Jump to content
Annons

Nya monitorer - Acoustic Energy AE22


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Ingen erfarenhet av dessa men lite småtuffa är dom allt. Bra pris också.

Men SOS skriver att AE22 påminner om NS10, hu... inget jag vill ha.

Every time I used the AE22s I was reminded of the NS10s, in that the mid-range voicing is very similar

Man kan hoppas att det bara är i skribentens minne och inte i specen som AE22 låter som NS10. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ingen erfarenhet av dessa men lite småtuffa är dom allt. Bra pris också.

Men SOS skriver att AE22 påminner om NS10, hu... inget jag vill ha.

Man kan hoppas att det bara är i skribentens minne och inte i specen som AE22 låter som NS10. 🙂

Nu vet jag inget om detta, men med tillhörande sub så ska de tydligen stå sig bra mot mot barefoot micromain27 som kostar 4-5 ggr så mycket 🙂

Min tanke med inköpet är dock att använda en i mono som kompliment till min mixcube, för referenslyssning.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

BTW, Gillar du NS10 soundet?

Jag gillar att det känns så "torrt" och att man tvingas fokusera på midden, precis som på mixcubes, men att säga att jag "gillar ljudet" är nog en överdrift.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har stått ett par NS10'or i studion jag jobbar i. Varje gång jag växlat över till dom har hjärnan svarat med meddelandet "Does not compute".

Jag får inte ihop den ljudbild NS10'orna presenterar.

Den allra första studio jag jobbade i hade två par monitorer. Ett par NS10'or och ett par hifihögtalare av märket Canton.

På den tiden var det jag som var den oberäkneliga komponenten i studion och jag reflekterade inte så mycket över soundet i de olika högtalarparen. Vad jag däremot lärde mig var att mixarna jag gjorde i NS10'orna funkade bättre i andra lyssningsmiljöer.

Jag skaffade ett par Avantones Mixcubesför något år sedan och de har hjälpt mig att lyfta mina mixar. Framförallt balansen mellan leadsång och övrig mix. Och till skillnad från NS10 kan jag relatera till ljudbilden trots det avsmalnade frekvensspektrumet. Jag gillar vad jag hör och jag hör vad jag gör. Vad mer kan man begära? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jaha, Mixcubes säger du.

Gamla Auratones gick varken så lågt eller högt.

Jag har lurat på att skaffa ett par som komplement till min huvudlyssning. Tittar på tyskens kopia, dom har en variant som är nära i frekvens som gamla Auratone 150hz till 15khz. Den har jag först tänkt att köpa.

Och så har dom ett par som går 90-17khz likt Avantone.

Kanske skall tänka om eftersom vi delar smak på både med NS10 "Does not compute" och gillar AKG K601. 🙂

Hur är det med sweetspot på Avantone? Smal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter nog rätt stilla under mix eftersom det mesta sker in the box, och har inte upplevt att mixkuberna har en snäv sweetspot.

Har arbetat med gamla auratonekuber, men det var för länge sedan för att kunna göra en vettig jämförelse med avantonerna.

Användningsområdet är definitivt detsamma, dvs hur mixen låter utan oomphet och hifikrispet. Saker som tidigare tagit två alternativa lyssningsmiljöer och lika många dagar att upptäcka kan jag nu identifiera genom att byta lyssning under själva mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Personligen diggar jag min mixcube (kör aktiv mono) men det är mest för att kolla så nivåerna stämmer, jobbar väldigt sällan med eq och kompressor när jag lyssnar genom den.

Vet dock folk som börjar med att ställa alla nivåer i mono genom mixcuben, för att sedan gå över och finpolera med eq och annat i huvudmonitorerna. Testat detta, men funka inte riktigt för mig 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej eq känns lite vanskligt. Men jag justerar ibland eq på ljud som borde ligga i bakgrunden i mixkuberna. Till exempel pads som krockar frekvensmässigt med sången.

Kompressor ställer jag egentligen aldrig i mixkuberna, men jag justerar rätt ofta kompressionsinställningar eefter att ha växlat till kuberna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag får inte plats med cuberna i öronhöjd, där skall min huvudlyssning vara. Därför är jag lite nyfiken på hur ljudet förändras i höjdled.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag får inte plats med cuberna i öronhöjd, där skall min huvudlyssning vara. Därför är jag lite nyfiken på hur ljudet förändras i höjdled.

Om du har cuben under öronhöjd så att säga, så blir det nämnvärt mindre diskant.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd. Hade hoppats att bredbandshögtalaren inte bara var bredbandig utan en höjdare i även i höjdled. 🙂

Man kan skruva fast dem på ett vanligt mikrofonstativ om man vill, finns ett litet hål i botten, då kan man ha dem ståene bakom mixerbordet eller arbetsbordet tex.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mätte precis, konen hamnar i bröstvårtehöjd så att säga.

Får väl sänka stoeln när jag skall lyssna i kuberna... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mätte precis, konen hamnar i bröstvårtehöjd så att säga.

Får väl sänka stoeln när jag skall lyssna i kuberna... 🙂

Jag har min så, flyttar ett steg tillbaka och sätter mig i studiosoffan och lyssnar, funkar bra 🙂 Man orkar bara lyssna en liten stund i alla fall, ställer lite nivåer, sen går man vidare.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Att köpa bara en var ganska annorlunda o vågat...

Jag tycker det är lite jobbigt att börja lyssna i nya grejer som nu med Ultrasonelurar, allt låter så enormt annorlunda. Hoppas jag vänjer mig o slutresultatet blir bättre till slut. Jag har ju stereoförstärkare plus passiva lådor, ibland försöker jag efterlikna NS10-ljudet (som jag aldrig hört) genom att backa förstärkarns bas o diskant på max minus. Annars kör jag flat, med en knapp som bypassar tonkontrollerna helt. Men nog är det nervöst med ny lyssning. Och så lyssnar jag alldeles för länge med mina slitna rocknroll-öron... 🙂

Jag funderar ibland på att lyfta upp subben från golvet o sätta den mellan monitorerna, jag har ju ingen skärm som behöver den platsen. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...