Jump to content
Annons

MayonesDuncan Solo-tävling


Wibben

Recommended Posts

Tjo!

Jag gick med i en gitarrsolo-tävling som gitarrbyggarna Mayones och Pickup-mästarna Seymour Duncan satt ihop (gissar att de flesta gitarrister här känner till det vid det här laget) och ville dela med mig av mitt bidrag!

Är några andra Studio-medlemmar med i tävlingen? Posta gärna era bidrag med!

Hej hopp!

http://www.youtube.com/watch?v=-yF1h1v9tu8

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har tänkt skita i det med konkurens som detta, typ bästa av alla jag sett hittils.

Var dock med i nån liknande tävling som bandet Grave Digger anordnade förr. Jag kom tredje plats på men det var inte lika många som tävlade då 🙂

Plus att det inte fanns lika mycket konkurens som för Majonäs-tävlingen heller haha

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, det där var smakfullt lirat. Nice! Gött att höra nåt annat än det där vanliga gitarr-wankandet (tyvärr tror jag att det kommer bli ett "snabbast vinner" slut på den här tävlingen)...

Funderade själv på att spela in nåt, men jag har ju haft Mayones-spons en gång i tiden... Kanske blir diskad per automatik då 🙂

Här är för övrigt länken: http://www.mayones.com/en/useful_news/special/Mayones_Seymour_Duncan_Merrow_Regius_Competition

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan, allihop!

Tvåtakt: Den är inte intonerad och stämmer om sig efter varje tagning, för jag var tvungen att stämma ner den ett helt steg från vad den är inställd till 🙂 Jag är ingen gitarr-tech, så vill verkligen inte in o ratta med halsen osv.

Simon: Mayones-spons??? Inget illa menat, men jag hatar dig lite nu 😉

KillwithSkill: Haha, tackar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan, allihop!

Tvåtakt: Den är inte intonerad och stämmer om sig efter varje tagning, för jag var tvungen att stämma ner den ett helt steg från vad den är inställd till 🙂 Jag är ingen gitarr-tech, så vill verkligen inte in o ratta med halsen osv.

Simon: Mayones-spons??? Inget illa menat, men jag hatar dig lite nu 😉

KillwithSkill: Haha, tackar! 😄

Tja, man behövde ju egentligen inte stämma ner om man bara ska spela solo... visst att man kan köra en del öppna strängar också... Men för endast vanligt spel eller som du spelade lite halvt ovanlit kanske det inte behövs helt

fyfan ,skulle inte stå ut med en gitarr som går ur stämning så ofta 🤪

Själv har jag en gitarr som hade samma strängar i över ett halvår på flera gigs och inspelningar utan att ens röra stämskruvarna ihuvudtaget 😄

EDIT: tänkte inte på att du gjorde "harmonics" mitt i låten som hade låtit konstigt om det inte var stämt efter låten. 🙂

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra lirat, kul att höra!

Bra ideer, bra genomfört och det hållet ihop.

Men om man skall knulla ankor och tycka lite konstruktivt också så kanske att många licks, tänker framför allt på din arpegio linjer, verka byggda av samma ide.

Och, som redan sagts (och kanske svarats på) så är intoneringen lite off.

Jag bara gissar här men samma ton på samma ställe är lite off ibland och rätt ibland, kanske är det hur du gör slides upp till toner som gör att du trycker strängen lite för lågt i pitch?

(Prova det i en stämapparat om du har lust att kolla på det lite, när du gör en slide upp till en ton blir tonen lätt för låg för att man trycker strängen mot stallet. Gör man en slide ner till en ton blir den lätt för hög för att man drar strängen bort från stallet).

Bra jobbat!

Om gitarren bråkar, få den fixad.

Det är helt säkert sadeln som nyper strängarna.

Lätt fixat med rätt verktyg.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Haha, bättre sent än aldrig med svar, eh?

Ibanez-Mag: Du har helt rätt (och det är uppenbart) att gitarren inte är riggad för den låga stämningen. Jag har inte bra nog utrustning för att intonera själv (min stämaparat litar jag inte riktigt på) och tyckte inte det var värt kostnaden att lämna in den för bara ett solo.

Solot i sig är ju en smaksak, men jag håller med om att jag kunde varierat lite mer och haft lite intressantare slingor, men men, man lär sig av alla misstag 🙂

Tjo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...