Jump to content
Annons

Expandera ljudkort. Hur? Vad?


Superfly

Recommended Posts

Kanske ställt på fel ställe, är det så så får någon moderator gärna flytta tråden till rätt rum.

Jag har ett Presonus FireStudio projeckt med 8 mic inngångar, som vi kör med firewire till en PC med cubase 5 på.

presonus-firestudio-project.jpg

När bandet ska spela in ( altså live) , räcker det inte med 8 ( trummor tar ju 8, eller fler, kanaler - bara de.)

Så jag ill expandera.Vill ha minst 4 men gärna 8 mic/preamps till. ( 2ch till keyboatrd, 2ch till gittaren, minst en ch till basen, resten till mig 🙂 )

Enl Presonus ska jag kunna koppla ihop serielt min presonus med en till via firewire. HAr dock läst om folk som haft det krångligt och inte alls så värst bra)

Hur gör man Hört talas om ADAT någonting?

Kan man altså kollpa in serielt på något vis, bara 6-8 kanaler till, till mit ljudkort, så kjag plätsligt har 13-14 kanaler peta in mikrofoner, line in m.m? Och sen få in allt i mitt cubase?

Vad ska jag ha? Eller är det bättre sälja den befintliga och investera i något med flera kanaler?

Sen undrar jag - vad tror Ni om denna?

http://www.blocket.se/goteborg/Alesis_Multimix_16_Firewire_Mixer_Ljudkort_44996812.htm?ca=8&w=3

Är det "bättre" alternativ än bygga ut min Prsonus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kanske ställt på fel ställe, är det så så får någon moderator gärna flytta tråden till rätt rum.
Beskrivningen av avdelningen Studiobygge lyder "Tips och råd om hur man bäst löser byggandet av den fysiska studion. Ex: Akustik, isolering, material och möbler. Ej komponenter till den digitala ministudion."

Nu är det här uppenbart en tråd om ljudkort, så jag flyttar den till avdelningen Ljudkort.

Men i framtiden; är du osäker på avdelning är det bättre att använda avdelningen Allmänt än att skapa trådar i en avdelning som känns uppenbart fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett till likadant ljudkort, det bör funka, då blir det dubbelt av alla ingångar.

Som jag skrev ovan- har läst att det strulat för många och undrar vad annat än lika ljudkort man kan skaffa sig.

Dessutom vill jag inte behöva köpa nytt kort utan kanse ett begagnat. Och dessto flera fabrikat / varianter som finns -större chans komma billigare undan.

Eftersom ingen svarar här så tror jag att alesisen nedan kanske är bra alternativ att ersätt helt mitt Prosonus

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Kortet du har saknar möjlighet att ha en delad sampleklocka med ett annat ljudkort. Ska man få ett bra resultat med flera ljudkort så ska helst ha worldclock. Men det går även med ljudkort som kan ta klocka från en annan master. Tex adat. Men varken usb eller firewire kan bära en sån klocka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...