Jump to content
Annons

Mickbyte på Epiphone Les Paul Custom.


YippieKaey

Recommended Posts

Tjena, ja som ni säkert listat ut i tråden ovan tänkte jag ge mig på att byta mickar på min arbetshäst. Har kollat lite instruktionsvideor och så vidare och det verkar ju inte så jättesvårt men vill ändå kolla med folk som vet, är det något man som glad amatör ska ge sig på? Har tillgång till lödkolv och ( tror jag) potentiometer. Men finns det någon risk att jag sabbar gitarren på något vis om jag gör fel? Typ att det blir något impedansfel gentemot stärkaren eller så? Alla tips och tricks ni har tas tacksamt emot:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det beror ganska mycket på vilka pickuper du tänker sätta dit. En ganska vanlig mod är att man sätter dit pickuper som kan lite mer än originalet. Tex att man kan fas-vända dem eller få ut en single-coil signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Kolla på schemana på tillverkaren av mikarna så brukar det vara bra förklarat... Många humbuckers är ju 4-tråds så då kan man göra som pme säger. Men det är som sagt bildigt förklarat ofta hur man ska göra, iallfall hos seymour och dimarzio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Allparts har ju fifiiga kopplingscheman till (vissa) av sina kopplingsset. Därmed inte sagt att du måste gå och köpa dem men du kan ju få ett hum om hur det ska kopplas och lödas. Jag köpte ett tockenhäringa kopplings-set (från GMF) när jag skulle byta ut mikarna på min Epi-SG till Seymour Duncisar (samt löda dit nya potar) och det gick kalasbra.

EP-0066-000-web-3.jpg

Ironmans tips om att fota lödningarna är också bra. Gjorde det också som fail safe och "utifall att..." 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite små tips.

Se till att ha en lödkolv som inte är för kraftig (watt).

Med för höga watt är det stor risk att man bränner kolbanorna i pottarna.

Någonstans mellan 25-40 watt är bra, typ 30.

Smälta på lödten på kolven innan du håller den mot det du skall löda gör att det värmer upp fortare och risken för att bränna prylar minskar.

Se till att ha lödten som inte är för dålig, lägg lite mer pengar, dåligt ten smälter inte lika fort.

Att fota av hur det sitter är bra, men bara om du har järnkoll på vilka kablar på mickarna som är vad. Risken att de mickar du skall löda i har samma färgkodet är väldigt små.

Fotar du av hur duncan mickar sitter och sätter DiMarzio likadant kommer du att vara helt fel, mickarna blir fasvända och splittade och fungerar inte ens på alla läge på switchen.

Bättre är att lada ner scheman från den tillverkare av mickarna du tänker använda och följa det. Scheman från andra tillverkare stämmer inte säkert.

Tar du det bara lugnt och dubbelkollar innan du går vidare så kommer det att gå bra.

En Les Paul är lättkopplad.

Lycka till!

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...