Jump to content
Annons

Mixtutorial: HeavyMetal 2012, med separerade stems


crillemannen

Recommended Posts

Inledning

Här kommer ett försök till någon form av rock/metal tutorial alá 2012. Jag skulle vilja börja med att säga att en av de absolut viktigaste delarna för att få till en tight modern produktion sitter i själva editeringen. Jag editerar nog i effektiv tid nästan lika mycket som jag spelar in när jag gör en metalproduktion. Och i detta ingår trumm-editering, gitarr editering, sång editering etc etc. Tråkigt, Ja men man gör det man måste för att få till en bra slutprodukt. Jag länkar även en ZIP fil där ni kan lyssna på de isolerade instrumenten.

Kolla gärna in bandet i exemplet: Start a Fire @ http://www.facebook.com/StartAFireBand

Filerna: http://dl.dropbox.co...27/Tutorial.rar

Trummor

Efter att jag spelat in trummorna så editerar jag dem i Protools med hjälp av beatdetective. Är det som låtexemplet, en metal produktion så brukar jag editera trummorna 100% = Alla slag är på sina respektive taktslag.

Väl i mixen så bussar jag alla trummor till en trummbus. På trummbusen använder jag alltid kompressorn The Glue från Cytomic. Oftast Attack 1ms, Release .2-.6, Ratio 4:1. Den brukar skala av cirka 3-4db. Om er dator klarar av det så sätt The Glue på högsta oversamplingsvalet (x16 i realtid) Då hör man verkligen hur kompressorn limmar ihop trummorna.

Ibland använder jag även parallel komprimering på virvel och baskagge för extra tryck, men inte alltid.

KICK

Jag brukar alltid börja med kicken i mina mixar. Är det metal så ersätter jag original kicken med Slate Trigger 100% med några av mina samplingar. Jag har väldigt bra samplingar så det blir knappt någon eq alls. I denna mixen har jag även använt som ni ser 3 Waves C4 i rad. Det låter oftast bäst att komprimera i lager, alltså varje C4 komprimerar lite, istället för att använda en C4 som komprimerar mer.

SNARE

Sedan går jag vidare med virveln. Jag brukar använda 5st olika samplingar när jag "konstruerar" min virvel. Det handlar om att använda samplingar som kompletterar varann. T.ex en med trä-karaktär, en med rejält ring/sustain, en med lite mer attack osv. För att slutligen ha en bra "frankensnare". Givetvis blandar jag med riktiga virveln. Där brukar jag skär en del i låga mellanregisret, cirka 4-800hz 4-6db. Jag har blivit riktig fäst vid min hårdvarukompressor, SSL på virveln som ger den det rätta snäppet.

Jag har även en Send med ett kort Plate reverb på virveln, för att simulera rum. Den ger liv till virveln och ger virveln lite extra "popp" i mixen. Jag är inget fan av smetiga långa reverb på virveln men det är givetvis en smaksak.

TOMS

Alla pukorna är bussade till en AUX i Protools. Där de får lite extra kompression via en SSL kompressor och en C4. De riktiga pukorna är skurna runt 300-800hz för att ge dem lite mer närvaro. Jag har även triggat pukorna med DFH superior.

ÖVERHÄNG

Vidare till överhänget. Oftast får man skära en del runt cirka 800-1200hz för att få ner mellanregisret och även göra lite extra plats för virveln. Jag är snäll med Highpassfiltret, brukar sätta det på cirka 100-125, jag gillar cymbaler med kropp. Överhänget ger även en hel del kropp till virveln.

Jag gillar verligen PSP VintageWarmer2 på överhäng. Det gör överhänget lite större och ger limm till hela trummsettet.

Ambience mickarna gör jag inte särkilt mycket med, men de tillför limm till hela settet, och jag kan verkligen rekommendera alla att använda ett stereoset.

Till sist brukar jag lägga till ett kort Plate reverb på virvel och överhäng. Det är just plate reverbet som gör att trummorna smackar gott i mixen.

BAS

Basen är inspelad med en Mesa Dual Rectifier med en Maxon OD808 overdrive. En enkel Beta52a rakt mot konen. Jag har även splittat signalen så jag får in en DI-signal.

För mig handlar basen mycket om att komprimera ut den så den känns jämn och fin. Spelar man in med en riktig basförstärkare får man mycket naturlig kompression genom stacken, men använder man bara DI-signal får man komprimera enormt mycket. Jag tycker Wave s C4 är den absolut bästa kompressorn för detta endamålet. Jag brukar använda den i lager tills jag tycker basen sitter bra i mixen. Det brukar handla om en 3-4st i rad innan jag är nöjd. Även här tycker jag PSP VW2 fungerar super. Gör basen större och like mjukare.

För mig handlar det oftast om att eq bort "muddet" runt 200hz i basgitarren. Har man för mycket i det området stryper det hela mixen, men å andra sidan skär man för mycket så får man en tunn mix, och det vill man ju inte!!! Generellt sett tycker jag nog att det området är det absolut svåraste att få till.

Som ni ser så använder flera av PT's EQ III. De tar inte speciellt mycket men jag gillar använda samma princip som med kompressorer, dvs att jag tar lite i taget istället för att scoopa ur allt med en plugin. Det är ett bra sätt om man ångrar sig också, då är det bara att ta bort pluginen för att "ångra" sina ibland dåliga beslut haha.

GITARR

När vi pratar gitarrer så är det oftast ganska lätt att mixa OM man har ett bra grundljud. Dessa gitarrer är inspelade med en Peavey JSX med en Maxon od808 (tubescreamer) och med en Mesa/Boggie Rectifier 2x12a. 2st sm57or. Den ena riktad rakt mot konen den andra 45grader.

I mixen brukar jag börja med att använda ett lowpass filter ner till cirka 8-9khz, sedan även ett Highpass filter upp till 60-70hz. Sedan brukar jag skära runt 800hz cirka 1-2db, runt 250hz för att få bort bom-resonansen cirka 1-2db.

Panoreringen brukar jag sätta på 100/80 L/R. Gitarrerna som är 80/80 brukar vara något lägre, kanske 2-4db cirka.

En favorit för mig är att lägga till Slate VCC på gitarr-mastern. Neve +6 gainen. Pluggen gör gitarrerna bredare,större och ger lite saturation vilket jag gillar. Jag använder även kanalstripp versionen på de enskilda gitarr spåren.

Lead gitarren är som ni hör dubbad, alltså inspelad 2gånger för att få en fin stereobredd på gitarrerna. Jag brukar generellt sett dubba leadgitarren, delvis för att det låter större men det är också lättare att få den att smälta in i stereobilden. Jag brukar även använda sends så som delay,reverb och doubbler. Allt för att få ljuden att smälta in.

SÅNG

Generellt sett brukar jag alltid dubba sången. Som t.ex i denna mixen är lead growlet dubbat, samma nivå på dubbningarna i mixen, lätt panorerade för att skapa bredd på sången. Skall man ha samma nivå på growlet/sången får man oftast tighta till tagningarna mot varann, tanken är ju att det ska låta som en tagning. Jag brukar använda Protools stretch verktyg för detta. Det finns även en plug som heter Vocalign som är skapad för detta endamål.

I mixen är all sång stenhårt komprimerad min hårdvaru 1176 och SSL kompressor. Jag brukar även använda Waves L1 limiter för att jämna ut sången ännu mer.

Rensången är inspelad en gång med dubbad stämmsång. Stämmorna är panorerade 50/50 för att ge lite mer bredd till leadsången.

MASTERN

På stereomastern så har jag Slate's VCC, BritN emulering. Jag har även SSL Duende's stereo kompressor. 4:1 Ratio, 30ms attack, Auto Release. Den tar cirka 1-2db bara för att ge lite extra limm till mixen.

SLUTORD

Hoppas denna tutorial kommer till någon användning för någon därute. Har ni några andra frågor angående mixen etc så hör av er så försöker jag svara ASAP.

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte på gitarrkabinettet du använt till inspelningen. Skär du annorlunda beroende på vilken kabinett du använder? Tycker själv att de kabinett som är slutna och lite oversized blir "boomiga" i ett område kring där du skrivit att du skär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tänkte på gitarrkabinettet du använt till inspelningen. Skär du annorlunda beroende på vilken kabinett du använder? Tycker själv att de kabinett som är slutna och lite oversized blir "boomiga" i ett område kring där du skrivit att du skär.

Inte direkt, så länge det är en kvalitéts kabinett så borde du få till ett bra ljud. Jag har en Marshall 4x12 med greenback element och mellan den och Mesan så är det ingen större skillnad. Inga direkt konstiga frekvenser i någon av dem. Dock hade jag en Harley Benton låda för något år sedan och den lät inte lika bra som de jag har nu.

Då spelar nog gitarr mikrofonerna större roll. Jag kommer precis från en mardröms session där gitarristen hade en gibson (någon special modell) med humbucker vilket hade alla möjliga konstiga frekvens boostar. Pikar vid 4khz , boom vid 250hz och alldeles för dynamisk för rock :/.

Det är så jäkla tråkigt att behöva kompromissa då jag annars hade gjort en riktigt bra mix.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 6 månader senare...
Die Hard (oregistrerad)

Yxmikning? Det var något nytt. Kanske använde släggmikning istället? 😄

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

bra jobbat. Hur gör du med mickarna till överhäng kör du med yx mickning eller hur mickar du? har du en mick på hi-hat med eller skiter du i den?

Har aldrig testat X/Y mickning då de flesta i metal branschen verkar sky det. Jag kör bara ett stereopar och spott-mickar trummsettet.

Så att man får bra separation i cymbalerna. Sen använder jag alltid ett stereo rums-par som helt klart bidrar till både överhäng och "limm" till hela settet.

Oftast mickar jag upp Hihaten bara för att vara på den säkra sidan men i i princip 90% av fallen blir den mutad i mix. Dock kan det vara gött att ha om man vill få upp den i mixen om trummisen spelar väldigt stängd hihat.

Link to comment
Dela på andra sajter

KICK

. Jag har väldigt bra samplingar så det blir knappt någon eq alls.

SNARE

Jag brukar använda 5st olika samplingar när jag "konstruerar" min virvel.

TOMS

Jag har även triggat pukorna med DFH superior.

Nu blir jag ju sjukt nyfiken. Vilka, förutom DFHS, samplingar brukar du använda dig av?

Gillade verkligen trumljudet!

Bra jobbat, och ett väldigt bra initiativ!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag ju sjukt nyfiken. Vilka, förutom DFHS, samplingar brukar du använda dig av?

Gillade verkligen trumljudet!

Bra jobbat, och ett väldigt bra initiativ!!

Ja det är samplingar jag köpt och kommit över. Efter ett tag så blir man ju bra på att avgöra om en sampling kan vara användbar eller inte. Jag gillar inte slate samplingarna överlag men de är bra då de alla är multisamplade så jag brukar alltid blanda in en eller två virvlar av hans.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 8 månader senare...

Crillemannen, apbra skrivet. Alltid kul att läsa hur andra mixar.

Men nu blev jag ju nyfiken som bara den, vilka samplingar använder du dig av. Särskilt då kagge och virvel.

Jag vet att du skrev att du använder dig av sådana "du köpt och kommit över". Nu måste du vara mer precis än så 😉

Om du vill låta det vara en hemlis så kan du viska det till mig via PM 🙂

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Crillemannen, apbra skrivet. Alltid kul att läsa hur andra mixar.

Men nu blev jag ju nyfiken som bara den, vilka samplingar använder du dig av. Särskilt då kagge och virvel.

Jag vet att du skrev att du använder dig av sådana "du köpt och kommit över". Nu måste du vara mer precis än så 😉

Om du vill låta det vara en hemlis så kan du viska det till mig via PM 🙂

Tjo, angående samplingarna så använder jag köpta pluggar så som t.ex slate dock gillar jag inte estetiken på hans virvlar å kaggar generellt men de går bra att blenda med. T.ex Kick 5 och Kick 10 från hans kit även snare 21(lr20) har go sustain. Sen är ju även CLA paketet han släppte mycket bra. Senanvänder jag även några jag inte vill dela med mig haha.

Men testa sampla av EZ Metalmachine, alltså Andy sneap expansionen. Både pukor och virvlar låter suveräna.

Ett tips är att blenda olika kaggar och virlvar med olika karaktär för att skapa en monster-virvel/kagge. T.ex en virvel med ring, en med mer trä-karaktär en med tydlig transient osv. Testa dig fram så ska du se att du får till en go virvel/kagge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ja vi har alla våra hemlisar 🙂

Ska kolla in dom samplingarna du nämnde här. 🙂

Men en sak jag funderar lite på, det är det du sa om att blanda olika virvlar med olika karaktär. Det är något jag redan gör, men jag får aldrig riktigt till det.

Hur gör du när du blandar virvlar, tänker du som så att "denna virveln hade en go punch", och "denna virveln hade en go topp". Och sedan blandar dom rätt av utan att använda dig av eq på dom separata samplingarna.

Eller gör du som så att du hög och lågpassar med eq för att spara det göttigaste i just den virvelsamplingen.

Hur jag än vänder och vrider på det så känns alltid mina virvlar och kaggar väldigt platta och långt bort. Fan, detta är ju svårt........

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...