med en spider audio och dragit en av utgångarna till mixern och en till Sidechain In.

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Bra jobbat av Mornel och Linus i Reason-forumet! Trevliga snabba svar, exempelfiler. Precis så som forumet ska vara.

Tummen upp tycker jag. 🙂

Åh, det var så lite så 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

OT: Bra jobbat av Mornel och Linus i Reason-forumet! Trevliga snabba svar, exempelfiler. Precis så som forumet ska vara.

Tummen upp tycker jag. 😆

Ja, nu tycker jag att vi här i Reasonforumet fortsätter i den här stilen och skapar en liten enclave som alla andra är avundsjuka på 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni inte ta det gamla sättet med när ni ändå håller på? Jag orkar faktiskt inte räkna ut hur det går till. För jag gjorde nog aldrig det tror jag. 🙁

Fast hade inte Dumb Dan en bra guide om nått sånt där i Studio för inte alltför länge sen? Eller minns jag fel nu.. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast hade inte Dumb Dan en bra guide om nått sånt där i Studio för inte alltför länge sen? Eller minns jag fel nu.. 😆

Du minns rätt. 😮 Det var sidechain med hjälp av en Scream som skapar CV till mixern som duckar.

Dessutom finns ett tredje alternativ. Skapa två enheter av den gamla COMP-01.

Koppla källans vänsterkanal till vänster in på kompressor 1 och källans högerkanal till vänster in på kompressor 2.

Sedan krämar du på en stark sidechain-trigg in i höger ingång på kompressorna.

Dra ut enbart vänsterutgångarna på kompressorerna till vänster/höger ingång på mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast hade inte Dumb Dan en bra guide om nått sånt där i Studio för inte alltför länge sen? Eller minns jag fel nu..  🙂

Du minns rätt. 😄 Det var sidechain med hjälp av en Scream som skapar CV till mixern som duckar.

Dessutom finns ett tredje alternativ. Skapa två enheter av den gamla COMP-01.

Koppla källans vänsterkanal till vänster in på kompressor 1 och källans högerkanal till vänster in på kompressor 2.

Sedan krämar du på en stark sidechain-trigg in i höger ingång på kompressorna.

Dra ut enbart vänsterutgångarna på kompressorerna till vänster/höger ingång på mixern.

Den gamla goda! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...