Jump to content
Annons

Dum fråga om "målmappen" i Cubase5


Hellecaster

Recommended Posts

Annons

Ok här dagen dumma fråga, jag har Cubase på C disken men vill spela in på D disken, är det bara att klippa ut "målmappen" och lägga den i D?

Kan det vara så enkelt? Hittar Cubase själv vägen dit med Wave filerna?

/Magnus

m

Japp, du kan bara flytta allt. Målmappen med all audio och midi. Och exefilen. Cubase kommer att hitta det.

Detta förutsätter att du har gjort en egen mapp för varje låt, annars blir det svårare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis ominstallerat hela datorn med Cubase och allt och har inte spelat in något ännu. :-)

Vad menar du med "exefilen"?

Det ligger en mapp i "dokument" som heter "Cubase projects" det måste väl vara den mapp jag behöver flytta eller är det mer?

Redigerat av Hellecaster
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis ominstallerat hela datorn med Cubase och allt och har inte spelat in något ännu. :-)

Vad menar du med "exefilen"?

Det ligger en mapp i "dokument" som heter "Cubase projects" det måste väl vara den mapp jag behöver flytta eller är det mer?

För projekten så kommer det massa mappar med. Audio, images, edits mm. Sen kommer också en cpr fil(det jag kalladee exe) den du går in på när du startar låten.

Men har du sparat alla projekt i samma mapp så är det bara att flytta den mappen. Men rådet blir då att spara alla låtar i en egen mapp, blir mycket enklare om du sedan vill radera lite saker tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har spelat in något ännu torde du väl bara kunna skapa och välja en mapp på D:/ som din projektmapp så kommer allt, inklusive audio att hamna där. Ignorera den skapade mappen "Cubase Projects" eller flytta den. Det är inte första gången du använder Cubase antar jag?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var för snabb att ropa "hej", det visade sig att målmappen ligger kvar i "dokument" på "C" trots att jag klippte ut den och flyttade till "D". Men det är lite olika saker som hamnar på C respektive D nu.

Ljud som jag importerar hamnar i den nya målmappen på D disken, så även de modifieringar jag gör med "audio" där som timestretch, pitch modifiering hamnar där samt själva "projektet".

Men alla wave och midi filer hamnar i målmappen på C disk samt nåt som heter "peak" filer. Vad gör jag för fel, jag ber om ursäkt för att jag är korkad hehe, jag förmodar att lösningen är pinsamt enkel så jag får skämmas när någon vänlig själ påpekar den för mig 😛😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då ska vi se...

Varje gång du väljer att skapa ett nytt projekt så får du välja var du vill lägga det (alltså när du väljer nytt projekt(eller vad det nu står) på första menyfliken). Så varje gång du skapar ett nytt projekt så skapar du också en ny mapp som du lägger projektet i. I denna mapp så hamnar all data som hör till projektet.

Är det något jag fattat fel med din fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...