Jump to content
Annons

Inspelning av körsång


apanboll

Recommended Posts

Far min vill spela in konserter.

De är väl ca från 5 - 20 personer beroende på kör.

Vad behövs, och till ett vettigt pris?

Hade funderat på följande:

Edirol U-25

http://www.edirol.com/products/info/ua25.htmlEdirol U-25

(praktiskt då jag även kan använda det mellan konserterna som midiinterface etc).

och 2 st micar.

Ca 1000kr klassen. Vilka micar ska man ha?

Bättre med en dyr än 2 billigare?

All inspelning kommer ske till en Powerbook.

Programvara?

/ boll

Redigerat av apanboll
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ang. mickarna så borde du nog ha en stereomick eller 2 st kondensator typ 2st ADK51e kanske är ett alternativ. Du funkar säkert bra med ljudkortet som du spanar på. Att hitta en steroemick i den prisklassen med bra kvalitét blir nog svårt.

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo har fått höra att 2 micar skulle vara bra.

Även att man placerar dem i ett kors, är det en bra lösning?

Eller hur ska man placera micarna för bästa ljud?

Blir ju till att experimentera lite, men vore bra att ha nånstans att börja, nybörjare helt och hållet på området.

Ska kolla upp den där micen Krause.

Fler förslag?

Skull gärna använda oss av flera micar än 2, men prislappen blir nog lite för stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två mikar är oftast bästa lösningen för kör. Även om du skulle ha tillgång till en mik per person, så blir det nog inte bättre.

Det finns ett antal olika sorters mikar som kan passa till sånt här. När du väl har två stycken av samma sorts mik, så kan du sätta upp dem på lite olika sätt. Kan du läsa engelska är detta en bra site att läsa på:

http://www.dpamicrophones.com/

Gå ner till deras microphone university och läs på lite. Ta inte allt de skriver på riktigt blodigt allvar, de är till exempel tveksamma till kardoid-mikrofoner, för att de skulle tappa bas på avstånd. Nå, detta kan kanske stämma om man nästan bar säljer omni-mikar (vilket ju gäller för DPA).

Mitt grundtips på uppställning är något som kallas ORTF.

När det gäller mikar finns det lite för många att välja på för att man skall kunna något riktigt enkelt svar. Kanske att två stycken TSM 184 (eller de kanske heter 184S numera) kan vara ett vettigt alternativ i en lägre prisklass. Det finns också två stycken Rode mikrofoner som verkar lämpliga (aldrig jobbat med dem själv), NT 4 och NT5. Ytterligare ett alternativ kan vara Studio Projects C4. Eller eventuellt någon av SE Electronics mindre mikar. Som synes har jag bara rekommenderat små-membrans mikar ovan. Kanske i stället att en Studio Projects B1 kan falla i smaken. Tyvärr kan listan bli mycket lång.

Tipset är nog om möjligt att hitta en handlare du litar på och be att få prova lite olika mikar.

Ljudkortet du föreslår har jag inte provat själv så det är svårt att säga något om det. På papperet ser det bra ut är. Prov får visa om det fungerar ihop med just din dator, ännu en orsak till att ha en handlare du litar på. I min erfarenhet funkar helt inte vissa ljudkort med vissa datorer. Helt enkelt inte kompatibla.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mikar finns det lite för många att välja på för att man skall kunna något riktigt enkelt svar. Kanske att två stycken TSM 184 (eller de kanske heter 184S numera) kan vara ett vettigt alternativ i en lägre prisklass.

Var det inte de mikrofonerna som lät mycket dåliga i småmembrans testet?

MvH Rickard Gerthsson

Link to comment
Dela på andra sajter

två mikrofoner räcker långt till en kör på 25 personer... Om

- Kören låter bra och är välbalanserad i mellan stämmorna

- Du har en lokal med en snygg klang.

Kommer i morgon spela in kör til en CD-skiva och kommer antagligen använda ADK 51 i antingen A-B stereo eller "öronavståndsstereo".

Om kören inte är balanserad får man stöta upp med extra mikrofoner för att fixa detta i mixen i stället. Har man en riktigt bra lokal (typ konserthus el. kyrka) är det ju heller inte fel att lägga ett par mikrofoner längre bak för att få ett naturligt reverb. Om du pratar budgetklass så skulle Line Audio CM-2 säkert vara utmärkta för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för den fina länken. Mycket användbar!

Vad gäller mikrofoner så verkar det ju som om över en viss prisklass är det ok, om man tar en "av kändare typ" så är det bara små skillnader som spelar in?

Och placeringen är viktigare än exakt en viss modell?

Tror nog vi nöjer oss med de mesta, ADK 51 har jag en bekant som använder sig av med lyckat resultat.

Audiorent, vore ju kalas om man kunde få höra en snutt av din inspelning, går det för sig tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. att lägga ut någon mix här så dröjer det nog innan vi får något mixat och dessutom måste jag ha deras tillåtelse. Hade faktiskt 4 mikrofoner vid den inspelningen så det blev ingen ren stereoinspelning.

Håller fn på med två produktioner som innehåller körsång. Den andra är en gospelkör där jag testade en ide som jag inte gjort förrut. Vi la först sången en gång när de var uppdelade i sina olika stämmor. Hade 6 mikrofoner och de var 3-4 runt varje mick. Dubbade sen med hela kören samlad och spelade in med endast ett stereopar. Resultat var både jag och kören mer än nöjda med. fick både ett samlat körljud och ett där jag kunde balansera de olika stämmorna.

Fördelen med att dubba, förutom att det blir lite maffigare, är just att de jämnar ut svagheter ifall kören dippar på sina ställen.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är modern hårdsvängande gospel vill det till fler än två mikrofoner. En per sångare är vad som gäller då. Annars kan som flera sagt två mikrofoner vara en utmärkt lösning. Se bara upp med hur kören står. Jag sppelade en gång in en kör, där sopranerna stod längst fram och sjöng starkast. det blev inte så bra. De borde ha stått längst bak.

J H Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...