Jump to content
Annons

Michael Joly Engineering (f.d. OktavaMod) MJE v250


Linus

Recommended Posts

Mikmoddaren Michael Joly, som gjort sig känd för sina Oktava-modifieringar, har fått in ett stort parti MXL v250 som han moddar till Neumann U87-liknande mikrofoner.

Han använder sin berömda kapsel MJE-K47. Alla undermåliga lågkvalitetskomponenter byts ut och likaså ersätts korgen med enlagersvariant som är öppnare och inte reflekterar lika mycket.

q9arwvq.jpg

Mikrofonerna beräknas vara klara för leverans 8 april.

Priset på det här partiet är det lägsta någonsin, 2,231 kr ($349) + frakt landar omkring 2800 kr!

På beställningssidan finns tre ljudexempel där du kan jämföra MJE-K47 mot U87.

http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?cPath=2_28&products_id=200

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag lurar på om man skall tjacka MJ micken eller en Blue Baby Bottle.

Lite beslutsångest, har inte råd med båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig dock höra en viss skillnad i ljudexempeln, men svårt att avgöra om det har med mickavstånd eller själva micken att göra. Inbillar mig att Neummanen är aningen aningen varmare i sin ton, men det kan också mycket väl vara placebo för att jag VET vilken som är original. Hur som haver, modden låter suveränt.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Visst finns det en liten skillnad mellan kapslarna i briljansen 10k och upp, det syns i mätningen på gitarrexemplet ovan.

Men efter att ha A/B-testat exemplen i flera omgångar och olika lyssningar kan jag inte säga att jag föredrar en enskild modell. Ibland råkar det bli U87:an, ibland MJE-miken.

Det är en lyxigt fin mikrofon sammansatt för hand av en expert - och ändå kostar den en sjättedel av en Neumann. Bara det är skäl nog att slå till.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det en liten skillnad mellan kapslarna i briljansen 10k och upp, det syns i mätningen på gitarrexemplet ovan.

Men efter att ha A/B-testat exemplen i flera omgångar och olika lyssningar kan jag inte säga att jag föredrar en enskild modell. Ibland råkar det bli U87:an, ibland MJE-miken.

Det är en lyxigt fin mikrofon sammansatt för hand av en expert - och ändå kostar den en sjättedel av en Neumann. Bara det är skäl nog att slå till.

Snyft, nu måste man vänta minst en månad innan man får testa 🙁

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyft, nu måste man vänta minst en månad innan man får testa 🙁

/Jon

Men när du väl fått miken så vore det ju kalaskul med lite ljudexempel 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på ljudexemplen och blev överraskad över skillnaderna. Var inställd på att de skulle vara betydligt mindre.

MXL'en låter mer instängd. Tydligare fokus på mellnaregistret och det låter som att den har en snävare upptagning. Föredrar U87'an på sång och strummande gitarr. MXL'en passade bättre till fingerpickinggitarren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lyssnat på ljudexemplen och blev överraskad över skillnaderna. Var inställd på att de skulle vara betydligt mindre.

MXL'en låter mer instängd. Tydligare fokus på mellnaregistret och det låter som att den har en snävare upptagning. Föredrar U87'an på sång och strummande gitarr. MXL'en passade bättre till fingerpickinggitarren.

Mellanregisterfokus är precis vad vi behöver i dagens musik, som bara är bas och diskant 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...