Jump to content
Annons

Galen EQ, men låter bra....


BluesBoy

Recommended Posts

Ville bara ställa en snabb fråga om det är fler än jag som använt en såpass "galen" eq på virvel. (Eller vilket instrument överhuvudtaget)

Undre bilden visar övre mikrofonen.

Är väl förvisso inget större inspelningsproffs, men har svårt att tänka mig att man placerar mikrofonerna så kapitalt fel.

SM57 upp och en AT2020 på sidan av virveln (ett första experiment)

Visst, låter det bra så.......

Men vad kan egentligen påverka mer än placering och typ av mikrofon? Så att det behövs sådana "fantastiska" boostningar....

Eller är det inte "galet"? 😛

post-20270-0-93198600-1359399649_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hänt en hel del gånger, så det är nog inga större problem 🙂

All EQ är ju egentligen till för att rätta till brister i inspelningen, och om inspelningen lämnar en del att önska så kan EQ kurvan bli yvig.

Att annars blanda in överhäng, och eventuellt lite rumsmickar (om man har spelat in såna) brukar jämna till alla trummor en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar. 🙂

Jodå, överhäng har jag också med såklart. Det är vässat 3dB vid c:a. 8k, urgröpt 7db vid 455Hz samt lite boost runt 90Hz.

Men som sagt "brister i inspelningen"; känns inte som att jag borde vara så "kass" efter alla inspelningar. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inte att liksom underkänna 🙂 bara att inspelningen uppenbarligen inte lät riktigt på det sätt som du i slutändan ville ha det. Men det är svårt att banda trummor. Får testa många mickar, positioner, stämningar o trummisar.

Kan ju kolla om du får nån förbättring genom att skära mer bas från överhänget, kanske skära vid 3-400 hz .. lyssna o testa liksom. Då brukar virvel, kagge och pukor komma fram mer och feta till sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade inte att liksom underkänna 🙂

Hehe, ingen fara alls. Finns massor kvar att lära sig på många fronter vad gäller ljud. 😉

I vanliga fall brukar jag skära mycket i överhänget, bara för att mest få med cymbalerna, men denna gång tänkte jag att jag skulle försöka få till ett hyfsat schysst ljud i bara överhänget.

Kanske det som spökat till det hela. Finns ju många som säger att man borde testa att få ett så bra ljud som möjligt i bara överhänget, för att sedan bara "accentuera" med närmickarna.

Det är kul att experimentera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Yup, fasen är kollad. Det är det första jag gör nu för tiden. 🙂

Har tidigare inte funderat så mycket på fasfel då resultatet varit "ok". Men som sagt, nu går jag igenom varje spår i förhållande till överhäng (i mono) och helt klart hör man skillnad när man vänder på fasen. Ibland nästan inget, men i andra fall blir det stor skillnad.

Tycker det låter ok solo. Speciellt när man blandar kanalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inte rädd för att dra hårt i EQ-kurvor!!!!

Gasa tills det blir som du tänkt dig i skallen.

Brus är näst intill obefintligt idag.

Dock ska man veta att när det kommer till trummor så är du väldigt rätt ute när det kommer till överhänget.

Där och inte minst i ambience, sitter trumljudet.

Närfält använder du för att få kött i trummorna.

Kör så det ryker.

Finns inga rätt eller fel!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså nu får folk lugna ner sig, man kan inte säga att "det där" eller "det här" sättet är rätt...

Ska man spela in typ jazz ska man väl typ inte ens röra EQn över huvudtaget, är det överproducerad metal så ska man väl ta i tills det brister

Sen allt därimellan.

Jag trodde trådskaparen skämtade när jag såg bilderna, mina EQ kurvor brukar ligga ändå upp i taket, och räcker inte det lägger jag på en extra EQ för att fortsätta uppåt... 🙂 JA jag drar uppåt, och vet att dom flesta tycker det är fel men vafan......... Lägg av hhahahaha

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar varför det finns så mkt som 30dB plus i en EQ?

Om en ratt går till tio, är det per automatik förbjudet att vrida den i bott då?

Det är väl bara att cranka på, om det behövs?

Men det är med fördel att tänka generellt bakåt än framåt, annars går det i väggen. Blir svårt att summera det som ska ut på två spår!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en tröttsam kliché och myt.

Det vore skönt om det stämde men jag misstänker att de flesta slutkunder snarare använder öronen än ögonen när dom konsumerar musik. Därför strävar jag efter att göra detsamma när jag skapar, spelar in, mixar eller mastrar.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jo kanske något stark ride.

Hur menar du med "kloonk" och hur får jag bort det? 🙂

Är väl egentligen inte ute efter ett "fläskigt" sound, men det skall ändå vara lite tryck i. Mycket svårt det där med trummor.

Jodå, jag är väl nöjd i stort, men vill inte att det skall låta plugg. 😛

Tack för kommentar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var väl bra. Nivåerna var lite så där kanske. Lite för stark virvel, men det hör man ju först när resten av mixen kommer med.

Nåt sorts rumsreverb tar bort pluggsoundet. När jag fått till virvelljudet bra är det rumsreverbet som gör halva soundet, utan det låter det väldigt tunt o pappigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, Nilsson. Virveln ligger nog hyfsat rätt i nivå, tycker jag. Som du säger så hörs det bättre när allt låter.

Rumsreverb har jag på och även ytterligare "snare reverb" som det så fint heter, hehe.

Vad gäller nivåer så ligger tom riden nästan "rätt". Konstigt nog. Det blir en otrolig skillnad när resten kommer på.

Edit: Kanske en genomgång av eq på reverbkanalen kan fixa ljudet lite bättre. Snackar virvel alltså.

Låter inte pukorna lite "svulliga" och utsmetade? F-n vad svårt det är med trummor. 🤪

Som sagt, är väl hyfsat nöjd, då slutresultatet låter helt ok, enligt mig. Men, man vill ju alltid få det bättre. 🙂

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med "kloonk" och hur får jag bort det? 🙂

lite som motsatsen till "pang" eller "däng"

skulle tro att puckeln vid 220 och dalen vid 500 bidrar till det

men du ska inte ändra om du inte vill

hur låter det skruvade ljudet jämfört med den naturliga akustiska virveln?

hur har du mickat i övrigt och vad har du använt?

Link to comment
Dela på andra sajter

lite som motsatsen till "pang" eller "däng"

skulle tro att puckeln vid 220 och dalen vid 500 bidrar till det

men du ska inte ändra om du inte vill

hur låter det skruvade ljudet jämfört med den naturliga akustiska virveln?

hur har du mickat i övrigt och vad har du använt?

Hmm...svårt att säga hur virveln låter, men jag tror att det skruvade ljudet är närmare den naturliga akustiska virveln än det som är inspelat, om du hänger med.

I övrigt, menar du då hela trumsetet?

Överhäng (recorderman) = 2x NT2A

Pukor = 3x E604

Baskagge = 1x D112

Virvel, topp= 1x SM57

Virvel, botten (är egentligen sidan på virveln) = 1xAT2020

HiHat = 1x ADK SC-1

Ride = 1x Oktava MK012

Edit: Textstorleken ändrades....E604 på pukor, inte E609.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

hur blir det om du drar ner lite på direktmickarna på ride å hh å ökar OH?

Kan jag absolut prova. I sin helhet (med all musik, alltså), tycker jag nog inte att det är stark ride/hihat, men man blir ju förstås lite "hemmadöv" när man håller på. 🙂

Hur får man riden att bryta igenom utan att ta över?

För övrigt tycker trummisen att virveln låter "plåtig". Uppfattas den så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på din inspelning nu!

Kul med att det är bra drag i kaggen.

Metalhuvve som jag är så vill jag definitivt ha mer attack i kaggen.

Det jag saknar är lite värme i virveln dock.

Separationen är kanon!

Att få fram så mycket ride med en redan så processad virvel är riktigt bra gjort.

Upplever oxå att nåt är knas med överhänget!?

Har du skurit en massa där i???

Får känslan av att krascharna låter instängda mot den fantastiskt vackra jazziga riden.

Pukorna är oxå djupt urskurna i miden som det låter.

Nästan som man gjorde på 80-talet, där man gateade sönder allt!

Hmmmm...

Vad händer om du trökar på med tokkompression och kör en paralell slinga på trumsetet!?

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...