Jump to content
Annons

Studiobygge för elektronisk musik


Petter B

Recommended Posts

Tänkt förverkliga en gammal dröm om att bygga studio i lägenheten. Har precis skaffat en ny lägenhet som möjliggör detta. Min musikstil är techno/house/elektronisk och jag har därför inte för avsikt att bygga någon inspelningsstudio utan mer ett kontrollrum/mixplats.

Projektet skulle man kunna säga är tvådelat:

A - Ljudisolera rummet tillräckligt för att grannar inte ska behöva få ta del av min musik om inspirationen skulle falla på vid olämpliga klockslag. Även göra rummet hyfsat ljudisolerat mot resten av lägenheten.

B - Skapa en trevlig ljudkaraktär i rummet.

När det kommer till A-delen så har jag läst och kollat runt en del. Min slutsats är att det bästa verkar vara att bygga ett rum i rummet med dubbla dubbelgipsväggar/tak på ett flytande golv. Vad jag inte vet är om det är alldeles overkill eller om det är vad som krävs. En detalj som är lite knixig är fönstret i ena kortsidan. Efter övervägande vill jag nog inte bygga in det. Ljudet utifrån är inget bekymmer och jag antar att eftersom det är en yttervägg att det inte kommer påverka isoleringen gentemot grannar. Dock funderar jag på hur man gör en övergång från det flytande golvet/väggar/tak till en fast vägg för att inte tappa vitsen med hela bygget? En annan detalj är även ventilation. Idag finns det ett ventilationshål som jag tror förbinds med vår toalett och eventuellt till grannar. Hur löser man så att man kan få in luft i rummet men hindra ljudet från att ta samma väg ut?

SouthWay_2.jpg

Mått och dimensioner på rummet. Fönstret stämmer dock bättre i den andra bilden.

SouthWay.jpg

Dagens möblering och något liknande jag tänkt ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå där och grattis till nya lägenheten!

Jag tycker att du är helt rätt ute med ditt tänk vad det gäller nödvändiga åtgärder för att kunna musicera fritt dygnet runt i din lägenhet. Däremot så kommer ditt rum bli väldigt litet om du bygger ett rum i rummet. Luftvolymen i rummet är direkt avgörande för hur rummet kommer att låta och vilka akustiska åtgärder du kan tillämpa - ju större luftvolym dessto bättre förutsättningar.

Adrumdrum tipsade (i någon tråd för ett tag sedan) om en utrymmeseffektiv variant (inside-out) hämtat från John Sayers forum, där du bygger in en del av akustikbehandlingen i väggen och på så vis spar utrymme. Oavsett byggmetod kommer den nuvarande bredden på 220 cm att krympa till 190 cm alt. 170 cm beroende på vilken variant du bygger. Ofta brukar ju takhöjden sätta gränsen men i ditt fall tycker jag snarare att det är bredden på rummet.

De övergångar som du behöver göra flexibla och täta är ventilation, elgenomföringar samt spalten mellan dörrkarmarna. För att funktionen ska funka måste du bygga alla 4 väggar täta. Fönstret löser du med att montera ett till fönster i innerväggen innanför ditt nuvarande fönster. Om dörren sitter i en gipsvägg bör du flytta upp den (kolla först med din hyresvärd innan du påbörjar ditt bygge) så att den livar med golvnivån i det flytande rummet.

Ta reda på om det är till eller frånluft du har i rummet (dela ett toapapper och håll framför donet). Är det frånluft ordnar du tilluften med ett ljuddämpat överluftsdon (borras genom väggen) med ljudfälla.

Det här är ett ganska stort projekt och om inte alla moment görs på rätt sätt är pengarna tyvärr helt bortkastade och du står där med ett ej ljudisolerat rum som dessutom är mycket mindre än det du har idag.

Hälsningar / Björn

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Cruncher:

Oja, läst på en hel del om det och förstår skillnaden, hoppas att hemläxan ska sitta. Det jag är ny på mest villrådig kring är ljudisoleringen, att få ljudet att stanna i rummet. Akustiken i rummet blir som jag skrev del två ( B ). Tidigare har jag jobbat i källare, vardagsrum, sovrum u name it och producerat mängder med skivor så att skapa ett ljud i rummet jag kan arbeta med kommer efter att jag fått det tyst gentemot grannar. Jag har grannar både under, ovan och ena sidan.

Kan bjuda på lite discografi som kuriosa till projektet:

http://www.discogs.com/artist/Petter+B

http://www.discogs.com/artist/Hertz

Edit: Vem är Clas? 🙂

Wellness:

Jo, volymen blir inte massiv. Tänker mig att rummet blir som en normal radiostudio och jag kan leva med ljudet jag stött på i dessa.

Har tänkt precis samma som dig angående att det är bredden som sätter gränsen för rummet. Min tanke är att de nya väggarna kan bygga 10 cm runt om och med andra ord lämna ett 2m brett rum, inte superstort men fullt användbart.

En detalj jag missade angående fönstret är att under det sitter ett element som också behöver vara åtkomligt. Vetefasen om det behöver värma så mycket iom att utrustning som osar värme dock men det känns fel att bygga in ett element i en vägg hur som haver. Skulle det gå att göra en lufttät skarv mot kortsidan i rummet som har fönster och element och sen bygga 3 nya väggar/golv/tak?

Ang. hyresvärd så äger jag lägenheten så jag kan göra vad f*n jag vill 🙂

Mer om projektet:

Jag har läst en tråd där golvet byggdes enligt följande

1. Markplatta (Sån man annars isolerar betonggolv med som inte komprimeras något)

2. Spånskiva

3. Smulpapp ?

4. Sten, typ uteplats

5. Smulpapp ?

6. Spånskiva

7. Golv, antagligen en heltäckningsmatta eller parkett

Lämna typ 1-2 cm skarv runt om i rummet, sen ställa väggarna på detta golvet.

En fundering är om det skulle räcka att bygga en ny vägg med dubbelgips och isolering på mitt flytande golv? Jag kommer ju inte spela trummor/guitarr i rummet utan det är endast monitorljudet jag vill isolera för, två Genelec 8030a i dagsläget.

Det är ett stort projekt men också något jag velat göra sen jag var 12 och nu har jag möjligheten 🙂

Redigerat av Petter B
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att du bestämt dig för att bygga.🙂 Mitt råd till dig är att först provspela med dina monitorer och lyssna runt i fastigheten. Gör även lite knackprov med hammare och brädbit (ännu hellre låna en impuls/vibrationsmätare) så att du får en känsla över hur fastigheten är byggd. Plugga på lite till om ljudisolering så du verkligen förstår själva principen. Har du det klart för dig kommer allt att gå smidigare och många frågeställningar blir mer självklara vilket förenklar hela bygget.

En av principerna med "rum i rummet" är just att konstruktionen är helt frikopplad från det yttre skalet (golv. väggar och tak). Lämnar du en vägg öppen som du tänkt, så har du på en gång en koppling till det yttre skalet. Även om denna vägg görs helt tät för luftburet ljud så kommer den ändå att sättas i rörelse vilket i sin tur ger stomljud som fortplantar sig till resten av byggnaden (grannarna).

Bygger du med 70 reglar så kommer varje vägg att bygga minst 150 mm (regel,2 gips + luftspalt). Elementet bör du ha kvar och det bör vara åtkomligt. Du kan lämna större luftspalt mot denna vägg och göra det åtkomligt för service/justering via ett öppningsbart fönster alt. ljudtätad inspektionslucka. Är det en yttervägg? Är det el eller vatten radiator? Elementet kommer nog inte behövas så mycket för uppvärmningens skull eftersom du antagligen har minst 3 varmväggar. Däremot är det bra att låta elementet köra en grundvärme som skapar luftcirkulation vid fönstret.

Ett förslag på golvkonstruktion med låg bygghöjd är 50 mm stepisol/22 golvspån/trädgårdsplattor/grålumpspapp. Detta funkar bra för parkett. Ska du lägga matta eller tunt laminatgolv bör du lägga ett till golvspån ovanpå grålumpspappen. Markskivan kan funka alldeles utmärkt men den har en egenskap att säcka ihop lite över tid.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Lucka för att komma åt fönster och element är ju ingen dum lösning på problematiken. Det är ett vattenburet element.

Hade tänkt 45mm reglar och dubbelgips på det med isolering, det med luftspalt skulle landa på ca. 10cm. Är det fel tänkt?

Finns det andra sätt att få rummet mer ljudisolerat än just rum-i-rum-principen? Funderar på hur exempelvis radiostudios är byggda då det är någonstans i närheten av det jag vill uppnå? Antar att dem inte i alla lägen är byggda som rum-i-rum? Då jag letat runt hittar jag mest rum-i-rum-lösningen, annars är det mer akustikrelaterat och inte ljuddämpande insatser folk gör.

Ska även försöka få prata lite med några kollegor som just jobbar med akustik fast inom bil/industri och se vad deras utlåtande blir 🙂

Stort tack för feeedback och idéer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen Petter!

Det är ju inte alls säkert att du behöver uppnå ett ljudreduktionsvärde som medför flytande rum. Provspela och kolla vad som händer. En variant du skulle kunna göra är att skruva upp resilient-channel (en fjädrande plåtprofil) på väggar och i tak och sedan hänga 2 gips på denna. Släpper du en spalt runt om och fogar denna så kommer du en bra bit på vägen. Gavelväggen reglar du upp med 70 reglar och golvet kan du göra flytande med 20 mm stepisolmatta som du sedan lägger parkett direkt ovanpå. Denna variant spar dig både pengar och utrymme. Väggarna bygger då endast 39 mm / väggsida.

Hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå igen Petter!

Det är ju inte alls säkert att du behöver uppnå ett ljudreduktionsvärde som medför flytande rum. Provspela och kolla vad som händer. En variant du skulle kunna göra är att skruva upp resilient-channel (en fjädrande plåtprofil) på väggar och i tak och sedan hänga 2 gips på denna. Släpper du en spalt runt om och fogar denna så kommer du en bra bit på vägen. Gavelväggen reglar du upp med 70 reglar och golvet kan du göra flytande med 20 mm stepisolmatta som du sedan lägger parkett direkt ovanpå. Denna variant spar dig både pengar och utrymme. Väggarna bygger då endast 39 mm / väggsida.

Hälsningar / Björn

Det låter ju grymt intressant! Nej, jag kommer ju varken ha ett rockband som slamrar vägg i vägg eller i rummet. Låter som en mer rätt lösning. Gavelväggen, tänker du på den in mot lägenheten eller den mot fönstret? Jag har sett att folk använt något slags flexibelt byggskum i skarvar mot befintliga väggar. Skulle man kunna sätta upp gips på det sättet du beskriver även på fönsterväggen och sen foga runt den alkov som fönstret sitter i? Då uppnår man ju ett lufttätt skikt utan att få en hård yta som sammanbinder den nya väggen med husväggen.

Stepisol, var köper man det? Byggaffär eller fackhandel? Samma med den fjädrande profilen, något du vet hur man får tag i?

Kanske ska ta med en kopp kaffe upp till damen ovanför samtidigt som jag har på senaste technoloopen i studion för att höra hennes "version" av den 😉

Fasen vad spännande! Ska röja i studion ikväll, få undan x antal flyttkartonger vinyl, vinylspelar, kabel och annat som ännu inte packats upp. Ska mäta mer exakt och kanske slänga upp lite "riktiga" bilder med. Återigen tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Plåtreglarna kan du köpa hos Sennberg AB. Dom kör Auralexvarianten och dom är bra tycker jag. Tillräckligt mjuka för att fylla sin funktion. Stepisolen köper du hos närmsta byggvaruhus som kan beställa hem, eller så köper du direkt från Emballageteknik som finns i Sthlm, Gbg och Malmö.

Skum bör inte användas vid studiobygge och fyller ingen funktion i detta sammanhang. Gipsen släpper du 10 mm runt om och fogar med akustikfog så att det blir helt tätt och gipsen läggs om lott över skarvarna. Mot fönsterväggen föreslår jag att du reglar upp en vägg med 45 x 70 reglar så att du kan kottla för inspektionslucka och fönster. Vid fönster och dörrkarm salar du på med virke fram till vägglivet så att du får en liten smyg som du fogar runt om mot gipsen. Smart med technotanten🙂

/ Bjkörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tänker något sånt här kanske sett uppifrån intill dörren:

Skiss01.jpg

Att man nästan bygger samman den nya väggen med den gamla och fogar ihop det sista?

Kanske kan vara bra att regla även innerväggen för att kunna lägga tvärgående reglar för att kunna sätta in ett nytt fönster/lucka. Man kanske skulle kunna satsta på ett smalt högt fönster/lucka framför det befintliga fönstret och placera det så att man ändå kommer åt elementet utan att behöva ha dubbla luckor. Tål att funderas på.

Ringde till embaleringsteknik i stockholm och fick pratat med den ansvarige. Rätt vettiga priser och det verkar vara det jag söker 🙂

Angående övergången från golv till ny vägg, skulle du "ställa" väggen på det nya golvet och foga samman detta? Se skiss:

Skiss02.jpg

Edit: ringde Sennberg och fick en massa tips. Känns som att de profilerna dem har från auralex blir klockrent kombinerat med dubbla gips, en massa fog och stepisol golv.

Redigerat av Petter B
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra att det löste sig med både Stepisolen och fjäderreglarna. Skissen på golvet ser bra ut. Jag kan skissa upp hur jag menar med utsalningen kring karmarna.

Mot fönstret tycker jag att du reglar upp en ny vägg. Precis som man gör en vanlig mellanvägg i lägenhet / hus. Enklast gör du det med plåtreglar (70 alt. 95 mm beroende vilken karm innerfönstret har). Det finns utlägg med pålimmad gummitätning vilket är perfekt till detta. Skruva fast ett utlägg i golvet och ett i taket. Sedan plockar du bara så många reglar du behöver. Jag har en byggtråd här på forumet som du kan kolla lite plåtreglar och resilientchanel.

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vad bra att det löste sig med både Stepisolen och fjäderreglarna. Skissen på golvet ser bra ut. Jag kan skissa upp hur jag menar med utsalningen kring karmarna.

Mot fönstret tycker jag att du reglar upp en ny vägg. Precis som man gör en vanlig mellanvägg i lägenhet / hus. Enklast gör du det med plåtreglar (70 alt. 95 mm beroende vilken karm innerfönstret har). Det finns utlägg med pålimmad gummitätning vilket är perfekt till detta. Skruva fast ett utlägg i golvet och ett i taket. Sedan plockar du bara så många reglar du behöver. Jag har en byggtråd här på forumet som du kan kolla lite plåtreglar och resilientchanel.

hälsningar / Björn

Sorry, blivit några veckor då annat pockat på uppmärksamhet. Nu har jag dock fått lite tid över igen och skissat upp projekteringen på riktigt. Även hittat en va jag tror är en vettig dörr. Rw 35dB hoppas jag ska ge bra valuta för pengarna, någon åsikt om det?

Reglar med gummi låter intressant som avslut mot väggen vid fönstret. Jag hade skissat på att bygga med 45x45 reglar och lämna 0,5 cm intill väggen och fylla med latexfog. Kanske funkerar bättre på de sättet du beskriver? Har du någon länk på hur sådana gummiförsedda reglar ser ut eller hur man får tag det? En länk till din byggtråd vore också mycket intressant.

Sista pusselbiten (som jag tror just nu iaf) är ventilationen, ska se mig om efter ett överluftsdon som kan fungera för studio.

Har även gjort en lite mer noggrann, om än inte så tilltalande grafiskt, skiss över rummet. De befintliga väggarna är grå och de tänkta nya är röda:

Sketch.png

Redigerat av Petter B
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, blivit några veckor då annat pockat på uppmärksamhet. Nu har jag dock fått lite tid över igen och skissat upp projekteringen på riktigt. Även hittat en va jag tror är en vettig dörr. Rw 35dB hoppas jag ska ge bra valuta för pengarna, någon åsikt om det?

Reglar med gummi låter intressant som avslut mot väggen vid fönstret. Jag hade skissat på att bygga med 45x45 reglar och lämna 0,5 cm intill väggen och fylla med latexfog. Kanske funkerar bättre på de sättet du beskriver? Har du någon länk på hur sådana gummiförsedda reglar ser ut eller hur man får tag det? En länk till din byggtråd vore också mycket intressant.

Sista pusselbiten (som jag tror just nu iaf) är ventilationen, ska se mig om efter ett överluftsdon som kan fungera för studio.

Har även gjort en lite mer noggrann, om än inte så tilltalande grafiskt, skiss över rummet. De befintliga väggarna är grå och de tänkta nya är röda:

Sketch.png

Hej Petter! För att du ska kunna dra full nytta av den tänkta konstruktionen bör du även fortsätta med väggen vid fönstret som jag skrev tidigare. Här kan du kolla lite på plåtreglar mm. https://www.studio.se/index.php/topic/82989-studiobygge/page__st__150

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Petter! För att du ska kunna dra full nytta av den tänkta konstruktionen bör du även fortsätta med väggen vid fönstret som jag skrev tidigare. Här kan du kolla lite på plåtreglar mm. http://forum.studio....e/page__st__150

Jo, det är ju just det. Nackdelen med att bygga för är att både fönster och element hamnar på andra sidan den nybyggda väggen. Känns väldigt fel och om man ska tänka ett steg i andrahandsvärde för lägenheten jag bygger i så är det garanterat inget positivt 😉

Ett alternativ är att montera ett nytt fönster i den nya väggen mitt för det gamla och via det komma åt både gamla fönstret och elementet. Dock blir det lite bökigt om något skulle behöva fixas med gällande elementet men det är en lösning. Man skulle då kunna addera en service lucka för elementet men då är jag rädd att det blir en schweizerost av väggen och tätheten går om intet.

Vad jag helst skulle vilja ha är en tät och mjuk fog mellan befintlig vägg och ny vägg runt fönsteralkoven som jag beskrivit ovan. Jag har inget behov av att ljuddämpa mot den väggen, det är en yttervägg. Dock vill jag ju inte tappa hela iden med att bygga ett tätt rum genom att göra en allt för lättvindig lösning där.

Då utrymmet vid fönstret kommer vara bakom monitorer och skärmar är tanken att bygga någon slags absorbent som placeras mellan bord och vägg som löser den oregelbunda väggen form rent akustiskt på ett hjälpligt sätt.

Som jag sagt innan, ambitionsnivån är inte att kunna slamra med trummor i rummet. Dock vore det gött om grannar upplevde studions ljud som om att en granne tittar på TV lite reserverat och inte som om det är full fest och stereon på max alternativt ett konstant basbrum.

EDIT:

Stort tack för all feedback och grymma förslag! Så glad att jag hittat stepisolen och resilent channels lösningen!

Redigerat av Petter B
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en omöblering i studion idag efter en sömnlös natt som spenderades att grubbla på bygget. Kom då fram till att vända skrivbordet mot långsidan i rummet för att på så vis bli kvitt fönstret bakom monitorerna och öka möjligheten att sitta två och jobba i studion. Också mycket trevligare att ha min DJ-bänk ut mot fönstret, då kan man ju ta vara på utsikten när man står och spelar in 🙂

bild.JPG

Bilden är tagen mitt i allt flyttande.

Letade även idag rätt på var närmaste knutpunkt för elen finns och hur möljlighterna för att dra två egna uppsättningar kablar till studion istället för det enda ojordade uttag som idag erbjuds i rummet.

I en annan tråd fann jag även något jag letat som en galning efter lösningar på, nämligen att ljudisolera ventilationen. Som det är idag går det ventilation in i rummet men det förbinds med ventilationen som går in i samtliga grannars toaletter och det är den mest lyhörda delen i huset verkar det som. Antar att en lösning från dessa kan förbättra utsikterna från att mina grannar behöver duscha till moogbas och 808 kickar:

http://www.luftbutiken.se/143-ljuddampare

Någon som har tips på fördelar/nackdelar med de olika? Är en stor trumma bättre än slangarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig ljuddämpare dämpar bättre en flexdämpare. Flexdämparen har en perforerad plåt innanför mineralullsisoleringen och utanpå isoleringen har den endast ett tunt plasthölje till skillnad mot en vanlig ljuddämpare som har ett hölje av plåt. Detta tillsammans med en tjockare isolering samt större volym gör att den vanliga ljuddämparen dämpar läge ner i frekvens. Flexdämparen är däremot smidig att använda i många situationer och dämpar faktiskt rätt bra om man kör med den långa modellen och monterar den så att den är fullt utdragen.

Om du inte får plats med en vanlig ljudämpare kan du bygga in flexdämaren i en gipslåda.

Hälsningar/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det där med överhörningen i ventilationssystemet.Är det så att kanalerna är sammanbundna så att du hör pinkljud från grannarna behöver du byta riktning på luften samt en rätt bra ljuddämpare som sluter helt tätt mott vägg. Du kan även bygga en egen dämpare av mdf och gips med bafflar och absorbenter i. Inom kort tänkte jag lägga upp lite bilder och mätningar på ett sådant bygge jag håller på med.

Hälsningar/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en noggrannare undersökning av ventilationen. Det visade sig till min stora glädje att toaletten hade separat ventilationsgång, den är ej sammanbunden med min studio. Överhörningen på toaletten beror nog mycket på att dem vid stambytet som gjordes för några år sedan bara byggde en gipslåda (läs resonanslåda) för att dölja rören. Ljud från att folk spolar i ledningar/toalett etc fortplantar sig därför utan problem genom toaletttaket. Jag knackade i taket och det va som att knacka på en trälåda, inte betong.

Ventilationen till studion blåser in luft, inget frånsug. Antar att det är bra ur ljudsynpunkt? Har inga problem att få plats med en trumma i taket vid ventilationen.

Ser med spänning fram emot att se din egensnickrade lösning. Läste igenom din tråd och, shitt, respekt för ditt bygge! Grymt kul och lärorikt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu är byggmaterial beställt, bör anlända imorgon!

Har forskat vidare på ventilationsproblematiken och verkar funnit en passande lösning:

Faktablad

Tittar man på dämpvärdena så bör det ge en tillräcklig dämpning då det är en tillfuftskanal med ett mottryck jag sätter den i.

Planen är följande:

Golv:

- Stepisol 50mm i botten

- 12mm spånskiva (valda en tunnare för att bygga så lite höjd som möjligt för att synka befintliga trösklar etc. utseendemässigt)

- Laminatgolv, skulle tro vitt, svart eller neutralgrått.

Väggar och tak:

- Auralex resilentkanaler på långsidorna

- 12mm spånskiva (för att enkelt kunna skruva upp saker på väggarna)

- 12mm gips

- 12mm gips

Sidoväggarna kommer reglas upp med 45x70mm träregelar och ha samma lager gips och spån. Reglarna kommer stå på golvspånet som "flyter" på stepisolen.

Runt fönster kommer det isoleras med ljuddämpningsmatta och silikon för att vara flexibelt men lufttätt. En kompromiss för att inte bygga in fönster och element.

Dörr

Diplomat innerdörr Massiv Ei30/Rw35

Snart så!! 🙂

Redigerat av Petter B
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 7 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...