Jump to content
Annons

Bygge av analogstudio i Stockholm


Dan Ö

Recommended Posts

Hej!

Tänkte ta mig tid att berätta lite om vårt studiobygge ifall det finns folk som är intresserade? Jag har lite bilder och som kanske kan inspirera eller ge lite idéer till andra som håller på. Därtill så håller vi på och ska justera akustiken i vårt kontrollrum något som vi nog också skulle behöva att bolla lite med andra här på forumet.

Jag och min kompis Fredrik byggde för några år sedan om en lokal på ca 165kvm till en studio. Den är byggd med lite gammaldags stil med ett stort studiorum. Vi jobbar även lite i den stilen med mycket akustiska instrument och därtill inspelning på rullband. Dock kanske jag inte ska gå in för mycket på tekniksidan här eftersom att det blir under fel avdelning. ( Ifall folk skulle vara intresserade så kan jag ju starta en tråd till och berätta lite om det, fast under "analog inspelning". )

Jag börjar väl med att berätta lite och lägga upp lite bilder så får folk väldigt gärna kommentera och fråga på vägen ifall det är något man finner intressant.

MVH /Dan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rullbandare är alltid intressant! Mycket akustikkunnande finns det här oxå. Det blir en kanontråd!

Vad kul!

Vad har ni för bandspelare?

Vi har några stycken bandspelare;

Tascam MSR-24, 24 ch / 1”

Studer A80 Mark I, 8ch / 1"

Studer A80 Mark II, 8ch / 1"

Studer A812, 2ch / 1/4"

Sony TC-366 1/4 ”

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär så här ser rumsplaneringen ut ( Bilden är kanske inte helt korrekt till varje detalj ). Där finns en liten hall där man kommer in, därefter går man in genom ingången som syns längst upp upp på bilden. Det första rummet har vi byggt till en replokal samt kök. Nästa rum är själva studiorummet. Där finns också en lounge. Den smala korridoren är en ljud och luftsluss som tar en in till kontrollrummet.

MISSINGMAN_zps1b264862.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här såg lokalen ut innan vi satte igång och bygga. ( Det ser förvånadsvärt litet ut på bilden men på kommande bilder så får man lite bättre perspektiv.) Jag vet inte ifall det framgår men lokalen har ett sluttande golv samt ojämn takhöjd. Golvet fick vi kompensera för och den varierande takhöjden visade sig vara bra för minskade problem med fluttereko mellan tak och golv.

PICT0002_zpsbea5a1e1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju bra med en ljudsluss till kontrollrummet. Men finns det inte plats för en direktingång så man slipper springa så långt när man tex riggar? Och om man vill ta in större prylar i kontrollrummet?

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att planeringen var klar så började vi med att fixa till nivåskillnaden i golvet:

PICT0014_zpsb752898b.jpg

Här börjar även kontrollrummet samt "korridorsslussen" synas.

PICT0031_zpsbe030ada.jpg

Ljud och luftslussen. Samt en del av kontrollrumsväggen som blir den dubbelvägg med dubbelgips.

PICT0033_zpsc28f9a2f.jpg

Så här jobbar vi! 🙂

PICT0011_zpsb27436d9.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju bra med en ljudsluss till kontrollrummet. Men finns det inte plats för en direktingång så man slipper springa så långt när man tex riggar? Och om man vill ta in större prylar i kontrollrummet?

Sant, två bra poänger. Det kan bli lite springande men inte så att man blir tokig... Mest blir det när man riggar och soundcheckar trummor men då är vi mestadels två personer.

Vi har bland annat lyckats släpa in ett nästan 2,5 meter långt analogt mixerbord ( Soundcraft TS-12) utan att häkta av någon dörr om jag minns rätt så än så länge har det gått. 🙂

I övrigt tyckte vi fördelarna övervägde. Bland annat så får vi mindre ljudläckage än om man monterat en dörr direkt. Det blir lättare att få bra luft i rummen. Sen fick vi ju också en liten ekokammare på köpet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice!

Undras om det inte dessutom skulle kunna bli en småschysst basfälla av golvet dessutom om ni fyller tomrummet med mineralull? :-)

Tack! Ja, kanske är de det. Där finns i varje fall mineralull som syns på bilden.

PICT0016_zpsebb76e1b.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

24 kanaler på entums tape? Brukar det inte vara tvåtum?

Så fint ändå med helanalogt. Ni måste berätta vad ni har mer för grejer, bord, mickar, ekon osv.

Har ni hört Neil Youngs album Living with war? Insp på 16-kanals rulle.

Jo, vi är även ute efter en lämplig tvåtumsmaskin. Denna 24-kanalaren är ganska sent tillverkad (vilket gör att man då kommit ganska långt i tonhuvudsteknologin) och har dolby s (vilket jobbar mkt snyggare än dbx). Dock kör vi ändå ibland helt utan brusredusering när vi spelar in musik som i princip bara krämar på. Det brukar ge en lite snyggare distorsion och kompression. Därtill så är den i superskick samt bra upptrimmad och där är hälften vunnit. Däremot så blir det ungefär halva bandkostnaden vilket kanske inte är så dumt ifall man har en begränsad budget.

Jag ska ta och lyssna på Neil Young. Jag tror även att jag ska ta och starta en till tråd för denna biten. Kanske bäst att hålla isär ämnena lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

bygga inga vinklade vägga i själva rummet, väggen på ritningen är dessutom vinklad åt FEL håll och kommer skapa problem åt er.

men däremot man bygger den akustiska konstruktionen med med diverse olikavinklar efter geomertiska modeller även om rummet är rekangulärt.

Visst bukar man bygga rum med vinklade väggar men då gäller det att man vet vad man håller på med och varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice!

Undras om det inte dessutom skulle kunna bli en småschysst basfälla av golvet dessutom om ni fyller tomrummet med mineralull? :-)

naj, resonanslåd...försök få in så mycket massa som möjligt i golvet(exempelvis betongplattor mm) så det blir tungt och stummt som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

naj, resonanslåd...försök få in så mycket massa som möjligt i golvet(exempelvis betongplattor mm) så det blir tungt och stummt som möjligt.

Golvet är väldigt stumt. Du kan köra ut en traktor där på och det kommer knappt svaja. 🙂

Betongplattor blev det inte men vi har inte märkt några större problem med hur det nu är, inte heller när vi gjort mätningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

bygga inga vinklade vägga i själva rummet, väggen på ritningen är dessutom vinklad åt FEL håll och kommer skapa problem åt er.

men däremot man bygger den akustiska konstruktionen med med diverse olikavinklar efter geomertiska modeller även om rummet är rekangulärt.

Visst bukar man bygga rum med vinklade väggar men då gäller det att man vet vad man håller på med och varför.

To late! 🙂

Tanken var att få en bättre utsikt vilket vi också fick. Den vinklade väggen blev också bra ur akustisk synvinkel i studiorummet. Däremot så får vi bita i det sura äpplet i kontrollrummet men vi jobbar på att åtgärda det nu och jag har ändå goda förhoppningar till att få till en lite bättre lyssningsmiljö. En sak till. Från början stod inte heller mixerbordet där det nu gör utan vänt emot fönstret och så hade vi dead end. Därav så var det kanske lite mer förlåtande innan men inte heller optimalt av ganska många skäl som du nog också vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

naj, resonanslåd...försök få in så mycket massa som möjligt i golvet(exempelvis betongplattor mm) så det blir tungt och stummt som möjligt.

Med tanke på att rummet är av betong kan denna golvkonstruktion faktiskt vara gynnsam för rummets basrespons i och med att facken har isolerats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att rummet är av betong kan denna golvkonstruktion faktiskt vara gynnsam för rummets basrespons i och med att facken har isolerats.

Ja, vi har faktiskt inte märkt av några problem med detta. Själv tycker jag att nivåskillnaden är ett ganska trevligt inslag. Det blir lite som en scen och där är ganska soft att sitta. Ibland väljer någon att stå där och spela för att få mer utsikt över de andra i bandet. Det hade ju varit roligt att med ett iso/sångbås där uppe. Vi får väl se ifall något sådan blir verklighet någon dag. Man kan ju inte bara hålla på och bara bygga utan måste även hinna spela in lite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Golvet i princip klart. Samt skiljevägg mellan studio och replokal/kök.

PICT0005_zps049e6ca1.jpg

Fönstermontering. Vi använde två supertunga isolerglas. Vägde upp mot 100kg om jag inte minns fel.

PICT0004_zpsa07080d1.jpg

Tro det eller ej men vi hade tjejbesök i vår supernördiga quest på den ultimata analogstudion.

PICT0003_zps69a96e4f.jpg

Redigerat av Dan Ö
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...