Jump to content
Annons

Vilken mick tycker ni är mest prisvärd?


Recommended Posts

Har funderat på att skaffa en rörmick. Ska använda denna micken främst till sång. Vill ha ett riktigt fett sound.

De jag har kollat upp är Rode NTK och Studio Projects T3. Vad kan ni säga generellt om dessa? SP har ju fått riktigt bra kritik på sista tiden.. Men Rode är ju också kanonbra.. Jag får båda för samma pris så nu är det egentligen bara att välja. 4000kr kostar det.

Har sedan tänkt skaffa mig en sennheiser md421, akg c1000 pack och kanske en annan stormembran typ SP C1 eller C3.

Så jag vill ju ha bra mickar som har lite olika karaktärsdrag.

Men frågan är fortfarande vilken jag ska ta. Rode eller Studio Projects micken... Eller, glömde jag någon?

Redigerat av red_house_painter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp en transistormikrofon och en micpreamp med Rör i istället.

Rörmikrofonerna säljer ju mycket pga hajpen. Har du även en mikpreamp med rörförstärkning är det ingen idé att köpa en rörmikrofon också.

Håkan Lindberg från Mikrofonen.se gav mig detta tips eftersom dom flesta billigare rörmikarna under 15-20 000 kr låter sämre än transistormikrofonerna i samma prisklass.

Man ska väl inte lite helt på det men han är 65 eller dylikt och jobbat med det hela livet så han borde ha koll.

Men detta är som vanligt endast min (eller hans) 🙂 åsikt så du behöver ju inte ta det för allvarligt 🙁

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

en shure sm 57 räcker hur långt som helst inom alla kategorier kom vi fram till idag på mic-teknik i skolan ... men en neumann TLM 103 hadde ganska skön ljud spektrum ... eller varför inte en neumann U-47 ... hehehe om man äns kan räckna upp till den siffran som den kostar

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på inspelningarna på min testsite, så kan du kanske avgöra lättare... 😠

Studio Projects T3 är grymt bra - trots att det är en förhållandevis billig rörmic. Jag är normalt inte så överdrivet glad för rör - förmodligen för att jag mest har haft med mer eller mindre dåliga (läs: billiga...) rörprylar att göra - men när jag testade T3, så föll jag direkt för den. En helt underbar mic. 🙂

När det gäller vanliga kondensatormicar, så är jag inte så glad för C1, eftersom den har lite för mycket topp. B1 (eller B3 om du vill ha valbar karakteristik), som är mycket billigare, är en trevligare bekantskap om du frågar mig.

En annan absolut favorit, är BLUE Babybottle, som är ren och extremt lågbrusig. Den har en försiktig puckel runt 2kHz - precis där man annars kan behöva höja lite för att få sången tydligare... Helt perfekt!

Oktava MC012 måste jag också nämna. Det är en riktig allroundmic som fungerar mycket bra till det mesta. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

en shure sm 57 räcker hur långt som helst inom alla kategorier kom vi fram till idag på mic-teknik i skolan ... men en neumann TLM 103 hadde ganska skön ljud spektrum ... eller varför inte en neumann U-47 ... hehehe om man äns kan räckna upp till den siffran som den kostar

Räknade ni då in att man är tvungen att EQ:a alla spår som SM57:or använts på bara för att få ett någorlunda ljud? Jag tycker bara att de funkar på elgitarr och virvel/pukor, men helst skulle jag använt kondensatorer rakt igenom. Smaksak.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en transistormikrofon och en micpreamp med Rör i istället.

Rörmikrofonerna säljer ju mycket pga hajpen. Har du även en mikpreamp med rörförstärkning är det ingen idé att köpa en rörmikrofon också.

Håkan Lindberg från Mikrofonen.se gav mig detta tips eftersom dom flesta billigare rörmikarna under 15-20 000 kr låter sämre än transistormikrofonerna i samma prisklass.

Man ska väl inte lite helt på det men han är 65 eller dylikt och jobbat med det hela livet så han borde ha koll.

Men detta är som vanligt endast min (eller hans) 😄 åsikt så du behöver ju inte ta det för allvarligt 🙂

/Micke

Min farfar som är 70 hör inte skillnad på 22050Hz och 44100Hz sample rates 🙂

Han påstår även att inget har hänt på MIDI fronten sedan början av 1990-talet 🙂

Många äldre påstår en massa saker som man oftast inte ska bry sig om. Jag tror det har något med deras ålder då de kanske tror att de kan mer eftersom de är SÅ mycket äldre 🙂

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

sm57or kommer man inte så långt med vad gäller sång eller uppmickning av akustisk gitarr.. Visst det funkar men det låter ju inte kalas precis.. Hur som helst så har jag några sådana ifall jag nu skulle vilja göra så 😄

Visst låter det som om rörmick och rörpreamp skulle vara lite kaka på kaka... Men det hade vart intressant att höra 🙂 om man sedan har en rörmick via en solidstate preamp då? Hur skulle läget vara dååå?

Jo Claes, jag har kollat in dina tester på sidan. Tyckte dock det fattades några mickar 🙂 det var lite därför jag frågade om Rode micken.

Jag har ju redan en Presonus TubePre (1kanal) som jag tycker låter kalasbra. Ska förmodligen skaffa mig en BlueTube också bara för att jag behöver en till preamp och de är rätt prisvärda.

Oktava MC012 har jag haft.. Har sålt dem för att jag behövde något annat... Köpte sedan ett till par för att jag behövde dem och de såldes igen för inte så länge sedan 😄 Det är ju helt klart kanonmickar! Men just nu söker jag ändå en grym kondensatormick.

Blue babybottle är ju också tänkbart.. Handlar lite om pengar just nu.. Äh jag kollar vidare och lyssnar in mig lite mer på dina tester

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en transistormikrofon och en micpreamp med Rör i istället.

Rörmikrofonerna säljer ju mycket pga hajpen. Har du även en mikpreamp med rörförstärkning är det ingen idé att köpa en rörmikrofon också.

Håkan Lindberg från Mikrofonen.se gav mig detta tips eftersom dom flesta billigare rörmikarna under 15-20 000 kr låter sämre än transistormikrofonerna i samma prisklass.

Man ska väl inte lite helt på det men han är 65 eller dylikt och jobbat med det hela livet så han borde ha koll.

Men detta är som vanligt endast min (eller hans) 😱 åsikt så du behöver ju inte ta det för allvarligt 😄

/Micke

Min farfar som är 70 hör inte skillnad på 22050Hz och 44100Hz sample rates 🙂

Han påstår även att inget har hänt på MIDI fronten sedan början av 1990-talet 🙂

Många äldre påstår en massa saker som man oftast inte ska bry sig om. Jag tror det har något med deras ålder då de kanske tror att de kan mer eftersom de är SÅ mycket äldre 🙂

"Every generation hates the next"

- Joey Cape med Lagwagon

Mina två ören.

MvH Rickard Gerthsson

Jojo, visst kan äldre vara så men är man med och bygger/utvecklar mikrofoner åt Michrotech Gefell så borde man ha koll 🙂

Jag tror mer på honom och dom som varit med i branchen ett tag eftersom alla säger samma sak faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en transistormikrofon och en micpreamp med Rör i istället.

Rörmikrofonerna säljer ju mycket pga hajpen. Har du även en mikpreamp med rörförstärkning är det ingen idé att köpa en rörmikrofon också.

Håkan Lindberg från Mikrofonen.se gav mig detta tips eftersom dom flesta billigare rörmikarna under 15-20 000 kr låter sämre än transistormikrofonerna i samma prisklass.

Man ska väl inte lite helt på det men han är 65 eller dylikt och jobbat med det hela livet så han borde ha koll.

Men detta är som vanligt endast min (eller hans) 😄 åsikt så du behöver ju inte ta det för allvarligt 🙂

/Micke

Min farfar som är 70 hör inte skillnad på 22050Hz och 44100Hz sample rates 🙂

Han påstår även att inget har hänt på MIDI fronten sedan början av 1990-talet 🙂

Många äldre påstår en massa saker som man oftast inte ska bry sig om. Jag tror det har något med deras ålder då de kanske tror att de kan mer eftersom de är SÅ mycket äldre 🙂

Jojo, visst kan äldre vara så men är man med och bygger/utvecklar mikrofoner åt Michrotech Gefell så borde man ha koll 🙂

Jag tror mer på honom och dom som varit med i branchen ett tag eftersom alla säger samma sak faktiskt.

Jo, jag förstod vad du menade. Jag ville bara ge min "erfarenhet utav äldre" och inte just farbrorn du talade om.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

sm57or kommer man inte så långt med vad gäller sång eller uppmickning av akustisk gitarr..

det har funnits inspelningar jag har gjort där vi kom fram till att det helt enkelt blev bättre sound med sången i en SM57 än i en stormembransmick. Jag är inte heller direkt ensam om detta faktum heller då många stora artister (och tekniker) använt densamma. Har för mig att jag senast såg det i en artikel om Alar Surna.

Det är kanske inte mitt förstaval men när man har tid att prova lite olika mikrofoner (vilket jag sällan har när det är tidspressade jobb) så kan man bli förvånad vilken mikrofon som gör det bästa jobbet. På senaste inspelningen satt den på lesliet där jag inte skulle vilja ha en kondingmick.

Om det bara är du själv som skall använda mikrofonen så är det ju en annan grej så då rekomenmderar jag att du lånar hem ett gäng och kollar vad som verkligen låter bäst för dej. Har själv inte testat B1:an men är nyfiken på den och skall snart beställa hem ett gäng....... ingen som vill köpa några AKG C3000 ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...