Jump to content
Annons

Hej Addic!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag såg reportaget i tidningen om dig o ditt gitarrande. Kan jag följa tipsen där om jag vill ha en ren dist? D.v.s. jag vill ha en dist som inte spretar åt olika håll á la Captain Beefheart på Safe as Milk-cd:n, utan mer som BTO på "Rock is my life"-låten. Antar att en ny Gibson Le Paul gör sitt till här. Tror du det är bra att stänga in förstärkaren i en garderob som en del lär göra och mika därinne för att inte störa grannarna och för att få ett dämpat utrymme?

Den rena disten jag talar om skall alltså vara "samlad" och gärna med rätt mycket botten.

Reply i natten?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det där med garderoben....... är det inte kul att få med lite rum i ljudet? Jag tycker det i alla fall. Jag tycker att det allra goaste lilla gitarrljud kan bli platt och livlöst om det inte finns med lite "rumsdaller". Det kan räcka med det man får in i närmicken eller så kan man komplettera med en mick längre bort från stärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det där med att slänga in förstärkaren i garderoben - vilket jag dock ännu aldrig provat själv - var något jag läste i Musikermagasinet för en massa år sen. Det var så en hel del hemstudiopolare gjorde då åtminstone, för att inte störa grannar. Huruvida de madrasserade garderoben invändigt och borrade hål i sockeln för miksladden kommer jag inte ihåg. Numrena ligger på vinden...

En lite annan sak jag undrat över ett bra tag, det är hur katten en del gitarrister får så attans långa toner helt enkelt. Såg t.ex. Lou Reed igår kväll. Han slog en en sträng och kunde sen hålla nere fingret på samma ställe i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen går sånt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju märkt att med lite dyrare och mer välbyggda gitarrer så är sustainet lite längre, men inte så det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Generellt sett så önskar jag mer sustain i min musik. Trött på fm syntes och samplingar och "dåliga" gitarrer och trummaskiner som dör ut efter nån ynka sekund. Vill ha längre toner, sustain och därefter snabb decay (...heter det väl?).

Önskar inte heller att lägga bautareverb på allt som lösning. Get it?!

Jag återkommer till min egentliga huvudfråga om ren dist, när jag vet vad 17 det är jag menar! 😆 Men fundera på det med långa toner så länge...

Måste nu iväg till arb för att tjäna mitt dagliga bröd, vilket är polarbröd och müslifralla. Återkommer i huvudfrågan.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

och kunde sen hålla nere fingret på samma ställe i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen går sånt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju märkt att med lite dyrare och mer välbyggda gitarrer så är sustainet lite längre, men inte så det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste är tekniken och den sitter i fingrarna. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Sustainen hänger mycket mycket på gitarren du spelar på och även på förstärkaren.

Skaffa ett par hyffsade EMG mickar till guran till att börja med(För fett ljud desutom;)). Testa sedan olika förstärkare tills du hittar en som passar dig. Och personligen så tycker jag inte att sustainpedaler sköter jobbet bra. Och som jonas sa så är även spelteknik jäkligt viktigt.

En sak du kan prova är att höjja mickarna på guran en aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

och kunde sen hålla nere fingret på samma ställe i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen går sånt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju märkt att med lite dyrare och mer välbyggda gitarrer så är sustainet lite längre, men inte så det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste är tekniken och den sitter i fingrarna. 😉

Mvh / djonas

ja, det krävs VERKLIGEN teknik för att slå ann en ton och hålla kvar fingret på bandet...

Link to comment
Dela på andra sajter

och kunde sen hålla nere fingret på samma ställe i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen går sånt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju märkt att med lite dyrare och mer välbyggda gitarrer så är sustainet lite längre, men inte så det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste är tekniken och den sitter i fingrarna. 😉

Mvh / djonas

ja, det krävs VERKLIGEN teknik för att slå ann en ton och hålla kvar fingret på bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

och kunde sen hålla nere fingret på samma ställe i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen går sånt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju märkt att med lite dyrare och mer välbyggda gitarrer så är sustainet lite längre, men inte så det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste är tekniken och den sitter i fingrarna. 😕

Mvh / djonas

ja, det krävs VERKLIGEN teknik för att slå ann en ton och hålla kvar fingret på bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Jag vill inte hålla med om anslagsteknik men tjockare strängar gör jobbet bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

och kunde sen hålla nere fingret på samma ställe i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen går sånt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju märkt att med lite dyrare och mer välbyggda gitarrer så är sustainet lite längre, men inte så det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste är tekniken och den sitter i fingrarna. 😕

Mvh / djonas

ja, det krävs VERKLIGEN teknik för att slå ann en ton och hålla kvar fingret på bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Jag vill inte hålla med om anslagsteknik men tjockare strängar gör jobbet bättre.

Anslagen är mycket viktiga vare sig du tror det eller inte. Att vinkla plektrumet och ge ett precist lagom hårt anslag ger bra mycket längre sustain iom att övertonerna kommer fram tydligare och de i sig har högre sustain (Knepigt förklarat dock). Och visst, strängtjocklek är också viktigt. Men man ska aldrig utesluta spelteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

personligen så tycker jag inte att sustainpedaler sköter jobbet bra.

syftar du på Fernandes sustainern som jag nämnde där så det ingen pedal utan ett batteridrivet mick system (eller vad man ska kalla det för) som håller strängarna vibrerande.. Steve Vai t.ex. andvänder de flitigt ..varav de två små switcharna vid stallet som du kan se på många av hans gitarrer.. har hört att det ska funka bra iaf.. men jag har faktist inte provat själv än.. felet är juh att du blir tvungen att byta en av mickarna på gitarren.. och jag vet inte hur bra själva sustainer micken låter när du spelar genom den.. men använder du sällan halsmicken t.ex. så kan du juh byta den mot sustainern så kan du hålla strängarna gående med med den medans du spelar genom stallmicken..

http://www.fernandesguitars.com/sustainer.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

För "ren dist": använd överstyrningen på förstärkaren, ej nån distpedal, o spela högt. möjligen funkar en fuzz-pedal bättre. Det är oftast mängden dist som överdrivs, så allt bara låter bzzzzzzz, istället för toner o harmonier. Hårt, tydligt anslag hjälper oxå.

Feedback: mickar som ger bra utsignal, nya strängar, bra spelteknik, rätt justerad höjd på micken, bra driv i förstärkaren, o stå så gitarr o förstärkare återkopplar, utan att det blir rundgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

och kunde sen hålla nere fingret på samma ställe i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen går sånt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju märkt att med lite dyrare och mer välbyggda gitarrer så är sustainet lite längre, men inte så det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste är tekniken och den sitter i fingrarna. 😕

Mvh / djonas

ja, det krävs VERKLIGEN teknik för att slå ann en ton och hålla kvar fingret på bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Jag vill inte hålla med om anslagsteknik men tjockare strängar gör jobbet bättre.

Anslagen är mycket viktiga vare sig du tror det eller inte. Att vinkla plektrumet och ge ett precist lagom hårt anslag ger bra mycket längre sustain iom att övertonerna kommer fram tydligare och de i sig har högre sustain (Knepigt förklarat dock). Och visst, strängtjocklek är också viktigt. Men man ska aldrig utesluta spelteknik.

jag tycker att anslag med vinklat plektrum ger mer övertoner/krispigt ljud vid anslaget och inte i sustainen. Men, vi kan ju diskutera detta för alltid utan att någon av oss ger sig. Vi skulle haft mätinstrument med sjukhusprecisioner och mätt det 😆

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Men fundera på det med långa toner så länge...

På med massa dist sen gnuggar du strängen i ett skönt vibrato, ställ dig gärna mot förstärkaren samtidigt, så kommer du kunna hålla din ton i 30sek, minst. Att gunga sexigt på höfterna hjälper...

Link to comment
Dela på andra sajter

och kunde sen hålla nere fingret på samma ställe i ca. 30 sekunder utan att tonen dog ut. Likadant med Chris Stein i Blondie. Hur fasen går sånt till? Vad heter SÅDANA sustain? Med min lilla erfarenhet av gitarrer har jag ju märkt att med lite dyrare och mer välbyggda gitarrer så är sustainet lite längre, men inte så det matchar 30 sek och mer. Det börjar dö som vanligt efter en fem sekunder...

Det viktigaste är tekniken och den sitter i fingrarna. 😆

Mvh / djonas

ja, det krävs VERKLIGEN teknik för att slå ann en ton och hålla kvar fingret på bandet...

Tror han menar anslagsteknik och tonkombinationer i sammanhang.

Jag vill inte hålla med om anslagsteknik men tjockare strängar gör jobbet bättre.

Anslagen är mycket viktiga vare sig du tror det eller inte. Att vinkla plektrumet och ge ett precist lagom hårt anslag ger bra mycket längre sustain iom att övertonerna kommer fram tydligare och de i sig har högre sustain (Knepigt förklarat dock). Och visst, strängtjocklek är också viktigt. Men man ska aldrig utesluta spelteknik.

jag tycker att anslag med vinklat plektrum ger mer övertoner/krispigt ljud vid anslaget och inte i sustainen. Men, vi kan ju diskutera detta för alltid utan att någon av oss ger sig. Vi skulle haft mätinstrument med sjukhusprecisioner och mätt det 🙂

Behöver inga mätinstrument för att bevisa min åsikt. Vill du ha ljudexempel på de 2 olika anslagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spel-plektrum-anslagteknik har en stor betydelse och även gittaren har en betydelse för att få en lång sustain, gittarer som gibson där hals och kropp sitter i ett har bättre sustain än

gittarer som har skruvade halsar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte hålla med om anslagsteknik men tjockare strängar gör jobbet bättre.

Hehe, hur många år har du spelat? 🙂

Gissa...

Hur länge har du spelat förresten?

Försöker du mäta dig med Djonas? 😉

Vem har något om att vara bättre än den andre? Ska jag frukta djonas pga av några halvtaskiga sweep arpeggios (du får dig en däng du också djonas eftersom du ifrågaställde på ett oartigt sätt hur länge jag spelat gitarr pga min åsikt)?

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att jag föstår vad du menar med rent distat ljud.

Dvs bättre sträng separation i distat ljud inte bzzzzzz.

Vanlig förekommande dist är att man vräker på mera dist och mindre gain.

detta resulterar i grötig distortion, detta kommer an på förstärkaren i första hand.

Visst påverkar valet av gitarr också men inte lika mycket om man nu utgår ifrån en bra gitarr. Fender eller Gibson typer.

Jag har märkt att allt står i relation till volym kontra tillförd distortion som förstärkaren klara av att hantera innan den själv börjar att självsvänga och tillföra bzzzz ljud till signalen.

Därför gillar jag rör stärkare bättre än transistor förstärkare som självsvänger redan när det slagits på i de billigare varianterna, Och vid högre volym så låter det bzbzbzbzbzbzbziiiiiii.... I mina öron.

Jag bygger själv RÖR-förstärkare och kan bara hänvisa till att de flesta förstärkare

som kommersiellt säljs idag inte klarar att ge det rena balanserade disten med separerat strängljud i ackorden. De blir tyvärr alldeles för dyra att tillverka för att allmänheten skall ha råd att köpa dem i någon större utsträckning.

Seriöst Tips:

Prova någon förstärkare som Tommy Folkesson byggt om (moddat) så tror jag att det är just detta rena distade ljud med separerat strängljud du är ute efter.

Ang trådens utveckling.... :-)

Bara för att lägga mig i.... Ganska intressant att Ni bemödar Er att utge er för vem som är bäst bara för att en del här kan spela inrepade skalor snabbt.. :-), personligen är det helt ointressant för mig. Vad som gäller för mig är att man LIVE skall kunna prestera detta och inte sitta i dagar och lägga pålägg efter pålägg i en studio. Det klarar egentligen vem som helst bara man tar tid på sig och tränar hårt.

A.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...