Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Inledning

HÀr kommer ett försök till nÄgon form av rock/metal tutorial alå 2012. Jag skulle vilja börja med att sÀga att en av de absolut viktigaste delarna för att fÄ till en tight modern produktion sitter i sjÀlva editeringen. Jag editerar nog i effektiv tid nÀstan lika mycket som jag spelar in nÀr jag gör en metalproduktion. Och i detta ingÄr trumm-editering, gitarr editering, sÄng editering etc etc. TrÄkigt, Ja men man gör det man mÄste för att fÄ till en bra slutprodukt. Jag lÀnkar Àven en ZIP fil dÀr ni kan lyssna pÄ de isolerade instrumenten.

Kolla gÀrna in bandet i exemplet: Start a Fire @ http://www.facebook.com/StartAFireBand

Filerna: http://dl.dropbox.co...27/Tutorial.rar

Trummor

Efter att jag spelat in trummorna sĂ„ editerar jag dem i Protools med hjĂ€lp av beatdetective. Är det som lĂ„texemplet, en metal produktion sĂ„ brukar jag editera trummorna 100% = Alla slag Ă€r pĂ„ sina respektive taktslag.

VÀl i mixen sÄ bussar jag alla trummor till en trummbus. PÄ trummbusen anvÀnder jag alltid kompressorn The Glue frÄn Cytomic. Oftast Attack 1ms, Release .2-.6, Ratio 4:1. Den brukar skala av cirka 3-4db. Om er dator klarar av det sÄ sÀtt The Glue pÄ högsta oversamplingsvalet (x16 i realtid) DÄ hör man verkligen hur kompressorn limmar ihop trummorna.

Ibland anvÀnder jag Àven parallel komprimering pÄ virvel och baskagge för extra tryck, men inte alltid.

KICK

Jag brukar alltid börja med kicken i mina mixar. Är det metal sĂ„ ersĂ€tter jag original kicken med Slate Trigger 100% med nĂ„gra av mina samplingar. Jag har vĂ€ldigt bra samplingar sĂ„ det blir knappt nĂ„gon eq alls. I denna mixen har jag Ă€ven anvĂ€nt som ni ser 3 Waves C4 i rad. Det lĂ„ter oftast bĂ€st att komprimera i lager, alltsĂ„ varje C4 komprimerar lite, istĂ€llet för att anvĂ€nda en C4 som komprimerar mer.

SNARE

Sedan gÄr jag vidare med virveln. Jag brukar anvÀnda 5st olika samplingar nÀr jag "konstruerar" min virvel. Det handlar om att anvÀnda samplingar som kompletterar varann. T.ex en med trÀ-karaktÀr, en med rejÀlt ring/sustain, en med lite mer attack osv. För att slutligen ha en bra "frankensnare". Givetvis blandar jag med riktiga virveln. DÀr brukar jag skÀr en del i lÄga mellanregisret, cirka 4-800hz 4-6db. Jag har blivit riktig fÀst vid min hÄrdvarukompressor, SSL pÄ virveln som ger den det rÀtta snÀppet.

Jag har Àven en Send med ett kort Plate reverb pÄ virveln, för att simulera rum. Den ger liv till virveln och ger virveln lite extra "popp" i mixen. Jag Àr inget fan av smetiga lÄnga reverb pÄ virveln men det Àr givetvis en smaksak.

TOMS

Alla pukorna Àr bussade till en AUX i Protools. DÀr de fÄr lite extra kompression via en SSL kompressor och en C4. De riktiga pukorna Àr skurna runt 300-800hz för att ge dem lite mer nÀrvaro. Jag har Àven triggat pukorna med DFH superior.

ÖVERHÄNG

Vidare till överhĂ€nget. Oftast fĂ„r man skĂ€ra en del runt cirka 800-1200hz för att fĂ„ ner mellanregisret och Ă€ven göra lite extra plats för virveln. Jag Ă€r snĂ€ll med Highpassfiltret, brukar sĂ€tta det pĂ„ cirka 100-125, jag gillar cymbaler med kropp. ÖverhĂ€nget ger Ă€ven en hel del kropp till virveln.

Jag gillar verligen PSP VintageWarmer2 pÄ överhÀng. Det gör överhÀnget lite större och ger limm till hela trummsettet.

Ambience mickarna gör jag inte sÀrkilt mycket med, men de tillför limm till hela settet, och jag kan verkligen rekommendera alla att anvÀnda ett stereoset.

Till sist brukar jag lÀgga till ett kort Plate reverb pÄ virvel och överhÀng. Det Àr just plate reverbet som gör att trummorna smackar gott i mixen.

BAS

Basen Àr inspelad med en Mesa Dual Rectifier med en Maxon OD808 overdrive. En enkel Beta52a rakt mot konen. Jag har Àven splittat signalen sÄ jag fÄr in en DI-signal.

För mig handlar basen mycket om att komprimera ut den sĂ„ den kĂ€nns jĂ€mn och fin. Spelar man in med en riktig basförstĂ€rkare fĂ„r man mycket naturlig kompression genom stacken, men anvĂ€nder man bara DI-signal fĂ„r man komprimera enormt mycket. Jag tycker Wave s C4 Ă€r den absolut bĂ€sta kompressorn för detta endamĂ„let. Jag brukar anvĂ€nda den i lager tills jag tycker basen sitter bra i mixen. Det brukar handla om en 3-4st i rad innan jag Ă€r nöjd. Även hĂ€r tycker jag PSP VW2 fungerar super. Gör basen större och like mjukare.

För mig handlar det oftast om att eq bort "muddet" runt 200hz i basgitarren. Har man för mycket i det omrÄdet stryper det hela mixen, men Ä andra sidan skÀr man för mycket sÄ fÄr man en tunn mix, och det vill man ju inte!!! Generellt sett tycker jag nog att det omrÄdet Àr det absolut svÄraste att fÄ till.

Som ni ser sÄ anvÀnder flera av PT's EQ III. De tar inte speciellt mycket men jag gillar anvÀnda samma princip som med kompressorer, dvs att jag tar lite i taget istÀllet för att scoopa ur allt med en plugin. Det Àr ett bra sÀtt om man Ängrar sig ocksÄ, dÄ Àr det bara att ta bort pluginen för att "Ängra" sina ibland dÄliga beslut haha.

GITARR

NÀr vi pratar gitarrer sÄ Àr det oftast ganska lÀtt att mixa OM man har ett bra grundljud. Dessa gitarrer Àr inspelade med en Peavey JSX med en Maxon od808 (tubescreamer) och med en Mesa/Boggie Rectifier 2x12a. 2st sm57or. Den ena riktad rakt mot konen den andra 45grader.

I mixen brukar jag börja med att anvÀnda ett lowpass filter ner till cirka 8-9khz, sedan Àven ett Highpass filter upp till 60-70hz. Sedan brukar jag skÀra runt 800hz cirka 1-2db, runt 250hz för att fÄ bort bom-resonansen cirka 1-2db.

Panoreringen brukar jag sÀtta pÄ 100/80 L/R. Gitarrerna som Àr 80/80 brukar vara nÄgot lÀgre, kanske 2-4db cirka.

En favorit för mig Àr att lÀgga till Slate VCC pÄ gitarr-mastern. Neve +6 gainen. Pluggen gör gitarrerna bredare,större och ger lite saturation vilket jag gillar. Jag anvÀnder Àven kanalstripp versionen pÄ de enskilda gitarr spÄren.

Lead gitarren Àr som ni hör dubbad, alltsÄ inspelad 2gÄnger för att fÄ en fin stereobredd pÄ gitarrerna. Jag brukar generellt sett dubba leadgitarren, delvis för att det lÄter större men det Àr ocksÄ lÀttare att fÄ den att smÀlta in i stereobilden. Jag brukar Àven anvÀnda sends sÄ som delay,reverb och doubbler. Allt för att fÄ ljuden att smÀlta in.

SÅNG

Generellt sett brukar jag alltid dubba sÄngen. Som t.ex i denna mixen Àr lead growlet dubbat, samma nivÄ pÄ dubbningarna i mixen, lÀtt panorerade för att skapa bredd pÄ sÄngen. Skall man ha samma nivÄ pÄ growlet/sÄngen fÄr man oftast tighta till tagningarna mot varann, tanken Àr ju att det ska lÄta som en tagning. Jag brukar anvÀnda Protools stretch verktyg för detta. Det finns Àven en plug som heter Vocalign som Àr skapad för detta endamÄl.

I mixen Àr all sÄng stenhÄrt komprimerad min hÄrdvaru 1176 och SSL kompressor. Jag brukar Àven anvÀnda Waves L1 limiter för att jÀmna ut sÄngen Ànnu mer.

RensÄngen Àr inspelad en gÄng med dubbad stÀmmsÄng. StÀmmorna Àr panorerade 50/50 för att ge lite mer bredd till leadsÄngen.

MASTERN

PÄ stereomastern sÄ har jag Slate's VCC, BritN emulering. Jag har Àven SSL Duende's stereo kompressor. 4:1 Ratio, 30ms attack, Auto Release. Den tar cirka 1-2db bara för att ge lite extra limm till mixen.

SLUTORD

Hoppas denna tutorial kommer till nÄgon anvÀndning för nÄgon dÀrute. Har ni nÄgra andra frÄgor angÄende mixen etc sÄ hör av er sÄ försöker jag svara ASAP.

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 4
Annons
Postat

Riktigt bra! Ska bli jÀkligt trevligt och spÀnnande att sÀtta sig in i materialet, nÀr tillfÀlle ges.

Kul ocksÄ att du motiverar sÄ vÀl varför du gör som du gör.

Postat

TÀnkte pÄ gitarrkabinettet du anvÀnt till inspelningen. SkÀr du annorlunda beroende pÄ vilken kabinett du anvÀnder? Tycker sjÀlv att de kabinett som Àr slutna och lite oversized blir "boomiga" i ett omrÄde kring dÀr du skrivit att du skÀr.

Postat

Kul initiativ, vore riktigt nice om du började göra video-tutorials tror jag. Skulle behövas nÄgon inom denna genre som visar hur han jobbar.

LÄter bra gör det med, rock on!

• Gilla 1
Postat (redigerat)

TÀnkte pÄ gitarrkabinettet du anvÀnt till inspelningen. SkÀr du annorlunda beroende pÄ vilken kabinett du anvÀnder? Tycker sjÀlv att de kabinett som Àr slutna och lite oversized blir "boomiga" i ett omrÄde kring dÀr du skrivit att du skÀr.

Inte direkt, sÄ lÀnge det Àr en kvalitéts kabinett sÄ borde du fÄ till ett bra ljud. Jag har en Marshall 4x12 med greenback element och mellan den och Mesan sÄ Àr det ingen större skillnad. Inga direkt konstiga frekvenser i nÄgon av dem. Dock hade jag en Harley Benton lÄda för nÄgot Är sedan och den lÀt inte lika bra som de jag har nu.

DÄ spelar nog gitarr mikrofonerna större roll. Jag kommer precis frÄn en mardröms session dÀr gitarristen hade en gibson (nÄgon special modell) med humbucker vilket hade alla möjliga konstiga frekvens boostar. Pikar vid 4khz , boom vid 250hz och alldeles för dynamisk för rock :/.

Det Àr sÄ jÀkla trÄkigt att behöva kompromissa dÄ jag annars hade gjort en riktigt bra mix.

Redigerat av crillemannen
  • 4 veckor senare...
Postat

Tack!

LÄter riktigt bra, och vad skönt att det finns "kropp/kött" i gitarrerna! (Metalgitarrer blir oftast för hÄrt skurna tycker jag...)

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

ok strunt samma

Redigerat av BurninSven
  • 6 mĂ„nader senare...
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Yxmikning? Det var nĂ„got nytt. Kanske anvĂ€nde slĂ€ggmikning istĂ€llet? 😄

Redigerat av Die Hard
Postat

bra jobbat. Hur gör du med mickarna till överhÀng kör du med yx mickning eller hur mickar du? har du en mick pÄ hi-hat med eller skiter du i den?

Har aldrig testat X/Y mickning dÄ de flesta i metal branschen verkar sky det. Jag kör bara ett stereopar och spott-mickar trummsettet.

SÄ att man fÄr bra separation i cymbalerna. Sen anvÀnder jag alltid ett stereo rums-par som helt klart bidrar till bÄde överhÀng och "limm" till hela settet.

Oftast mickar jag upp Hihaten bara för att vara pÄ den sÀkra sidan men i i princip 90% av fallen blir den mutad i mix. Dock kan det vara gött att ha om man vill fÄ upp den i mixen om trummisen spelar vÀldigt stÀngd hihat.

Postat

KICK

. Jag har vÀldigt bra samplingar sÄ det blir knappt nÄgon eq alls.

SNARE

Jag brukar anvÀnda 5st olika samplingar nÀr jag "konstruerar" min virvel.

TOMS

Jag har Àven triggat pukorna med DFH superior.

Nu blir jag ju sjukt nyfiken. Vilka, förutom DFHS, samplingar brukar du anvÀnda dig av?

Gillade verkligen trumljudet!

Bra jobbat, och ett vÀldigt bra initiativ!!

• Gilla 1
Postat

Nu blir jag ju sjukt nyfiken. Vilka, förutom DFHS, samplingar brukar du anvÀnda dig av?

Gillade verkligen trumljudet!

Bra jobbat, och ett vÀldigt bra initiativ!!

Ja det Àr samplingar jag köpt och kommit över. Efter ett tag sÄ blir man ju bra pÄ att avgöra om en sampling kan vara anvÀndbar eller inte. Jag gillar inte slate samplingarna överlag men de Àr bra dÄ de alla Àr multisamplade sÄ jag brukar alltid blanda in en eller tvÄ virvlar av hans.

Postat

det Ă€r alltid kul Ă„ intressant med arbetssĂ€tt som skiljer sig sig sĂ„ radikalt frĂ„n ens egna men som Ă€ndĂ„ fungerar 🙂

• 2 mĂ„nader senare...
  • 8 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Crillemannen, apbra skrivet. Alltid kul att lÀsa hur andra mixar.

Men nu blev jag ju nyfiken som bara den, vilka samplingar anvÀnder du dig av. SÀrskilt dÄ kagge och virvel.

Jag vet att du skrev att du anvĂ€nder dig av sĂ„dana "du köpt och kommit över". Nu mĂ„ste du vara mer precis Ă€n sĂ„ 😉

Om du vill lĂ„ta det vara en hemlis sĂ„ kan du viska det till mig via PM 🙂

Redigerat av magnus83
Postat

Crillemannen, apbra skrivet. Alltid kul att lÀsa hur andra mixar.

Men nu blev jag ju nyfiken som bara den, vilka samplingar anvÀnder du dig av. SÀrskilt dÄ kagge och virvel.

Jag vet att du skrev att du anvĂ€nder dig av sĂ„dana "du köpt och kommit över". Nu mĂ„ste du vara mer precis Ă€n sĂ„ 😉

Om du vill lĂ„ta det vara en hemlis sĂ„ kan du viska det till mig via PM 🙂

Tjo, angÄende samplingarna sÄ anvÀnder jag köpta pluggar sÄ som t.ex slate dock gillar jag inte estetiken pÄ hans virvlar Ä kaggar generellt men de gÄr bra att blenda med. T.ex Kick 5 och Kick 10 frÄn hans kit Àven snare 21(lr20) har go sustain. Sen Àr ju Àven CLA paketet han slÀppte mycket bra. SenanvÀnder jag Àven nÄgra jag inte vill dela med mig haha.

Men testa sampla av EZ Metalmachine, alltsÄ Andy sneap expansionen. BÄde pukor och virvlar lÄter suverÀna.

Ett tips Àr att blenda olika kaggar och virlvar med olika karaktÀr för att skapa en monster-virvel/kagge. T.ex en virvel med ring, en med mer trÀ-karaktÀr en med tydlig transient osv. Testa dig fram sÄ ska du se att du fÄr till en go virvel/kagge.

Postat

Hehe, ja vi har alla vĂ„ra hemlisar 🙂

Ska kolla in dom samplingarna du nĂ€mnde hĂ€r. 🙂

Men en sak jag funderar lite pÄ, det Àr det du sa om att blanda olika virvlar med olika karaktÀr. Det Àr nÄgot jag redan gör, men jag fÄr aldrig riktigt till det.

Hur gör du nÀr du blandar virvlar, tÀnker du som sÄ att "denna virveln hade en go punch", och "denna virveln hade en go topp". Och sedan blandar dom rÀtt av utan att anvÀnda dig av eq pÄ dom separata samplingarna.

Eller gör du som sÄ att du hög och lÄgpassar med eq för att spara det göttigaste i just den virvelsamplingen.

Hur jag Àn vÀnder och vrider pÄ det sÄ kÀnns alltid mina virvlar och kaggar vÀldigt platta och lÄngt bort. Fan, detta Àr ju svÄrt........

• Studio.se unpinned this inlĂ€gg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.