Jump to content
Annons

Rytmisk elektronisk musik.


SadamJR

Recommended Posts

Det här med droger.. det som händer är att man släpper spärrar till ett rum i hjärnan som man kan komma åt ändå om man vill. Vissa har lättare till att komma åt det, andra vågar inte utan droger.

Jag är 100% övertygad om att man kan få samma upplevelse nykter som onykter/påtänd; speciellt av drogande musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är 100% övertygad om att man kan få samma upplevelse nykter som onykter/påtänd; speciellt av drogande musik.

Jag vill inte att det här ska bli en drogtåd, men hur vet du det om du inte har testat?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är rätt central när det gäller den elektroniska musikens utveckling är hur tillgängliga instrumenten har varit. De tidiga syntharna kostade som ett hus och då var det framförallt stora institutioner som kunde köpa dem, vilken gjorde att det främst var konstmusiker som kunde använda dem vilket i sin tur färgade musiken.

Sedan kom synthar som "bara" kostade som en bil (t ex minimoog) och då blev syntharna tillgängliga för en helt ny grupp musiker, vilket i sin tur förändrade den elektroniska musiken.

Några år efter det exploderade synthmarknaden och synthar blev tillgängliga för nästan alla musiker, åtminstone om man kunde tänka sig budgetvarianter eller synthar som andra ratat, som till exempel Roland TB303. Återigen kom ett stort skifte i hur den elektroniska musiken lät.

En rätt vettig ingång till att lära sig mer om den elektroniska musiken är att följa maskinerna snarare än människorna. Utöver de synthar jag har nämnt, Moog minimoog och Roland 303, rekommenderar jag att kolla på vad som hände med musiken när samplers, såsom Akai 900 och MPC60, blev tillgängliga för gemene man.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är rätt central när det gäller den elektroniska musikens utveckling är hur tillgängliga instrumenten har varit. De tidiga syntharna kostade som ett hus och då var det framförallt stora institutioner som kunde köpa dem, vilken gjorde att det främst var konstmusiker som kunde använda dem vilket i sin tur färgade musiken.

Sedan kom synthar som "bara" kostade som en bil (t ex minimoog) och då blev syntharna tillgängliga för en helt ny grupp musiker, vilket i sin tur förändrade den elektroniska musiken.

Några år efter det exploderade synthmarknaden och synthar blev tillgängliga för nästan alla musiker, åtminstone om man kunde tänka sig budgetvarianter eller synthar som andra ratat, som till exempel Roland TB303. Återigen kom ett stort skifte i hur den elektroniska musiken lät.

En rätt vettig ingång till att lära sig mer om den elektroniska musiken är att följa maskinerna snarare än människorna. Utöver de synthar jag har nämnt, Moog minimoog och Roland 303, rekommenderar jag att kolla på vad som hände med musiken när samplers, såsom Akai 900 och MPC60, blev tillgängliga för gemene man.

Jag har läst intervjuver med Depeche Mode där de hävdar att när de började spela tillsammans i början av 80-talet (slutet av 70-talet?) så var det för dem billigare att köpa synthar än traditionella instrument som elgitarrer och förstärkare. De är kanske bland de första arbetarklassynthbandet? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst intervjuver med Depeche Mode där de hävdar att när de började spela tillsammans i början av 80-talet (slutet av 70-talet?) så var det för dem billigare att köpa synthar än traditionella instrument som elgitarrer och förstärkare. De är kanske bland de första arbetarklassynthbandet? 🙂

Låter som en snygg efterkonstruktion från DMs sida, men det ligger väl något i det. Den här dokumentären är bra om synthpopen i Storbritannien under den tiden, med DM, Human League mfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Köpte själv en tb 303 med vidhängande trummaskin när det begav sig. Sålde dom ett par år senare för nästan ingenting eftersom jag aldrig begrep mig på dom.

Och nu sitter du och inser att du skulle haft en pool och bastu på baksidan av kåken för samma slant som dom sketna manickerna kostar idag? skämt och sido, personligen så skulle jag höja hakan en centimeter bara av att ha ägt som här mackapärerna 🙂'

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nu sitter du och inser att du skulle haft en pool och bastu på baksidan av kåken för samma slant som dom sketna manickerna kostar idag? skämt och sido, personligen så skulle jag höja hakan en centimeter bara av att ha ägt som här mackapärerna 🙂'

Dom marknadsfördes som hjlälpmedel för trubadurer. Respect....eller....

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Dom marknadsfördes som hjlälpmedel för trubadurer. Respect....eller....

Jag tycker det är skitcoolt, när jag började med musik var 303an nånting som stog i en monter på diverse musikaffär, det är iofs 15 år sen men tycker fortfarande att den satt sina spår, speciellt på mig, har hela bakgrunderna av dom här maskinerna inprintade i skallen och vill ha skiten här, även fast det skulle vara kul i en 15 minuter? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

En "Elektronisk Musik" historik alltså? Kan bli lång tråd, men intressant.

Kan börja med att bidra med följande: Techno är i första hand en mer agressiv, hård och mer instrumental avart av House, som i sin tur växte typ 85. Kraftwerk, och andra, bidrog med en del, men inte så det gick från Kraftwerk direkt till Techno.

Nja, Techno kan bäst beskrivas som "Tung Syntetisk Funk", då de tidigaste Technoplattorna från 82-83 lät som Kraftwerk med James Brown-tendenser. Förrutom Moroder och Kraftwerk är ju George Clinton & PF, Prince och flera synth-funkare från den tiden förgrundsfigurer för hur Techno låter idag. Tillsammans med en stad i nedgång, drevs Techno mot ett tyngre sound och tog sig an 4/4-takten från House i slutet av 80-talet och blev då "Second Wave of Techno". Under SWOT drevs den till Europa och blandades i Ibiza med Synthpop och födde en annan genre; Trance. Under mitten av 90-talet splittrades Techno till två separata genrer; Minimal och Schranz, varav den senare trots det tyska namnet är en helsvensk uppfinning skapat av skivbolaget Drumcode.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under mitten av 90-talet splittrades Techno till två separata genrer; Minimal och Schranz, varav den senare trots det tyska namnet är en helsvensk uppfinning skapat av skivbolaget Drumcode.

Videoexempel på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ren logik. Man kan inte framställa intelligens eller persondrag via kemisk väg. Åtminstone inte temporärt.

nä där är du ju fel ute. visst att förutsättningarna såklart redan finns i hjärnan, men det innebär ju inte att droginducerade tillstånd kan nås nykter. det är ju just det kemiska som tillförs som leder till dessa tillstånd. du kan inte meditera dig till en syratripp

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

15 år sen?

Ja, jag lyssnade i stort sätt bara på Acid då och minns att det stod en TB-303 i en glasmonter i en musikaffär på götgatsbacken i Stockholm, var sugen på den i flera år. Finns så klart andra synthar som är mer kultförklarade, men inte för mig 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag lyssnade i stort sätt bara på Acid då och minns att det stod en TB-303 i en glasmonter i en musikaffär på götgatsbacken i Stockholm, var sugen på den i flera år. Finns så klart andra synthar som är mer kultförklarade, men inte för mig 🙂

Ah. Trodde du pratade om när den var ny, och tänkte att du kanske blandade ihop den med Mc-303 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag lyssnade i stort sätt bara på Acid då och minns att det stod en TB-303 i en glasmonter i en musikaffär på götgatsbacken i Stockholm, var sugen på den i flera år. Finns så klart andra synthar som är mer kultförklarade, men inte för mig 🙂

Acid? Exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Ah. Trodde du pratade om när den var ny, och tänkte att du kanske blandade ihop den med Mc-303 🙂

Aha nä, är lika gammal som tb-303 så den har jag koll på 🙂

Hade för övrigt en mc303 och insåg ganska snabbt att dom inte hade något gemensamt hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Man måste lyssna mycket för att börja höra definitionerna. Det är lite som att höra skillnad mellan italiensk och tysk opera (utan att höra språket som sjungs). Man måste lära sig de små kännetecknena. Det är ofta diskreta små historiska hänvisningar, vilka små detaljer man tar med och vilka små detaljer man avstår från, samt saker som ligger i tiden 'just nu' för respektive stil. Kan man inte dom små skillnaderna, då "låter allt likadant" typ.

Om House är popmusik, så är Techno lite rock. Om House är rock, så är Techno lite metal. Lite så. Men gränserna är rätt utsmetade numera, och det händer ofta bland dansmusik-folk att man folk 'rättar varandra' och tjabblar om definitionerna, typ - Mäh, han spelar väl inge techno, det är ju mer Acid ju!? Definitioner som dubstep och drum&bass är däremot svårt att förväxla.

House är överlag mer mainstream, mer publikfriande nästan. Mer "Peace and free Love". Ett litet kännetecken för House är att den öppna/halvöppna hi-haten på off-beat framhävs tydligt.

Technon är mer "modern", rå, hardcore, stabbig, hårdare, kallare, mer avskalad, inte så "fet", mindre "kommersiell" och överlag något snabbare tempo. Techno är oftare instrumental, medan House oftare har sånginslag.

House:

Eric Prydz: Every day

Techno:

Lite olika stilar:

http://www.youtube.com/watch?v=UMTeKevBjAo

Sjukt hur mycket det lätt lika av nästan allt. Men samma säger nog många om metal stilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...