Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Håller på och försöker sätta mig in i världen av gamla 80's trummaskiner och synthar. Jag har en fråga av ren nyfikenhet, vet någon ifall det var möjligt att byta ut redan befintliga samples i "Roland TR-808"-maskinen?

Annons
Posted

Är det svindyrt att köpa en Roland 808? använder nästan uteslutande den maskinen till elektroniska trummor, men kassa samplingar.

Någon som har tipps på kvalitets samplingar av 808an ?

Posted

Allvarligt nu! Jag har en äkta TR-808 här och nu.. Hela idén var att den skulle låta som trummor.. Men på den tiden fanns ingen möjlighet att "sampla" riktig trummor.. Det var Linn LM-1 som var först med sådant (och den var svindyr).. Så TR-808 emulerade trummor och hihats etc, och annat med analoga kretsar och filter.. Inget konstigt med det.. Eller? Som en analog subtraktiv synth ungefär! 🙂

Posted

Men hur kan den generera dem elektroniskt? Vissa ljud i den låter oerhört realistiska! 😮

*haha* nu flummar du va? 🙂 Inget realistiskt alls med en TR -808! Den har ett eget sound ju! 😉