Jump to content
Annons

Rytmisk elektronisk musik.


SadamJR

Recommended Posts

Det finns uppenbarligen många Studio forum-medlemmar som huvudsakligen ägnar sig åt musik som stämmer med rubriken. Själv är jag en oldtimer som inte vet mycket om denna typ av musik, men som gillar att höra nya saker. Tanken med den här tråden är att försöka reda ut var det började, och hur det fortsatte. Köpte själv några av Kraftwerks skivor när de kom, och har förstått att bandet var en förebild för de första technoartisternaa. Var det detta som var början när det gäller rytmisk elektronisk musik eller fanns det något ännu tidigare. Alltså, skriv gärna hur ni ser på hur denna musik har utvecklats från techno, till trance, till house eller hur ni ser på det, och lägg gärna upp videolänkar så att man kan ta del av musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En "Elektronisk Musik" historik alltså? Kan bli lång tråd, men intressant.

Kan börja med att bidra med följande: Techno är i första hand en mer agressiv, hård och mer instrumental avart av House, som i sin tur växte typ 85. Kraftwerk, och andra, bidrog med en del, men inte så det gick från Kraftwerk direkt till Techno.

House i sin tur kommer från en klubb i Chicago som hette "The Warehouse", var känt ibland folk som "The house" och var en ruffig förrådsbyggnad. Folket där var mest alternativa och hbt-personer typ, många afro-amerikaner och latinos. DJn började bl.a. använda trummaskiner tillsammans med att ratta plattor, och göra väldigt speciella saker. Blev en väldigt hypnotisk stämning tydligen. Var en ganska tidig början av då DJs inte bara spelar plattor utan bidrar lika mycket själv till musikens utformning. Blev känt som House Music, i meningen 'musik av den typ dom spelar på The House', totalt underground. Spred sig rätt fort sen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Var alltså house före techno?

Något före, ja.

Sen är det aldrig så enkelt som att en stil föds helt ur en annan. Influenserna till Techno fanns ju innan uppkomsten av House, och det kom från lite olika håll. Men sammanfattningsvis, ja, Techno är en hårdare, kallare variant av House (och har influenser utanför Housemusiken).

Musik med elektroniska instrument går ju tillbaka till tiden då vi lärde oss kontrollera elektrisk ström, typ strax innan sekelskiftet.

Men man antar att du menar dansgolvsmusik (EDM), eller elektronisk musik som utvecklats utifrån dansgolvsmusiken. I så fall är discomusiken och DJ-kulturen dom mest centrala rötterna till dagens EDM. Början/mitten av 70-talet och framåt typ.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Men man antar att du menar dansgolvsmusik (EDM), eller elektronisk musik som utvecklats utifrån dansgolvsmusiken. I så fall är discomusiken och DJ-kulturen dom mest centrala rötterna till dagens EDM. Början/mitten av 70-talet och framåt typ.

Och om jag inte gör det? Discomusicen är jag tämligen bekant med, där t ex Moroder är en pionjär, i samarbete med Donna Summer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, ska man börja helt från början då torde väl Cahills Telharmonium vara det första egentliga elektriska instrumentet, typ 1898 eller när det var. Vägde så mycket så det tog upp ett halvt tåg typ, byggdes på järnvägsvagnar. Första konserten sägs han ha börjat med ett fett ackord, poff! strömmen slogs ut över halva stan direkt 😛

Men elektronisk musik har inte haft så mycket eget liv förrän slutet av 60- början på 70-talet. Innan dess har det nästan bara varit elektriska/elektroniska instrument som gjort samma sak som akustiska. Clara Rockmore for runt på 30-talet med en Theremin, ackompanjerad av symfoniorkester. Det skrevs nåt verk enbart för orkester och Theremin osv men .. inget av nån betydelse.

Första betydande skivan som spelades in var nog Wendy Carlos 'Switched on Bach' från 68. Man spelar Bach på syntar. Sålde mer skivor än nån klassisk bach-inspelning nånsin gjort. Och runt där började elektroniska musiken ge upphov till egna idéer som skilde sig från annan musik. Vangelis Papathanassiou och Jean Michel Jarre t.ex. var ett par av pionjärerna där. I samma veva kommer ju Disco-musiken och DJ-kulturen in i bilden.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, ska man börja helt från början då torde väl Cahills Telharmonium vara det första egentliga elektriska instrumentet, typ 1898 eller när det var. Vägde så mycket så det tog upp ett halvt tåg typ, byggdes på järnvägsvagnar. Första konserten sägs han ha börjat med ett fett ackord, poff! strömmen slogs ut över halva stan direkt 😛

Jo, men Raymond Scott var väl såvitt jag vet den förste som bygde rytmmaskiner på 40-50talet. Bob Moog och hans far fick beställningar på diverse elektroniska kretsar men visste aldrig riktigt vad de skulle användas till. Scott var oxå väldigt hemlighetsfull om sina apparater, men han använde sig mycket av reläer, och ljudet av reläerna lät ofta högre än musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men Raymond Scott var väl såvitt jag vet den förste som bygde rytmmaskiner på 40-50talet. Bob Moog och hans far fick beställningar på diverse elektroniska kretsar men visste aldrig riktigt vad de skulle användas till. Scott var oxå väldigt hemlighetsfull om sina apparater, men han använde sig mycket av reläer, och ljudet av reläerna lät ofta högre än musiken.

Här är ett stycke musik av Raymond Scott gjord med utrustning han byggt själv. Vet inte om det är house eller techno dock.

http://www.youtube.com/watch?v=MRuJ82CnEGI

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte så mycket om olika genres men även om house var stor influens i techno från staterna så verkar synth/EBM vara stor influens i techno (och trance) i Sverige och Europa. Iallafall från tidigt 80-tal.

"Rytmisk elektronisk musik" då tänker jag kan på lite mer pumpande rytmer som inspirerar till lite hårdare techno och även trance.

Jag säger bara "synth" men här är lite exempel:

D.A.F.

http://www.youtube.com/watch?v=15ScQivK5DY

Front 242

Och mitten av 80-tal som t.ex.

Nitzer Ebb

Skinny Puppy

http://www.youtube.com/watch?v=MYC5VFuiblU

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag aldrig fattat skillnaden mellan house och Techno. Någon får gärna lägga upp ex.

Man måste lyssna mycket för att börja höra definitionerna. Det är lite som att höra skillnad mellan italiensk och tysk opera (utan att höra språket som sjungs). Man måste lära sig de små kännetecknena. Det är ofta diskreta små historiska hänvisningar, vilka små detaljer man tar med och vilka små detaljer man avstår från, samt saker som ligger i tiden 'just nu' för respektive stil. Kan man inte dom små skillnaderna, då "låter allt likadant" typ.

Om House är popmusik, så är Techno lite rock. Om House är rock, så är Techno lite metal. Lite så. Men gränserna är rätt utsmetade numera, och det händer ofta bland dansmusik-folk att man folk 'rättar varandra' och tjabblar om definitionerna, typ - Mäh, han spelar väl inge techno, det är ju mer Acid ju!? Definitioner som dubstep och drum&bass är däremot svårt att förväxla.

House är överlag mer mainstream, mer publikfriande nästan. Mer "Peace and free Love". Ett litet kännetecken för House är att den öppna/halvöppna hi-haten på off-beat framhävs tydligt.

Technon är mer "modern", rå, hardcore, stabbig, hårdare, kallare, mer avskalad, inte så "fet", mindre "kommersiell" och överlag något snabbare tempo. Techno är oftare instrumental, medan House oftare har sånginslag.

House:

Eric Prydz: Every day

Techno:

Lite olika stilar:

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som sagt .. definitionerna ligger så nära varandra så .. folk tycker lite olika 🙂 Tog kanske lite väl kommersiella techno-spår som exempel. Tanken var att dom skulle låta lika House så det gick att jämföra. Menade inte att ta monopol på definitionen bara. Kommentera gärna, det vinner nog tråden på.

Prodigys Firestarter brukar räknas som Techno med, men jag tycker det är mer drum n bass än Techno, även om Prodigy är mer en Techno-grupp.

Man kan googla runt lite på '"most classic" eller "most popular" techno songs/tracks' eller nåt, kan man skapa sig sin egna bild.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Ja, som sagt .. definitionerna ligger så nära varandra så .. folk tycker lite olika 🙂 Menade inte att ta monopol på definitionen bara.

Prodigys Firestarter brukar räknas som Techno med, men jag tycker det är mer drum n bass än Techno, även om Prodigy är mer en Techno-grupp.

Man kan googla runt lite på '"most classic" eller "most popular" techno songs/tracks' eller nåt, kan man skapa sig sin egna bild.

Så är det nog, men tror man får dela upp det lite i idag och förr om det ska bli lättare att hålla reda på, när Prodigy var som störst gick väl nästan all elektronisk musik som var lite hårdare under "Techno", hade dom släppt det där idag så hade det nog vart mer drum n bass (som du säger) men då får man säkert smisk på fingrarna av någon som är insatt i just drum n bass 🙂

Ian Van Dahl skulle väl kanske kunna klassas som Eurotechno/Eurodance eller en väldigt kommersiell typ av Trance.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det nog, men tror man får dela upp det lite i idag och förr om det ska bli lättare att hålla reda på, när Prodigy var som störst gick väl nästan all elektronisk musik som var lite hårdare under "Techno", hade dom släppt det där idag så hade det nog vart mer drum n bass

Jävligt sant, fick mig en liten tankeställare där 🙂 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Först lyssnade man på kraftwerk, sen blev det thunderdome, sen mayday skivorna. Sen kom man i kontakt med alla acidflash, dragonfly, TIP, trancient, ditance to goa osv. Sen blev det den stilen man fastnade på trance/psytrance. Det händer saker hela tiden i trance, om man lyssnar på house är allt ett stort intro. Dom första rejvfesterna man var på var på 90 talet. Och visst upplevelsen förbättras avsevärt när man är påtänd. Så det stämmer det du skrev i psytrance tråden. Det är kontroversiellt för vissa, men människor har knarkat i tusentals år. Vill man ta reda på varför ungdomar knarkar så får man börja med att rannsaka sig själv och sluta låtsas som att alkohol inte är en drog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer saker hela tiden i trance, om man lyssnar på house är allt ett stort intro. Dom första rejvfesterna man var på var på 90 talet. Och visst upplevelsen förbättras avsevärt när man är påtänd. Så det stämmer det du skrev i psytrance tråden.

Jag har kommit fram till att jag hade fel. Det är ju typiskt att du ger mig rätt då. Det får räcka med musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kommit fram till att jag hade fel. Det är ju typiskt att du ger mig rätt då. Det får räcka med musiken.

Ja det räcker gott och väl idag. Annat var det förr när man var ung och dum och trodde man var odödlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...