Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Jag undrar bara vad ni tycker om ett sĂ„dant hĂ€r trumsound. Är ju plugg som det sĂ€kert hörs, Toontrack SD2.0.

Jag kĂ€nde för att skruva fram ett stor trumsound med tryck i idag 🙂

OBS. bara ett enkelt gitarrriff över och trummorna Àr loopade

Variation med större kick

Ett trevligt litet hybrid kit 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat

Bastrumman lÀt inte sÄ stor, mest klickig. Vore intressant om du kunde fÄ ihop virveln och dess efterklang lite mer. Nu upplever jag det nÀstan som olika ljud.

Plus att det vore skönt att höra trummorna ihop med till exempel ett par stora gitarrer. 🙂

Postat

LĂ€nken Ă€r i mitt första inlĂ€gg. Kicken Ă€r lite klickig dĂ„ jag tror att det kommer behövas nĂ€r bas och fler gitarrer kommer pĂ„ i rocksammanhang. Men det fĂ„r man ju tweaka till lite mer 🙂

Gav lite mer rum nu till kicken, finns i samma lĂ€nk sĂ„ den gamla Ă€r borta. ÄR sĂ„ pass smĂ„ skillnader Ă€ndĂ„ 🙂

MVH

Anders

Postat

Àr inte sÄ förtjust i virvelsoundet, lÄter som du pressat ihop den för mycket för att efter det försökt fÄ den att vÀxa med reverbet

Postat (redigerat)

En liten variation hÀr med större kick

Redigerat av Gizmozis
Postat

En liten variation hÀr med större kick

LÄter bra. Antar jag.

Virveln lÄter rÀtt sÄ 80-tal (utan att för den skull mena det som nÄgot negativt i sammanhanget).

Postat

Ja, det tar jag som positivt, jag Ă€r stort fan av hur de skruvade trummor pĂ„ 80-talet 🙂

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Aha. Det Àr nog för att det blir en flashspelare pÄ sidan. Du kan ta denna lÀnken till din iphone, bara ta bort "-tÀcknet i början och byt ut det mot ett h

"ttp://dl.dropbox.com/u/5726699/HEAVY%20DRUMS%202.mp3

Redigerat av Gizmozis
Postat

LÄter nice! skruva du till ljudet i sjÀlva pluggen SD2 eller i daw? kan man fÄ leka med nÄtt preset? :-D

Postat

LÄter bra. Lite irriterande med baskaggen, sjÀlva klickljudet lÄter som om det kommer 2ggr pÄ nÄgot sÀtt. SÀkerligen inget man skulle höra eller bry sig om i fullskalig produktion.

Diggar absolut virvelsoundet. Snyggt jobbat. 🙂

Postat

lÄter plugg - om Àn inte dÄligt sÄ saknar jag röj, slammer, stök, sjunget i det levande instrumentet

bra men platt blir intrycket - platt rent intrycksmÀssigt dÄ

akustiska trummor fÄr man ofta jobba en del pÄ för att fÄ det snyggare

pluggar fÄr man tvÀrtom jobba en del pÄ för att fÄ skitigare

allt för att komma till samma punkt

dom flesta pluggar Àr alldeles för polerade och fÀrdiga

Postat

dom flesta pluggar Àr alldeles för polerade och fÀrdiga

Det dÀr Àr ett uttryck jag tror att man mÄste försörja sig som producent för att förstÄ, eftersom du ger innebörden en negativ klang. Annars var det ju inte lÀnge sedan (Àven dÄ du och jag var i tjugoÄrsÄldern pÄ 80-/90-talet, förmodligen var pÄ samma "nivÄ") vi jobbade sketan av oss vid bordet för att fÄ till just det dÀr "polerade" (och helst fÀrdiga) trumsoundet. Nu har vi det, och dÄ lÄter det "fel" pÄ nÄgot sÀtt.

Jag tÀnker ofrÄnkomligt pÄ det dÀr nÀr trettiotalisterna förlorade sina jobb pÄ grund av alla robotar och datamaskiner ...

Du kan hÀrmed se dig sjÀlv som en gubbe!

Postat

Tack för kommentarerna. Allt Àr mixat utanför SD sÄ jag har tyvÀrr ingen preset. Ang att det lÄter plugg sÄ Àr det ju sÄ. Men i skarpt lÀge koppla in digitaltrummor och en trummis bidrar nog till lite mer liv Àven om det aldrig blir som med akustiska trummor.

Mvh

Anders

Postat

Nu har jag lyssnat Giz!!!

Fantastiskt!

Fick en sÄn Def Leppard flashback att jag nÀstan ramlade av stolen.

Personligen sÄ hade jag gÄtt pÄ den första kicken.

Kan riktigt höra en DX7:a i botten pÄ dom dÀr kurorna och nasala tunna jÀvla marshallguror mitt emellan!

Mycket bra replika anser jag.

Kul ocxÄ tycker jag att du valt att jobba efter storleken pÄ trumsetet med hjÀlp av virveltrumman.

Ett vanligt fel kÀnner jag dÀr mÄnga försöker köra baskaggen sÄ stor det gÄr för den Àr fysiskt störst.

Pukor karljÀvel!!!

Ge oss pukor.

FörvÀntar mig Genesis hÀr!!

Piiiz!

/Mojje

Postat (redigerat)

En liten parentes som jag kom att tÀnka pÄ, men som antagligen inte gör det bÀttre. VIlket bibliotek anvÀndes? Idag satte jag mig ner vid kitet och körde SDX Roots Sticks med fullt bleed och unlimited sample pool och hela baletten. DÄ laddades ett kit pÄ drygt 7 Gb, vilket i princip motsvarar storleken pÄ hela Steven Slate-paketet nÀr det kördes i Kontakt. Det lÀcket gjorde det Ànnu go'are att spela. Och btw (Ànnu en parentes) - det Àr SALE pÄ Mixosaurus nu. Uwe Àr sjuk:

http://www.mixosaurus.com/

Redigerat av JohnRick
Postat (redigerat)

Vilka najsiga kommentarer man fĂ„r 🙂 Thanx!! NĂ„gra pukor kom inte med denna gĂ„ngen heller, men distad gitarr, lite snabbare och med bleed pĂ„slaget pĂ„ kick och snare.

JAg anvÀnde biblioteket N.Y eller vad det heter, det som följer med SD2 vid köpet, det första alltsÄ.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Det dÀr Àr ett uttryck jag tror att man mÄste försörja sig som producent för att förstÄ, eftersom du ger innebörden en negativ klang. Annars var det ju inte lÀnge sedan (Àven dÄ du och jag var i tjugoÄrsÄldern pÄ 80-/90-talet, förmodligen var pÄ samma "nivÄ") vi jobbade sketan av oss vid bordet för att fÄ till just det dÀr "polerade" (och helst fÀrdiga) trumsoundet. Nu har vi det, och dÄ lÄter det "fel" pÄ nÄgot sÀtt.

det var dÀrför jag skrev: akustiska trummor fÄr man ofta jobba en del pÄ för att fÄ det snyggare

pluggar fÄr man tvÀrtom jobba en del pÄ för att fÄ skitigare

'just det dÀr "polerade" (och helst fÀrdiga) trumsoundet' kanske inte lÄter fÀrdigt pÄ det sÀtt jag vill ha det - bara för att det lÄter fÀrdigt

det finns nÀmligen inte bara ett sound bara för att det kan rÀknas som polerat och fÀrdigt

och det mÄste man kanske försörja sig som producent för att förstÄ

en rolandsynth lÄter ocksÄ polerad Ä fÀrdig i sina trumset - Àr det det soundet du efterstrÀvar Àr det ju kanon

om inte sÄ Àr det rÀtt jobbigt

du kan hÀrmed se dig sjÀlv som finnig newbie

Postat

du kan hÀrmed se dig sjÀlv som finnig newbie

Nej, grandpa, det kan jag inte!

NÀr jag skriver "just det dÀr 'polerade' (och helst fÀrdiga) trumsoundet", dÄ utgÄr jag frÄn att en sÄ erfaren gubbe som du fattar att jag inte syftar pÄ ett (1) sound, utan det dÀr man vid varje enskilt tillfÀlle efterstrÀvar. Men poÀng var bara att "vi" förr fick jobba sketan av "oss" för att fÄ ett sound man efterstrÀvade. Idag finns sounden sÄ gott som serverade, och att "vi" plötsligt inte gillar det tror jag beror pÄ att "maskinerna" har tagit jobbet frÄn "oss". Jag har svÄrt för att tro att du tycker att alla trumpluggar lÄter "inte tillrÀckligt bra".

Fast Ä andra sidan, det tror man kanske bara sÄ lÀnge man Àr newbie...

Postat

LÄter bra, vÀldigt amerikanskt. LÄter som hela kittet Àr vÀnt vÀnster <-> höger. hi-hat och crash pÄ höger sida, har för mig SD2 kommer med hi-hat pÄ vÀnster sida osv. Gillade virveln bÀst.

Gillade första versionen bÀttre Àn den med större kick. Stora kicken fick för mycket "blopp" i attacken. I första lÄter kicken rÀtt smackig, och med lite mer boomigt rumsreverb Àn jag föredrar.

Balansen med virveln Àr att den lÄter mer varm och tjock. KÀnns som det Àr kompression pÄ cymbalerna med, dom duckar lite. Man fÄr lite Steven slate feeling, stora tjocka och chokladiga och ganska fadda, inte mycket "Crack" eller liv.

Det hÀr kan nog funka som ungefÀrligt grundljud för feta rocklÄtar. Men jag har för mig du har Slate ocksÄ, för mig att du lagt ut nÄgra sÄna exempel förut. För den hÀr typen av ljud tycker jag dom lÄter lÀmpligare Àn det du fÄtt till hÀr.

Postat (redigerat)

Me like american!!!

Jag hĂ„ller nog inte med att SSD skulle lĂ„ta bĂ€ttre, har aldrig gillat deras cymbaler. Men nu har jag gjort en liten hybrid av dessa trummor. Blandat in en virvel frĂ„n ett annat bibliotek som jag gillar starkt. Det Ă€r Abbey Road 60 drums frĂ„n native instruments. Har blandat in en av deras virvlar med den jag gjorde. Detta gav IMO betydligt mer liv 🙂

EDIT: Jag vĂ€nder alltid L och R pĂ„ SD2. De Ă€r anpassade efter trummisen som spelar och itne efter publiken som Ă€r det sĂ€tt jag gillar att höra trummor 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Idag finns sounden sÄ gott som serverade

dÀr du har fel

bara för att nÄt finns serverat betyder det ju inte att det Àr just det jag Àr sugen pÄ

alldeles oavsett hur vÀllagat det Àr

Jag har svÄrt för att tro att du tycker att alla trumpluggar lÄter "inte tillrÀckligt bra".

inte tillrÀckligt rÀtt

vilket inte alls behöver vara samma sak som "tillrÀckligt bra"

och nej jag drar inte alla pluggar/bibliotek över samma kam - det finns dom som Àr mindre 'fÀrdiga' i sitt sound och dÄ förstÄs krÀver mer arbete men samtidigt större frihet att nÄ dit man vill

Postat

inte tillrÀckligt rÀtt

vilket inte alls behöver vara samma sak som "tillrÀckligt bra"

Ordpeteri!

Inga pluggar lÄter tillrÀckligt "rÀtt" i serverat tillstÄnd, man behöver nog sÄ gott som alltid alltid skruva "fÀrdigt" sjÀlv. Men det betyder ju inte nödvÀndigtvis att nÄgot som inte Àr tillrÀckligt rÀtt inte Àr tillrÀckligt bra. TvÀrtom, skulle jag vilja sÀga.

Jag tror vi Àr överens, faktiskt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.